Årets Emmy-utdeling ble en kveld i repetisjonens tegn. – En blåkopi av fjorårets utdeling, sier Alex Iversen, som mener de beste stort sett fikk det de fortjente.
Årets Emmy-utdeling ble en kveld i repetisjonens tegn. – En blåkopi av fjorårets utdeling, sier Alex Iversen, som mener de beste stort sett fikk det de fortjente.
I går feiret den amerikanske tv-bransjen seg selv med utdelingen av den prestisjetunge Emmy-prisen. Utdelingen bød på få overraskelser. Den amerikanske tv-serien 30 Rock vant Emmy for beste komiserie tredje gangen på rad, og Mad Men vant ikke overraskende igjen prisen for beste dramaserie. Skuespiller Bryan Cranston spiller kriminell kjemilærer med uhelbredelig lungekreft i serien Breaking Bad. Han fikk prisen for beste mannlige hovedrolle i en dramaserie også i år.
– Årets Emmy ser ut som en blåkopi av fjorårets prisutdeling. Nesten alle de viktigste prisene ble vunnet av de samme som i fjor, sier medieviter og Rushprint-spaltist Alex Iversen.
– Den eneste overraskelsen var kanskje at Toni Collette fikk prisen for Beste kvinnelige skuespillerinne for serien United States of Tara. Dette er en dramakomedie om en dame som lider av multippel personlighets-forstyrrelse. Egentlig er hun er middelaldrene småborgerlig husmor, men når ting blir litt tøft tar andre og mer fargerike personligheter over kontrollen. Det er en morsom serie, som befinner seg midt mellom en komedie og en dramaserie.
– Jeg synes også det var gledelig og høyst velfortjent at Michael Emerson fikk prisen for Beste mannlige birolle for hans portrett av superskurken Benjamin Linus i Lost.
Mister seere
Kabelnettverket AMC har gjort seg bemerket for kvalitetsserier som Mad Men og Breaking Bad, som begge har gode seertall på kabelkanalen. Multiprisvinneren 30 Rock, med Tina Fey og Alec Baldwin i hovedrollene, vises på NBC. Tross flere priser år etter år, sliter serien med lave seertall.
– Tina Fey takket i sin seierstale NBC for at de fortsetter å vise 30 Rock til tross for lave seertall.
I likhet med Oscar-showet har også Emmy-utdelingen mistet seere. Smale filmer i nominasjonskategorien får færre til å skru på tv´en når utdelingen pågår. Det samme er nå i ferd med å skje med Emmy-utdelingen, mener Alex Iversen.
– Emmy-showet hadde sitt laveste seertall noen sinne i fjor. Dette gjenspeiler bare hvordan amerikanske tv-serier har endret seg de siste ti årene. Det har vært en kvalitets-revolusjon, men denne har først og fremst funnet sted hos de mindre kabelkanalene. De er ikke avhengig av de samme høye seerallene som nettverkene, og kan lage samlere og kvalitetsmessig bedre drama enn nettverkene. Dermed opplever nok mange av de som setter seg ned for å se Emmy-showet at de ikke er 100 prosent fortrolige med de seriene som vinner de gjeveste prisene.
Han mener de smale seriene hadde fått katastrofale seertall hvis de hadde blitt vist på andre kanaler enn kabelnettverkene.
– Vinneren for beste drama, Mad Men, er på mange vis en uhyre smal serie med lave seertall. Men for en relativt liten kabelkanal som AMC er to millioner seere spektakulært, for de store nettverkene ville det vært en katastrofe.
– Gjenspeiler Emmy-prisen det beste av tv-drama akkurat nå?
– Ja, det gjør den. Når jeg ser nedover lista av vinnere, så tenker jeg at dette i stor grad gjennspeiler de beste prestasjonene. Man kan alltids diskutere enkelte av skuespiller-prestasjonene, men jevnt over synes jeg de fleste prisene er velfortjente.
– Det er litt kjedelig at det er de samme som vinner pris år etter år. Man har for eksempel gitt Beste reality-prisen til The Amazing Race syv år på rad nå. Det lages mye bra reality, og det ville for eksempel ikke vært noe overgrep om for eksempel Project runway hadde vunnet årest pris.
Emmy-vinnerne 2009:
Beste dramaserie
Mad Men/AMC
Beste kvinnelige skuespillerinne, drama
Glenn Close/Damages
Beste mannlige skuespiller, drama
Bryan Cranston/Breaking Bad
Beste kvinnelige birolle, drama
Cherry Jones/24
Beste mannlige birolle, drama
Michael Emerson/Lost
Beste komiserie
30 Rock/NBC
Beste kvinnelige skuespillerinne, komedie
Toni Collette/United States of Tara
Beste mannlige skuespiller, komedie
Alec Baldwin/30 Rock
Beste kvinnelige birolle, komedie
Kristin Chenoweth/Pushing Daisies
Beste mannlige birolle, komedie
Jon Cryer/Two and a Half Men
Beste TV-film
Grey Gardens/HBO
Beste miniserie
Little Dorrit/PBS
Beste varietéunderholdning, musikk- eller, komiserie
The Daily Show With Jon Stewart/Comedy Central
Beste reality-show
The Amazing Race/CBS
Årets Emmy-utdeling ble en kveld i repetisjonens tegn. – En blåkopi av fjorårets utdeling, sier Alex Iversen, som mener de beste stort sett fikk det de fortjente.
