Godt bevart hemmelighet

Emil Triers nye film tar oss inn bak dørene til en av Norges viktigste våpenfabrikker. – Det var viktig å ikke demonisere de som jobber der. Det hadde blitt for enkelt, forteller Trier.

Onsdag er det premiere på Emil Triers nyeste dokumentarfilm, The Norwegian Solution. Filmen er allerede vist under årets BIFF-festival. I kveld vises den for første gang i Oslo under Cinematekets RÅFILM-arrangement.

Sett i forhold til folketallet er Norge en av verdens største våpenprodusenter. Som de første har Emil Trier og filmteamet  fått et unikt innblikk i produksjonen og testingen av våpen og raketter, på våpenfabrikken Nammo på Raufoss i Vestre Toten. Fabrikken er bygdas viktigste arbeidsplass. Her produseres Multi-purpose, en etterspurt type ammunisjon brukt i sentrale konfliktområder i hele verden. Tross i at bygdas største eksport er populær, er den også varen som bygda får mest kritikk for.

– Man sitter nok igjen med et inntrykk av at Norge generelt har et slags ansvar. Fabrikken eies 50 prosent av den norske stat. Det er de som styrer alt med hensyn til hvor våpnene sendes. Filmen gir mer enn pekepinn til Norge som nasjon, forteller regissør Emil Trier.

Det hele begynte med at produsent Henrik Henriksen fikk øynene opp for en lang artikkel i Morgenbladet, om en bortgjemt våpenfabrikk på Raufoss. Omtrent samtidig så han Emil Triers forrige film, Brettkontroll, og de kom i kontakt.

 

– Det viktigste premisset for meg var at vi måtte komme inn i fabrikken. Å møte menneskene der, snakke med dem. Jeg var drevet av nysgjerrighet og vi hadde et ønske om å problematisere fenomenet rundt denne fabrikken, sier Trier.

 

Bak murene

 

 

Tidligere har andre som har villet filme eller ta bilder inne i fabrikken, pent måttet stå utenfor fabrikkens gjerder og porter.

Det ble mange møter før Trier fikk slippe inn bak fabrikkens dører med resten av filmcrewet.

– Vi dro opp dit og forklarte at vi hadde veldig lyst til å lage film fra fabrikken. De var skeptiske. Det første de spurte om var hvor mange av oss som hadde vært i militæret. Og det var ikke mange!

Trier sier det var viktig å vise frem alle de ulike menneskene som jobber på fabrikken uten å henge dem ut, eller dømme dem.

– Det var viktig å finne en annen tilnærming, og ikke demonisere de som jobber der. Det hadde blitt for enkelt å belyse at det er ondskapsfulle mennesker som jobber med våpen. Det var viktig å belyse selve arbeidsplassen og kompleksiteten ved den. Man har ingeniører med Ph.D som har tatt klare valg med hensyn til hvor de jobber. Så er det andre mennesker som har endt på Nammo mer tilfeldig, de arbeider ofte med selve produksjonen av ammunisjonen. De arbeider på et rullebånd hvor det fysisk lages for eksempel kuler. Det var spennende å møte de ulike menneskene med forskjellige perspektiver.


– Jeg syntes også det håndarbeidet de utfører er interessant: Folk tar på kulene, det er veldig nært. Jeg klarte ikke helt å vende meg til å være så nær krigsammunisjon.

 

Tiden inne på fabrikken var begrenset, forteller Trier.

– Alt i alt var vi inne på selve fabrikken og filmet i 5 dager. Jeg var veldig klar på hva jeg trengte og hadde tydelige dagsplaner. Vi var på lånt tid i fabrikken, så det var begrenset med hvor mye tid vi fikk.

 

Størrelsen på filmcrewet gjorde jobben desto mer begrenset.

– På grunn av det visuelle aspektet var vi et ganske stort filmteam. Lysmester, grip, fotograf også videre. Det er jo en del kjøringer i filmen. Man kan si at vi skyter dokumentar på en litt annen måte.


