Tromsø-baserte Sweet Films er co-produsent på den internasjonale lavbudsjett-produksjonen Roberst Mitchum is dead. Filmen spilles inn på Filmcamp i disse dager, med franske profiler foran og bak kamera.
Tromsø-baserte Sweet Films er co-produsent på den internasjonale lavbudsjett-produksjonen Roberst Mitchum is dead. Filmen spilles inn på Filmcamp i disse dager, med franske profiler foran og bak kamera.
De øvrige produksjonslandene er Frankrike, Polen og Belgia, ved selskapene Ferris & Brockman, Panache Productions, og Studio Agart. Filmen er en komedie, og handler om to franskmenn som kjører fra Paris til Tromsø. Det oppstår mange vanskelige situasjoner på veien, og de får fort politiet i hælene. Roberst Mitchum is dead er første spillefilm som Sweet Films produserer.
– Det var Svein Andersen fra Filmcamp som møtte produsenten og regissøren på en festival i fjor, forteller produsent i Sweet Films, Joachim Lyng.
– Historien i filmen skildrer to kamerater som kjører fra Frankrike til Nordpolen. Derfor var det interessant for Filmcamp å gå inn som investor. Og siden de kun investerer gjennom norske produksjonsselskaper, landet prosjektet på bordet vårt. Vi så det som regissøren hadde gjort tidligere, og syntes det var veldig interessant.
Med så mange ulike aktører, locations og nasjonaliteter, har filmen et potensielt stort marked.
– Filmen har naturlig nok et mye større potensielt publikum enn det en hel norsk spillefilm ville hatt. Den har også kjente skuespillere fra Frankrike, Belgia og Polen, og får et naturlig stort marked å selge filmen på.
Produsent Joachim Lyng
Lavbudsjett
Totalbudsjettet er på 12 millioner kroner, og 16 investorer er knyttet til filmen. Filmprosjektet har fått nærmere to millioner kroner i produksjonstilskudd fra EURIMAGES, det europeiske fondet for samproduksjon.
– Det er en lavbudsjettfilm, helt klart. Vi skyter 10 dager i Norge, og 26 dager i Polen. Men selv om det er lavbudsjettfilm, så kjennes det ikke sånn ut når man er på sett, og ser på antall mennesker der og på skuespillere.
Regien er ved franskmennene Olivier Babinet og Fred Kihn, som begge debuterer med langfilm. Hovedrollen spilles av belgiske Olivier Gourmet, som har spilt i over 70 filmer (blant annet de aller fleste av Dardennebrødrenes filmer). Fotografen Timo Salminen har vært Aki Kaurismäkis faste fotograf i en årrekke, blant annet på Mannen uten minne og Leningrad Cowboys. Den franske produksjonsdesigneren Pierre Pell har Michel Gondrys Science of Sleep på sin cv.
– Vi telte 11 forskjellige nasjonaliteter på settet. Det har gått veldig fint. Det er god stemning, og skuespillere og regissør er veldig fornøyde. Vi filmer på dagen, da det er lyst. I manuset skal det nemlig være midnattsol, og de to hovedrolleinnehaverne blir ganske forvirret og døgnville etter noen dager.
Flere filmer
Sweets Films har eksistert i to år, og står bak kortfilmproduksjonene Parat, og Edderkoppen Bakeri. Sistnevnte ble nominert til hovedprisen ved Short Shorts-festivalen i Tokyo.
Lyng forteller at det har vært et mål hele veien å produsere spillefilm.
– Det var målet da vi startet opp, at veien til spillefilm skulle bli kortest mulig. Vi satte opp et mål om å klare det innen tre år, så dette kom før våre prognoser, sier Lyng.
Som også har planer om flere filmer.
– Vi har noen egne prosjekter også, som er på forskjellige stadier i utvikling.
Utfordrende
Innpillingen startet på Filmcamp i Målselv mandag denne uken. Det er totalt 36 innspillingsdager på filmen, der 10 av disse skal filmes i og rundt Filmcamp. Resten av filmen spilles inn i Polen. Filmcamp er største norske investor. Siden det er en lavbudsjettfilm, er det ikke mye penger det er snakk om, forteller direktør i Filmcamp, Kjetil Jensberg.
– Først og fremst har Svein Andersen og jeg investert med kompetanse og erfaring, ved å bistå den norske og franske produsenten med å få avtalen i boks, sier Jensberg.
– Det er mange måter å co-produsere på. Én ting er å skaffe penger og legge etterarbeidet til Tyskland. Men når flere utenlandske team skal filme i Norge, blir det mange tøffe utfodringer for co-produsentene, rent praktisk. Det er ulike kulturer, arbeidsforhold, måter å jobbe på, arbeidsmoral og ikke minst språk og kommunikasjon. Co-produsentene skal takle mange utfordringer.