I går feiret den amerikanske tv-bransjen seg selv med utdelingen av den prestisjetunge Emmy-prisen. Utdelingen bød på få overraskelser. Den amerikanske tv-serien 30 Rock vant Emmy for beste komiserie tredje gangen på rad, og Mad Men vant ikke overraskende igjen prisen for beste dramaserie. Skuespiller Bryan Cranston spiller kriminell kjemilærer med uhelbredelig lungekreft i serien Breaking Bad. Han fikk prisen for beste mannlige hovedrolle i en dramaserie også i år.
– Årets Emmy ser ut som en blåkopi av fjorårets prisutdeling. Nesten alle de viktigste prisene ble vunnet av de samme som i fjor, sier medieviter og Rushprint-spaltist Alex Iversen.
– Den eneste overraskelsen var kanskje at Toni Collette fikk prisen for Beste kvinnelige skuespillerinne for serien United States of Tara. Dette er en dramakomedie om en dame som lider av multippel personlighets-forstyrrelse. Egentlig er hun er middelaldrene småborgerlig husmor, men når ting blir litt tøft tar andre og mer fargerike personligheter over kontrollen. Det er en morsom serie, som befinner seg midt mellom en komedie og en dramaserie.
– Jeg synes også det var gledelig og høyst velfortjent at Michael Emerson fikk prisen for Beste mannlige birolle for hans portrett av superskurken Benjamin Linus i Lost.
Mister seere
Kabelnettverket AMC har gjort seg bemerket for kvalitetsserier som Mad Men og Breaking Bad, som begge har gode seertall på kabelkanalen. Multiprisvinneren 30 Rock, med Tina Fey og Alec Baldwin i hovedrollene, vises på NBC. Tross flere priser år etter år, sliter serien med lave seertall.
– Tina Fey takket i sin seierstale NBC for at de fortsetter å vise 30 Rock til tross for lave seertall.
I likhet med Oscar-showet har også Emmy-utdelingen mistet seere. Smale filmer i nominasjonskategorien får færre til å skru på tv´en når utdelingen pågår. Det samme er nå i ferd med å skje med Emmy-utdelingen, mener Alex Iversen.
– Emmy-showet hadde sitt laveste seertall noen sinne i fjor. Dette gjenspeiler bare hvordan amerikanske tv-serier har endret seg de siste ti årene. Det har vært en kvalitets-revolusjon, men denne har først og fremst funnet sted hos de mindre kabelkanalene. De er ikke avhengig av de samme høye seerallene som nettverkene, og kan lage samlere og kvalitetsmessig bedre drama enn nettverkene. Dermed opplever nok mange av de som setter seg ned for å se Emmy-showet at de ikke er 100 prosent fortrolige med de seriene som vinner de gjeveste prisene.
Han mener de smale seriene hadde fått katastrofale seertall hvis de hadde blitt vist på andre kanaler enn kabelnettverkene.
– Vinneren for beste drama, Mad Men, er på mange vis en uhyre smal serie med lave seertall. Men for en relativt liten kabelkanal som AMC er to millioner seere spektakulært, for de store nettverkene ville det vært en katastrofe.
– Gjenspeiler Emmy-prisen det beste av tv-drama akkurat nå?
– Ja, det gjør den. Når jeg ser nedover lista av vinnere, så tenker jeg at dette i stor grad gjennspeiler de beste prestasjonene. Man kan alltids diskutere enkelte av skuespiller-prestasjonene, men jevnt over synes jeg de fleste prisene er velfortjente.
– Det er litt kjedelig at det er de samme som vinner pris år etter år. Man har for eksempel gitt Beste reality-prisen til The Amazing Race syv år på rad nå. Det lages mye bra reality, og det ville for eksempel ikke vært noe overgrep om for eksempel Project runway hadde vunnet årest pris.
Emmy-vinnerne 2009:
Beste dramaserie
Mad Men/AMC
Beste kvinnelige skuespillerinne, drama
Glenn Close/Damages
Beste mannlige skuespiller, drama
Bryan Cranston/Breaking Bad
Beste kvinnelige birolle, drama
Cherry Jones/24
Beste mannlige birolle, drama
Michael Emerson/Lost
Beste komiserie
30 Rock/NBC
Beste kvinnelige skuespillerinne, komedie
Toni Collette/United States of Tara
Beste mannlige skuespiller, komedie
Alec Baldwin/30 Rock
Beste kvinnelige birolle, komedie
Kristin Chenoweth/Pushing Daisies
Beste mannlige birolle, komedie
Jon Cryer/Two and a Half Men
Beste TV-film
Grey Gardens/HBO
Beste miniserie
Little Dorrit/PBS
Beste varietéunderholdning, musikk- eller, komiserie
The Daily Show With Jon Stewart/Comedy Central
Beste reality-show
The Amazing Race/CBS
Hvorfor skriver ikke Rushprint om den norske filmen som ble nominert? Er den ikke viktig?
Hei!
Her finner du intervju med regissøren: http://www.rushprint.no/2007/10/fra-drom-til-dokumentar her kan lese om Emmy-nominasjonen og se trailer til filmen: http://www.rushprint.no/2009/8/gjev-pris-til-norsk-dokumentarfilm og her kan du lese om da filmen ble nominert til Prix Arte: http://www.rushprint.no/artikkel/1116/
Hvorfor skriver ikke Rushprint om den norske filmen som ble nominert? Er den ikke viktig?
Hei!
Her finner du intervju med regissøren: http://www.rushprint.no/2007/10/fra-drom-til-dokumentar her kan lese om Emmy-nominasjonen og se trailer til filmen: http://www.rushprint.no/2009/8/gjev-pris-til-norsk-dokumentarfilm og her kan du lese om da filmen ble nominert til Prix Arte: http://www.rushprint.no/artikkel/1116/