Filmatiske løsninger

 

 

I The Norwegian Solution er det estetiske mer antydende enn det man vanligvis ser i norske dokumentarfilmer. Her er mye slow motion, nærbilder og kjøringer. Trier sier det er typisk for ordningen ”Nye veier til dokumentarfilm”, at man kan teste nye formgrep.

– En viktig ting i forhold til stilen var å vise frem den idylliske byen, den harmonien som var der, sett i kontrast til det de produserte ved fabrikken.

Filmen er laget med støtte fra tidligere dokumentarfilmkonsulent Bodil Cold-Ravnkilde. En stor ressurs for norsk film, mener Trier.

– Hun var var veldig positiv til hele stilen i prosjektet. Hun er opptatt av å pushe dokumentarfilmformatet. Bodil var en stor ressurs for norsk dokumentarfilm da hun satt som konsulent.

Noen av de ansatte ved Nammo har allerede fått sett filmen til Trier. Reaksjonene har vært varierte.

 

– Jeg tror ikke direkte at de liker filmen, men de føler at vi har behandlet dem ordenlig.

The Norwegian Solution vises på Filmens Hus i kveld onsdag 4. november kl. 19.

 

FAKTA

 

Emil Trier (28)

Emil Trier (f.1981) har gått på The European Film College og har en bachelor i Estetikk.Trier er tilknyttet Moland Film Company i Oslo. Han regisserer musikkvideo, reklame og utvikler fortiden nye dokumentar og fiksjons prosjekter. Hans forrige dokumentarfilm Brettkontroll handlet om total forbudet mot Skateboard i Norge, filmen var på festivaler i hele verden og har vunnet priser både nasjonalt og internasjonalt.

 

The Norwegian Solution

Produksjonsselskap: Union Film AS
Produsent: Henrik J. Henriksen
Manuskript: Mikael Godø, Emil Trier og Henrik J. Henriksen
Regissør: Emil Trier
Varighet: 30 minutter
Totalbudsjett: NOK 1,3 millioner

(Kilde: NFI)

 

SE TRAILEREN TIL "THE NORWEGIAN SOLUTION":

 

 

 

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Godt bevart hemmelighet

Emil Triers nye film tar oss inn bak dørene til en av Norges viktigste våpenfabrikker. – Det var viktig å ikke demonisere de som jobber der. Det hadde blitt for enkelt, forteller Trier.

Onsdag er det premiere på Emil Triers nyeste dokumentarfilm, The Norwegian Solution. Filmen er allerede vist under årets BIFF-festival. I kveld vises den for første gang i Oslo under Cinematekets RÅFILM-arrangement.

Sett i forhold til folketallet er Norge en av verdens største våpenprodusenter. Som de første har Emil Trier og filmteamet  fått et unikt innblikk i produksjonen og testingen av våpen og raketter, på våpenfabrikken Nammo på Raufoss i Vestre Toten. Fabrikken er bygdas viktigste arbeidsplass. Her produseres Multi-purpose, en etterspurt type ammunisjon brukt i sentrale konfliktområder i hele verden. Tross i at bygdas største eksport er populær, er den også varen som bygda får mest kritikk for.

– Man sitter nok igjen med et inntrykk av at Norge generelt har et slags ansvar. Fabrikken eies 50 prosent av den norske stat. Det er de som styrer alt med hensyn til hvor våpnene sendes. Filmen gir mer enn pekepinn til Norge som nasjon, forteller regissør Emil Trier.

Det hele begynte med at produsent Henrik Henriksen fikk øynene opp for en lang artikkel i Morgenbladet, om en bortgjemt våpenfabrikk på Raufoss. Omtrent samtidig så han Emil Triers forrige film, Brettkontroll, og de kom i kontakt.

 

– Det viktigste premisset for meg var at vi måtte komme inn i fabrikken. Å møte menneskene der, snakke med dem. Jeg var drevet av nysgjerrighet og vi hadde et ønske om å problematisere fenomenet rundt denne fabrikken, sier Trier.

 

Bak murene

 

 

Tidligere har andre som har villet filme eller ta bilder inne i fabrikken, pent måttet stå utenfor fabrikkens gjerder og porter.

