I Oscarvinner The Hurt Locker forvandlet produksjonsdesigner Kalli Juliusson fredelige Amman til et goldt og mistrøstig Bagdad. Les vårt intervju med en av film-Norges mest meritterte filmarbeidere.
I Oscarvinner The Hurt Locker forvandlet produksjonsdesigner Kalli Juliusson fredelige Amman til et goldt og mistrøstig Bagdad. Les vårt intervju med en av film-Norges mest meritterte filmarbeidere.
Islendingen Karl ”Kalli” Juliusson, som er bosatt i Norge, er aktuell som produksjonsdesigner på Oscarvinneren The Hurt Locker. Han har tidligere jobbet på norske filmer som Budbringeren, O’Horten og Max Manus. Han blir betegnet som en av Skandinavias fremste og mest erfarne produksjonsdesignere, og har jobbet med Von Trier på en rekke av hans filmer, nå sist på Antichrist.
– I Norge er dette veldig enkelt. Scenograf og production designer er det samme og stort sett den funksjonen vi har på norske filmer. I USA er jobben vi scenografer gjør her hjemme fordelt på tre-fire personer. Production designer er den kreative lederen av et art department, mens art director er hans høyre hånd som blant annet holder rede på økonomien. I Norge er det ingen som har denne kompetansen rendyrket. Jeg tror ikke alle produsenter har helt oversikt over disse distinksjonene, for det skjer at jeg blir feilkreditert. I USA ville det vært en stor synd å sette opp en production designer som art director, sier Júlíusson og ler.
Hans begeistring med å jobbe i USA er først og fremst knyttet til romsligere budsjetter og spesialiserte fagfolk.
– På ubåtfilmen K 19: The Widowmaker (regi Kathryn Bigelow) med Harrison Ford i hovedrollen ledet jeg et art department på 600 mennesker. Alle hadde spesialiserte funksjoner og maskineriet gikk knirkefritt. Da sier det seg selv at man trenger mindre forarbeid. Den type spesialisering er det ikke produksjonsvolum eller økonomi til i Norge. Men begynner vi å lage flere store produksjoner, vil vi bygge opp igjen mye av den kompetansen som er gått tapt siden Kristin Lavransdatter.
LES VÅRE INTERVJUER MED JULIUSSON:
Filmbyggeren
En lokførers leilighet i Gamlebyen, et krigsherjet Bagdad og Kautokeino i opprør. Kalli Júlíusson lever av å skape universer. Nå er den meritterte scenografen kinoaktuell med O’Horten og Kautokeino-opprøret.
Menneskets kamp med naturen
– Jeg fikk tilsendt manuset fra Lars og han beskrev det som en skrekkfilm der naturen måtte være større enn livet, forteller Karl Juliusson, produksjonsdesigner på Antichrist.
I Oscarvinner The Hurt Locker forvandlet produksjonsdesigner Kalli Juliusson fredelige Amman til et goldt og mistrøstig Bagdad. Les vårt intervju med en av film-Norges mest meritterte filmarbeidere.
Islendingen Karl ”Kalli” Juliusson, som er bosatt i Norge, er aktuell som produksjonsdesigner på Oscarvinneren The Hurt Locker. Han har tidligere jobbet på norske filmer som Budbringeren, O’Horten og Max Manus. Han blir betegnet som en av Skandinavias fremste og mest erfarne produksjonsdesignere, og har jobbet med Von Trier på en rekke av hans filmer, nå sist på Antichrist.
– I Norge er dette veldig enkelt. Scenograf og production designer er det samme og stort sett den funksjonen vi har på norske filmer. I USA er jobben vi scenografer gjør her hjemme fordelt på tre-fire personer. Production designer er den kreative lederen av et art department, mens art director er hans høyre hånd som blant annet holder rede på økonomien. I Norge er det ingen som har denne kompetansen rendyrket. Jeg tror ikke alle produsenter har helt oversikt over disse distinksjonene, for det skjer at jeg blir feilkreditert. I USA ville det vært en stor synd å sette opp en production designer som art director, sier Júlíusson og ler.
Hans begeistring med å jobbe i USA er først og fremst knyttet til romsligere budsjetter og spesialiserte fagfolk.
– På ubåtfilmen K 19: The Widowmaker (regi Kathryn Bigelow) med Harrison Ford i hovedrollen ledet jeg et art department på 600 mennesker. Alle hadde spesialiserte funksjoner og maskineriet gikk knirkefritt. Da sier det seg selv at man trenger mindre forarbeid. Den type spesialisering er det ikke produksjonsvolum eller økonomi til i Norge. Men begynner vi å lage flere store produksjoner, vil vi bygge opp igjen mye av den kompetansen som er gått tapt siden Kristin Lavransdatter.
LES VÅRE INTERVJUER MED JULIUSSON:
Filmbyggeren
En lokførers leilighet i Gamlebyen, et krigsherjet Bagdad og Kautokeino i opprør. Kalli Júlíusson lever av å skape universer. Nå er den meritterte scenografen kinoaktuell med O’Horten og Kautokeino-opprøret.
Menneskets kamp med naturen
– Jeg fikk tilsendt manuset fra Lars og han beskrev det som en skrekkfilm der naturen måtte være større enn livet, forteller Karl Juliusson, produksjonsdesigner på Antichrist.
Legg igjen en kommentar