En ganske snill mann har kinopremiere fredag 19.mars. Hans Petter Moland og tre av skuespillerne forteller om arbeidet med filmen på Blått Lerret Web-TV.
En ganske snill mann har kinopremiere fredag 19.mars. Hans Petter Moland og tre av skuespillerne forteller om arbeidet med filmen på Blått Lerret Web-TV.
Hans Petter Moland har etter hvert bygd seg opp en veldig variert filmografi, men han har ikke laget noen komedier før. Det hullet i filmografien blir fylt av hans nyeste film En ganske snill mann, som deltok i hovedkonkurransen under filmfestivalen i Berlin.
– Jeg liker ikke å begrense meg selv. Dette var et veldig bra prosjekt, med et veldig spesielt manus som hadde en veldig fin tone, sier Moland på Blått Lerret.
Moland forteller at han ble veldig fascinert av Kim Fupz Aakesons manus fra det første utkastet han leste. Han hadde svært få endringer han ønsket å gjøre med det.
– Det er det manuset jeg har pirket minst i. Jeg har aldri vært veldig beskyttende overfor dialogen i et manus, men i dette tilfelle har jeg vært helt nazi med skuespillerne på at de skal holde seg til det som er skrevet.
Filmens hovedrolleinnehaver Stellan Skarsgård tok også turen fra Los Angeles til Oslo for å være med på Blått Lerret. Dette er tredje gangen han jobber med Hans Petter Moland. Han har tidligere karakterisert den norske regissøren som en av verdens dyktigste.
– Jeg synes han er en djevel til å besette roller, hans casting er fantastisk. Her ser vi noen av Skandinavias beste skuespillere gjøre ting de aldri har gjort før. Han gir skuespillerne tilstrekkelig frihet, og samtidig holder han kontrollen. Han sier ikke hvordan du skal gjøre scenen, han snakker om hva den skal inneholde, hva som må komme frem, tonen og så videre. Da har du en enorm frihet og kan skape liv, sier Skarsgård.
Skarsgårds fremtoning i filmen er langt fra glamorøs. Rollefiguren er en tynnhåret mann med hestehale og dårlig kroppsholdning. Skarsgård forteller spøkefullt om sine forberedelser til rollen.
– Det er sånn jeg egentlig ser ut. Det er nå jeg gjør meg til. Jeg jobbet flere måneder med å miste masse hår. Rollen er også veldig passiv i begynnelsen, så jeg brukte flere måneder på å ikke gjøre noen ting. Skal man jobbe med Hans Petter så kan man ikke regne med noe glamour på noe som helst område.
Filmen deltok i hovedkonkurransen i Berlin og vant publikumsprisen.
– Komedier er vel ikke det man ser oftest i hovedkonkurransen i Berlin. Så det er jo ekstra morsomt at de har tatt den inn. Men de trenger vel noen hvileskjær innimellom de også, sier Moland.
Skarsgård legger til en alternativ forklaring.
– Det kan jo være de ganske enkelt ikke syntes den var morsom.
Se intervjuet med Moland, Skarsgård, Gard Eidsvold og Jannike Kruse på Blått Lerret Web-TV:
En ganske snill mann har kinopremiere fredag 19.mars. Hans Petter Moland og tre av skuespillerne forteller om arbeidet med filmen på Blått Lerret Web-TV.
Hans Petter Moland har etter hvert bygd seg opp en veldig variert filmografi, men han har ikke laget noen komedier før. Det hullet i filmografien blir fylt av hans nyeste film En ganske snill mann, som deltok i hovedkonkurransen under filmfestivalen i Berlin.
– Jeg liker ikke å begrense meg selv. Dette var et veldig bra prosjekt, med et veldig spesielt manus som hadde en veldig fin tone, sier Moland på Blått Lerret.
Moland forteller at han ble veldig fascinert av Kim Fupz Aakesons manus fra det første utkastet han leste. Han hadde svært få endringer han ønsket å gjøre med det.
– Det er det manuset jeg har pirket minst i. Jeg har aldri vært veldig beskyttende overfor dialogen i et manus, men i dette tilfelle har jeg vært helt nazi med skuespillerne på at de skal holde seg til det som er skrevet.
Filmens hovedrolleinnehaver Stellan Skarsgård tok også turen fra Los Angeles til Oslo for å være med på Blått Lerret. Dette er tredje gangen han jobber med Hans Petter Moland. Han har tidligere karakterisert den norske regissøren som en av verdens dyktigste.
– Jeg synes han er en djevel til å besette roller, hans casting er fantastisk. Her ser vi noen av Skandinavias beste skuespillere gjøre ting de aldri har gjort før. Han gir skuespillerne tilstrekkelig frihet, og samtidig holder han kontrollen. Han sier ikke hvordan du skal gjøre scenen, han snakker om hva den skal inneholde, hva som må komme frem, tonen og så videre. Da har du en enorm frihet og kan skape liv, sier Skarsgård.
Skarsgårds fremtoning i filmen er langt fra glamorøs. Rollefiguren er en tynnhåret mann med hestehale og dårlig kroppsholdning. Skarsgård forteller spøkefullt om sine forberedelser til rollen.
– Det er sånn jeg egentlig ser ut. Det er nå jeg gjør meg til. Jeg jobbet flere måneder med å miste masse hår. Rollen er også veldig passiv i begynnelsen, så jeg brukte flere måneder på å ikke gjøre noen ting. Skal man jobbe med Hans Petter så kan man ikke regne med noe glamour på noe som helst område.
Filmen deltok i hovedkonkurransen i Berlin og vant publikumsprisen.
– Komedier er vel ikke det man ser oftest i hovedkonkurransen i Berlin. Så det er jo ekstra morsomt at de har tatt den inn. Men de trenger vel noen hvileskjær innimellom de også, sier Moland.
Skarsgård legger til en alternativ forklaring.
– Det kan jo være de ganske enkelt ikke syntes den var morsom.
Se intervjuet med Moland, Skarsgård, Gard Eidsvold og Jannike Kruse på Blått Lerret Web-TV:
Legg igjen en kommentar