Det ble mange møter før Trier fikk slippe inn bak fabrikkens dører med resten av filmcrewet.

– Vi dro opp dit og forklarte at vi hadde veldig lyst til å lage film fra fabrikken. De var skeptiske. Det første de spurte om var hvor mange av oss som hadde vært i militæret. Og det var ikke mange!

Trier sier det var viktig å vise frem alle de ulike menneskene som jobber på fabrikken uten å henge dem ut, eller dømme dem.

– Det var viktig å finne en annen tilnærming, og ikke demonisere de som jobber der. Det hadde blitt for enkelt å belyse at det er ondskapsfulle mennesker som jobber med våpen. Det var viktig å belyse selve arbeidsplassen og kompleksiteten ved den. Man har ingeniører med Ph.D som har tatt klare valg med hensyn til hvor de jobber. Så er det andre mennesker som har endt på Nammo mer tilfeldig, de arbeider ofte med selve produksjonen av ammunisjonen. De arbeider på et rullebånd hvor det fysisk lages for eksempel kuler. Det var spennende å møte de ulike menneskene med forskjellige perspektiver.


– Jeg syntes også det håndarbeidet de utfører er interessant: Folk tar på kulene, det er veldig nært. Jeg klarte ikke helt å vende meg til å være så nær krigsammunisjon.

 

Tiden inne på fabrikken var begrenset, forteller Trier.

– Alt i alt var vi inne på selve fabrikken og filmet i 5 dager. Jeg var veldig klar på hva jeg trengte og hadde tydelige dagsplaner. Vi var på lånt tid i fabrikken, så det var begrenset med hvor mye tid vi fikk.

 

Størrelsen på filmcrewet gjorde jobben desto mer begrenset.

– På grunn av det visuelle aspektet var vi et ganske stort filmteam. Lysmester, grip, fotograf også videre. Det er jo en del kjøringer i filmen. Man kan si at vi skyter dokumentar på en litt annen måte.


Filmatiske løsninger

 

 

I The Norwegian Solution er det estetiske mer antydende enn det man vanligvis ser i norske dokumentarfilmer. Her er mye slow motion, nærbilder og kjøringer. Trier sier det er typisk for ordningen ”Nye veier til dokumentarfilm”, at man kan teste nye formgrep.

– En viktig ting i forhold til stilen var å vise frem den idylliske byen, den harmonien som var der, sett i kontrast til det de produserte ved fabrikken.

Filmen er laget med støtte fra tidligere dokumentarfilmkonsulent Bodil Cold-Ravnkilde. En stor ressurs for norsk film, mener Trier.

– Hun var var veldig positiv til hele stilen i prosjektet. Hun er opptatt av å pushe dokumentarfilmformatet. Bodil var en stor ressurs for norsk dokumentarfilm da hun satt som konsulent.

Noen av de ansatte ved Nammo har allerede fått sett filmen til Trier. Reaksjonene har vært varierte.

 

– Jeg tror ikke direkte at de liker filmen, men de føler at vi har behandlet dem ordenlig.

The Norwegian Solution vises på Filmens Hus i kveld onsdag 4. november kl. 19.

 

FAKTA

 

Emil Trier (28)

Emil Trier (f.1981) har gått på The European Film College og har en bachelor i Estetikk.Trier er tilknyttet Moland Film Company i Oslo. Han regisserer musikkvideo, reklame og utvikler fortiden nye dokumentar og fiksjons prosjekter. Hans forrige dokumentarfilm Brettkontroll handlet om total forbudet mot Skateboard i Norge, filmen var på festivaler i hele verden og har vunnet priser både nasjonalt og internasjonalt.

 

The Norwegian Solution

Produksjonsselskap: Union Film AS
Produsent: Henrik J. Henriksen
Manuskript: Mikael Godø, Emil Trier og Henrik J. Henriksen
Regissør: Emil Trier
Varighet: 30 minutter
Totalbudsjett: NOK 1,3 millioner

(Kilde: NFI)

 

SE TRAILEREN TIL "THE NORWEGIAN SOLUTION":

 

 

 

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

MENY