Harry og Charles er NRKs store romjulsatsing, med Maria Bonnevie og Jakob Cedergren i hovedrollene. På Blått Lerret web-tv forteller regissør Marit Moum Aune, fotograf og skuespillere om arbeidet med serien.
Harry og Charles er NRKs store romjulsatsing, med Maria Bonnevie og Jakob Cedergren i hovedrollene. På Blått Lerret web-tv forteller regissør Marit Moum Aune, fotograf og skuespillere om arbeidet med serien.
Harry og Charles er en to episoders dramaserie på tilsammen 90 minutter lang. Den handler om Kong Haakon og Dronning Maud før de ble dronning og konge. Da de het Karl og Maud, og kalte hverandre for Harry og Charles. Serien skal vises som juleserie i Norge og Sverige, og senere i Danmark.
Regissør Marit Moum Aune har et sted mellom 40 og 50 teaterproduksjoner bak seg, og har jobbet i mange år med musikkteater, scenekunst og dans. Hun debuterer som tv/film-regissør med Harry og Charles. På Blått Lerret den 11.november fortalte hun om det å skulle lage tv-drama for første gang.
– Jeg har ikke utdannelse som regissør, og ble i tvil da produsenten ringte. Jeg begynte som tekniker og jobbet meg oppover, så jeg er vant med å gjøre ting jeg "ikke kan".
Aune forteller hun fikk stor frihet på produksjonen, spesielt i forhold til casting.
– Det var ingen andre enn Maria Bonnevie som kunne spilt Maud i denne tv-serien.
Maria Bonnevie har snakket både svensk og russisk på film. Denne gangen snakker hun dansk.
– Jeg glemte å si at hun skulle snakke dansk, men hun gjorde det veldig bra. Hun er utrolig intelligent.
Ibsen-tilnærming
Jakob Cedergren har blant annet spilt i Arn og Forbrydelsen. Han spiller rollen som Kong Haakon.
– Jeg tror ikke jeg har lært så mye av noen som jeg lærte av han. Han fikk meg til å føle som om vi jobbet veldig tett, men jeg tror han jobbet helt for seg selv. Det å få jobbe på tvers av skandinaviske språk var også veldig nyttig. Danskene sa det samme.
For regissøren og manusforfatter Jonas Cornell var relasjonene mellom hovedkarakterene det viktigste:
– Med all den historiske informasjonen måtte det handle om relasjonene. Det er Ibsen fantastisk på, og jeg er glad jeg har vært med på en Ibsen-oppsetning. Det er bra å kunne eksponere informasjon tidlig, som ikke egentlig har noe med hovedhandlingen å gjøre. Jeg er spent om svenskene og danskene tar den.
Som tidligere nevnt hadde ikke Aune mye erfaring fra film eller tv-produksjon. Faglige uttrykk og tekniske begreper var vanskelig i begynnelsen.
– Jeg ante ikke hva en slate var. Da vi var ute på opptak sa jeg til fotografen: "Nå aner jeg ikke hva som foregår". Det er modig av NRK å satse på meg. Fordelen var at etter så mange teaterproduksjoner skremmer ikke skuespillere meg. Jeg føler meg hjemme med skuespillere.
Lars Vestergaard, sjefsfotografen, snakket på Blått Lerret om det stilmessige i Harry & Charles.
– Det var lite action og biljakter å jobbe med – kun skuespill og tett drama. Vi måtte velge en klassisk stil og filmet digitalt med RED-kamera for å få hele dybden.
Vestergaard er dansk og kommer fra en håndholdt fase i dansk film og tv.
– På 90-tallet var det en befrielse å slippe alt løs og kaste regler. Nå var det faktisk en stor befrielse å komme tilbake til det klassiske. Det er "by the book".
Skuespiller Håvard Holmen, mest kjent fra serien Himmelblå, spiller Fritjof Nansen i serien.
– Man blir nervøs og får litt noia. Nansen er en fantastisk person. Det finnes vel ingen større nordmann enn han. Jeg måtte derfor lete etter det menneskelige. Jeg var på jakt etter de små, skjøre tingene, som gjorde han til mennesket Nansen, og ikke forskeren.
Se klipp fra serien her og her!
Se hele intervjuet med regissør Marit Moum Aunem
Se hele intervjuet med regissør Marit Moum Aunem og fotograf Lars Vestergaard
Se hele intervjuet med Halvard Holmen og Laura Bro
Harry og Charles er NRKs store romjulsatsing, med Maria Bonnevie og Jakob Cedergren i hovedrollene. På Blått Lerret web-tv forteller regissør Marit Moum Aune, fotograf og skuespillere om arbeidet med serien.
