Fotograf Hallvard Bræin ettersøkte i forrige uke en norsk filmlab. Rushprint har snakket med noen av aktørene som kunne være aktuelle for å starte en lab.
Fotograf Hallvard Bræin ettersøkte i forrige uke en norsk filmlab. Rushprint har snakket med noen av aktørene som kunne være aktuelle for å starte en lab.
Filmfotograf Hallvard Bræin tok i forrige uke til orde for å få startet en ny filmlab i Norge. Han mener nedleggelsen av filmlab i Norge gir uante konsekvenser for produksjon og bevaring av film.
Selskapet Cinevation i Drammen utvikler teknologiske løsninger for å overføre bilde og lyd til 35mm film.
– Det er veldig knotete når vi ikke har tilgang til lab i Norge. Vi har måttet lage oss mini-laber. Film er fortsatt et veldig levende medium rundt om i verden. sier Rune Bjerkestrand i Cinevation
Cinevation har ikke noen konkrete planer for å starte en ny lab, men de er veldig interessert i å være med å bidra. De har vært i kontakt med Storyline Studios og mener det ville vært perfekt å legge en lab til deres lokaler på Jar.
– Vi kan ikke drifte en lab, men vi kan bidra som kunde og vi kan bidra med teknologisk kompetanse. Vi jobber med å utvikle teknologi for å lagre digitale data på film. Film er et mye sikrere medium og lagre på, film holder i 500 år. Digitale taper må gjenkopieres hvert fjerde år og hver kopiering innebærer et tap i kvalitet. Denne teknologien vil kunne brukes for å lage alle typer data man har behov for å lagre i lang tid, ikke bare film, men dokumenter, statistikk osv. Dette prosjektet gjør at vi kommer til å ha stort behov for lab-tjenester fremover. Vi kan også bidra med en Cinevator (filmrecorder) til laben.
Bjerkestrand synes norske produsenter slurver når det gjelder å ta vare på råmateriale fra filmene sine for ettertiden.
– Når mer og mer filmes digitalt skytes det mye mer innhold. Den ferdige filmen overføres til 35mm film, men råmateriale forblir på disk eller blir i mange tilfelle borte. Mye av dette materiale har en verdi, men det blir ikke bevart.
Bjerkestrand mener det helt fint vil kunne la seg gjøre å drive en lab i Norge på en økonomisk forsvarlig måte. Han håper engasjerte fotografer, regissører og produsenter ser verdien i å fortsette å bruke film som opptaksformat og at de legger press på å få startet en ny lab.
– Laben i Nydalen gikk bedre og bedre. De hadde et tett, kompetent miljø og drev laben bra. At Nordisk la den ned er en ren strategisk avgjørelse for å optimalisere driften av selskapet deres. De har laber i Sverige og Danmark og så at de kunne redusere driftskostnadene sine ved å legge ned laben i Norge og overføre arbeidet til de andre labene.
Knud Bjørne-Larsen, administrerende direktør i Storyline Studios sier at de er positive til forslaget fra Cinevation, men at de må se at det kan lønne seg økonomisk.
– Er det en god forretning, så kan vi være med. Men dette må dokumenteres bedre først. Det må også skaffes en investor. Vi har en scanner, flere filmkamera og kan bidra med lokaler. Jeg tror dette er en ide som må tenkes på et kortsiktig plan. Det er ikke lang tid vi vil ha behov for å lage visningskopier på film tid til kinoene, og etter det vil det bli vanskelig å drive en lab i Norge.
Bjørne-Larsen sier at Storyline har konvertert helt over til digitalt. Hovedmarkedet for en filmlab i Norge vil være spillefilmproduksjonene og de dyreste reklamefilmene.
– De må nå sende filmen til Stockholm eller København for å få den fremkalt. Det eneste som tapes på det er en dag i transport. Det var jo mange som gjorde det på denne måten mens vi ennå hadde lab i Norge. Situasjonen er ikke så veldig annerledes.
