NFI har allerede brukt opp årets budsjett for støtte til TV-drama og kommersiell film. Produsent Martin Sundland mener en større del av filmstøtten bør gis etter markedsvurdering.
NFI har allerede brukt opp årets budsjett for støtte til TV-drama og kommersiell film. Produsent Martin Sundland mener en større del av filmstøtten bør gis etter markedsvurdering.
Etter at Norsk Filminstitutt i går ga 15 millioner kroner i støtte til Blåfjell 2 og Kong Curling er årets budsjett på 54 millioner til markedsvurdert filmstøtte brukt opp melder Dagens Næringsliv. Til denne runden var det søknader for til sammen 102 millioner kroner.
– Det har vært en voldsom ekspansjon i filmbransjen. For noen år siden hadde vi få søknader, og nesten alle fikk. Nå er det veldig bra kvalitet på søkerne og gjennomarbeidede prosjekter, sier Ivar Køhn direktør for utviklings- og produksjonsavdelingen i NFI til DN.
Produsent Martin Sundland i Fantefilm mener en større del av den totale filmstøtten bør gis etter markedsvurdering. I dag gis 90 millioner kroner i støtte til filmprosjekter basert på deres kunstneriske kvaliteter.
– Det er en filmpolitisk diskusjon og man bør ta en ny vurdering av hvor mye som legges i denne potten, sier Sundland.
Fantefilm må nå utsette produksjonen av storfilmen Ragnarokk, et prosjekt med et budsjett på 40 millioner kroner, og Jo Nesbøs actionkomedie 12.
Sundland får støtte fra Olav Øen, produsent i Monsterfilm.
– Jeg er i prinsippet for mer automatiserte støtteordninger, sier Øen.
Øen er produsent på Hans Petter Molands nye film Elefanten, om pionertiden i norsk oljehistorie og en planlagt tv-serie basert på Lars Saabye Christensens Halvbroren. Ingen av disse prosjektene fikk støtte. Det gjorde heller ikke Pelle Politibil, Switch 2, Gråtass får en venn, Den unge Fleksnes og tv-seriene Albert Åberg og Kaptein Sabeltann. Til sammen 11 filmer og 6 tv-serier fikk avslag i denne runden. Av årets budsjett til TV-drama på 16 millioner står det knapt en million igjen.
– Også de kommersielle kanalene ser at folk vil ha norsk-produsert tv-drama. Det var store, tunge og vel kvalifiserte produksjoner som fikk nei og jeg skulle ønske vi kunne dele ut mer, sier Einar Egeland, konsulent for tv-drama og spillefilm i NFI.
NFI har allerede brukt opp årets budsjett for støtte til TV-drama og kommersiell film. Produsent Martin Sundland mener en større del av filmstøtten bør gis etter markedsvurdering.
Etter at Norsk Filminstitutt i går ga 15 millioner kroner i støtte til Blåfjell 2 og Kong Curling er årets budsjett på 54 millioner til markedsvurdert filmstøtte brukt opp melder Dagens Næringsliv. Til denne runden var det søknader for til sammen 102 millioner kroner.
– Det har vært en voldsom ekspansjon i filmbransjen. For noen år siden hadde vi få søknader, og nesten alle fikk. Nå er det veldig bra kvalitet på søkerne og gjennomarbeidede prosjekter, sier Ivar Køhn direktør for utviklings- og produksjonsavdelingen i NFI til DN.
Produsent Martin Sundland i Fantefilm mener en større del av den totale filmstøtten bør gis etter markedsvurdering. I dag gis 90 millioner kroner i støtte til filmprosjekter basert på deres kunstneriske kvaliteter.
– Det er en filmpolitisk diskusjon og man bør ta en ny vurdering av hvor mye som legges i denne potten, sier Sundland.
Fantefilm må nå utsette produksjonen av storfilmen Ragnarokk, et prosjekt med et budsjett på 40 millioner kroner, og Jo Nesbøs actionkomedie 12.
Sundland får støtte fra Olav Øen, produsent i Monsterfilm.
