Sveinung Golimo mener norske filmer kan dra nytte av at de kommer tett hver høst på norske kinoer. – Jeg har ikke sett noe statistikk som viser at det finner sted en kannibalisering mellom norske filmer.
Sveinung Golimo mener norske filmer kan dra nytte av at de kommer tett hver høst på norske kinoer. – Jeg har ikke sett noe statistikk som viser at det finner sted en kannibalisering mellom norske filmer.
Fra midten av august til slutten av oktober i år har åtte norske filmer premiere. Da har det ikke vært noen norske premierer siden slutten av mars. Hvert eneste år, som et rituale, kommer debatten opp i media om at premierene må fordeles jevnere utover året, og flere tiltak har vært diskutert og iverksatt (blant annet Film & Kinos støtte til sommerlanseringer som svært få benyttet seg av) . Men er det egentlig noe i den vante klagesangen om at høst-premierene slår hverandre i hjel?
– Det er lett å skylde på at de norske filmene slår hverandre i hjel, hvis filmene ikke leverer som forventet. Men jeg har ikke sett noe statistikk som kan vise at en slik kannibalisering mellom norske filmer faktisk finner sted, sier Sveinung Golimo, produsent i Filmkameratene.
– I 2006 var vi i den situasjonen at vi lanserte Elias og Kongeskipet tett inntil Olsenbanden Jr. på Cirkus og Svein og Rotta. Men alle tre filmene gikk bra på kino. Mange påsto at den dårlige starten på kinoåret 2009 hang sammen med at Max Manus gikk så bra. Det tror jeg ikke stemmer. Tvert imot burde det være en fordel at så mange folk går på kino, da burde det være lettere å promotere filmene.
Golimo mener den norske bransjen kan dra nytte av at filmene kommer så tett til å skape mer oppmerksomhet rundt de norske filmene.
– Vi ønsker å bruke de andre norske filmene som en plattform for å promotere våre filmer. Filmer som Fritt Vilt 3 og Knerten gifter seg ønsker vi å bruke til å vise trailere til våre kommende produksjoner. På den måten kan de norske filmene være med på å bygge opp hverandres suksess. Jo flere folk som går på kino, jo lettere er det å markedsføre filmene gjennom plakater og trailere på kinoene.
Golimo mener høsten er et spesielt godt vindu for norske filmer.
– Det er færre store amerikanske blockbustere å konkurrere med. Folk går generelt mye på kino om høsten, og vi er ikke så sårbare i forhold til været. Talkshow og presse er fullt mobilisert, noe som er et problem om sommeren. Skole og studier er i gang igjen, noe som er veldig viktig for word of mouth, spesielt i forhold til ungdomsfilmer.
Norske filmer har tradisjonelt sett ikke gått særlig bra på sommeren. Den siste norske sommerpremieren som lyktes relativt sett på kino var Folk flest bor i Kina . Men Golimo mener det bør være mulig å lykkes med norske filmer også på sommeren.
– For sterke merkevarer som Knerten, Olsenbanden Jr. og Fritt Vilt, burde det være en mulighet. Det kan også være en mulighet for smalere filmer som trenger lengre tid til å bygge seg opp, hvis man kan få kinoene til å forplikte seg til å vise filmen over en lengre periode. Men det er sårbart, får du strålende sol i åpningshelga kan det bli vanskelig å hente seg inn. Det er absolutt en mulighet å lansere norske filmer om sommeren og vi har selv vurdert det på flere prosjekter.
Golimo mener det blir feil å fokusere ensidig på at de norske filmene konkurrerer med andre norske filmer.
– Det er en fare ved enhver lansering, at man blir utkonkurrert av andre filmer. Man må se på hvilke filmer man konkurrerer mot, jo flere filmer som skal ha oppmerksomhet jo vanskeligere blir det. Men det handler om markedet generelt, ikke hvilke norske filmer man går opp mot. Med det varierte tilbudet av norske filmer vi har i høst er det ingen fare for at de slår hverandre i hjel.
