I Mattis Øybøs roman Karin og Kareem er hovedpersonen filmskaper som viser filmen sin på Film fra Sør-festivalen i Oslo. Her er et kapittel fra den nye romanen.
I Mattis Øybøs roman Karin og Kareem er hovedpersonen filmskaper som viser filmen sin på Film fra Sør-festivalen i Oslo. Her er et kapittel fra den nye romanen.
den hettekledde fangen fra Abu Ghraib, og Kareem
kunne ikke la være å tenke selvfølgelig, som om han
allerede nå i detalj kunne se for seg hvordan dette
intervjuet ville forløpe. Hvordan kunne han snakke på
vegne av noen som helst? Borte var følelsen av tilhørighet,
som raseriet den gangen på Al-Rashid Hotel hadde
vekket i ham. Henri sto og pratet med Jenny. Han formet
hendene som et kameraobjektiv, og hun lo. Kareem
så bort på Samir, som betraktet svarthvitt-fotografiet
av en ung gutt med en jødestjerne festet til jakka, og
hendene i været. Ved siden av hang et mindre et i farger,
der det samme bildet var projisert på en vegg, nøyaktig
samme sted, bare 60 år senere.
– Skal vi begynne? sa journalisten.
– Dere rekker vel Kveldsnytt? sa Jenny, og så på
klokka. Henri sto like bak henne og blunket til Kareem.
– Det er planen.
– Dere kunne fått ham til Dagsrevyen også, vet du.
Journalisten bare trakk på skuldrene.
– Trenger dere meg?
Samir hadde kommet bort til dem, og henvendte seg
til Kareem.
– Jeg klarer meg, sa Kareem. – Det skal gå bra.
Tolken så på ham, som om han ikke forsto.
– Du kan bare vente på meg der borte, fortsatte han
og pekte på en stol ved fotografiet av den jødiske
gutten.
– Vi skal la dere være i fred, sa Jenny, og tok tak i
armen til Samir.
Henri hvisket noe i øret hennes. Hun kniste. Samir
sa ingenting, men bukket lett, før han lot seg føre vekk,
og til slutt satte seg på stolen Kareem hadde pekt på.
Plutselig skyllet trøttheten over ham. Han ville ikke
gjøre dette intervjuet. Han ville ikke nok en gang svare
på spørsmålet om hva han egentlig ville med filmen sin,
og hvilken rolle den kunne spille for krigen. På premieren
i Berlin i februar hadde han hatt alle svarene klare,
men det var åtte måneder og mange intervjuer siden. Og
nå?
– Det er en sterk film du har laget, sa journalisten.
– Så du har sett den?
De kunne høre et maskingevær knatre fra salen ved
siden av, og en marinesoldat rope Get some! Det var
ikke så altfor lenge til filmen var ferdig.
– Jeg så den i Toronto, sa journalisten. – Det er en rystende
film. Bestefaren og den gutten er virkelig et funn.
– Takk.
Journalisten var på Kareems alder, pent kledd, med
hvit skjorte, blå jakke og jeans. Brillene hans var akkurat
som forventet for en mann som ser mye film.
– Hva gjorde du i Toronto? sa han.
– Jeg var på ferie, sa journalisten.
– Og så gikk du på filmfestival?
– Ja, du vet, når man først er en filmbuff.
Journalisten smilte.
– Møtte vi hverandre? sa Kareem. – Beklager hvis
jeg ikke husker det, men …
– Nei, vi gjorde ikke det. Jeg hørte introduksjonen din
før filmen, men så deg ikke mer i løpet av festivalen.
Kareem husket den introduksjonen, og så husket
han også Toronto. Visningen av filmen og applausen,
og debatten etterpå, og ikke minst den blonde kanadiske
skuespillerinnen som han hadde kommet i snakk
med i baren, og hotellrommet og dragetatoveringen
hennes over den ene hoften.
– Så hvilken film er Kurosawas beste? sa Kareem.