– Jeg er i prinsippet for mer automatiserte støtteordninger, sier Øen.
Øen er produsent på Hans Petter Molands nye film Elefanten, om pionertiden i norsk oljehistorie og en planlagt tv-serie basert på Lars Saabye Christensens Halvbroren. Ingen av disse prosjektene fikk støtte. Det gjorde heller ikke Pelle Politibil, Switch 2, Gråtass får en venn, Den unge Fleksnes og tv-seriene Albert Åberg og Kaptein Sabeltann. Til sammen 11 filmer og 6 tv-serier fikk avslag i denne runden. Av årets budsjett til TV-drama på 16 millioner står det knapt en million igjen.
– Også de kommersielle kanalene ser at folk vil ha norsk-produsert tv-drama. Det var store, tunge og vel kvalifiserte produksjoner som fikk nei og jeg skulle ønske vi kunne dele ut mer, sier Einar Egeland, konsulent for tv-drama og spillefilm i NFI.
Det er morro å se at bransjen hele tiden debaterer om hvilken type støtte ordninger som bør få mer penger en andre støtteordninger. Burde ikke NFI snart klare å skaffe mer penger over statsbudsjettet til film generelt. Tror også det kan kuttes godt i administasjonen der. Hvor mange prosent av de tildelte pengene brukes til å administrere den skapende kraft. Det er akkurat som om resten av verden er i 2010 og NFI er et sted på søttitallet
Noe er i hvert fall galt når to filmer får støtte mens elleve får avslag. Det er elleve filmer jeg gjerne skulle satt opp på kino, som nå kan bli utsatt eller i verste fall ikke blir laget.
Det hadde vært interessant å høre om dette var en helt spesiell tildelingsrunde, eller om dette er vanlig?
Martin Sundland avdekker en synlig svakhet i dagens ordninger for filmstøtte. Konsulentordningen bør begrenses til et absolutt minimum. Norsk produsenter samlet har bedre grunnlag for å vurdere hva slags filmer publikum vil ha på kino enn to, tre utvalgte konsulenter hos NFI. I tillegg genererer forhånds- og etterhåndsstøtten større privat finansiering og satsing enn konsulentordningen. Ordningene samsvarer også bedre med politikernes ønsker om 3 millioner besøk på norske filmer på kino. Jeg håper NFI tar tak i utfordningen fra Sundland før det går politikk i saken.
Big comfort and hugs to you in this hour-I’ve also lost a loved one just recently this year, her life stolen by Ale28imzr&#eh17;s. I hope that you’re okay.
Det er morro å se at bransjen hele tiden debaterer om hvilken type støtte ordninger som bør få mer penger en andre støtteordninger. Burde ikke NFI snart klare å skaffe mer penger over statsbudsjettet til film generelt. Tror også det kan kuttes godt i administasjonen der. Hvor mange prosent av de tildelte pengene brukes til å administrere den skapende kraft. Det er akkurat som om resten av verden er i 2010 og NFI er et sted på søttitallet
Noe er i hvert fall galt når to filmer får støtte mens elleve får avslag. Det er elleve filmer jeg gjerne skulle satt opp på kino, som nå kan bli utsatt eller i verste fall ikke blir laget.
Det hadde vært interessant å høre om dette var en helt spesiell tildelingsrunde, eller om dette er vanlig?
Martin Sundland avdekker en synlig svakhet i dagens ordninger for filmstøtte. Konsulentordningen bør begrenses til et absolutt minimum. Norsk produsenter samlet har bedre grunnlag for å vurdere hva slags filmer publikum vil ha på kino enn to, tre utvalgte konsulenter hos NFI. I tillegg genererer forhånds- og etterhåndsstøtten større privat finansiering og satsing enn konsulentordningen. Ordningene samsvarer også bedre med politikernes ønsker om 3 millioner besøk på norske filmer på kino. Jeg håper NFI tar tak i utfordningen fra Sundland før det går politikk i saken.
Big comfort and hugs to you in this hour-I’ve also lost a loved one just recently this year, her life stolen by Ale28imzr&#eh17;s. I hope that you’re okay.