VFX er et relativt nytt tilskudd til den norske filmindustrien. Et enda nyere tilskudd er prisen for Beste Visuelle Effekter, som nå deles ut i Norge for andre gang. – Prisen bidrar til å synliggjøre den norske effektbransjen, mener komiteen.
VFX er et relativt nytt tilskudd til den norske filmindustrien. Et enda nyere tilskudd er prisen for Beste Visuelle Effekter, som nå deles ut i Norge for andre gang. – Prisen bidrar til å synliggjøre den norske effektbransjen, mener komiteen.
Prisen for Beste Visuelle Effekter ble delt ut for første gang i fjor, i forbindelse med seminaret Digital Storytelling arrangert av NFI. Da prisen ble delt ut var det usikkert hvem som egentlig arrangerte prisen. NFI ville ikke stå som arrangør. I år arrangeres derimot prisen helt og holdent av den nystiftede foreningen NFX, Norsk Forening for Visuelle Effekter.
Foreningen er for folk som arbeider med visuelle effekter i Norge.
– Vi er fortsatt en veldig ung forening, men tanken om å starte en forening har vært der en stund. I forbindelse med Max Manus har det blitt mer aktuelt, forteller Morten Moen, VFX Supervisor i Storm Studios.
Han var med på å starte opp foreningen, som i tillegg til å samle bransjen vil jobbe aktivt med å lære opp filmbransjen.
– Hele poenget med foreningen er å samle miljøet for visuelle effekter i Norge. Arrangere seminar, holde kontakt med utdanningsinstitusjonene, og ikke minst lære opp resten av filmbransjen. Vi ser et behov for å lære filmbransjen om effekter. Hva man kan gjøre i Norge, hva det innebærer, og hva man må tenke på når man skal lage effektfilm, forteller Moen.
Sammen med Martin Andersson og Atle Krogstad Berg sitter han i komiteen for den unge BVE-prisen. Prisen skal deles ut i Oslo den 9. september, under Digital Storytelling.
I juryen sitter formann Martin Gant, en gammel ringrev i både norsk og utenlandsk film. Han har blant annet jobbet med spesial effekter på produksjonene Star Wars, Dragonslayer og Brazil, samt på en rekke norske filmer som Sofies Verden, Jakten på Nyresteinen og aktuelle Snarveien.
Resten av juryen består av effektfotografen Morten Skallerud, samt engelske Dayne Cowan og amerikaneren Eric Hanson. De har gjort effektarbeid på henholdvis Harry Potter, Da Vinci-koden, The Day After Tomorrow og The Fifth Element.
– Det som er problemet er at alle de i Norge som er kapable til å sitte i juryen, ofte er involvert i de nominerte arbeidene. Derfor har vi tatt inn to stykker fra utlandet, sier Morten Moen.
Til sammen er det et sted mellom 15 og 20 påmeldte produksjoner til prisen. Av disse er fire-fem nominert i hver kategori. Prisen deles ut i følgende kategorier: Kinofilm (deriblant også kortfilm), Reklamefilm, TV-produksjon/promo, Musikkvideo og Ærespris.
– Æresprisen skal gå til en som har holdt på i bransjen en stund. En pionéer, før ”effektboomen” startet, sier Moen.
I fjor var det årets juryformann Martin Gant som vant æresprisen.
Effektarbeidet på Max Manus er unikt, og stort i norsk sammeheng. Komiteen måtte derfor tenke litt annerledes i år.
– Vi har hatt diskusjoner på hvordan vi skal håndtere det, da det er første gang i Norge at mange studioer samarbeidet. Vi endte opp med at hvert studio sender inn sine bidrag fra filmen til vurdering. Prisen går til de som har gjort jobben, ikke bare til produsentene, sier Moen.
Morten Moen (Foto: Lisa Wisløff)
Moen mener prisen er svært viktig for effektbransjen i Norge.
– Jeg tror denne prisen er viktig for bransjen, fordi den synliggjør oss. På premierer roper de opp fagfunksjoner som lyd og kostyme, men VFX er aldri med. Det er en usynlig gjeng med folk.
– I arbeidet med å synliggjøre oss mer har vi en liten plan om å jobbe mot en Amanda-pris. De har fått flere nye priser de siste årene, og det er på tide at de også får en pris for Beste Visuelle Effekter. Vi vil jobbe med dette fremover, sier Moen.
