Klar utfordring til Giske

Åtte prosent av all produksjonsstøtte fra NFI går til dokumentarfilm. Det er ikke nok, mener dokumentarfilmskapere. På seminar i går ba de Giske om en dobling av støtten innen 2010.







Kulturminister Trond Giske inviterte i går filmbransjen til seminar på Grønland i Oslo, i forbindelse med arbeidet til Kulturløftet 2.

Det var liten tvil om budskapet til de mange dokumentarfilmskaperne som dukket opp, ikledd lysegrønne t-skjorter: Produksjonsstøtten til dokumentarfilm må dobles i innen 2010.

 

– Vi er her i dag for å løfte satsingen på dokumentarfilm. En storsatsing på dokumentarfilm vil styrke hele den norske filmbransjen, sa dokumentarfilmregissør Eirin Gjørv.

 

Sammen med Lars Løge fra Flimmer film i Bergen snakket de på vegne av Dokumentaristene. Det er et bransjenettverk bestående av produsenter, regissører og filmarbeidere, med formål å fremme dokumentarfilmens sak.

 

Lars Løge og Eirin Gjørv

 

Dokumentarfilmskapernes innspill til Giske og Kulturløftet 2, var at dokumentarfilmen allerede tilfredstiller mange av de sentrale målsettingene for film- og mediepolitikken. Disse er mangfold, kontinuerlig produksjon, kvalitet og dristighet og likestilling.

 

– Å satse på dokumentar bidrar til økt eksport av norsk film i utlandet. Det vil styrke kinobransjen, og bidra til en anstendig kvinneandel i norsk film, sa Gjørv.

 

I 2008 ble det gitt 38 millioner til dokumentarfilm. I budsjettet for 2009 er 28,4 millioner kroner av om lag 356 millioner kroner satt av til dokumentarfilm. Flere filmskapere ender opp med å jobbe gratis i store perioder av produksjonstiden.

 

På forrige tildeling mottok NFI 116 dokumentarfilm-søknader. 6,8 millioner ble delt ut. Vanlig mengde er mellom 50 og 70 søknader. Totalt ble det søkt om 38,9 millioner kroner, som er 10 millioner mer enn det NFI har til dokumentarfilm resten av året.

 

Stig Andersen, dokumentarfilmkonsulent i NFI, sier at det er helt nødvendig at det satses mer på dokumentarfilm da søknadsmassen stadig øker.

 

– Antall søknader har økt, sammen med søknader av høy kvalitet. Det søkes også om det dobbelte av hva som er vanlig. Det forteller om et levende miljø, sa Andersen.

 

Dokumentarfilmkonsulent og regissør Stig Andersen

 

I følge Andersen har støtteprosjektet ”Nye veier til dokumentarfilm” gitt resultat. To av filmene finansiert gjennom ordningen vant pris under årets Kortfilmfestival i Grimstad.

 

– Dette må gjenspeiles i bevilgningspolitikken, mener Andersen.

 

– Norske dokumentarer gjør det bra internasjonalt, men det er ikke godt nok. Vi mangler det siste som kan gi et fraspark, som hever oss helt til toppen på verdensbasis, som gjør at vi kan hente de prisene som kulturministeren vil ha inn. Det er ikke lett å få til med den økonomien som gjelder for norsk dokumentar idag.

 

Han går god for at den norske dokumentarfilmen havner i verdenséliten dersom målet om en dobling av støtten blir oppfylt.

 

– Hvis vi får mer penger så garanterer jeg at vi skal kunne sette Norge på det internasjonale kartet. Vi skal nå målet, men vi trenger støtte.

 

Han mener det er historisk viktig å lage flere dokumentarer, for å speile det norske samfunnet idag.

 

– Det er de filmene vi lager nå som i fremtiden vil vise hvordan vi levde i dag. Derfor er det viktig at det lages flere dokumentarfilmer.

