NRK Super starter denne uken sitt nye nettdrama for barn. – TV ser barna ofte sammen med foreldrene, mens nettdrama ser barna ofte alene, sier produsent Ingvill Marie Nyborg.
NRK Super starter denne uken sitt nye nettdrama for barn. – TV ser barna ofte sammen med foreldrene, mens nettdrama ser barna ofte alene, sier produsent Ingvill Marie Nyborg.
Biff og MIA er et nettdrama som vises på to blogger, guttebloggen Biff og jentebloggen MIA. Serien følger tre gutter og tre jenter som går i 6.klasse på Havnebakken skole. Handlingen i serien foregår i sanntid. Historien fortelles gjennom filmer, webcam-snutter, bilder og bloggtekster.
Det er samme teamet som sto bak nett-dramaet SARA som har skapt Biff og MIA. SARA gikk på NRK Supers nettsider i perioden april 2008-juni 2009, 660 poster ble publisert og 206 filmer, som så langt har blitt vist 17 millioner ganger. Nytt siden SARA er at NRK Super nå også satser på å nå guttene.
– Gutta er mindre opptatt av intime betroelser og relasjonsdrama. Så i Biff har vi fokusert mer på ytre handling. Samtidig har vi diskutert veldig mye; hvor tøffe i trynet er egentlig 11-årige gutter? sier produsent Ingvill Marie Nyborg.
KONTINUERLIG TILBAKEMELDING
– Det mest spesielle med nett-drama er jo å få screena produktet sitt hver dag. Det er jo en kjempestor fordel fordi man alltid vet hva målgruppa synes. Samtidig kan det være litt slitsomt å hele tiden forholde seg til tilbakemeldinger. De er jo dønn ærlige og av og til ganske kjipe.
Teamet leser alt som kommer inn av kommentarer og hører på alt hva målgruppen sier.
– De får aldri velge hva som skal skje i historien. Det er ikke multi-choice. Men vi stiller av og til spørsmål om hva de tror kommer til å skje.
Selv om publikum ikke får bestemme direkte hva som kommer til å skje, har responsen stor innflytelse på hvordan serien utvikler seg.
– Vi lytter til hva det er som fanger interessen. I SARA introduserte vi en karakter vi ikke trodde kom til å være så viktig. Det var en jente som het Siv som ble pushet av moren sin til å bli flink i rytmisk sportsgymnastikk. Denne karakteren fikk veldig mye oppmerksomhet fra seerne. Det var noe ved henne de kunne kjenne seg igjen i. Da gjorde vi henne viktigere i serien og utvidet karakter-buen hennes.
REALISME
Nyborg forteller at de på SARA ofte fikk respons fra seere om at serien hadde hjulpet dem gjennom vanskelige tider.
– Vi lager jo ikke nett-drama for å hjelpe folk gjennom vanskelige tider, men når vi får den responsen så betyr det jo at det vi gjør oppleves ekte og sant av publikum. Jo sannere det oppleves, jo bedre.
– Samtidig hender det vi får responsen: ”Oi, dette er akkurat som på film!”. Noe vi tolker som at de mener det er en gigantisk klisje, noe de har sett i dårlige romantiske komedier. Men det er jo morsomt å leke med sånne klisjeer av og til. Det er jo mye vi kan si er realistisk.
I starten med SARA var formen så ny at det var mange som trodde det var ekte, selv om NRK presiserte tydelig på siden at det var en drama-serie.
– Formen er så intim at den gir dem frihet til å være mer realistiske og til å ta opp andre tema enn det du kan på TV. TV ser barna ofte sammen med foreldrene, og vi får mer tilbakemeldinger fra foreldrene om hva de mener er passende underholdning for barna. Mens nettdrama ser barna ofte alene.
LANGE LINJER
Med den nye serien har de hatt mer tid til å planlegge historien og mer av handlingen er lagt på forhånd.
– Med SARA lå vi veldig mye tettere på. Det var lite planlagt og mye ble gjort fra uke til uke. Noe som til tider var veldig slitsomt. Vi som lagde SARA hadde ikke laget drama før. Denne gangen har vi planlagt mye mer. De lange linjene i handlingen er lagt frem til sommeren.
Det foreligger synopsis for hva som skal skje uke for uke, detaljene i historien fylles inn etter hvert. Hver uke produseres det flere små videosnutter, bilder, blogginnlegg og et lengre filminnslag. Ukens film vises også på TV i Fin Fredag på NRK Super.
Serien er en blanding av flere medier. Nyborg forteller at de satser på å ha de viktigste konfliktene i serien i de ukentlige filminnslagene, og at de plasserer de mest dramatiske situasjonene der. Disse filmene skal jo også kunne sees frittstående på TV. Samtidig er det en liten produksjon uten store budsjetter. Det er ikke hver dag de kan fylle et klasserom med tretti elever. Derfor blir ofte de store situasjonene lagt til tekst, mens videoene fokuserer på kammer-drama.
– Det interessante er at seerne ikke husker hva det er de har lest og hva det er de har sett på film. De lever seg så inn i historien at det glir sammen.
Første innlegg på MIA ble lagt ut 1.februar, og Biff starter 4. februar. Nyborg sier de håper dette blir en serie som skal gå lenge, de satser på å følge karakterene til de går ut åttende klasse.