– Man må se på hvilken målgruppe filmen henvender seg til, ikke om filmen er norsk eller ikke. Det er i prinsippet ikke noe problem å lansere Knerten gifter seg og Fritt Vilt 3 i samme helga.
Sveinung Golimo mener norske filmer kan dra nytte av at de kommer tett hver høst på norske kinoer. – Jeg har ikke sett noe statistikk som viser at det finner sted en kannibalisering mellom norske filmer.
Fra midten av august til slutten av oktober i år har åtte norske filmer premiere. Da har det ikke vært noen norske premierer siden slutten av mars. Hvert eneste år, som et rituale, kommer debatten opp i media om at premierene må fordeles jevnere utover året, og flere tiltak har vært diskutert og iverksatt (blant annet Film & Kinos støtte til sommerlanseringer som svært få benyttet seg av) . Men er det egentlig noe i den vante klagesangen om at høst-premierene slår hverandre i hjel?
– Det er lett å skylde på at de norske filmene slår hverandre i hjel, hvis filmene ikke leverer som forventet. Men jeg har ikke sett noe statistikk som kan vise at en slik kannibalisering mellom norske filmer faktisk finner sted, sier Sveinung Golimo, produsent i Filmkameratene.
– I 2006 var vi i den situasjonen at vi lanserte Elias og Kongeskipet tett inntil Olsenbanden Jr. på Cirkus og Svein og Rotta. Men alle tre filmene gikk bra på kino. Mange påsto at den dårlige starten på kinoåret 2009 hang sammen med at Max Manus gikk så bra. Det tror jeg ikke stemmer. Tvert imot burde det være en fordel at så mange folk går på kino, da burde det være lettere å promotere filmene.
Golimo mener den norske bransjen kan dra nytte av at filmene kommer så tett til å skape mer oppmerksomhet rundt de norske filmene.
– Vi ønsker å bruke de andre norske filmene som en plattform for å promotere våre filmer. Filmer som Fritt Vilt 3 og Knerten gifter seg ønsker vi å bruke til å vise trailere til våre kommende produksjoner. På den måten kan de norske filmene være med på å bygge opp hverandres suksess. Jo flere folk som går på kino, jo lettere er det å markedsføre filmene gjennom plakater og trailere på kinoene.
Golimo mener høsten er et spesielt godt vindu for norske filmer.
– Det er færre store amerikanske blockbustere å konkurrere med. Folk går generelt mye på kino om høsten, og vi er ikke så sårbare i forhold til været. Talkshow og presse er fullt mobilisert, noe som er et problem om sommeren. Skole og studier er i gang igjen, noe som er veldig viktig for word of mouth, spesielt i forhold til ungdomsfilmer.
Norske filmer har tradisjonelt sett ikke gått særlig bra på sommeren. Den siste norske sommerpremieren som lyktes relativt sett på kino var Folk flest bor i Kina . Men Golimo mener det bør være mulig å lykkes med norske filmer også på sommeren.
– For sterke merkevarer som Knerten, Olsenbanden Jr. og Fritt Vilt, burde det være en mulighet. Det kan også være en mulighet for smalere filmer som trenger lengre tid til å bygge seg opp, hvis man kan få kinoene til å forplikte seg til å vise filmen over en lengre periode. Men det er sårbart, får du strålende sol i åpningshelga kan det bli vanskelig å hente seg inn. Det er absolutt en mulighet å lansere norske filmer om sommeren og vi har selv vurdert det på flere prosjekter.
Golimo mener det blir feil å fokusere ensidig på at de norske filmene konkurrerer med andre norske filmer.
– Det er en fare ved enhver lansering, at man blir utkonkurrert av andre filmer. Man må se på hvilke filmer man konkurrerer mot, jo flere filmer som skal ha oppmerksomhet jo vanskeligere blir det. Men det handler om markedet generelt, ikke hvilke norske filmer man går opp mot. Med det varierte tilbudet av norske filmer vi har i høst er det ingen fare for at de slår hverandre i hjel.
