Kjære filmstudenter…

Før pensum legger for mye beslag på tankevirksomheten håper jeg avgangsklassen 2012 ved Den norske filmskolen ser Kathryn Bigelows The Hurt Locker og Michael Manns Public Enemies.

Da er sommeren vel i boks, og med den både agurksesongen og det nå årvisse anfallet av amerikansk popcorn-trøyte. Og for det eksklusive kullet enn så lenge vellykkede unge mennesker som har sikret seg studieplass ved filmskolen på Lillehammer, burde det kanskje være et tankekors at vår tids mest suksessfulle filmskapere faktisk ikke kan lage film i det hele tatt. På den annen side er det neppe noen som søker seg til Lillehammer fordi regi eller filmproduksjon er påtagelig matnyttig som utdanning. Det handler snarere om en kombinasjon av forfengelighet og ønsket om å enten uttrykke seg selv, eller gjøre noe med eller i media. Og, ja, så var det det der med Den Gode Historien.

     Men før dere gjør det dere må gjøre for å få de nødvendige papirene om tre år, håper jeg avgangsklassen 2012 gjør seg selv en tjeneste før pensum legger for mye beslag på tankevirksomheten. Se Kathryn Bigelows siste film, The Hurt Locker. Dere kan lære mer om film, filmspråk, narrativ dramaturgi, blocking, lyd, lys og rom på de første fire-fem minuttene her, enn dere vil gjøre på de neste tre årene. (Jeg kan ta feil; jeg har innrømmelsesvis ingen annen empiri her enn den samlede produksjonen til de kullene som har toget fra Lillehammer til Kunstnernes Hus før dere.)

     The Hurt Locker handler om de som demonterer hjemmelagede bomber i Irak. Bigelow har allerede her forsynt seg fra dramaturgiens øverste hylle av lekkerbiskener, siden vi da snakker om spente situasjoner, livsfarlige valg mellom røde og grønne ledninger, tikkende klokker, og alt som godt er for filmskapere. Det Bigelow så gjør med disse ingrediensene, er det imidlertid ikke mange som gjør henne etter. Filmen består av syv nesten frittstående opptrinn – og det første lærer oss alt vi trenger å vite for å få sitte på kanten av stolen i resten av filmen. Uten at vi engang registrerer det, utreder Bigelow for de fysiske spillereglene bombeteamet lever og dør etter, slik at vi rent instinktivt sitter igjen med en klar og udiskutabel forståelse av  rommet filmens handling finner sted i. (Sammenlign dette med den 150 minutter lange Transformers 2, der det ikke bare er umulig å opprettholde noen konsekvent skala for de kolliderende robotene, ei heller holde de snille robotene fra de slemme når de deiser løs på hverandre – det er til og med umulig å bry seg om utfallet. Michael Bay er nå tidenes mest suksessfulle filmskaper. Og den mest inkompetente regissøren verden har sett.)
   

 Det Bigelow gjør her er grunnleggende, elementært håndverk, og dere kommer ikke langt utenfor Giskes beskyttende støtteordninger uten å tilegne dere et modikum av den slags. Bigelow har gjort dette før – legg til den gnistrende vampyrfilmen Near Dark fra 1987 på Rushprints alternative pensumliste. Jeg skal ikke røpe for mye – vi skal bare slå fast at hun i klimakssekvensen her leverer nok et skoleeksempel på forholdet mellom tid, rom og lys i film. Rom, tid og lys er verktøyet deres, kids. Mestrer dere ikke dette, kan dere like godt søke dere over til journalistlinja; skal dere være dilettanter, kan dere like godt være godt betalte dilettanter. På engelsk kalles den typen sekvenser Bigelow mestrer bedre enn noe nær alle i Hollywood, ”set pieces” – det samme begrepet man bruker på dødballsituasjoner i fotball. Tenk over det en stund. Filmproduksjoner er minst like runde som fotballen dersom dere ikke lærer dere å legge ballen død.