 

Balansen mellom kvinner og menn i norsk film var et hett tema på seminaret. Stig Andersen var klar i sin mening om hvorfor det bør satses på dokumentarfilm.

 

– Å satse på dokumentarfilm er investering i god kvinnepolitikk. Kvinneandelen på dokumentarfilm er 40 %, sier Stig Andersen.

 

I salen satt Trond Giske med embetsverk og politikerne og tok imot innspill til Kulturløftet 2.

 

– Vi har fått masse gode og konkrete innspill i dag. Jeg er kritisk til er relativiseringen av bevilgningene. Det er den enkleste sak i verden å doble dokumentarandelen. Det er bare å ta 50-60 millioner over fra langfilm til dokumentar. Dokumentar er en del av filmsatsningen, men vi må også snakke om publikum. Vi kuttet 17 millioner fra forrige periode, fordi filmbransjen til en viss grad mistet kontakt med publikum. Nå blir det vanskeligere, da filmen har gjenvunnet sin plass hos publikum, sa Giske.

 

 Kulturminister Trond Giske

 

Han la også frem tall som viser at støtten til dokumentarfilm har doblet seg de siste tre årene.

 

– NFI har fått 150 millioner kroner mer i perioden 2005 – 2009. Et av de viktige holdepunktene i Kulturløftet vårt var å løfte filmens status. Det har vi klart ved å øke produksjonsstøtten, lage minst 25 langfilmer i året, øke bevilgningen til regionale filmfond, og legge om billettstøtten etter krav fra ESA, sa Giske.

 

Dokumentarfilmprodusent Morten Daae er aktiv i nettverket Dokumentaristene. Han er positiv etter gårsdagens seminar, og håper nå at Giske dobler støtten i neste års budsjett ved å ta penger fra spillefilm og inn i dokumentar .

 

– Vi vil ingen spillefilm noe vondt, men det er nødvendig at dokumentarfilmen prioriteres mer. Nå er det så mange gode prosjekter der ute, som folk burde få se. Mange dokumentarister når ikke frem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Klar utfordring til Giske

Åtte prosent av all produksjonsstøtte fra NFI går til dokumentarfilm. Det er ikke nok, mener dokumentarfilmskapere. På seminar i går ba de Giske om en dobling av støtten innen 2010.







Kulturminister Trond Giske inviterte i går filmbransjen til seminar på Grønland i Oslo, i forbindelse med arbeidet til Kulturløftet 2.

Det var liten tvil om budskapet til de mange dokumentarfilmskaperne som dukket opp, ikledd lysegrønne t-skjorter: Produksjonsstøtten til dokumentarfilm må dobles i innen 2010.

 

– Vi er her i dag for å løfte satsingen på dokumentarfilm. En storsatsing på dokumentarfilm vil styrke hele den norske filmbransjen, sa dokumentarfilmregissør Eirin Gjørv.

 

Sammen med Lars Løge fra Flimmer film i Bergen snakket de på vegne av Dokumentaristene. Det er et bransjenettverk bestående av produsenter, regissører og filmarbeidere, med formål å fremme dokumentarfilmens sak.

 

Lars Løge og Eirin Gjørv

 

Dokumentarfilmskapernes innspill til Giske og Kulturløftet 2, var at dokumentarfilmen allerede tilfredstiller mange av de sentrale målsettingene for film- og mediepolitikken. Disse er mangfold, kontinuerlig produksjon, kvalitet og dristighet og likestilling.

 

– Å satse på dokumentar bidrar til økt eksport av norsk film i utlandet. Det vil styrke kinobransjen, og bidra til en anstendig kvinneandel i norsk film, sa Gjørv.

 

I 2008 ble det gitt 38 millioner til dokumentarfilm. I budsjettet for 2009 er 28,4 millioner kroner av om lag 356 millioner kroner satt av til dokumentarfilm. Flere filmskapere ender opp med å jobbe gratis i store perioder av produksjonstiden.

