Flere amerikanske filmskapere er kritiske til effekten 3D-filmens popularitet har på hvilke historier som blir film og hvordan de blir fortalt.

Flere amerikanske filmskapere er kritiske til effekten 3D-filmens popularitet har på hvilke historier som blir film og hvordan de blir fortalt.
L.A. Times melder at flere filmskapere nå frykter at 3D-bølgen vil gjøre at teknologien dikterer hvilke prosjekter som går inn i produksjon. Om det er unge filmskapere som prøver å selge sitt første manus eller etablerte som selger sitt tiende er det ingenting som hjelper mer på salget enn å legge til ordet "3D" i pitchen. De amerikanske studioene satser for fullt på 3D, i enda større grad nå enn i de tidligere 3D-bølgene. Så godt som alle storsatsningene studioene kommer med til neste sommer gjøres i 3D.
Men nå begynner flere regissører og manusforfattere å kritisere trenden. De er skeptiske til at studioene ikke nødvendigvis tar inn over seg hvordan 3D forandrer filmene. 3D vil føre med seg mye mer enn at publikum må ta på seg et par briller. Det vil endre på hvilke filmer som blir laget og hvordan de fortelles.
– 3D eliminerer den midtre delen av det kreative spekteret. Om du ikke har en stor action-film som kan gjøres i 3D, kan du like så godt lage en liten independent-film, for studioene kommer ikke til å være interessert, sier manusforfatter Justin Marks, som jobber på actionfilmen Shadow of the Colossus.
Det mest overraskende med kritikken er hvem den kommer fra. Det er ikke de kanoniserte filmkunstnerne som roper høyest, kritikken kommer fra svært kommersielle sjangerfilmskapere. Mens kritikerroste regissører som Martin Scorsese og Ridley Scott kaster seg over 3D-mulighetene, er det filmskapere som Michael Bay og forfatterne bak Saw som fronter kritikken.
– Du skriver sekvenser helt annerledes når du vet at ting må poppe ut av lerretet mot publikum. Hvis film bare handler om å være mest mulig spektakulær, hva skjer da med de intime samtalene rundt kjøkkenbordet? sier Kieran Mulroney som skriver oppfølgeren til Sherlock Holmes sammen med sin kone Michele Mulroney.
– Akkurat som en sitcom-forfatter prøver å ha 3 vitser på hver side, prøver jeg å ha et 3D-øyeblikk for hver 8-10 sider, sier Matt Pitts, en tidligere forfatter på TV-serien Fringe, som nå jobber på sin første 3D-film, Spring Break Zombie Cruise.
Det sier seg selv at slike 3D-øyeblikk ikke er like egnet for alle typer filmer, men det har ikke stoppet studioene fra å vurdere 3D i de fleste sjangere. Romantiske komedier i 3D har blant annet vært vurdert av flere. Men tanken om at alle typer film kan gjøres som 3D får kritikk fra flere filmskapere.
– Jeg vil ikke se Precious i 3D. Den filmen er vanskelig nok å se i 2D, sier filmregissør Neil Marshall.
Marshall er mest kjent for skrekkfilmen The Descent, og jobber nå med sin første 3D-film Burst. Han er bekymret for at studioene ikke tar innover seg de tekniske utfordringene som kommer med 3D.
– En stor del av filmbransjen undervurderer hvor utfordrende det er. Det er ikke bare en gimmick du kan slenge på for å selge flere billetter.
Flere filmskapere er også kritiske til trenden til postkonvertering til 3D. Regissøren av A Nightmare on Elm Street-remaken, Samuel Bayer nektet å konvertere filmen til 3D. Han fikk støtte av Michael Bay som er en av eierne i Platinum Dunes som produserer filmen. Bay har selv uttrykt skepsis til å postkonvertere sin neste Transformers-film.
Selv innen sjangere som egner seg for 3D, som skrekkfilm, er filmskapere bekymret for hvordan det vil gå med sub-sjangere som er mindre 3D-vennlige, som mer subtile spøkelseshistorier. Med 3D-bølgen frykter de at disse filmene vil bli gjort på en feil måte, eller at de rett og slett ikke vil bli produsert.
Marcus Dunstan har skrevet de tre siste Saw-filmene sammen med Patrick Melton, de jobber nå med manuset til den neste, som selvfølgelig kommer i 3D. Dunstan er skeptisk til om 3D-effekten kan bli for mye for Saw-filmene, at det i stedet for å dra seerne inn ender opp som et angrep på publikum.
– Jeg er litt tilbakeholden i forhold til utviklingen. Å se noen bli slått gjentatte ganger i øyet kommer til å være kvalmende i 3D.
Dunstan jobbet på 3D-filmen My Bloody Valentine, som var en av de første i den nye 3D-bølgen. Han er redd for at mange middelmådige prosjekter vil gå i produksjon bare fordi de kan gjøres i 3D.
– Da Pulp Fiction kom ut så vi plutselig masse ikke-kronologiske filmer. Det kom mange bleke kopier. Jeg er redd vi kommer til å se det samme med 3D.
Justin Marks påpeker at selv om 3D-bølgen kommer til å utelukke mange filmer, kan det også ha motsatt effekt.
– 3D kan skape entusiasme for et prosjekt som studioene ellers ikke ville gitt så mye oppmerksomhet til.