 

Forbløffende nok har filmsommeren gitt oss enda et mesterverk av en film. Michael Mann har lenge vært den nest mest undervurderte regissøren i Hollywood – den mest undervurderte er og blir Sidney Lumet – og den lunkne mottagelsen som ble Public Enemies til del hva billettsalg angår befester denne posisjonen. (Locker og Enemies er de beste amerikanske filmene siden There Will Be Blood og No Country for Old Men.) I nesten enda større grad enn Bigelow behersker Mann film som en forståelse av lys, tid og rom, og dramaturgi som arkitektur. Det er ingenting i Manns filmrom som ikke skal være der, og som ikke belyser eller informerer eller bærer de andre elementene. Depps Dillinger bråvåkner, og kamera skvetter; i Public Enemies er det ingen grense, ingen separasjon, mellom form og innhold, budskap eller budbringer. Jeg har fortsatt til gode å se en norsk film du kan si det samme om.
     

Og dette er ikke et spørsmål om budsjetter. Dette handler om en grunnleggende forståelse av film som håndverk og medium. Det handler ikke om kunst kontra kommers eller noe tilsvarende idiotisk paradigme. Både The Hurt Locker og Public Enemies er skutt på HD, og ivaretar og viderefører den umiddelbare estetikken vi nå har lært oss å kjenne fra YouTube-snutter fra Teheran og Bagdad, så vel som Bourne-filmene. (Hollywood kryr nå av arbeidsledige kiropraktorer; Steadicam er liksom bare så 1990.) Du kan skyte Den Gode Historien din med et Panasonic DVX100A-kamera til tjue tusen kroner. Du kan klippe på laptop’en din. Det eneste du kan misunne Michael Mann er kompetansen hans. (Og, OK, budsjettet til production designerne hans. Ingen lager penere filmer enn Michael Mann. Ingen er mer spent enn meg på hva den nye PD-linja i Lillehammer kan avstedkomme.)
       

Av en eller annen grunn har jeg aldri sett en norsk film der noen må velge om de skal kappe den røde eller den grønne ledningen. Er det under vår kunstneriske verdighet, liksom? Dødballsituasjonen i Spielbergs Munich, der den lille jenta kommer hjemom akkurat når den armerte telefonen ringer, og den nervøse fyren i baksetet utenfor har fingeren på knappen – er dette grep norske filmskapere skal holde seg for gode til? Det er mer konstruktivt å snakke om kjønnskvotering og Oscarnominasjoner? Hei – fly over Kathryn Bigelow som gjesteforeleser. Hun er av norsk opprinnelse, og er, så vidt meg bekjent, i besittelse av et par eggstokker. Dersom det skulle være et kriterium for faglig kompetanse i norsk film. (Jeg etterlyser vel egentlig mer testikler her, men dersom Bigelows eggstokker på noe vis bidro til nerven i The Hurt Locker, er jeg dem evig takknemlig.)
     

Det er noe innihelvete vanskelig å lage en god film. Hadde det vært enkelt, hadde det vært langt flere gode filmer. Å lage en film – god eller dårlig; oddsene for en god én er omtrent 1/99 – involverer flere enkeltindivider enn et fullt symfoniorkester, og hver enkelt av dem er en tikkende bombe av selvdestruktive impulser. (Dette gjelder ikke bare filminnspillinger, men livet generelt. Så vidt meg vites, er det ingen etater innen den høyere utdanning som advarer den oppvoksende slekt om dette.) Det eneste forsvaret dere har mot dette uhellige kaos av forfengelighet og dumskap, er faglig kompetanse, og en grunnleggende forståelse av mediet dere forsøker å beherske. Den finner dere, i sin mest kompakte form, i de siste 15 minuttene av Near Dark, i Public Enemies og Heat og The Last of the Mohicans, og i The Hurt Locker.
     Demonter den bomben, og det vil gå dere godt her i verden.

 

Sindre Kartvedt skriver en fast kommentar for papirutgaven av Rushprint. For abonnement: ABONNEMENT
 

3 kommentarer til Kjære filmstudenter…

  1. Det første avsnittet i denne kommentaren avslører at skribenten skriver om noe han ikke kjenner, så det hele er allerede tatt med en klype salt. En doven sommer? Kanskje til og med et helt dovent år bak seg i Los Angeles? Sindre, det er ingen som går på Kunstnernes hus lenger. Ikke engang redaktøren i tidsskriftet som gjør vrøvlet ditt matnyttig.