Fotograf Hallvard Bræin ettersøkte i forrige uke en norsk filmlab. Rushprint har snakket med noen av aktørene som kunne være aktuelle for å starte en lab.
Filmfotograf Hallvard Bræin tok i forrige uke til orde for å få startet en ny filmlab i Norge. Han mener nedleggelsen av filmlab i Norge gir uante konsekvenser for produksjon og bevaring av film.
Selskapet Cinevation i Drammen utvikler teknologiske løsninger for å overføre bilde og lyd til 35mm film.
– Det er veldig knotete når vi ikke har tilgang til lab i Norge. Vi har måttet lage oss mini-laber. Film er fortsatt et veldig levende medium rundt om i verden. sier Rune Bjerkestrand i Cinevation
Cinevation har ikke noen konkrete planer for å starte en ny lab, men de er veldig interessert i å være med å bidra. De har vært i kontakt med Storyline Studios og mener det ville vært perfekt å legge en lab til deres lokaler på Jar.
– Vi kan ikke drifte en lab, men vi kan bidra som kunde og vi kan bidra med teknologisk kompetanse. Vi jobber med å utvikle teknologi for å lagre digitale data på film. Film er et mye sikrere medium og lagre på, film holder i 500 år. Digitale taper må gjenkopieres hvert fjerde år og hver kopiering innebærer et tap i kvalitet. Denne teknologien vil kunne brukes for å lage alle typer data man har behov for å lagre i lang tid, ikke bare film, men dokumenter, statistikk osv. Dette prosjektet gjør at vi kommer til å ha stort behov for lab-tjenester fremover. Vi kan også bidra med en Cinevator (filmrecorder) til laben.
Bjerkestrand synes norske produsenter slurver når det gjelder å ta vare på råmateriale fra filmene sine for ettertiden.
– Når mer og mer filmes digitalt skytes det mye mer innhold. Den ferdige filmen overføres til 35mm film, men råmateriale forblir på disk eller blir i mange tilfelle borte. Mye av dette materiale har en verdi, men det blir ikke bevart.
Bjerkestrand mener det helt fint vil kunne la seg gjøre å drive en lab i Norge på en økonomisk forsvarlig måte. Han håper engasjerte fotografer, regissører og produsenter ser verdien i å fortsette å bruke film som opptaksformat og at de legger press på å få startet en ny lab.
– Laben i Nydalen gikk bedre og bedre. De hadde et tett, kompetent miljø og drev laben bra. At Nordisk la den ned er en ren strategisk avgjørelse for å optimalisere driften av selskapet deres. De har laber i Sverige og Danmark og så at de kunne redusere driftskostnadene sine ved å legge ned laben i Norge og overføre arbeidet til de andre labene.
Knud Bjørne-Larsen, administrerende direktør i Storyline Studios sier at de er positive til forslaget fra Cinevation, men at de må se at det kan lønne seg økonomisk.
– Er det en god forretning, så kan vi være med. Men dette må dokumenteres bedre først. Det må også skaffes en investor. Vi har en scanner, flere filmkamera og kan bidra med lokaler. Jeg tror dette er en ide som må tenkes på et kortsiktig plan. Det er ikke lang tid vi vil ha behov for å lage visningskopier på film tid til kinoene, og etter det vil det bli vanskelig å drive en lab i Norge.
Bjørne-Larsen sier at Storyline har konvertert helt over til digitalt. Hovedmarkedet for en filmlab i Norge vil være spillefilmproduksjonene og de dyreste reklamefilmene.
– De må nå sende filmen til Stockholm eller København for å få den fremkalt. Det eneste som tapes på det er en dag i transport. Det var jo mange som gjorde det på denne måten mens vi ennå hadde lab i Norge. Situasjonen er ikke så veldig annerledes.
Legg igjen en kommentar