– Den beste festivalen er der man kan se filmer man vanligvis ikke ville få sett, sier festivalsjef i Oslo Internasjonale filmfestival, Tommy Lørdahl, som her går gjennom årets program for Rushprints lesere.

– Den beste festivalen er der man kan se filmer man vanligvis ikke ville få sett, sier festivalsjef i Oslo Internasjonale filmfestival, Tommy Lørdahl, som her går gjennom årets program for Rushprints lesere.
19 år etter at festivalsjef Tommy Lørdahl startet opp Oslo internasjonale filmfestival er det klart for enda en runde. Og i år har festivalsjefen valgt ut en rekke gode filmer. Det er duket for premiere på en rekke kjente amerikanske filmer, som Fantastic Mr. Fox, New York I Love you, 9, Whip it og Up in the air. Men i tillegg til disse, bærer programmet preg av filmer laget av mer ukjente og spennende talenter innenfor amerikansk indiefilm. Filmer laget av unge (i noen tilfeller svært unge) og ambisiøse regissører.
– Amerikansk film er alltid interessant. Det handler om å lete lenge etter de gode indiefilmene, og ikke gå direkte på de store studioene, sier festivalsjef Tommy Lørdahl.
Da vi ber han om å plukke ut noen favoritter, eller i det minste fremheve de filmene i programmet som bør fremheves, svarer han med: – Det er helt umulig å plukke ut noen favoritter. Det går nesten ikke!
Ifølge festivalsjefen er helhetsbildet på festivalen i år bedre enn noen sinne.
– Det er beinhard jobbing hele året, og jeg syntes festivalen er blitt enda bedre enn det er lov å ønske seg. Årets festival har et balansert program, sier Lørdahl, og begynner og blad i festivalprogrammet.
Han stopper opp på første siden. Der står filmbeskrivelsen til motedesigner Tom Fords regidebut A single man. Filmen er tidligere vist på filmfestivalen i Toronto, London, Tokyo og Chicago.
– A single man har ikke kommet på kino i USA ennå, men den er allerede Oscar-favoritt. Den kommer i alle fall garantert til å bli nominert. Colin Firth spiller hovedrollen og har allerede vunnet pris for beste skuespiller i Venezia, der den hadde verdenspremiere. Han gjør en glimrende prestasjon i denne filmen! Det samme gjør Julianne Moore. A single Man er basert på en bok som mange studioer og produsenter har knivet om å få rettighetene til. Vi er første land i Norden som viser filmen. Og det skader jo ikke, sier Lørdahl.
Åpningsfilmen
Åpningsfilmen Precious: Based on the Novel Push by Sapphire hadde ikke distribusjon da den for første gang ble vist på årets Sundance. Ifølge Lørdahl var det ingen som virket noe særlig interessert i den heller. I dag er den ute i 174 kopier og ligger på 3.plass på box officen.
– Den er amerikansk indiefilm på sitt beste, sier den entustiastiske festivalsjefen.
Fra åpningsfilmen Precious.
Lørdahl stopper opp ved regissør og indietalent Joe Swanbergan (26).
– Hans nyeste film Alexander the last, ble nylig kåret til en av tiårets viktigste filmer av New York Times sin kritiker.
– I alle de 19 årene vi har holdt på har vi fulgt nøye med på hva som skjer i amerikansk indiefilm. Det bekrefter vi med slike filmer, og med for eksempel Andrew Bujalski sin Beeswax. Bujalski kommer også til Oslo under festivalen, sier Lørdahl.
Og når det nettopp kommer til det å skulle invitere amerikanske gjester til festivalen, oppstår det problemer kanskje utenom de vanlige. Oslo Internasjonale Film festival faller som regel samtidig med en svært hellig amerikansk hellidag og tradisjon:
– Mange amerikanske regissører har ikke anledning til å komme på grunn av Thanksgiving. Det gjør det litt ekstra vanskelig å planlegge. For eksempel var det en regissør som måtte rekke hjem til New Jersery for å feire Thanksgiving for noen år siden. Flyet vi hadde bestilt skulle lande på La Guarida. Men det gikk ikke, for da mistet han jo en time eller to på Thanksgiving-kvelden.
Vi er kommet et par sider inn i programmet. Skuespiller Drew Barrymore regidebuterer med filmen Whip It, en film med Ellen Paige (Juno) i hovedrollen. Filmen har ikke ordinær norsk kinopremiere før til våren, men vises altså under årets OIFF.
– Det er en ganske artig film. Hun er absolutt et talent, sier Lørdahl om filmen.
”If you meet your double you should kill him”. I Double take bruker Johan Grimonprez mesterregisørren Alfred Hitchcock som gjennomgangsfigur i en slags miks av dokumentar, fiksjon og eksperimentell kunst. Han speiler Hitchcocks filmer mot flere hendelser i nyere historie.
