Norsk strandhugg i Cannes

Den norsk-europeiske co-produksjonen Robert Mitchum is dead er eneste norsk representant i Cannes. – Filmens internasjonale profil gjør at den har et naturlig marked i Europa, mener produsent Joachim Lyng.

Robert Mitchum is dead ble vist i sideprogrammet til regissørorganisasjonen ACID, og hadde premiere på lørdag. Filmens norske produsent Joachim Lyng, i Sweet Films, er svært fornøyd med responsen så langt.

– Visningen på lørdag ble holdt i en kino med 300 plasser, jeg anslår det var 7-800 personer som kom for å se filmen. Vi måtte nekte over halvparten inngang. Etter filmen ble det holdt en lang Q&A. Det foregikk på fransk og jeg forstår ikke et ord fransk. Men det jeg fikk med meg gjennom tolken var positivt, sier Lyng.

Filmen er en multinasjonal co-produksjon, mellom franske Ferris & Brockmann, polske Studio Agart, belgiske Panache Productions og norske Sweet Films og FilmCamp. Regien er ved franske Olivier Babinet og Fred Kihn. Franske Pablo Nicomedes og belgiske Olivier Gourmet spiller hovedrollene i filmen. De norske skuespillerne Nils Utsi og Maria Bock spiller også i filmen.

 

Sweet Films i Cannes. Fra venstre: Magnus Ramsdalen, Joachim Lyng og Jim Hansen

Foto: Sweet Films i Cannes. Fra venstre: Magnus Ramsdalen, Joachim Lyng og Jim Hansen.

 

– Sweet Films kom inn i prosjektet like før jul 2008, og rett over nyttår bestemte vi oss for å gå inn som produsent. Våren 2009 gikk med til å finansiere prosjektet. Vi fikk støtte fra NFI, Eurimages og Filmcamp. Så ble filmen spilt inn i høst. 1/3 av filmen ble spilt inn i Norge, og 2/3 i Polen.

I tillegg til at filmen produseres fra fire land var det over 13 forskjellige nasjonaliteter representert på filmsettet under innspillingen i Norge. Lyng forteller at det var en utfordring å jobbe med en så multinasjonal film, men at det har vært en positiv opplevelse.

– Det har vært ekstra utfordringer med kontrakter som skal skrives på engelsk og budsjett som skal koordineres mellom 4 ulike produksjonsselskap, men det har vært veldig positivt. Det er jo også en film som var multinasjonal allerede i manus. Den handler om to franskmenn som kjører fra Frankrike, via Polen til Norge. Det at filmen er en så multinasjonal film gjør jo også at den har et naturlig marked i både Frankrike, Norge, Belgia og Polen. Filmen når ut til mange flere på kino enn den ville gjort om den var produsert av et av landene.

 

Filmens norske premieredato er ennå ikke fastsatt.

– Den norske premieren må koordineres opp mot premieren i Paris. Hvis jeg skal tippe vil jeg tro den kommer sent på høsten eller tidlig på vinteren.
 

1 kommentar til Norsk strandhugg i Cannes

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Norsk strandhugg i Cannes

Den norsk-europeiske co-produksjonen Robert Mitchum is dead er eneste norsk representant i Cannes. – Filmens internasjonale profil gjør at den har et naturlig marked i Europa, mener produsent Joachim Lyng.

Robert Mitchum is dead ble vist i sideprogrammet til regissørorganisasjonen ACID, og hadde premiere på lørdag. Filmens norske produsent Joachim Lyng, i Sweet Films, er svært fornøyd med responsen så langt.

– Visningen på lørdag ble holdt i en kino med 300 plasser, jeg anslår det var 7-800 personer som kom for å se filmen. Vi måtte nekte over halvparten inngang. Etter filmen ble det holdt en lang Q&A. Det foregikk på fransk og jeg forstår ikke et ord fransk. Men det jeg fikk med meg gjennom tolken var positivt, sier Lyng.

Filmen er en multinasjonal co-produksjon, mellom franske Ferris & Brockmann, polske Studio Agart, belgiske Panache Productions og norske Sweet Films og FilmCamp. Regien er ved franske Olivier Babinet og Fred Kihn. Franske Pablo Nicomedes og belgiske Olivier Gourmet spiller hovedrollene i filmen. De norske skuespillerne Nils Utsi og Maria Bock spiller også i filmen.

 

Sweet Films i Cannes. Fra venstre: Magnus Ramsdalen, Joachim Lyng og Jim Hansen

Foto: Sweet Films i Cannes. Fra venstre: Magnus Ramsdalen, Joachim Lyng og Jim Hansen.

 

– Sweet Films kom inn i prosjektet like før jul 2008, og rett over nyttår bestemte vi oss for å gå inn som produsent. Våren 2009 gikk med til å finansiere prosjektet. Vi fikk støtte fra NFI, Eurimages og Filmcamp. Så ble filmen spilt inn i høst. 1/3 av filmen ble spilt inn i Norge, og 2/3 i Polen.

I tillegg til at filmen produseres fra fire land var det over 13 forskjellige nasjonaliteter representert på filmsettet under innspillingen i Norge. Lyng forteller at det var en utfordring å jobbe med en så multinasjonal film, men at det har vært en positiv opplevelse.

– Det har vært ekstra utfordringer med kontrakter som skal skrives på engelsk og budsjett som skal koordineres mellom 4 ulike produksjonsselskap, men det har vært veldig positivt. Det er jo også en film som var multinasjonal allerede i manus. Den handler om to franskmenn som kjører fra Frankrike, via Polen til Norge. Det at filmen er en så multinasjonal film gjør jo også at den har et naturlig marked i både Frankrike, Norge, Belgia og Polen. Filmen når ut til mange flere på kino enn den ville gjort om den var produsert av et av landene.

 

Filmens norske premieredato er ennå ikke fastsatt.

– Den norske premieren må koordineres opp mot premieren i Paris. Hvis jeg skal tippe vil jeg tro den kommer sent på høsten eller tidlig på vinteren.
 

One Response to Norsk strandhugg i Cannes

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

MENY