Når ord ikke strekker til

Animasjon kan være et godt virkemiddel for å visualisere følelser som er vanskelige og nesten umulige å formidle. Det har Anja Nicolas og Storm Studios erfart gjennom et nytt samarbeid med UDI.

 

 

Anja Nicolas i Storm Studios står bak ideen og konseptet, som har resultert i fem korte animasjonsfilmer på mellom ett og to minutter. Filmene tar opp temaer som depresjon, aggresjon, konsentrasjonsvansker og søvnløshet, som alle er typiske reaksjoner mange flyktninger sliter med når de kommer til Norge. Filmene er samlet på en interaktiv dvd som skal kunne brukes av de ansatte på asylmottak, av foresatte og de unge selv.

 

Prosjektet så dagens lys via en konkurranse som Utlendingsdirektoratet (UDI) selv utlyste.

 

– Basert på de gitte temaene fra UDI utviklet vi et dramaturgisk konsept og laget en struktur for hvordan vi ville formidle dette. Jeg har familie og bekjente som jobber med asylsøkere, og det var en fordel. Det handler om å kunne sette seg inn i flyktningers situasjon, i tillegg til å forstå informasjonsarbeidet som UDI er ansvarlige for, sier Anja Nicholas.

 

Bruken av multimedia blir stadig en større del av barns oppvekst. Det bidrar til økt engasjement, mener Nicolas.


– I dag er barn og unge vant til å ta del i interaktive prosjekter. Enten det er hjemme eller på skolen. Det skaper engasjement. Så vi vurderte hvordan vi kunne gjøre formidlingen interaktiv og morsom for brukerne.

 

 

Større åpenhet

 

DVD-en har en meny, der du først velger deg en karakter. Hun eller han går inn trappen og inn på mottaket, der det til slutt dukker opp fem forskjellige dører. Bak hver dør skjuler det seg en film. Etter hver film kommer en dialog som er blitt oversatt til ti ulike språk. Informasjonen sier noe om hva man kan gjøre hvis man befinner seg i en gitt situasjon. I tillegg kommer enkle spill til underholdning som fokuserer på dans, sport og mat.

 

Anja Nicolas er spent på responsen fra mottakene.

 

– Jeg håper selvsagt at filmene kan skape reaksjoner, spesielt hos de unge flyktningene. Og at de kan føre til mer åpenhet rundt de forskjellige temaene. Filmene i seg selv er ganske enkle. Men intensjonen er de skal åpne kommunikasjonsslusene mellom fagpersonell, unge asylsøkere og deres foresatte.

 

– Personlig synes jeg denne type informasjonsmateriell også burde tas inn i skolen. Det kan skape bedre innsikt for medelever, lærere og skolepersonell.

 

Animasjon kan være et godt virkemiddel for å visualisere følelser som ofte er vanskelige, og til tider nesten umulige å formidle. Ved hjelp av detaljert animasjon av karakterenes uttrykk og bevegelser kan man si mye uten et eneste ord.

 

Siden filmene i tillegg skal forstås av alle flyktninger var det nødvendig at alle filmene kunne fungere uten dialog.

 

– Er det ekstra vanskelig å animere uten dialog?

 

– Ja, for ansiktet må fortelle alt. Animasjon tar ansiktsuttrykk og kroppsspråk et skritt videre. På film er det bare skuespillere på et ekstremt høyt nivå som klarer å uttrykke de følelsene som vi har mulighet til å vise i en godt animert karakter. Man kan få vist små nyanser.

 

Kombinert uttrykk

 

I arbeidet med karakterer og utformingen av disse, fikk Storm Studios flere ganger besøk av barn bosatt i mottak.

 

– Vi viste dem karakterene, og spurte for eksempel om de var for barnslige. Det er vanskelig når du sitter der med en gjeng voksne, og skal bestemme hvordan det er å være barn. De fleste karakterene utviklet vi derfor i samarbeid med mottaksbarn og historiene i samråd med eksperter innefor barnepsykologi, forteller Nicolas.

 

Teknikken som er tatt i bruk er kombinert 3d og 2d animasjon.

 

– 3d-karakterer som forestiller mennesker er litt mer utfordrende å få animert subtilt og mykt nok i uttrykket, men jeg håper vi har fått til en bra formidling av følelsene hos karakterene i historiene, sier Nicolas.

 

 

I utviklingen av manus samarbeidet Storm Studios også med psykologer, for å finne grensen for hva som kunne uttrykkes.

 

– Det var vanskelig å vite hvordan man skulle dreie historiene slik at de blir virkningsfulle uten å være skremmende eller negativt ladet. Selv om filmen omhandler vanskelige temaer er det likevel positive avslutninger som fokuserer på at det er viktig å søke støtte og råd fra omgivelsene sine.

 

– I filmen om fosterfamilien var det viktig å fokusere på at det kan være en positiv opplevelse å være i midlertidig fosterhjem. Det å separeres fra foreldrene sine kan være smertefullt, men av og til nødvendig.

 

Kristian Hammerstad har stått for regien av animasjonen, og har utviklet historiene i samarbeid med UDI og fageksperter.
Produksjonene har blitt utført med programvarene Maya, After Effects, Photoshop og Renderman.

 

Du kan se filmene her.