– Grimonprez er en utrolig spennende filmskaper. Det er deilig med noen som løfter ting litt frem, og viser nye bilder.
Ung debutant
Tilbake til det med unge regissører – i dette tilfelle en svært ung regissør. Canadiske Xavier Dolan var 19 år gammel da han regidebuterte, skrev manus og spilte hovedrollen i filmen I Killed my mother. En spennende debutant forteller Tommy.
– Han er absurd ung. Det er litt fascinerende. Tenk deg oddsene for å få lage film som 19-åring her hjemme i forhold. Nå er han 20 år og jobber med sin andre spillefilm.
Dolan er for øvrig årets Oscarkandidat fra Canada og har vunnet flere priser for I Killed my mother.
Lørdahl nevner også filmen Manila, som er laget av 25-åringen Raya Martin og den filipinske regissøren Adolfo Alix Jr, som er 30 år.
Vi går bort fra temaet alder, og gjør plass til en anbefaling til.
– Mexikanske Raging sun, Raging sky er helt fantastisk. Den håper jeg mange går og ser. Jeg så den første gang i Berlin på 35 millimeter. Den er full av sort-hvitt bilder som er veldig bra komponert. Han (regissøren) bruker hele filmmediet. Man kan henge opp alle bildene på veggen omtrent.
I havet av festivaler i Norge i dag har Oslo internasjonale film festival stått stødig på begge ben i flere år.
– Mange mener at den festivalen som er best er den som er størst. Jeg syntes den målestokken blir feil i forhold til det å skulle være viktigst. For meg er den beste festivalen den med det beste programmet. Der man kan oppleve filmer man vanligvis ikke ville sett, og som kan påvirke filmskapere og filmmiljøet. Der er jeg overbevist om at vi stiller sterkt, sier Lørdahl.
Tilrettelagt kunstbransjen
Visningene vil foregå på Eldorado, Rockefeller, Gimle og Filmens Hus. Men festivalen henvender seg også til kunstbransjen. På DogA langs Akerselva i Oslo, vises dokumentarfilmene Art & Copy, Logorama og Objectified (mannen bak dokumentaren om fonten Helvetica).
Festivalen tiltrekker seg altså ikke bare filmskapere, men også kunstnere, designere og reklamefolk.
– Helt naturlig, sier Lørdahl.
– Festivalen speiles jo av det. Fra plakatdesign til teaser på kino, der vi alltid samarbeider med de beste designerne.
Last ned hele programmet til OIFF her.
– Den beste festivalen er der man kan se filmer man vanligvis ikke ville få sett, sier festivalsjef i Oslo Internasjonale filmfestival, Tommy Lørdahl, som her går gjennom årets program for Rushprints lesere.
19 år etter at festivalsjef Tommy Lørdahl startet opp Oslo internasjonale filmfestival er det klart for enda en runde. Og i år har festivalsjefen valgt ut en rekke gode filmer. Det er duket for premiere på en rekke kjente amerikanske filmer, som Fantastic Mr. Fox, New York I Love you, 9, Whip it og Up in the air. Men i tillegg til disse, bærer programmet preg av filmer laget av mer ukjente og spennende talenter innenfor amerikansk indiefilm. Filmer laget av unge (i noen tilfeller svært unge) og ambisiøse regissører.
– Amerikansk film er alltid interessant. Det handler om å lete lenge etter de gode indiefilmene, og ikke gå direkte på de store studioene, sier festivalsjef Tommy Lørdahl.
Da vi ber han om å plukke ut noen favoritter, eller i det minste fremheve de filmene i programmet som bør fremheves, svarer han med: – Det er helt umulig å plukke ut noen favoritter. Det går nesten ikke!
Ifølge festivalsjefen er helhetsbildet på festivalen i år bedre enn noen sinne.
– Det er beinhard jobbing hele året, og jeg syntes festivalen er blitt enda bedre enn det er lov å ønske seg. Årets festival har et balansert program, sier Lørdahl, og begynner og blad i festivalprogrammet.
Han stopper opp på første siden. Der står filmbeskrivelsen til motedesigner Tom Fords regidebut A single man. Filmen er tidligere vist på filmfestivalen i Toronto, London, Tokyo og Chicago.
– A single man har ikke kommet på kino i USA ennå, men den er allerede Oscar-favoritt. Den kommer i alle fall garantert til å bli nominert. Colin Firth spiller hovedrollen og har allerede vunnet pris for beste skuespiller i Venezia, der den hadde verdenspremiere. Han gjør en glimrende prestasjon i denne filmen! Det samme gjør Julianne Moore. A single Man er basert på en bok som mange studioer og produsenter har knivet om å få rettighetene til. Vi er første land i Norden som viser filmen. Og det skader jo ikke, sier Lørdahl.
