Er det bare Hollywood-filmer som får nyte godt av digitaliseringen? Programsjef Julie Ova i Film fra Sør satser aktivt på digitale visninger under årets festival.
Er det bare Hollywood-filmer som får nyte godt av digitaliseringen? Programsjef Julie Ova i Film fra Sør satser aktivt på digitale visninger under årets festival.
Årets Film fra Sør-festival går av stabelen i dag torsdag 8. oktober. 93 filmer fra et bredt utvalg av land i Sør-Amerika, Asia, Midtøsten og Afrika, skal vises i løpet av 10 dager.
I samarbeid med produksjonsselskapet BUG i Bergen og Oslo Kino, har Film fra Sør satset på å ha flere digitale visninger under årets festival.
I en tid med store omveltninger i kinobransjen ville Film fra Sør undersøke festivalfilmens muligheter i en digital fremtid.
– Film fra Sør er nysgjerrige på hvilken effekt digitaliseringen vil ha for smale filmer. Vi håper det ikke bare blir Hollywood-filmer og Blockbusterne nyter godt av digitaliseringen, forteller daglig leder Julie Ova.
Bransjeorganisasjonen Film & Kino jobber for tiden aktivt med å tilrettelegge alle landets kinoer for digital visning innen 2011. Mange har ment at digitaliseringen går på bekostning av kunstfilmene.
– Norge er et foregangsland innen digitalisering av kinoer og film. Det er realiteten, og vi har lyst til å forholde oss til den virkeligheten, sier Ova.
Redsel for piratkopiering
Hun tok selv kontakt med de norske distribusjonsbyråene Arthaus, Fidalgo, Filmhuset, Scanbox og Tour de Force, som har skaffet materiell for digital visning. Hun er veldig fornøyd med de norske byråenes innsats.
– I noen tilfeller, som med for eksempel Sin Nombre (Mexico), var det ikke mulig å få materialet som må til for å lage en digital kopi. Etter hva jeg har forstått handler det om tilgang på digital master og kostnader knyttet til rettighetene. Det kan virke som om større amerikanske byråer som Focus Features er strengere av redsel for piratkopiering.
Seks nye filmer inngår i prosjektet, som i programmet har fått navnet Gallavisning. Alle de seks filmene skal senere settes opp på kino i Norge. Først skal de altså vises digitalt under Film fra Sør.
Filmene som vises digitalt er Casanegra (Marokko) av Nour-Eddine Lakhmari, Machan (Sri Lanka) av Uberto Pasolini, The stoning of Soraya M (Iran) av Cyrus Nowrasteh, Still walking (Japan) av Koreeda Hirokazu, og Thirst (Sør-Korea) av Park Chan-wook.
– Vår erfaring er at byråene setter veldig pris på visningene. Vi løfter filmene som ikke er kommet på kino ennå, forteller programsjefen.
Satser digitalt: Programsjef Julie Ova (Foto: Goeun Bae)
Ikke uproblematisk
Innsparinger på transportkostnader er en av fordelene ved digitalisering. Men selv om byråene sparer penger på å frakte film, ønsker Film fra Sør å undersøke hvordan mulighetene vil være på tilgang av smalere filmer generelt og festivalfilmer spesielt.
– Det er mye snakk om digitalisering, men mye av det er er uhåndgripelig for mange ennå. Vi kontaktet først internasjonale salgsagenter med et ønske om digitale filmer direkte fra dem, men fikk ofte ulne svar fordi folk ikke visste nok om hvordan dette fungerer ennå.
Lærerrik prosess
Å ta del i den digitale prosessen har vært lærerikt for festivalen, mener programsjefen.
– Vi er vant med å få mye rare digitale formater, så det tekniske er ikke den største utfordringen for oss. Det vi er opptatt av er hvordan det vil være om 3-5 år. Vil det være mulig å fortsatt vise 35 millimeter-kopier, og får vi tilgang på DCP-kopier fra internasjonale agenter, eller må vi regne med å streame om alle filmene når de kommer til landet?
– Prosjektet med Gallavisninger har således vært et pilotprosjekt for oss for å få mer innsikt i hvordan mekanisme fungerer.
Visningene vil foregå på Ringen kino, som er en heldigital kino. De viser kun film i et såkalt DCP-format, Digital Cinema Packet.
– Det koster tid og penger å streame filmen over til DCP-format. Mulighetene for oss ligger eventuelt i om utviklingen vil gå fort fremover, slik at det vil være mulig å gjøre det relativt raskt og billig etter hvert, avslutter Ova.
For hele Film fra Sør-programmet trykk her.
