– Med Engelen opplever vi at filmen går fra kultursider over på debatt- og nyhetssidene, som fører til at en helt ny gruppe blir observant på filmen, forteller Jarle Namtvedt i Sandrew Metronome.

– Med Engelen opplever vi at filmen går fra kultursider over på debatt- og nyhetssidene, som fører til at en helt ny gruppe blir observant på filmen, forteller Jarle Namtvedt i Sandrew Metronome.
Engelen har så langt solgt over 35.000 billetter. Jarle Namtvedt, presseansvarlig i Sandrew Metronome, regner med at Engelen er en type film som vil få et langt liv på kinoene.
– Når det gjelder åpningshelgen er vi veldig fornøyd med tallene. Det er noen filmer som gjerne vokser, i stedet for at de faller som en stein på mandag etter premiere, som man ofte ser. Noen filmer er ”hypet” voldsomt i forkant og er gjerne laget for ren underholdning mot en veldig ung og tydelig målgruppe. De som på død og liv MÅ se en film først. Disse filmene er mer avhengig av å gjøre det bra de første dagene, før de forsvinner ut av bevisstheten – og kinoene. Andre filmer trenger kanskje litt mer tid på seg for sette seg i et mer voksent og kresent kinopublikum. Det er mange som ikke går på kino hver uke, men som av ulike årsaker plukker seg ut filmer de ønsker å se og gjerne planlegger litt og ikke er like fullt spontane. For denne gruppen så er det ikke avgjørende å se en film først, eller se den første helgen. De velger like så godt, eller nesten heller, en ukedag for kinotur enn en lørdag eller søndag.
Besøket til Engelen får ikke en annerledes kurve enn det som vanlig.
– Kurven er ikke så veldig annerledes når man ser på lignende filmer. Det er bare å sammenligne med filmer som Hawaii, Oslo, Lønsj og deUSYNLIGE. Engelen har en veldig tydelig stemme i Margreth og hennes engasjement. Filmen henvender seg hovedsakelig mot et voksent, samfunnsengasjert og filminteressert publikum i tillegg til at den er en prioritert skolefilm og egnet til debatt.
– Ungdommens råskap hadde sin beste weekend i uke 6 på kino. Filmene hennes har skapt debatt, som resulterer i både debattinnlegg i aviser, samt diskusjonsprogrammer på radio og TV. Akkurat det skjer med Engelen også. I motsetning til at pressen knapt skriver om filmer etter at de har hatt premiere, opplever Margreth – nå med Engelen – at filmen går fra kultursider over på debatt- og nyhetssidene. Dette fører igjen til at en helt ny gruppe blir observant på filmen.
– Derfor ser vi også nå at ukedagene, bortsett fra mandag som er en stort sett veldig dårlig kinodag for alle filmer, faktisk er mye høyere enn både fredag og lørdag i åpningshelgen. Den holder seg veldig godt på ukedager, og faktisk høyere på enkelte dager i åpningsuken enn for eksempel Upperdog. Der er tallene 24.550 etter første uke, noe som absolutt skulle være med og understreke våre uttalelser etter første weekend.
Sandrews strategi har vært å være veldig tydelig, både i budskap og i markedsføring.
– Engelen er en film som man bør se, og som tar for seg et alvorlig og realistisk tema til ettertanke. Margreth er en av Norges få auteurer som har et stort og trofast publikum fra før. Det har det vært viktig å ta vare på, samtidig som vi må fortelle at dette er en fiksjonsfilm og ingen ny dokumentar fra Olin. På denne måten har vi forsøkt å utvide målgruppen for filmen – de som leser aviser, tidsskrifter etc. Derfor er det redaksjonelle enormt viktig.
– Tut og kjør i promostunts og konkurranser i alle fora er ikke velegnet for en så seriøs film. I tillegg har vi vist filmen for tunge aktører som Europas justisministre og Stoltenberg-utvalget. De har stilt seg med all tyngde bak filmen. Det er like sannsynlig at kinopublikummet har lest om og blitt oppmerksom på filmen gjennom nyhetsdelen, som kulturinnslagene i mediene. I tillegg er det utarbeidet filmstudieark til bruk i undervisning. Dette er sendt ut til alle kinoer som har brukt det aktivt i lanseringsperioden, ved siden av visninger for organisasjoner, diverse kommunale etater, politi med mer.
Den største utfordringen med å markedsføre Engelen ligger i det å fortelle at dette er en fiksjonsfilm, mener Namtvedt.