Les også: Det nye serieformatet
NRK Super starter denne uken sitt nye nettdrama for barn. – TV ser barna ofte sammen med foreldrene, mens nettdrama ser barna ofte alene, sier produsent Ingvill Marie Nyborg.
Biff og MIA er et nettdrama som vises på to blogger, guttebloggen Biff og jentebloggen MIA. Serien følger tre gutter og tre jenter som går i 6.klasse på Havnebakken skole. Handlingen i serien foregår i sanntid. Historien fortelles gjennom filmer, webcam-snutter, bilder og bloggtekster.
Det er samme teamet som sto bak nett-dramaet SARA som har skapt Biff og MIA. SARA gikk på NRK Supers nettsider i perioden april 2008-juni 2009, 660 poster ble publisert og 206 filmer, som så langt har blitt vist 17 millioner ganger. Nytt siden SARA er at NRK Super nå også satser på å nå guttene.
– Gutta er mindre opptatt av intime betroelser og relasjonsdrama. Så i Biff har vi fokusert mer på ytre handling. Samtidig har vi diskutert veldig mye; hvor tøffe i trynet er egentlig 11-årige gutter? sier produsent Ingvill Marie Nyborg.
KONTINUERLIG TILBAKEMELDING
– Det mest spesielle med nett-drama er jo å få screena produktet sitt hver dag. Det er jo en kjempestor fordel fordi man alltid vet hva målgruppa synes. Samtidig kan det være litt slitsomt å hele tiden forholde seg til tilbakemeldinger. De er jo dønn ærlige og av og til ganske kjipe.
Teamet leser alt som kommer inn av kommentarer og hører på alt hva målgruppen sier.
– De får aldri velge hva som skal skje i historien. Det er ikke multi-choice. Men vi stiller av og til spørsmål om hva de tror kommer til å skje.
Selv om publikum ikke får bestemme direkte hva som kommer til å skje, har responsen stor innflytelse på hvordan serien utvikler seg.
– Vi lytter til hva det er som fanger interessen. I SARA introduserte vi en karakter vi ikke trodde kom til å være så viktig. Det var en jente som het Siv som ble pushet av moren sin til å bli flink i rytmisk sportsgymnastikk. Denne karakteren fikk veldig mye oppmerksomhet fra seerne. Det var noe ved henne de kunne kjenne seg igjen i. Da gjorde vi henne viktigere i serien og utvidet karakter-buen hennes.
REALISME
Nyborg forteller at de på SARA ofte fikk respons fra seere om at serien hadde hjulpet dem gjennom vanskelige tider.
– Vi lager jo ikke nett-drama for å hjelpe folk gjennom vanskelige tider, men når vi får den responsen så betyr det jo at det vi gjør oppleves ekte og sant av publikum. Jo sannere det oppleves, jo bedre.
– Samtidig hender det vi får responsen: ”Oi, dette er akkurat som på film!”. Noe vi tolker som at de mener det er en gigantisk klisje, noe de har sett i dårlige romantiske komedier. Men det er jo morsomt å leke med sånne klisjeer av og til. Det er jo mye vi kan si er realistisk.
I starten med SARA var formen så ny at det var mange som trodde det var ekte, selv om NRK presiserte tydelig på siden at det var en drama-serie.
– Formen er så intim at den gir dem frihet til å være mer realistiske og til å ta opp andre tema enn det du kan på TV. TV ser barna ofte sammen med foreldrene, og vi får mer tilbakemeldinger fra foreldrene om hva de mener er passende underholdning for barna. Mens nettdrama ser barna ofte alene.
LANGE LINJER
Med den nye serien har de hatt mer tid til å planlegge historien og mer av handlingen er lagt på forhånd.
– Med SARA lå vi veldig mye tettere på. Det var lite planlagt og mye ble gjort fra uke til uke. Noe som til tider var veldig slitsomt. Vi som lagde SARA hadde ikke laget drama før. Denne gangen har vi planlagt mye mer. De lange linjene i handlingen er lagt frem til sommeren.
Det foreligger synopsis for hva som skal skje uke for uke, detaljene i historien fylles inn etter hvert. Hver uke produseres det flere små videosnutter, bilder, blogginnlegg og et lengre filminnslag. Ukens film vises også på TV i Fin Fredag på NRK Super.
Serien er en blanding av flere medier. Nyborg forteller at de satser på å ha de viktigste konfliktene i serien i de ukentlige filminnslagene, og at de plasserer de mest dramatiske situasjonene der. Disse filmene skal jo også kunne sees frittstående på TV. Samtidig er det en liten produksjon uten store budsjetter. Det er ikke hver dag de kan fylle et klasserom med tretti elever. Derfor blir ofte de store situasjonene lagt til tekst, mens videoene fokuserer på kammer-drama.
– Det interessante er at seerne ikke husker hva det er de har lest og hva det er de har sett på film. De lever seg så inn i historien at det glir sammen.
Første innlegg på MIA ble lagt ut 1.februar, og Biff starter 4. februar. Nyborg sier de håper dette blir en serie som skal gå lenge, de satser på å følge karakterene til de går ut åttende klasse.
Les også: Det nye serieformatet
Kjempebra Ingvill !
Lykke til !
Kjempebra Ingvill !
Lykke til !