– Som filmbuff …
Han ville prøve ham litt.
– Rashômon, selvfølgelig, svarte journalisten kjapt.
– Ingen tvil. De syv samuraier er fin den, altså, men jeg
er svak for Machiko Kyo.
Lyden av den tunge dieselmotoren til en pansret
Humvee slo gjennom veggen, og journalisten lo stille
og så på ham med et skjevt smil. Det var hans tur
nå.
– De tre beste filmene noensinne, sa han.
Kareem nølte ikke.
– Sykkeltyven, Gudfaren II og Singin’ in the Rain.
– Fint sistevalg. Overraskende, men fint.
– Det er ingenting som dansende menn i regnvær, sa
Kareem, og det hørtes ikke så innøvd ut.
Journalisten sa hva han het, og hilste på ham for
andre gang.
– Og min liste er It’s a Wonderful Life, Solaris og,
ja, hm, Søvnløs i Seattle.
– Guilty pleasure, sa Kareem og lo. – Men ingen dårlig
film.
De nikket til hverandre, og Kareem fikk en plutselig
lyst til å fortelle ham om sin egen avstandsforelskelse i
Meg Ryan, særlig i Da han møtte henne. Hvorfor hadde
han ikke tatt den med i listen sin? Singin’ in the Rain
skulle liksom være hans modige valg, det lille spranget
fra den gode smaken, men nå fremsto den bare som
konvensjonell.
– Er dere ferdige nå? sa kameramannen. Han sto
med kameraet på skulderen og ventet utålmodig.
– Ja, la oss begynne, sa journalisten.
Kareem stilte seg opp foran fotografiet av fangen.
Og idet kameramannen skrudde på lyset og begynte
å filme, var trøttheten borte. Han hadde blitt overrasket
over journalistens kunnskaper og entusiasme.
Han skulle snakke om film med en som faktisk var
interessert, og som åpenbart kunne det han snakket
om. Journalisten hadde minnet ham om samtalene
han hadde hatt med vennene sine på filmskolen, der
navn og lister var en måte å fortelle hverandre hvem
de var.
Citizen Kane, Raging Bull, Blade Runner.
Tåkekaia, Persona, Under oliventrærne.
Sykkeltyven, Gudfaren II, Singin’ in the Rain.
Det virket plutselig så lenge siden.
– Hvordan er det å være tilbake i Norge?
Kameraet gikk.
– Det er fint, det er godt å være her igjen, sa Kareem.
– Jeg har til og med savnet været.
Han pekte mot vinduene og den mørke høsthimmelen
utenfor.
– Noe mer? spurte journalisten, og Kareem visste
hva han ville at han skulle si.
– Og jentene, da, sa han, og smilte. – Jeg hadde glemt
hvor vakre de norske jentene var.
De lo, og Kareem kjente seg lettere enn på lenge.
– Er det lenge siden du var her sist?
– Det begynner å bli noen år. Jeg beholdt kontakten
med noen venner etter at vi flyttet. Det hendte jeg dro
på besøk til dem om sommeren.
– Har du kontakt med dem fortsatt?
– Nei, sa Kareem.
– Du har laget den første filmen fra det nye Irak,
fortsatte journalisten. – Var det vanskelig?
Fra kinosalen kunne de høre lyden av et Black Hawkhelikopter,
lavt over hustakene. Kareem trakk pusten.
– Irak er et land i krig, så ja, absolutt, det var vanskelig.
– Men hva ville du egentlig, da du gikk i gang med å
lage den?
– Jeg ville først og fremst lage en god film, sa han.
– Men i tillegg ville jeg vise hvordan det er for vanlige
folk å leve i et land i krig.
Han kjente hvordan ordene bare gled ut av munnen
hans. Vanlige folk.
– Men, jo mer jeg har tenkt på det, fortsatte han, – så
tror jeg at jeg også ville bli bedre kjent med hjemlandet
mitt. Det var jo første gang jeg var i Irak da vi skjøt den.
– Å?