Årets åpninsfilmen er Faustas Perler (Milk of Sorrow), gullbjørnvinneren fra Berlin.
Er det bare Hollywood-filmer som får nyte godt av digitaliseringen? Programsjef Julie Ova i Film fra Sør satser aktivt på digitale visninger under årets festival.
Årets Film fra Sør-festival går av stabelen i dag torsdag 8. oktober. 93 filmer fra et bredt utvalg av land i Sør-Amerika, Asia, Midtøsten og Afrika, skal vises i løpet av 10 dager.
I samarbeid med produksjonsselskapet BUG i Bergen og Oslo Kino, har Film fra Sør satset på å ha flere digitale visninger under årets festival.
I en tid med store omveltninger i kinobransjen ville Film fra Sør undersøke festivalfilmens muligheter i en digital fremtid.
– Film fra Sør er nysgjerrige på hvilken effekt digitaliseringen vil ha for smale filmer. Vi håper det ikke bare blir Hollywood-filmer og Blockbusterne nyter godt av digitaliseringen, forteller daglig leder Julie Ova.
Bransjeorganisasjonen Film & Kino jobber for tiden aktivt med å tilrettelegge alle landets kinoer for digital visning innen 2011. Mange har ment at digitaliseringen går på bekostning av kunstfilmene.
– Norge er et foregangsland innen digitalisering av kinoer og film. Det er realiteten, og vi har lyst til å forholde oss til den virkeligheten, sier Ova.
Redsel for piratkopiering
Hun tok selv kontakt med de norske distribusjonsbyråene Arthaus, Fidalgo, Filmhuset, Scanbox og Tour de Force, som har skaffet materiell for digital visning. Hun er veldig fornøyd med de norske byråenes innsats.
– I noen tilfeller, som med for eksempel Sin Nombre (Mexico), var det ikke mulig å få materialet som må til for å lage en digital kopi. Etter hva jeg har forstått handler det om tilgang på digital master og kostnader knyttet til rettighetene. Det kan virke som om større amerikanske byråer som Focus Features er strengere av redsel for piratkopiering.
Seks nye filmer inngår i prosjektet, som i programmet har fått navnet Gallavisning. Alle de seks filmene skal senere settes opp på kino i Norge. Først skal de altså vises digitalt under Film fra Sør.
Filmene som vises digitalt er Casanegra (Marokko) av Nour-Eddine Lakhmari, Machan (Sri Lanka) av Uberto Pasolini, The stoning of Soraya M (Iran) av Cyrus Nowrasteh, Still walking (Japan) av Koreeda Hirokazu, og Thirst (Sør-Korea) av Park Chan-wook.
– Vår erfaring er at byråene setter veldig pris på visningene. Vi løfter filmene som ikke er kommet på kino ennå, forteller programsjefen.
Satser digitalt: Programsjef Julie Ova (Foto: Goeun Bae)
Ikke uproblematisk
Innsparinger på transportkostnader er en av fordelene ved digitalisering. Men selv om byråene sparer penger på å frakte film, ønsker Film fra Sør å undersøke hvordan mulighetene vil være på tilgang av smalere filmer generelt og festivalfilmer spesielt.
– Det er mye snakk om digitalisering, men mye av det er er uhåndgripelig for mange ennå. Vi kontaktet først internasjonale salgsagenter med et ønske om digitale filmer direkte fra dem, men fikk ofte ulne svar fordi folk ikke visste nok om hvordan dette fungerer ennå.
Lærerrik prosess
Å ta del i den digitale prosessen har vært lærerikt for festivalen, mener programsjefen.
– Vi er vant med å få mye rare digitale formater, så det tekniske er ikke den største utfordringen for oss. Det vi er opptatt av er hvordan det vil være om 3-5 år. Vil det være mulig å fortsatt vise 35 millimeter-kopier, og får vi tilgang på DCP-kopier fra internasjonale agenter, eller må vi regne med å streame om alle filmene når de kommer til landet?
– Prosjektet med Gallavisninger har således vært et pilotprosjekt for oss for å få mer innsikt i hvordan mekanisme fungerer.
Visningene vil foregå på Ringen kino, som er en heldigital kino. De viser kun film i et såkalt DCP-format, Digital Cinema Packet.
– Det koster tid og penger å streame filmen over til DCP-format. Mulighetene for oss ligger eventuelt i om utviklingen vil gå fort fremover, slik at det vil være mulig å gjøre det relativt raskt og billig etter hvert, avslutter Ova.
For hele Film fra Sør-programmet trykk her.
Årets åpninsfilmen er Faustas Perler (Milk of Sorrow), gullbjørnvinneren fra Berlin.
Legg igjen en kommentar