Harry og Charles er en to episoders dramaserie på tilsammen 90 minutter lang. Den handler om Kong Haakon og Dronning Maud før de ble dronning og konge. Da de het Karl og Maud, og kalte hverandre for Harry og Charles. Serien skal vises som juleserie i Norge og Sverige, og senere i Danmark.
Regissør Marit Moum Aune har et sted mellom 40 og 50 teaterproduksjoner bak seg, og har jobbet i mange år med musikkteater, scenekunst og dans. Hun debuterer som tv/film-regissør med Harry og Charles. På Blått Lerret den 11.november fortalte hun om det å skulle lage tv-drama for første gang.
– Jeg har ikke utdannelse som regissør, og ble i tvil da produsenten ringte. Jeg begynte som tekniker og jobbet meg oppover, så jeg er vant med å gjøre ting jeg "ikke kan".
Aune forteller hun fikk stor frihet på produksjonen, spesielt i forhold til casting.
– Det var ingen andre enn Maria Bonnevie som kunne spilt Maud i denne tv-serien.
Maria Bonnevie har snakket både svensk og russisk på film. Denne gangen snakker hun dansk.
– Jeg glemte å si at hun skulle snakke dansk, men hun gjorde det veldig bra. Hun er utrolig intelligent.
Ibsen-tilnærming
Jakob Cedergren har blant annet spilt i Arn og Forbrydelsen. Han spiller rollen som Kong Haakon.
– Jeg tror ikke jeg har lært så mye av noen som jeg lærte av han. Han fikk meg til å føle som om vi jobbet veldig tett, men jeg tror han jobbet helt for seg selv. Det å få jobbe på tvers av skandinaviske språk var også veldig nyttig. Danskene sa det samme.
For regissøren og manusforfatter Jonas Cornell var relasjonene mellom hovedkarakterene det viktigste:
– Med all den historiske informasjonen måtte det handle om relasjonene. Det er Ibsen fantastisk på, og jeg er glad jeg har vært med på en Ibsen-oppsetning. Det er bra å kunne eksponere informasjon tidlig, som ikke egentlig har noe med hovedhandlingen å gjøre. Jeg er spent om svenskene og danskene tar den.
Som tidligere nevnt hadde ikke Aune mye erfaring fra film eller tv-produksjon. Faglige uttrykk og tekniske begreper var vanskelig i begynnelsen.
– Jeg ante ikke hva en slate var. Da vi var ute på opptak sa jeg til fotografen: "Nå aner jeg ikke hva som foregår". Det er modig av NRK å satse på meg. Fordelen var at etter så mange teaterproduksjoner skremmer ikke skuespillere meg. Jeg føler meg hjemme med skuespillere.
Lars Vestergaard, sjefsfotografen, snakket på Blått Lerret om det stilmessige i Harry & Charles.
– Det var lite action og biljakter å jobbe med – kun skuespill og tett drama. Vi måtte velge en klassisk stil og filmet digitalt med RED-kamera for å få hele dybden.
Vestergaard er dansk og kommer fra en håndholdt fase i dansk film og tv.
– På 90-tallet var det en befrielse å slippe alt løs og kaste regler. Nå var det faktisk en stor befrielse å komme tilbake til det klassiske. Det er "by the book".
Skuespiller Håvard Holmen, mest kjent fra serien Himmelblå, spiller Fritjof Nansen i serien.
– Man blir nervøs og får litt noia. Nansen er en fantastisk person. Det finnes vel ingen større nordmann enn han. Jeg måtte derfor lete etter det menneskelige. Jeg var på jakt etter de små, skjøre tingene, som gjorde han til mennesket Nansen, og ikke forskeren.
Se klipp fra serien her og her!
Se hele intervjuet med regissør Marit Moum Aunem
Se hele intervjuet med regissør Marit Moum Aunem og fotograf Lars Vestergaard
Se hele intervjuet med Halvard Holmen og Laura Bro
Dette var en stiv og trøtt farse fra NRK. Maria Bonnevie er dårlig og innehar kun 2 uttrykk -stirrende og mer stirrende. Men det verste er egentlig musikken. Svak og upersonlig, og hva har electronia-jazz med 1905 å gjøre??? Denne komponisten gjør serien til forfall. Men det er vel kun inneavl og interne kontakter , som alt annet ARK organet skviser ut. Skjerp dere amatører!
Dette var en stiv og trøtt farse fra NRK. Maria Bonnevie er dårlig og innehar kun 2 uttrykk -stirrende og mer stirrende. Men det verste er egentlig musikken. Svak og upersonlig, og hva har electronia-jazz med 1905 å gjøre??? Denne komponisten gjør serien til forfall. Men det er vel kun inneavl og interne kontakter , som alt annet ARK organet skviser ut. Skjerp dere amatører!