VFX er et relativt nytt tilskudd til den norske filmindustrien. Et enda nyere tilskudd er prisen for Beste Visuelle Effekter, som nå deles ut i Norge for andre gang. – Prisen bidrar til å synliggjøre den norske effektbransjen, mener komiteen.
Prisen for Beste Visuelle Effekter ble delt ut for første gang i fjor, i forbindelse med seminaret Digital Storytelling arrangert av NFI. Da prisen ble delt ut var det usikkert hvem som egentlig arrangerte prisen. NFI ville ikke stå som arrangør. I år arrangeres derimot prisen helt og holdent av den nystiftede foreningen NFX, Norsk Forening for Visuelle Effekter.
Foreningen er for folk som arbeider med visuelle effekter i Norge.
– Vi er fortsatt en veldig ung forening, men tanken om å starte en forening har vært der en stund. I forbindelse med Max Manus har det blitt mer aktuelt, forteller Morten Moen, VFX Supervisor i Storm Studios.
Han var med på å starte opp foreningen, som i tillegg til å samle bransjen vil jobbe aktivt med å lære opp filmbransjen.
– Hele poenget med foreningen er å samle miljøet for visuelle effekter i Norge. Arrangere seminar, holde kontakt med utdanningsinstitusjonene, og ikke minst lære opp resten av filmbransjen. Vi ser et behov for å lære filmbransjen om effekter. Hva man kan gjøre i Norge, hva det innebærer, og hva man må tenke på når man skal lage effektfilm, forteller Moen.
Sammen med Martin Andersson og Atle Krogstad Berg sitter han i komiteen for den unge BVE-prisen. Prisen skal deles ut i Oslo den 9. september, under Digital Storytelling.
I juryen sitter formann Martin Gant, en gammel ringrev i både norsk og utenlandsk film. Han har blant annet jobbet med spesial effekter på produksjonene Star Wars, Dragonslayer og Brazil, samt på en rekke norske filmer som Sofies Verden, Jakten på Nyresteinen og aktuelle Snarveien.
Resten av juryen består av effektfotografen Morten Skallerud, samt engelske Dayne Cowan og amerikaneren Eric Hanson. De har gjort effektarbeid på henholdvis Harry Potter, Da Vinci-koden, The Day After Tomorrow og The Fifth Element.
– Det som er problemet er at alle de i Norge som er kapable til å sitte i juryen, ofte er involvert i de nominerte arbeidene. Derfor har vi tatt inn to stykker fra utlandet, sier Morten Moen.
Til sammen er det et sted mellom 15 og 20 påmeldte produksjoner til prisen. Av disse er fire-fem nominert i hver kategori. Prisen deles ut i følgende kategorier: Kinofilm (deriblant også kortfilm), Reklamefilm, TV-produksjon/promo, Musikkvideo og Ærespris.
– Æresprisen skal gå til en som har holdt på i bransjen en stund. En pionéer, før ”effektboomen” startet, sier Moen.
I fjor var det årets juryformann Martin Gant som vant æresprisen.
Effektarbeidet på Max Manus er unikt, og stort i norsk sammeheng. Komiteen måtte derfor tenke litt annerledes i år.
– Vi har hatt diskusjoner på hvordan vi skal håndtere det, da det er første gang i Norge at mange studioer samarbeidet. Vi endte opp med at hvert studio sender inn sine bidrag fra filmen til vurdering. Prisen går til de som har gjort jobben, ikke bare til produsentene, sier Moen.
Morten Moen (Foto: Lisa Wisløff)
Moen mener prisen er svært viktig for effektbransjen i Norge.
– Jeg tror denne prisen er viktig for bransjen, fordi den synliggjør oss. På premierer roper de opp fagfunksjoner som lyd og kostyme, men VFX er aldri med. Det er en usynlig gjeng med folk.
– I arbeidet med å synliggjøre oss mer har vi en liten plan om å jobbe mot en Amanda-pris. De har fått flere nye priser de siste årene, og det er på tide at de også får en pris for Beste Visuelle Effekter. Vi vil jobbe med dette fremover, sier Moen.
Legg igjen en kommentar