Les mer om 3D i det nyeste nummeret av Rushprint og på Rushprint.no:
Flere amerikanske filmskapere er kritiske til effekten 3D-filmens popularitet har på hvilke historier som blir film og hvordan de blir fortalt.
L.A. Times melder at flere filmskapere nå frykter at 3D-bølgen vil gjøre at teknologien dikterer hvilke prosjekter som går inn i produksjon. Om det er unge filmskapere som prøver å selge sitt første manus eller etablerte som selger sitt tiende er det ingenting som hjelper mer på salget enn å legge til ordet "3D" i pitchen. De amerikanske studioene satser for fullt på 3D, i enda større grad nå enn i de tidligere 3D-bølgene. Så godt som alle storsatsningene studioene kommer med til neste sommer gjøres i 3D.
Men nå begynner flere regissører og manusforfattere å kritisere trenden. De er skeptiske til at studioene ikke nødvendigvis tar inn over seg hvordan 3D forandrer filmene. 3D vil føre med seg mye mer enn at publikum må ta på seg et par briller. Det vil endre på hvilke filmer som blir laget og hvordan de fortelles.
– 3D eliminerer den midtre delen av det kreative spekteret. Om du ikke har en stor action-film som kan gjøres i 3D, kan du like så godt lage en liten independent-film, for studioene kommer ikke til å være interessert, sier manusforfatter Justin Marks, som jobber på actionfilmen Shadow of the Colossus.
Det mest overraskende med kritikken er hvem den kommer fra. Det er ikke de kanoniserte filmkunstnerne som roper høyest, kritikken kommer fra svært kommersielle sjangerfilmskapere. Mens kritikerroste regissører som Martin Scorsese og Ridley Scott kaster seg over 3D-mulighetene, er det filmskapere som Michael Bay og forfatterne bak Saw som fronter kritikken.
– Du skriver sekvenser helt annerledes når du vet at ting må poppe ut av lerretet mot publikum. Hvis film bare handler om å være mest mulig spektakulær, hva skjer da med de intime samtalene rundt kjøkkenbordet? sier Kieran Mulroney som skriver oppfølgeren til Sherlock Holmes sammen med sin kone Michele Mulroney.
– Akkurat som en sitcom-forfatter prøver å ha 3 vitser på hver side, prøver jeg å ha et 3D-øyeblikk for hver 8-10 sider, sier Matt Pitts, en tidligere forfatter på TV-serien Fringe, som nå jobber på sin første 3D-film, Spring Break Zombie Cruise.
Det sier seg selv at slike 3D-øyeblikk ikke er like egnet for alle typer filmer, men det har ikke stoppet studioene fra å vurdere 3D i de fleste sjangere. Romantiske komedier i 3D har blant annet vært vurdert av flere. Men tanken om at alle typer film kan gjøres som 3D får kritikk fra flere filmskapere.
– Jeg vil ikke se Precious i 3D. Den filmen er vanskelig nok å se i 2D, sier filmregissør Neil Marshall.
Marshall er mest kjent for skrekkfilmen The Descent, og jobber nå med sin første 3D-film Burst. Han er bekymret for at studioene ikke tar innover seg de tekniske utfordringene som kommer med 3D.
– En stor del av filmbransjen undervurderer hvor utfordrende det er. Det er ikke bare en gimmick du kan slenge på for å selge flere billetter.
Flere filmskapere er også kritiske til trenden til postkonvertering til 3D. Regissøren av A Nightmare on Elm Street-remaken, Samuel Bayer nektet å konvertere filmen til 3D. Han fikk støtte av Michael Bay som er en av eierne i Platinum Dunes som produserer filmen. Bay har selv uttrykt skepsis til å postkonvertere sin neste Transformers-film.
Selv innen sjangere som egner seg for 3D, som skrekkfilm, er filmskapere bekymret for hvordan det vil gå med sub-sjangere som er mindre 3D-vennlige, som mer subtile spøkelseshistorier. Med 3D-bølgen frykter de at disse filmene vil bli gjort på en feil måte, eller at de rett og slett ikke vil bli produsert.
Marcus Dunstan har skrevet de tre siste Saw-filmene sammen med Patrick Melton, de jobber nå med manuset til den neste, som selvfølgelig kommer i 3D. Dunstan er skeptisk til om 3D-effekten kan bli for mye for Saw-filmene, at det i stedet for å dra seerne inn ender opp som et angrep på publikum.
– Jeg er litt tilbakeholden i forhold til utviklingen. Å se noen bli slått gjentatte ganger i øyet kommer til å være kvalmende i 3D.
Dunstan jobbet på 3D-filmen My Bloody Valentine, som var en av de første i den nye 3D-bølgen. Han er redd for at mange middelmådige prosjekter vil gå i produksjon bare fordi de kan gjøres i 3D.
– Da Pulp Fiction kom ut så vi plutselig masse ikke-kronologiske filmer. Det kom mange bleke kopier. Jeg er redd vi kommer til å se det samme med 3D.
Justin Marks påpeker at selv om 3D-bølgen kommer til å utelukke mange filmer, kan det også ha motsatt effekt.
– 3D kan skape entusiasme for et prosjekt som studioene ellers ikke ville gitt så mye oppmerksomhet til.
Les mer om 3D i det nyeste nummeret av Rushprint og på Rushprint.no:
Legg igjen en kommentar