    Uansett hva, det er betryggende at to nye, gode amerikanske filmer illustrerer hva som skal til for å lage god film. En hel filmbransje her hjemme (og kanskje de profesjonelle i større grad enn de studerende?) vil styrkes av at man ser nøyere på filmspråklige valg som lykkes. Bigelow og Mann er to gode eksempler, og Public Enemies har vært svært godt besøkt på Lillehammer kino denne sommeren.

    Heldigvis sier dette innlegget mer om mangelen på kunnskap hos frilansjournalisten Sindre Kartvedt enn fraværet av engasjement hos de filmskolestudentene han peker ut, med uteksamineringsdato i 2012, som har hatt to uker til nå på DNF under dekan Stenderup.

    Foreløpig har både Truffaut og Polanski vist seg frem for dem i kinosalen med filmspråklige mesterstykker. Kom gjerne på visning en gang, Sindre.

    Til sist må jeg berømme din absurdistiske genistrek i siste setning: «Filmproduksjoner er minst like runde som fotballen dersom dere ikke lærer dere å legge ballen død.» Bløtere allegori skal du lete lenge etter i nyere norsk film.

  2. Kjære «stolt filmstudent» som skrev forrige kommentaren: hvorfor ikke ta stoltheten på alvor og stå fram med fullt navn?

  3. Bomber og granater!
    Merker jeg blir like provosert som den stolte studenten av dette. Sindre gir her inntrykk av at han vet akkurat hvordan det skal gjøres, slik som de fleste som sitter hjemme i sofaen og ser film gjør. Alle som har laget minst 1 film, og tatt den seriøst vet at det er tusen ting som kan gå galt, at det koster blod og slit, og at kritikere, anmeldere og fortåsegpåere som regel ikke har peiling. Hvis hver av de hadde fått 100.000 til å lage sin egen film hadde det blitt en personlig oppdagelsesferd inn i sin egen skjulte ignoranse. (Slik det som regel er for de som lærer å lage film..)

    Ser du etterlyser mer røde og blå ledninger i Norsk Film (TM). Da har jeg bare ett råd: Gjør det sjæl.

    Sorry, Sindre, jeg velger heller å høre på de som kan lage film selv, heller enn moralistiske rants fra deg.

    Mvh
    Thomas Fossgård
    Student ved den Polske filmskolen

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Kjære filmstudenter…

Før pensum legger for mye beslag på tankevirksomheten håper jeg avgangsklassen 2012 ved Den norske filmskolen ser Kathryn Bigelows The Hurt Locker og Michael Manns Public Enemies.

Da er sommeren vel i boks, og med den både agurksesongen og det nå årvisse anfallet av amerikansk popcorn-trøyte. Og for det eksklusive kullet enn så lenge vellykkede unge mennesker som har sikret seg studieplass ved filmskolen på Lillehammer, burde det kanskje være et tankekors at vår tids mest suksessfulle filmskapere faktisk ikke kan lage film i det hele tatt. På den annen side er det neppe noen som søker seg til Lillehammer fordi regi eller filmproduksjon er påtagelig matnyttig som utdanning. Det handler snarere om en kombinasjon av forfengelighet og ønsket om å enten uttrykke seg selv, eller gjøre noe med eller i media. Og, ja, så var det det der med Den Gode Historien.

     Men før dere gjør det dere må gjøre for å få de nødvendige papirene om tre år, håper jeg avgangsklassen 2012 gjør seg selv en tjeneste før pensum legger for mye beslag på tankevirksomheten. Se Kathryn Bigelows siste film, The Hurt Locker. Dere kan lære mer om film, filmspråk, narrativ dramaturgi, blocking, lyd, lys og rom på de første fire-fem minuttene her, enn dere vil gjøre på de neste tre årene. (Jeg kan ta feil; jeg har innrømmelsesvis ingen annen empiri her enn den samlede produksjonen til de kullene som har toget fra Lillehammer til Kunstnernes Hus før dere.)