Åpningsfilmen
Åpningsfilmen Precious: Based on the Novel Push by Sapphire hadde ikke distribusjon da den for første gang ble vist på årets Sundance. Ifølge Lørdahl var det ingen som virket noe særlig interessert i den heller. I dag er den ute i 174 kopier og ligger på 3.plass på box officen.
– Den er amerikansk indiefilm på sitt beste, sier den entustiastiske festivalsjefen.
Fra åpningsfilmen Precious.
Lørdahl stopper opp ved regissør og indietalent Joe Swanbergan (26).
– Hans nyeste film Alexander the last, ble nylig kåret til en av tiårets viktigste filmer av New York Times sin kritiker.
– I alle de 19 årene vi har holdt på har vi fulgt nøye med på hva som skjer i amerikansk indiefilm. Det bekrefter vi med slike filmer, og med for eksempel Andrew Bujalski sin Beeswax. Bujalski kommer også til Oslo under festivalen, sier Lørdahl.
Og når det nettopp kommer til det å skulle invitere amerikanske gjester til festivalen, oppstår det problemer kanskje utenom de vanlige. Oslo Internasjonale Film festival faller som regel samtidig med en svært hellig amerikansk hellidag og tradisjon:
– Mange amerikanske regissører har ikke anledning til å komme på grunn av Thanksgiving. Det gjør det litt ekstra vanskelig å planlegge. For eksempel var det en regissør som måtte rekke hjem til New Jersery for å feire Thanksgiving for noen år siden. Flyet vi hadde bestilt skulle lande på La Guarida. Men det gikk ikke, for da mistet han jo en time eller to på Thanksgiving-kvelden.
Vi er kommet et par sider inn i programmet. Skuespiller Drew Barrymore regidebuterer med filmen Whip It, en film med Ellen Paige (Juno) i hovedrollen. Filmen har ikke ordinær norsk kinopremiere før til våren, men vises altså under årets OIFF.
– Det er en ganske artig film. Hun er absolutt et talent, sier Lørdahl om filmen.
”If you meet your double you should kill him”. I Double take bruker Johan Grimonprez mesterregisørren Alfred Hitchcock som gjennomgangsfigur i en slags miks av dokumentar, fiksjon og eksperimentell kunst. Han speiler Hitchcocks filmer mot flere hendelser i nyere historie.
– Grimonprez er en utrolig spennende filmskaper. Det er deilig med noen som løfter ting litt frem, og viser nye bilder.
Ung debutant
Tilbake til det med unge regissører – i dette tilfelle en svært ung regissør. Canadiske Xavier Dolan var 19 år gammel da han regidebuterte, skrev manus og spilte hovedrollen i filmen I Killed my mother. En spennende debutant forteller Tommy.
– Han er absurd ung. Det er litt fascinerende. Tenk deg oddsene for å få lage film som 19-åring her hjemme i forhold. Nå er han 20 år og jobber med sin andre spillefilm.
Dolan er for øvrig årets Oscarkandidat fra Canada og har vunnet flere priser for I Killed my mother.
Lørdahl nevner også filmen Manila, som er laget av 25-åringen Raya Martin og den filipinske regissøren Adolfo Alix Jr, som er 30 år.
Vi går bort fra temaet alder, og gjør plass til en anbefaling til.
– Mexikanske Raging sun, Raging sky er helt fantastisk. Den håper jeg mange går og ser. Jeg så den første gang i Berlin på 35 millimeter. Den er full av sort-hvitt bilder som er veldig bra komponert. Han (regissøren) bruker hele filmmediet. Man kan henge opp alle bildene på veggen omtrent.
I havet av festivaler i Norge i dag har Oslo internasjonale film festival stått stødig på begge ben i flere år.
– Mange mener at den festivalen som er best er den som er størst. Jeg syntes den målestokken blir feil i forhold til det å skulle være viktigst. For meg er den beste festivalen den med det beste programmet. Der man kan oppleve filmer man vanligvis ikke ville sett, og som kan påvirke filmskapere og filmmiljøet. Der er jeg overbevist om at vi stiller sterkt, sier Lørdahl.
Tilrettelagt kunstbransjen
Visningene vil foregå på Eldorado, Rockefeller, Gimle og Filmens Hus. Men festivalen henvender seg også til kunstbransjen. På DogA langs Akerselva i Oslo, vises dokumentarfilmene Art & Copy, Logorama og Objectified (mannen bak dokumentaren om fonten Helvetica).
Festivalen tiltrekker seg altså ikke bare filmskapere, men også kunstnere, designere og reklamefolk.
– Helt naturlig, sier Lørdahl.
– Festivalen speiles jo av det. Fra plakatdesign til teaser på kino, der vi alltid samarbeider med de beste designerne.
Last ned hele programmet til OIFF her.
Legg igjen en kommentar