 

På forrige tildeling mottok NFI 116 dokumentarfilm-søknader. 6,8 millioner ble delt ut. Vanlig mengde er mellom 50 og 70 søknader. Totalt ble det søkt om 38,9 millioner kroner, som er 10 millioner mer enn det NFI har til dokumentarfilm resten av året.

 

Stig Andersen, dokumentarfilmkonsulent i NFI, sier at det er helt nødvendig at det satses mer på dokumentarfilm da søknadsmassen stadig øker.

 

– Antall søknader har økt, sammen med søknader av høy kvalitet. Det søkes også om det dobbelte av hva som er vanlig. Det forteller om et levende miljø, sa Andersen.

 

Dokumentarfilmkonsulent og regissør Stig Andersen

 

I følge Andersen har støtteprosjektet ”Nye veier til dokumentarfilm” gitt resultat. To av filmene finansiert gjennom ordningen vant pris under årets Kortfilmfestival i Grimstad.

 

– Dette må gjenspeiles i bevilgningspolitikken, mener Andersen.

 

– Norske dokumentarer gjør det bra internasjonalt, men det er ikke godt nok. Vi mangler det siste som kan gi et fraspark, som hever oss helt til toppen på verdensbasis, som gjør at vi kan hente de prisene som kulturministeren vil ha inn. Det er ikke lett å få til med den økonomien som gjelder for norsk dokumentar idag.

 

Han går god for at den norske dokumentarfilmen havner i verdenséliten dersom målet om en dobling av støtten blir oppfylt.

 

– Hvis vi får mer penger så garanterer jeg at vi skal kunne sette Norge på det internasjonale kartet. Vi skal nå målet, men vi trenger støtte.

 

Han mener det er historisk viktig å lage flere dokumentarer, for å speile det norske samfunnet idag.

 

– Det er de filmene vi lager nå som i fremtiden vil vise hvordan vi levde i dag. Derfor er det viktig at det lages flere dokumentarfilmer.

 

Balansen mellom kvinner og menn i norsk film var et hett tema på seminaret. Stig Andersen var klar i sin mening om hvorfor det bør satses på dokumentarfilm.

 

– Å satse på dokumentarfilm er investering i god kvinnepolitikk. Kvinneandelen på dokumentarfilm er 40 %, sier Stig Andersen.

 

I salen satt Trond Giske med embetsverk og politikerne og tok imot innspill til Kulturløftet 2.

 

– Vi har fått masse gode og konkrete innspill i dag. Jeg er kritisk til er relativiseringen av bevilgningene. Det er den enkleste sak i verden å doble dokumentarandelen. Det er bare å ta 50-60 millioner over fra langfilm til dokumentar. Dokumentar er en del av filmsatsningen, men vi må også snakke om publikum. Vi kuttet 17 millioner fra forrige periode, fordi filmbransjen til en viss grad mistet kontakt med publikum. Nå blir det vanskeligere, da filmen har gjenvunnet sin plass hos publikum, sa Giske.

 

 Kulturminister Trond Giske

 

Han la også frem tall som viser at støtten til dokumentarfilm har doblet seg de siste tre årene.

 

– NFI har fått 150 millioner kroner mer i perioden 2005 – 2009. Et av de viktige holdepunktene i Kulturløftet vårt var å løfte filmens status. Det har vi klart ved å øke produksjonsstøtten, lage minst 25 langfilmer i året, øke bevilgningen til regionale filmfond, og legge om billettstøtten etter krav fra ESA, sa Giske.

 

Dokumentarfilmprodusent Morten Daae er aktiv i nettverket Dokumentaristene. Han er positiv etter gårsdagens seminar, og håper nå at Giske dobler støtten i neste års budsjett ved å ta penger fra spillefilm og inn i dokumentar .

 

– Vi vil ingen spillefilm noe vondt, men det er nødvendig at dokumentarfilmen prioriteres mer. Nå er det så mange gode prosjekter der ute, som folk burde få se. Mange dokumentarister når ikke frem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

MENY