– Man må se på hvilken målgruppe filmen henvender seg til, ikke om filmen er norsk eller ikke. Det er i prinsippet ikke noe problem å lansere Knerten gifter seg og Fritt Vilt 3 i samme helga.
Legger du en vedkubbe på noe glør i peisen skjer det ikke så mye. Men legger du to vedkubber ved siden av hverandre på de samme glørne drar de gjensidig nytte av hverandre. Ilden blusser lettere opp. Slik var det med Elling og Heftig og begeistret. Og slik var det med Insomnia og Budbringeren. Så – til en viss grad – kan norske filmer dra nytte av hverandre.
Men når det gjelder den norske filmhøsten i 2010 så kan det bli for mange vedkubber på bålet. Derfor er det – etter min mening – uklokt å avfeie frykten for at det kan finnes «kannibalisering».
At det fins et metningspunkt for mottagelse av norske filmer på kino er en relevant problemstilling. Og høsten 2010 vil være et interessant case study. Om vi ikke får statistikk på det håper jeg i alle fall at vi får noe mer kvalifisert synsing på det.
For store kinoer stemmer kanskje dette, men husk at det vanligste antallet saler på norske kinoer er én eller to.
Se hvordan det gikk med Bestevenner i fjor, den hadde absolutt fortjent et mye høyere kinobesøk, men havnet midt mellom to store «merkevarer» – Knerten og Blåfjell.
Selv om Elling og Heftig og begeistret levde greit side om side var det et helt spesielt tilfelle, og Amatørene som kom midt i mellom merket nok veldig godt konkurransen.
Ellers helt enig i at noen må tørre å slippe norske filmer på sommeren, selv om fjorårets forsøk ikke var noen suksess.
Jeg tror at de norske filmene sent på høsten er avhengig av at høstens første norske filmer leverer. Publikum kan finne på å miste tillit til norske filmer hvis det starter dårlig med masse toere og negativt buzz.
Ellers kan jeg ikke forstå at norske filmer generelt skal spise publikummere fra norske filmer mer enn andre filmer. Det kommer nye filmer hver helg; enten interesserer de publikum eller så gjør de det ikke.
Legger du en vedkubbe på noe glør i peisen skjer det ikke så mye. Men legger du to vedkubber ved siden av hverandre på de samme glørne drar de gjensidig nytte av hverandre. Ilden blusser lettere opp. Slik var det med Elling og Heftig og begeistret. Og slik var det med Insomnia og Budbringeren. Så – til en viss grad – kan norske filmer dra nytte av hverandre.
Men når det gjelder den norske filmhøsten i 2010 så kan det bli for mange vedkubber på bålet. Derfor er det – etter min mening – uklokt å avfeie frykten for at det kan finnes «kannibalisering».
At det fins et metningspunkt for mottagelse av norske filmer på kino er en relevant problemstilling. Og høsten 2010 vil være et interessant case study. Om vi ikke får statistikk på det håper jeg i alle fall at vi får noe mer kvalifisert synsing på det.
For store kinoer stemmer kanskje dette, men husk at det vanligste antallet saler på norske kinoer er én eller to.
Se hvordan det gikk med Bestevenner i fjor, den hadde absolutt fortjent et mye høyere kinobesøk, men havnet midt mellom to store «merkevarer» – Knerten og Blåfjell.
Selv om Elling og Heftig og begeistret levde greit side om side var det et helt spesielt tilfelle, og Amatørene som kom midt i mellom merket nok veldig godt konkurransen.
Ellers helt enig i at noen må tørre å slippe norske filmer på sommeren, selv om fjorårets forsøk ikke var noen suksess.
Jeg tror at de norske filmene sent på høsten er avhengig av at høstens første norske filmer leverer. Publikum kan finne på å miste tillit til norske filmer hvis det starter dårlig med masse toere og negativt buzz.
Ellers kan jeg ikke forstå at norske filmer generelt skal spise publikummere fra norske filmer mer enn andre filmer. Det kommer nye filmer hver helg; enten interesserer de publikum eller så gjør de det ikke.