     The Hurt Locker handler om de som demonterer hjemmelagede bomber i Irak. Bigelow har allerede her forsynt seg fra dramaturgiens øverste hylle av lekkerbiskener, siden vi da snakker om spente situasjoner, livsfarlige valg mellom røde og grønne ledninger, tikkende klokker, og alt som godt er for filmskapere. Det Bigelow så gjør med disse ingrediensene, er det imidlertid ikke mange som gjør henne etter. Filmen består av syv nesten frittstående opptrinn – og det første lærer oss alt vi trenger å vite for å få sitte på kanten av stolen i resten av filmen. Uten at vi engang registrerer det, utreder Bigelow for de fysiske spillereglene bombeteamet lever og dør etter, slik at vi rent instinktivt sitter igjen med en klar og udiskutabel forståelse av  rommet filmens handling finner sted i. (Sammenlign dette med den 150 minutter lange Transformers 2, der det ikke bare er umulig å opprettholde noen konsekvent skala for de kolliderende robotene, ei heller holde de snille robotene fra de slemme når de deiser løs på hverandre – det er til og med umulig å bry seg om utfallet. Michael Bay er nå tidenes mest suksessfulle filmskaper. Og den mest inkompetente regissøren verden har sett.)
   

 Det Bigelow gjør her er grunnleggende, elementært håndverk, og dere kommer ikke langt utenfor Giskes beskyttende støtteordninger uten å tilegne dere et modikum av den slags. Bigelow har gjort dette før – legg til den gnistrende vampyrfilmen Near Dark fra 1987 på Rushprints alternative pensumliste. Jeg skal ikke røpe for mye – vi skal bare slå fast at hun i klimakssekvensen her leverer nok et skoleeksempel på forholdet mellom tid, rom og lys i film. Rom, tid og lys er verktøyet deres, kids. Mestrer dere ikke dette, kan dere like godt søke dere over til journalistlinja; skal dere være dilettanter, kan dere like godt være godt betalte dilettanter. På engelsk kalles den typen sekvenser Bigelow mestrer bedre enn noe nær alle i Hollywood, ”set pieces” – det samme begrepet man bruker på dødballsituasjoner i fotball. Tenk over det en stund. Filmproduksjoner er minst like runde som fotballen dersom dere ikke lærer dere å legge ballen død.

 

Forbløffende nok har filmsommeren gitt oss enda et mesterverk av en film. Michael Mann har lenge vært den nest mest undervurderte regissøren i Hollywood – den mest undervurderte er og blir Sidney Lumet – og den lunkne mottagelsen som ble Public Enemies til del hva billettsalg angår befester denne posisjonen. (Locker og Enemies er de beste amerikanske filmene siden There Will Be Blood og No Country for Old Men.) I nesten enda større grad enn Bigelow behersker Mann film som en forståelse av lys, tid og rom, og dramaturgi som arkitektur. Det er ingenting i Manns filmrom som ikke skal være der, og som ikke belyser eller informerer eller bærer de andre elementene. Depps Dillinger bråvåkner, og kamera skvetter; i Public Enemies er det ingen grense, ingen separasjon, mellom form og innhold, budskap eller budbringer. Jeg har fortsatt til gode å se en norsk film du kan si det samme om.
     

Og dette er ikke et spørsmål om budsjetter. Dette handler om en grunnleggende forståelse av film som håndverk og medium. Det handler ikke om kunst kontra kommers eller noe tilsvarende idiotisk paradigme. Både The Hurt Locker og Public Enemies er skutt på HD, og ivaretar og viderefører den umiddelbare estetikken vi nå har lært oss å kjenne fra YouTube-snutter fra Teheran og Bagdad, så vel som Bourne-filmene. (Hollywood kryr nå av arbeidsledige kiropraktorer; Steadicam er liksom bare så 1990.) Du kan skyte Den Gode Historien din med et Panasonic DVX100A-kamera til tjue tusen kroner. Du kan klippe på laptop’en din. Det eneste du kan misunne Michael Mann er kompetansen hans. (Og, OK, budsjettet til production designerne hans. Ingen lager penere filmer enn Michael Mann. Ingen er mer spent enn meg på hva den nye PD-linja i Lillehammer kan avstedkomme.)
       

Av en eller annen grunn har jeg aldri sett en norsk film der noen må velge om de skal kappe den røde eller den grønne ledningen. Er det under vår kunstneriske verdighet, liksom? Dødballsituasjonen i Spielbergs Munich, der den lille jenta kommer hjemom akkurat når den armerte telefonen ringer, og den nervøse fyren i baksetet utenfor har fingeren på knappen – er dette grep norske filmskapere skal holde seg for gode til? Det er mer konstruktivt å snakke om kjønnskvotering og Oscarnominasjoner? Hei – fly over Kathryn Bigelow som gjesteforeleser. Hun er av norsk opprinnelse, og er, så vidt meg bekjent, i besittelse av et par eggstokker. Dersom det skulle være et kriterium for faglig kompetanse i norsk film. (Jeg etterlyser vel egentlig mer testikler her, men dersom Bigelows eggstokker på noe vis bidro til nerven i The Hurt Locker, er jeg dem evig takknemlig.)
     

