Gunnar Goes God er en ny dokumentar fra regissør Gunnar Hall Jensen, som tidligere lagde Gunnar Goes Comfortable. Møt regissøren sammen med produsent Elin Sander på Blått Lerret Web-TV.
Gunnar Goes God er en ny dokumentar fra regissør Gunnar Hall Jensen, som tidligere lagde Gunnar Goes Comfortable. Møt regissøren sammen med produsent Elin Sander på Blått Lerret Web-TV.
Gunnar Goes God er laget i den samme bekjennende, selvbiografiske formen som Gunnar Goes Comfortable. Gunnar Hall Jensen forteller at han prøvde seg på mer klassiske dokumentar-prosjekter, men at han vendte tilbake til denne formen fordi det var en form som var naturlig for ham og som gjorde det lettere å beholde energien i prosjektet. Filmens produsent, Elin Sander produserte også Gunnar Goes Comfortable.
Gunnar Goes Comfortable kom i forkant av en bølge av selvbiografisk, selvutleverende kunst i Skandinavia. Hall Jensens filmer er på mange vis beslektet med Karl Ove Knausgårds romanprosjekt Min Kamp.
– Litteraturen har alltid hatt den fantastiske egenskapen at du kan kjenne deg igjen i bøkene. Du kan få satt ord på de tingene som du hadde en vag følelse av i din egen tilværelse. Du kan forstå karakterer og dermed forstå mer av deg selv og så videre. Knausgård er jo fantastisk i den sjangeren. For min egen del har driften vært at jeg har aldri sett noe særlig av det på film. På film skal vi liksom lage seriøse dokumentarer om alt annet enn oss selv og vår egen eksistens. Det virker som en slags fluktstrategi, sier Hall Jensen.
– Selv om vi ikke har blitt torturert eller bor i Nord-Korea eller sånne ting så behøver vi jo å forstå hva som er meningen med livet. Hvordan vi skal møte døden. Hva kjærligheten er.
KONSUMERISME
Filmen tar opp skandinavisk middelklasse-problematikk og en frustrasjon over konsumerismen. Hvorfor er vi så ulykkelige tross alle materielle goder?
– Vi er jo verdens beste land å bo i. Paradokset er at vi har kanskje ikke vist oss oppgaven helt verdig. Vi har på en måte bare kastet oss inn i konsumerismen, materialismen og så videre, uten å beholde visse egenskaper som vi behøver å ta vare på, og som også krever disiplin. Vi har rett og slett ikke vokst med oppgaven, sier Hall Jensen.
– Vi rører rundt i en eller annen slags forvridd materialisme, som ikke gjør oss lykkelig. Det er akkurat som hvis du har alle disse gavene som vi har, så tror vi at da kan vi bare slappe av. Da kommer resten av seg selv. Da har jeg reddet sjelen også. Men du redder ikke sjelen fordi om alt annet er på plass. Sjelen, den må du redde selv.
HUMOR OG ALVOR
Begge Gunnar Goes-filmene er karakterisert av en blanding av humor og tung alvor. Filmene tar opp tunge tema, og har mye vemod i seg, men er allikevel veldig underholdende.
– Jeg ser ikke så mye dokumentar-film sånn generelt fordi jeg synes det er ganske kjedelige historier. Det er forutsigbart og stort sett unødvendig å se. Mens jeg er veldig fascinert av vanlig, klassisk Hollywood-språk og underholdning. Min favoritt-film nå er Zombieland.
Hall Jensen understreker at han vil underholdes når han er på kino. På tross av tunge tema, så skal det være noe der som forfører og underholder publikum. Han forteller også at de har vært forsiktig med å dra filmene for langt inn i det melodramatiske.
Gunnar Goes God er en ny dokumentar fra regissør Gunnar Hall Jensen, som tidligere lagde Gunnar Goes Comfortable. Møt regissøren sammen med produsent Elin Sander på Blått Lerret Web-TV.
Gunnar Goes God er laget i den samme bekjennende, selvbiografiske formen som Gunnar Goes Comfortable. Gunnar Hall Jensen forteller at han prøvde seg på mer klassiske dokumentar-prosjekter, men at han vendte tilbake til denne formen fordi det var en form som var naturlig for ham og som gjorde det lettere å beholde energien i prosjektet. Filmens produsent, Elin Sander produserte også Gunnar Goes Comfortable.
Gunnar Goes Comfortable kom i forkant av en bølge av selvbiografisk, selvutleverende kunst i Skandinavia. Hall Jensens filmer er på mange vis beslektet med Karl Ove Knausgårds romanprosjekt Min Kamp.
– Litteraturen har alltid hatt den fantastiske egenskapen at du kan kjenne deg igjen i bøkene. Du kan få satt ord på de tingene som du hadde en vag følelse av i din egen tilværelse. Du kan forstå karakterer og dermed forstå mer av deg selv og så videre. Knausgård er jo fantastisk i den sjangeren. For min egen del har driften vært at jeg har aldri sett noe særlig av det på film. På film skal vi liksom lage seriøse dokumentarer om alt annet enn oss selv og vår egen eksistens. Det virker som en slags fluktstrategi, sier Hall Jensen.
– Selv om vi ikke har blitt torturert eller bor i Nord-Korea eller sånne ting så behøver vi jo å forstå hva som er meningen med livet. Hvordan vi skal møte døden. Hva kjærligheten er.
KONSUMERISME
Filmen tar opp skandinavisk middelklasse-problematikk og en frustrasjon over konsumerismen. Hvorfor er vi så ulykkelige tross alle materielle goder?
– Vi er jo verdens beste land å bo i. Paradokset er at vi har kanskje ikke vist oss oppgaven helt verdig. Vi har på en måte bare kastet oss inn i konsumerismen, materialismen og så videre, uten å beholde visse egenskaper som vi behøver å ta vare på, og som også krever disiplin. Vi har rett og slett ikke vokst med oppgaven, sier Hall Jensen.
– Vi rører rundt i en eller annen slags forvridd materialisme, som ikke gjør oss lykkelig. Det er akkurat som hvis du har alle disse gavene som vi har, så tror vi at da kan vi bare slappe av. Da kommer resten av seg selv. Da har jeg reddet sjelen også. Men du redder ikke sjelen fordi om alt annet er på plass. Sjelen, den må du redde selv.
HUMOR OG ALVOR
Begge Gunnar Goes-filmene er karakterisert av en blanding av humor og tung alvor. Filmene tar opp tunge tema, og har mye vemod i seg, men er allikevel veldig underholdende.
– Jeg ser ikke så mye dokumentar-film sånn generelt fordi jeg synes det er ganske kjedelige historier. Det er forutsigbart og stort sett unødvendig å se. Mens jeg er veldig fascinert av vanlig, klassisk Hollywood-språk og underholdning. Min favoritt-film nå er Zombieland.
Hall Jensen understreker at han vil underholdes når han er på kino. På tross av tunge tema, så skal det være noe der som forfører og underholder publikum. Han forteller også at de har vært forsiktig med å dra filmene for langt inn i det melodramatiske.
Legg igjen en kommentar