– Mor og far er jo født der, men ikke jeg. Jeg er født
på flyplassen i Damaskus, på den internasjonale terminalen.
Han angret med en gang, men nå var det sagt. Journalisten
nikket, og så på ham i stillhet i noen sekunder.
Kareem hadde sett det blikket før.
– Så den ble til som en slags hjemlengsel? spurte
journalisten.
– Hjemlengsel … det ordet hadde jeg nesten glemt,
sa Kareem. – Det må være et av de vakreste ordene i
det norske språket.
Plutselig kunne de høre Jenny le. Hun og Henri sto
ved inngangen, like ved fotografiet av den døende soldaten.
Kameramannen hysjet på dem, og Jenny fniste,
så ned og sa unnskyld.
– Du har selvfølgelig rett, fortsatte Kareem, uten å
la seg distrahere. Han ville snakke om dette. – Men
hvilket kunstverk er ikke en form for hjemlengsel? Er
det ikke det alle bøker og filmer til slutt handler om?
Vi er alle barn av Odyssevs. Tenk på Charles Foster
Kane og hans Rosebud, eller Hamlet og hans råtne
Danmark, eller Bill Murray i Lost in Translation, for
den saks skyld. De reflekterer alle over hjemmet, og
ikke minst, hva det vil si å være hjemme. Det gjør jeg
også i min film. Irak er mitt hjemland, men da jeg
kom dit, lå det i ruiner, og ingen visste hvem jeg
var.
Kareem svelget og merket at han ble rørt over sine
egne ord. Hjemlengsel. Journalisten hadde rett. Kanskje
mer enn Kareem selv hadde vært klar over. For
lengselen filmen ga uttrykk for, var også hans egen. Det
kjentes i alle fall slik, og han merket at han nå var glad
for at dette intervjuet ble gjort.
– Man kan jo se spor av denne fremmedfølelsen i filmen
din, fortsatte journalisten. – Ikke minst med tanke
på bestefarens rolle. Han er jo husets eier og herre,
men se hva som skjer med ham?
Kareem nikket ivrig.
I Mattis Øybøs roman Karin og Kareem er hovedpersonen filmskaper som viser filmen sin på Film fra Sør-festivalen i Oslo. Her er et kapittel fra den nye romanen.
den hettekledde fangen fra Abu Ghraib, og Kareem
kunne ikke la være å tenke selvfølgelig, som om han
allerede nå i detalj kunne se for seg hvordan dette
intervjuet ville forløpe. Hvordan kunne han snakke på
vegne av noen som helst? Borte var følelsen av tilhørighet,
som raseriet den gangen på Al-Rashid Hotel hadde
vekket i ham. Henri sto og pratet med Jenny. Han formet
hendene som et kameraobjektiv, og hun lo. Kareem
så bort på Samir, som betraktet svarthvitt-fotografiet
av en ung gutt med en jødestjerne festet til jakka, og
hendene i været. Ved siden av hang et mindre et i farger,
der det samme bildet var projisert på en vegg, nøyaktig
samme sted, bare 60 år senere.
– Skal vi begynne? sa journalisten.
– Dere rekker vel Kveldsnytt? sa Jenny, og så på
klokka. Henri sto like bak henne og blunket til Kareem.
– Det er planen.
– Dere kunne fått ham til Dagsrevyen også, vet du.
Journalisten bare trakk på skuldrene.
– Trenger dere meg?
Samir hadde kommet bort til dem, og henvendte seg
til Kareem.
– Jeg klarer meg, sa Kareem. – Det skal gå bra.
Tolken så på ham, som om han ikke forsto.
– Du kan bare vente på meg der borte, fortsatte han
og pekte på en stol ved fotografiet av den jødiske
gutten.
– Vi skal la dere være i fred, sa Jenny, og tok tak i
armen til Samir.
Henri hvisket noe i øret hennes. Hun kniste. Samir
sa ingenting, men bukket lett, før han lot seg føre vekk,
og til slutt satte seg på stolen Kareem hadde pekt på.