– De fleste har fått med seg historien om Margreths dokumentarprosjekt med Pia som ble skrinlagt. Men det har vært viktig å formidle at dette er ikke Pias historie, men at den tilhører mange, fordi det er en historie mange kan kjenne seg igjen i. Maria Bonnevie har vært opptatt med filminnspilling, samt teater på Dramaten, noe som ikke har gjort henne så tilgjengelig i markedsføringen. Men når det er sagt, så har vi fått full uttelling for det hun har hatt tid til å stille opp på.
Jarle Namtvedt, presseansvarlig i Sandrew Metronome
Sandrew Metronome distribuerte også Upperdog, en film som ble tydelig profilert i sosiale medier i tiden frem mot premieren. Engelen ble ikke like mye profilert i sosiale medier, forteller Namtvedt.
– Vi tror sosiale nettmedier er viktig for en viss type film, men er på ingen måte avgjørende for resultatet. Dette avhenger også av hvilken type film man skal markedsføre. Vår tanke har vært at hovedmålgruppen til Engelen ikke er først og fremst de som sitter på Twitter og Youtube. Vi har brukt mye print i forhold til onlinemedier, nettopp for å nå ut til de som gjerne ikke går altfor mye på kino, men som leser aviser og magasiner. Upperdog hadde en yngre definert målgruppe som er mest aktive på sosiale nettsteder. Men når det er sagt, så tror jeg få norske filmer har vært så synlig på Facebook som Engelen med oppdateringer daglig både før, under og etter selve lanseringen. Her har produksjonsselskapet Speranza vært med og gjort en kjempejobb! Vi kommer til å bruke sosiale medier fremover, men dette vil bli vurdert utfra kampanje, målgruppe og annen markedsføring som vi vil gjøre på filmene våre.
Namtvedt mener mange filmer ikke egner seg for sosiale medier.
– Det er ingen selvfølgelighet at alle filmer trenger være synlige i sosiale medier. Vurderingen vil skje på samme måte som når vi vurderer online, print, tv, utendørs med mer. Blockbustere og ungdomsfilmer egner seg nok bedre på sosiale nettsteder for å nå et aktivt kinopublikum som bruker veldig mange ulike plattformer for å hente informasjon om film og musikk. Men man kan nå publikum gjennom veldig mange andre kanaler også, avslutter han.
– Med Engelen opplever vi at filmen går fra kultursider over på debatt- og nyhetssidene, som fører til at en helt ny gruppe blir observant på filmen, forteller Jarle Namtvedt i Sandrew Metronome.
Engelen har så langt solgt over 35.000 billetter. Jarle Namtvedt, presseansvarlig i Sandrew Metronome, regner med at Engelen er en type film som vil få et langt liv på kinoene.
– Når det gjelder åpningshelgen er vi veldig fornøyd med tallene. Det er noen filmer som gjerne vokser, i stedet for at de faller som en stein på mandag etter premiere, som man ofte ser. Noen filmer er ”hypet” voldsomt i forkant og er gjerne laget for ren underholdning mot en veldig ung og tydelig målgruppe. De som på død og liv MÅ se en film først. Disse filmene er mer avhengig av å gjøre det bra de første dagene, før de forsvinner ut av bevisstheten – og kinoene. Andre filmer trenger kanskje litt mer tid på seg for sette seg i et mer voksent og kresent kinopublikum. Det er mange som ikke går på kino hver uke, men som av ulike årsaker plukker seg ut filmer de ønsker å se og gjerne planlegger litt og ikke er like fullt spontane. For denne gruppen så er det ikke avgjørende å se en film først, eller se den første helgen. De velger like så godt, eller nesten heller, en ukedag for kinotur enn en lørdag eller søndag.
Besøket til Engelen får ikke en annerledes kurve enn det som vanlig.
– Kurven er ikke så veldig annerledes når man ser på lignende filmer. Det er bare å sammenligne med filmer som Hawaii, Oslo, Lønsj og deUSYNLIGE. Engelen har en veldig tydelig stemme i Margreth og hennes engasjement. Filmen henvender seg hovedsakelig mot et voksent, samfunnsengasjert og filminteressert publikum i tillegg til at den er en prioritert skolefilm og egnet til debatt.