Det er noe innihelvete vanskelig å lage en god film. Hadde det vært enkelt, hadde det vært langt flere gode filmer. Å lage en film – god eller dårlig; oddsene for en god én er omtrent 1/99 – involverer flere enkeltindivider enn et fullt symfoniorkester, og hver enkelt av dem er en tikkende bombe av selvdestruktive impulser. (Dette gjelder ikke bare filminnspillinger, men livet generelt. Så vidt meg vites, er det ingen etater innen den høyere utdanning som advarer den oppvoksende slekt om dette.) Det eneste forsvaret dere har mot dette uhellige kaos av forfengelighet og dumskap, er faglig kompetanse, og en grunnleggende forståelse av mediet dere forsøker å beherske. Den finner dere, i sin mest kompakte form, i de siste 15 minuttene av Near Dark, i Public Enemies og Heat og The Last of the Mohicans, og i The Hurt Locker.
     Demonter den bomben, og det vil gå dere godt her i verden.

 

Sindre Kartvedt skriver en fast kommentar for papirutgaven av Rushprint. For abonnement: ABONNEMENT
 

3 Responses to Kjære filmstudenter…

  1. Det første avsnittet i denne kommentaren avslører at skribenten skriver om noe han ikke kjenner, så det hele er allerede tatt med en klype salt. En doven sommer? Kanskje til og med et helt dovent år bak seg i Los Angeles? Sindre, det er ingen som går på Kunstnernes hus lenger. Ikke engang redaktøren i tidsskriftet som gjør vrøvlet ditt matnyttig.

    Uansett hva, det er betryggende at to nye, gode amerikanske filmer illustrerer hva som skal til for å lage god film. En hel filmbransje her hjemme (og kanskje de profesjonelle i større grad enn de studerende?) vil styrkes av at man ser nøyere på filmspråklige valg som lykkes. Bigelow og Mann er to gode eksempler, og Public Enemies har vært svært godt besøkt på Lillehammer kino denne sommeren.

    Heldigvis sier dette innlegget mer om mangelen på kunnskap hos frilansjournalisten Sindre Kartvedt enn fraværet av engasjement hos de filmskolestudentene han peker ut, med uteksamineringsdato i 2012, som har hatt to uker til nå på DNF under dekan Stenderup.

    Foreløpig har både Truffaut og Polanski vist seg frem for dem i kinosalen med filmspråklige mesterstykker. Kom gjerne på visning en gang, Sindre.

    Til sist må jeg berømme din absurdistiske genistrek i siste setning: «Filmproduksjoner er minst like runde som fotballen dersom dere ikke lærer dere å legge ballen død.» Bløtere allegori skal du lete lenge etter i nyere norsk film.

  2. Kjære «stolt filmstudent» som skrev forrige kommentaren: hvorfor ikke ta stoltheten på alvor og stå fram med fullt navn?

  3. Bomber og granater!
    Merker jeg blir like provosert som den stolte studenten av dette. Sindre gir her inntrykk av at han vet akkurat hvordan det skal gjøres, slik som de fleste som sitter hjemme i sofaen og ser film gjør. Alle som har laget minst 1 film, og tatt den seriøst vet at det er tusen ting som kan gå galt, at det koster blod og slit, og at kritikere, anmeldere og fortåsegpåere som regel ikke har peiling. Hvis hver av de hadde fått 100.000 til å lage sin egen film hadde det blitt en personlig oppdagelsesferd inn i sin egen skjulte ignoranse. (Slik det som regel er for de som lærer å lage film..)

    Ser du etterlyser mer røde og blå ledninger i Norsk Film (TM). Da har jeg bare ett råd: Gjør det sjæl.

    Sorry, Sindre, jeg velger heller å høre på de som kan lage film selv, heller enn moralistiske rants fra deg.

    Mvh
    Thomas Fossgård
    Student ved den Polske filmskolen

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

MENY