Plutselig skyllet trøttheten over ham. Han ville ikke
gjøre dette intervjuet. Han ville ikke nok en gang svare
på spørsmålet om hva han egentlig ville med filmen sin,
og hvilken rolle den kunne spille for krigen. På premieren
i Berlin i februar hadde han hatt alle svarene klare,
men det var åtte måneder og mange intervjuer siden. Og
nå?
– Det er en sterk film du har laget, sa journalisten.
– Så du har sett den?
De kunne høre et maskingevær knatre fra salen ved
siden av, og en marinesoldat rope Get some! Det var
ikke så altfor lenge til filmen var ferdig.
– Jeg så den i Toronto, sa journalisten. – Det er en rystende
film. Bestefaren og den gutten er virkelig et funn.
– Takk.
Journalisten var på Kareems alder, pent kledd, med
hvit skjorte, blå jakke og jeans. Brillene hans var akkurat
som forventet for en mann som ser mye film.
– Hva gjorde du i Toronto? sa han.
– Jeg var på ferie, sa journalisten.
– Og så gikk du på filmfestival?
– Ja, du vet, når man først er en filmbuff.
Journalisten smilte.
– Møtte vi hverandre? sa Kareem. – Beklager hvis
jeg ikke husker det, men …
– Nei, vi gjorde ikke det. Jeg hørte introduksjonen din
før filmen, men så deg ikke mer i løpet av festivalen.
Kareem husket den introduksjonen, og så husket
han også Toronto. Visningen av filmen og applausen,
og debatten etterpå, og ikke minst den blonde kanadiske
skuespillerinnen som han hadde kommet i snakk
med i baren, og hotellrommet og dragetatoveringen
hennes over den ene hoften.
– Så hvilken film er Kurosawas beste? sa Kareem.
– Som filmbuff …
Han ville prøve ham litt.
– Rashômon, selvfølgelig, svarte journalisten kjapt.
– Ingen tvil. De syv samuraier er fin den, altså, men jeg
er svak for Machiko Kyo.
Lyden av den tunge dieselmotoren til en pansret
Humvee slo gjennom veggen, og journalisten lo stille
og så på ham med et skjevt smil. Det var hans tur
nå.
– De tre beste filmene noensinne, sa han.
Kareem nølte ikke.
– Sykkeltyven, Gudfaren II og Singin’ in the Rain.
– Fint sistevalg. Overraskende, men fint.
– Det er ingenting som dansende menn i regnvær, sa
Kareem, og det hørtes ikke så innøvd ut.
Journalisten sa hva han het, og hilste på ham for
andre gang.
– Og min liste er It’s a Wonderful Life, Solaris og,
ja, hm, Søvnløs i Seattle.
– Guilty pleasure, sa Kareem og lo. – Men ingen dårlig
film.
De nikket til hverandre, og Kareem fikk en plutselig
lyst til å fortelle ham om sin egen avstandsforelskelse i
Meg Ryan, særlig i Da han møtte henne. Hvorfor hadde
han ikke tatt den med i listen sin? Singin’ in the Rain
skulle liksom være hans modige valg, det lille spranget
fra den gode smaken, men nå fremsto den bare som
konvensjonell.
– Er dere ferdige nå? sa kameramannen. Han sto
med kameraet på skulderen og ventet utålmodig.
– Ja, la oss begynne, sa journalisten.
Kareem stilte seg opp foran fotografiet av fangen.
Og idet kameramannen skrudde på lyset og begynte
å filme, var trøttheten borte. Han hadde blitt overrasket
over journalistens kunnskaper og entusiasme.
Han skulle snakke om film med en som faktisk var
interessert, og som åpenbart kunne det han snakket
om. Journalisten hadde minnet ham om samtalene
han hadde hatt med vennene sine på filmskolen, der
navn og lister var en måte å fortelle hverandre hvem
de var.
Citizen Kane, Raging Bull, Blade Runner.
