Maria Sødahls debutfilm Limbo blir årets åpningsfilm under Den Norske Filmfestivalen i Haugesund i august.
Maria Sødahls debutfilm Limbo blir årets åpningsfilm under Den Norske Filmfestivalen i Haugesund i august.
Den Norske Filmfestivalen melder om åpningsfilmen i en pressemelding.
– Jeg er både glad og stolt over at Limbo er valgt ut som åpningsfilm i Haugesund. Jeg ser frem til å la filmen stå på egne ben i sitt møte med publikum, sier regissør Maria Sødahl som også har skrevet manus til filmen.
Sødahl er utdannet fra Den danske filmskolen. Hun har laget flere prisbelønte kortfilmer, og dokumentaren Lottodrømmer ble vist på flere nordiske tv-kanaler. Limbo er hennes første spillefilm. I et intervju i den nyeste utgaven av Rushprint omtaler hun filmen som en coming-of-age-historie for voksne.
– Et menneskes liv har små og store kriser og oppvåkninger. Spørsmålet er når og hvordan de tar deg. Flere ganger i livet mister vi oss selv, og må finne oss igjen. Slik modning er en forutsetning for å komme videre, sier Sødahl til Rushprint.
Handlingen i Limbo er satt til Trinidad på tidlig 70-tall. Sonia (Line Verndal) kommer dit med sine to små barn for å gjenforenes med ektefelle og pappa Jo (Henrik Rafaelsen) som allerede har jobbet der et halvt år som oljeingeniør. Jo har blitt en del av et internasjonalt miljø hvor menn fortsatt holder seg med elskerinner, tjenerne tar seg av hus og hjem, og de hjemmeværende kvinnene møtes til gin & tonics ved bassengkanten. Det blir en hard omstilling til en ny tilværelse for Sonia.
Som barn tilbrakte regissør Maria Sødahl selv ett år på Trinidad. Valget av location og tidsepoke er basert på hennes egne opplevelser.
– Det eneste selvbiografiske er den katolske skolen, og det å være barn, ha det første skoleåret sitt på et slikt sted.
Oppholdet på Trinidad er bevart i hukommelsen hennes som et sterkt og sanselig minne, på tross av at hun bare var fem år gammel.
– Det er fascinerende hva du husker. All støyen forsvinner, det som står igjen er rent, noe du kan plukke opp. Mennesker, det taktile, lukter, fukt og råtne frukter. Alt slikt var deilig å oversette til film.
Ved å legge fortellingen til 1970-tallet kunne Sødahl fjerne det hun kaller samtidsstøy.
– Limbo er en periodefilm fra nær fortid, men samfunnet var helt annerledes. Skulle jeg lagt historien til idag ville det kommet opp spørsmål jeg ikke ønsket å behandle. Skulle Sonia forsake sin egen karriere for å følge med mannen ut i verden? Slike spørsmål var mindre aktuelle på 1970-tallet.
Limbo åpner Den Norske Filmfestivalen i Haugesund lørdag 21. august.
Vil du lese hele intervjuet med Maria Sødahl? Tegn abonnement og få denne siste utgaven tilsendt gratis: ABONNEMENT
Maria Sødahls debutfilm Limbo blir årets åpningsfilm under Den Norske Filmfestivalen i Haugesund i august.
Den Norske Filmfestivalen melder om åpningsfilmen i en pressemelding.
– Jeg er både glad og stolt over at Limbo er valgt ut som åpningsfilm i Haugesund. Jeg ser frem til å la filmen stå på egne ben i sitt møte med publikum, sier regissør Maria Sødahl som også har skrevet manus til filmen.
Sødahl er utdannet fra Den danske filmskolen. Hun har laget flere prisbelønte kortfilmer, og dokumentaren Lottodrømmer ble vist på flere nordiske tv-kanaler. Limbo er hennes første spillefilm. I et intervju i den nyeste utgaven av Rushprint omtaler hun filmen som en coming-of-age-historie for voksne.
– Et menneskes liv har små og store kriser og oppvåkninger. Spørsmålet er når og hvordan de tar deg. Flere ganger i livet mister vi oss selv, og må finne oss igjen. Slik modning er en forutsetning for å komme videre, sier Sødahl til Rushprint.
Handlingen i Limbo er satt til Trinidad på tidlig 70-tall. Sonia (Line Verndal) kommer dit med sine to små barn for å gjenforenes med ektefelle og pappa Jo (Henrik Rafaelsen) som allerede har jobbet der et halvt år som oljeingeniør. Jo har blitt en del av et internasjonalt miljø hvor menn fortsatt holder seg med elskerinner, tjenerne tar seg av hus og hjem, og de hjemmeværende kvinnene møtes til gin & tonics ved bassengkanten. Det blir en hard omstilling til en ny tilværelse for Sonia.
Som barn tilbrakte regissør Maria Sødahl selv ett år på Trinidad. Valget av location og tidsepoke er basert på hennes egne opplevelser.
– Det eneste selvbiografiske er den katolske skolen, og det å være barn, ha det første skoleåret sitt på et slikt sted.
Oppholdet på Trinidad er bevart i hukommelsen hennes som et sterkt og sanselig minne, på tross av at hun bare var fem år gammel.
– Det er fascinerende hva du husker. All støyen forsvinner, det som står igjen er rent, noe du kan plukke opp. Mennesker, det taktile, lukter, fukt og råtne frukter. Alt slikt var deilig å oversette til film.
Ved å legge fortellingen til 1970-tallet kunne Sødahl fjerne det hun kaller samtidsstøy.
– Limbo er en periodefilm fra nær fortid, men samfunnet var helt annerledes. Skulle jeg lagt historien til idag ville det kommet opp spørsmål jeg ikke ønsket å behandle. Skulle Sonia forsake sin egen karriere for å følge med mannen ut i verden? Slike spørsmål var mindre aktuelle på 1970-tallet.
Limbo åpner Den Norske Filmfestivalen i Haugesund lørdag 21. august.
Vil du lese hele intervjuet med Maria Sødahl? Tegn abonnement og få denne siste utgaven tilsendt gratis: ABONNEMENT
Legg igjen en kommentar