 

LES OGSÅ: Voksenanimasjonen kommer
 

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Når ord ikke strekker til

Animasjon kan være et godt virkemiddel for å visualisere følelser som er vanskelige og nesten umulige å formidle. Det har Anja Nicolas og Storm Studios erfart gjennom et nytt samarbeid med UDI.

 

 

Anja Nicolas i Storm Studios står bak ideen og konseptet, som har resultert i fem korte animasjonsfilmer på mellom ett og to minutter. Filmene tar opp temaer som depresjon, aggresjon, konsentrasjonsvansker og søvnløshet, som alle er typiske reaksjoner mange flyktninger sliter med når de kommer til Norge. Filmene er samlet på en interaktiv dvd som skal kunne brukes av de ansatte på asylmottak, av foresatte og de unge selv.

 

Prosjektet så dagens lys via en konkurranse som Utlendingsdirektoratet (UDI) selv utlyste.

 

– Basert på de gitte temaene fra UDI utviklet vi et dramaturgisk konsept og laget en struktur for hvordan vi ville formidle dette. Jeg har familie og bekjente som jobber med asylsøkere, og det var en fordel. Det handler om å kunne sette seg inn i flyktningers situasjon, i tillegg til å forstå informasjonsarbeidet som UDI er ansvarlige for, sier Anja Nicholas.

 

Bruken av multimedia blir stadig en større del av barns oppvekst. Det bidrar til økt engasjement, mener Nicolas.


– I dag er barn og unge vant til å ta del i interaktive prosjekter. Enten det er hjemme eller på skolen. Det skaper engasjement. Så vi vurderte hvordan vi kunne gjøre formidlingen interaktiv og morsom for brukerne.

 

 

Større åpenhet

 

DVD-en har en meny, der du først velger deg en karakter. Hun eller han går inn trappen og inn på mottaket, der det til slutt dukker opp fem forskjellige dører. Bak hver dør skjuler det seg en film. Etter hver film kommer en dialog som er blitt oversatt til ti ulike språk. Informasjonen sier noe om hva man kan gjøre hvis man befinner seg i en gitt situasjon. I tillegg kommer enkle spill til underholdning som fokuserer på dans, sport og mat.

 

Anja Nicolas er spent på responsen fra mottakene.

 

– Jeg håper selvsagt at filmene kan skape reaksjoner, spesielt hos de unge flyktningene. Og at de kan føre til mer åpenhet rundt de forskjellige temaene. Filmene i seg selv er ganske enkle. Men intensjonen er de skal åpne kommunikasjonsslusene mellom fagpersonell, unge asylsøkere og deres foresatte.

 

– Personlig synes jeg denne type informasjonsmateriell også burde tas inn i skolen. Det kan skape bedre innsikt for medelever, lærere og skolepersonell.

 

Animasjon kan være et godt virkemiddel for å visualisere følelser som ofte er vanskelige, og til tider nesten umulige å formidle. Ved hjelp av detaljert animasjon av karakterenes uttrykk og bevegelser kan man si mye uten et eneste ord.

 

Siden filmene i tillegg skal forstås av alle flyktninger var det nødvendig at alle filmene kunne fungere uten dialog.

 

– Er det ekstra vanskelig å animere uten dialog?

 

– Ja, for ansiktet må fortelle alt. Animasjon tar ansiktsuttrykk og kroppsspråk et skritt videre. På film er det bare skuespillere på et ekstremt høyt nivå som klarer å uttrykke de følelsene som vi har mulighet til å vise i en godt animert karakter. Man kan få vist små nyanser.

 

Kombinert uttrykk

 

I arbeidet med karakterer og utformingen av disse, fikk Storm Studios flere ganger besøk av barn bosatt i mottak.

 

– Vi viste dem karakterene, og spurte for eksempel om de var for barnslige. Det er vanskelig når du sitter der med en gjeng voksne, og skal bestemme hvordan det er å være barn. De fleste karakterene utviklet vi derfor i samarbeid med mottaksbarn og historiene i samråd med eksperter innefor barnepsykologi, forteller Nicolas.

 

Teknikken som er tatt i bruk er kombinert 3d og 2d animasjon.

 

– 3d-karakterer som forestiller mennesker er litt mer utfordrende å få animert subtilt og mykt nok i uttrykket, men jeg håper vi har fått til en bra formidling av følelsene hos karakterene i historiene, sier Nicolas.

 

 

I utviklingen av manus samarbeidet Storm Studios også med psykologer, for å finne grensen for hva som kunne uttrykkes.

 

– Det var vanskelig å vite hvordan man skulle dreie historiene slik at de blir virkningsfulle uten å være skremmende eller negativt ladet. Selv om filmen omhandler vanskelige temaer er det likevel positive avslutninger som fokuserer på at det er viktig å søke støtte og råd fra omgivelsene sine.

 

– I filmen om fosterfamilien var det viktig å fokusere på at det kan være en positiv opplevelse å være i midlertidig fosterhjem. Det å separeres fra foreldrene sine kan være smertefullt, men av og til nødvendig.

 

Kristian Hammerstad har stått for regien av animasjonen, og har utviklet historiene i samarbeid med UDI og fageksperter.
Produksjonene har blitt utført med programvarene Maya, After Effects, Photoshop og Renderman.

 

Du kan se filmene her.

 

LES OGSÅ: Voksenanimasjonen kommer
 

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

MENY