Tåkekaia, Persona, Under oliventrærne.
Sykkeltyven, Gudfaren II, Singin’ in the Rain.
Det virket plutselig så lenge siden.
– Hvordan er det å være tilbake i Norge?
Kameraet gikk.
– Det er fint, det er godt å være her igjen, sa Kareem.
– Jeg har til og med savnet været.
Han pekte mot vinduene og den mørke høsthimmelen
utenfor.
– Noe mer? spurte journalisten, og Kareem visste
hva han ville at han skulle si.
– Og jentene, da, sa han, og smilte. – Jeg hadde glemt
hvor vakre de norske jentene var.
De lo, og Kareem kjente seg lettere enn på lenge.
– Er det lenge siden du var her sist?
– Det begynner å bli noen år. Jeg beholdt kontakten
med noen venner etter at vi flyttet. Det hendte jeg dro
på besøk til dem om sommeren.
– Har du kontakt med dem fortsatt?
– Nei, sa Kareem.
– Du har laget den første filmen fra det nye Irak,
fortsatte journalisten. – Var det vanskelig?
Fra kinosalen kunne de høre lyden av et Black Hawkhelikopter,
lavt over hustakene. Kareem trakk pusten.
– Irak er et land i krig, så ja, absolutt, det var vanskelig.
– Men hva ville du egentlig, da du gikk i gang med å
lage den?
– Jeg ville først og fremst lage en god film, sa han.
– Men i tillegg ville jeg vise hvordan det er for vanlige
folk å leve i et land i krig.
Han kjente hvordan ordene bare gled ut av munnen
hans. Vanlige folk.
– Men, jo mer jeg har tenkt på det, fortsatte han, – så
tror jeg at jeg også ville bli bedre kjent med hjemlandet
mitt. Det var jo første gang jeg var i Irak da vi skjøt den.
– Å?
– Mor og far er jo født der, men ikke jeg. Jeg er født
på flyplassen i Damaskus, på den internasjonale terminalen.
Han angret med en gang, men nå var det sagt. Journalisten
nikket, og så på ham i stillhet i noen sekunder.
Kareem hadde sett det blikket før.
– Så den ble til som en slags hjemlengsel? spurte
journalisten.
– Hjemlengsel … det ordet hadde jeg nesten glemt,
sa Kareem. – Det må være et av de vakreste ordene i
det norske språket.
Plutselig kunne de høre Jenny le. Hun og Henri sto
ved inngangen, like ved fotografiet av den døende soldaten.
Kameramannen hysjet på dem, og Jenny fniste,
så ned og sa unnskyld.
– Du har selvfølgelig rett, fortsatte Kareem, uten å
la seg distrahere. Han ville snakke om dette. – Men
hvilket kunstverk er ikke en form for hjemlengsel? Er
det ikke det alle bøker og filmer til slutt handler om?
Vi er alle barn av Odyssevs. Tenk på Charles Foster
Kane og hans Rosebud, eller Hamlet og hans råtne
Danmark, eller Bill Murray i Lost in Translation, for
den saks skyld. De reflekterer alle over hjemmet, og
ikke minst, hva det vil si å være hjemme. Det gjør jeg
også i min film. Irak er mitt hjemland, men da jeg
kom dit, lå det i ruiner, og ingen visste hvem jeg
var.
Kareem svelget og merket at han ble rørt over sine
egne ord. Hjemlengsel. Journalisten hadde rett. Kanskje
mer enn Kareem selv hadde vært klar over. For
lengselen filmen ga uttrykk for, var også hans egen. Det
kjentes i alle fall slik, og han merket at han nå var glad
for at dette intervjuet ble gjort.
– Man kan jo se spor av denne fremmedfølelsen i filmen
din, fortsatte journalisten. – Ikke minst med tanke
på bestefarens rolle. Han er jo husets eier og herre,
men se hva som skjer med ham?
Kareem nikket ivrig.
Legg igjen en kommentar