– Ungdommens råskap hadde sin beste weekend i uke 6 på kino. Filmene hennes har skapt debatt, som resulterer i både debattinnlegg i aviser, samt diskusjonsprogrammer på radio og TV. Akkurat det skjer med Engelen også. I motsetning til at pressen knapt skriver om filmer etter at de har hatt premiere, opplever Margreth – nå med Engelen – at filmen går fra kultursider over på debatt- og nyhetssidene. Dette fører igjen til at en helt ny gruppe blir observant på filmen.
– Derfor ser vi også nå at ukedagene, bortsett fra mandag som er en stort sett veldig dårlig kinodag for alle filmer, faktisk er mye høyere enn både fredag og lørdag i åpningshelgen. Den holder seg veldig godt på ukedager, og faktisk høyere på enkelte dager i åpningsuken enn for eksempel Upperdog. Der er tallene 24.550 etter første uke, noe som absolutt skulle være med og understreke våre uttalelser etter første weekend.
Sandrews strategi har vært å være veldig tydelig, både i budskap og i markedsføring.
– Engelen er en film som man bør se, og som tar for seg et alvorlig og realistisk tema til ettertanke. Margreth er en av Norges få auteurer som har et stort og trofast publikum fra før. Det har det vært viktig å ta vare på, samtidig som vi må fortelle at dette er en fiksjonsfilm og ingen ny dokumentar fra Olin. På denne måten har vi forsøkt å utvide målgruppen for filmen – de som leser aviser, tidsskrifter etc. Derfor er det redaksjonelle enormt viktig.
– Tut og kjør i promostunts og konkurranser i alle fora er ikke velegnet for en så seriøs film. I tillegg har vi vist filmen for tunge aktører som Europas justisministre og Stoltenberg-utvalget. De har stilt seg med all tyngde bak filmen. Det er like sannsynlig at kinopublikummet har lest om og blitt oppmerksom på filmen gjennom nyhetsdelen, som kulturinnslagene i mediene. I tillegg er det utarbeidet filmstudieark til bruk i undervisning. Dette er sendt ut til alle kinoer som har brukt det aktivt i lanseringsperioden, ved siden av visninger for organisasjoner, diverse kommunale etater, politi med mer.
Den største utfordringen med å markedsføre Engelen ligger i det å fortelle at dette er en fiksjonsfilm, mener Namtvedt.
– De fleste har fått med seg historien om Margreths dokumentarprosjekt med Pia som ble skrinlagt. Men det har vært viktig å formidle at dette er ikke Pias historie, men at den tilhører mange, fordi det er en historie mange kan kjenne seg igjen i. Maria Bonnevie har vært opptatt med filminnspilling, samt teater på Dramaten, noe som ikke har gjort henne så tilgjengelig i markedsføringen. Men når det er sagt, så har vi fått full uttelling for det hun har hatt tid til å stille opp på.
Jarle Namtvedt, presseansvarlig i Sandrew Metronome
Sandrew Metronome distribuerte også Upperdog, en film som ble tydelig profilert i sosiale medier i tiden frem mot premieren. Engelen ble ikke like mye profilert i sosiale medier, forteller Namtvedt.
– Vi tror sosiale nettmedier er viktig for en viss type film, men er på ingen måte avgjørende for resultatet. Dette avhenger også av hvilken type film man skal markedsføre. Vår tanke har vært at hovedmålgruppen til Engelen ikke er først og fremst de som sitter på Twitter og Youtube. Vi har brukt mye print i forhold til onlinemedier, nettopp for å nå ut til de som gjerne ikke går altfor mye på kino, men som leser aviser og magasiner. Upperdog hadde en yngre definert målgruppe som er mest aktive på sosiale nettsteder. Men når det er sagt, så tror jeg få norske filmer har vært så synlig på Facebook som Engelen med oppdateringer daglig både før, under og etter selve lanseringen. Her har produksjonsselskapet Speranza vært med og gjort en kjempejobb! Vi kommer til å bruke sosiale medier fremover, men dette vil bli vurdert utfra kampanje, målgruppe og annen markedsføring som vi vil gjøre på filmene våre.
Namtvedt mener mange filmer ikke egner seg for sosiale medier.
– Det er ingen selvfølgelighet at alle filmer trenger være synlige i sosiale medier. Vurderingen vil skje på samme måte som når vi vurderer online, print, tv, utendørs med mer. Blockbustere og ungdomsfilmer egner seg nok bedre på sosiale nettsteder for å nå et aktivt kinopublikum som bruker veldig mange ulike plattformer for å hente informasjon om film og musikk. Men man kan nå publikum gjennom veldig mange andre kanaler også, avslutter han.
Legg igjen en kommentar