Fra innspillingen (Foto: Filmcamp)
Filmcamp startet opp i 2006. Siden den gang har de vært med på nesten 13 filmer. De har et nært samarbeid med alle produksjonsselskapene i området, i tillegg til Sverige og Finland.
– Vi har en finsk film som kommer senere i høst, med ny nord-norsk co-produsent. Vi får masse henvendelser, og har hatt rundt 50 hittil i år. Det kan bli et kapasitetsproblem etterhvert, sier Jensberg.
Roberst Mitchum is dead forventes ferdigstilt løpet av mars 2010. Les mer om filmen på filmens egen blogg.
Tromsø-baserte Sweet Films er co-produsent på den internasjonale lavbudsjett-produksjonen Roberst Mitchum is dead. Filmen spilles inn på Filmcamp i disse dager, med franske profiler foran og bak kamera.
De øvrige produksjonslandene er Frankrike, Polen og Belgia, ved selskapene Ferris & Brockman, Panache Productions, og Studio Agart. Filmen er en komedie, og handler om to franskmenn som kjører fra Paris til Tromsø. Det oppstår mange vanskelige situasjoner på veien, og de får fort politiet i hælene. Roberst Mitchum is dead er første spillefilm som Sweet Films produserer.
– Det var Svein Andersen fra Filmcamp som møtte produsenten og regissøren på en festival i fjor, forteller produsent i Sweet Films, Joachim Lyng.
– Historien i filmen skildrer to kamerater som kjører fra Frankrike til Nordpolen. Derfor var det interessant for Filmcamp å gå inn som investor. Og siden de kun investerer gjennom norske produksjonsselskaper, landet prosjektet på bordet vårt. Vi så det som regissøren hadde gjort tidligere, og syntes det var veldig interessant.
Med så mange ulike aktører, locations og nasjonaliteter, har filmen et potensielt stort marked.
– Filmen har naturlig nok et mye større potensielt publikum enn det en hel norsk spillefilm ville hatt. Den har også kjente skuespillere fra Frankrike, Belgia og Polen, og får et naturlig stort marked å selge filmen på.
Produsent Joachim Lyng
Lavbudsjett
Totalbudsjettet er på 12 millioner kroner, og 16 investorer er knyttet til filmen. Filmprosjektet har fått nærmere to millioner kroner i produksjonstilskudd fra EURIMAGES, det europeiske fondet for samproduksjon.
– Det er en lavbudsjettfilm, helt klart. Vi skyter 10 dager i Norge, og 26 dager i Polen. Men selv om det er lavbudsjettfilm, så kjennes det ikke sånn ut når man er på sett, og ser på antall mennesker der og på skuespillere.
Regien er ved franskmennene Olivier Babinet og Fred Kihn, som begge debuterer med langfilm. Hovedrollen spilles av belgiske Olivier Gourmet, som har spilt i over 70 filmer (blant annet de aller fleste av Dardennebrødrenes filmer). Fotografen Timo Salminen har vært Aki Kaurismäkis faste fotograf i en årrekke, blant annet på Mannen uten minne og Leningrad Cowboys. Den franske produksjonsdesigneren Pierre Pell har Michel Gondrys Science of Sleep på sin cv.
– Vi telte 11 forskjellige nasjonaliteter på settet. Det har gått veldig fint. Det er god stemning, og skuespillere og regissør er veldig fornøyde. Vi filmer på dagen, da det er lyst. I manuset skal det nemlig være midnattsol, og de to hovedrolleinnehaverne blir ganske forvirret og døgnville etter noen dager.
Flere filmer
Sweets Films har eksistert i to år, og står bak kortfilmproduksjonene Parat, og Edderkoppen Bakeri. Sistnevnte ble nominert til hovedprisen ved Short Shorts-festivalen i Tokyo.
Lyng forteller at det har vært et mål hele veien å produsere spillefilm.
– Det var målet da vi startet opp, at veien til spillefilm skulle bli kortest mulig. Vi satte opp et mål om å klare det innen tre år, så dette kom før våre prognoser, sier Lyng.
Som også har planer om flere filmer.
– Vi har noen egne prosjekter også, som er på forskjellige stadier i utvikling.
Utfordrende
Innpillingen startet på Filmcamp i Målselv mandag denne uken. Det er totalt 36 innspillingsdager på filmen, der 10 av disse skal filmes i og rundt Filmcamp. Resten av filmen spilles inn i Polen. Filmcamp er største norske investor. Siden det er en lavbudsjettfilm, er det ikke mye penger det er snakk om, forteller direktør i Filmcamp, Kjetil Jensberg.
– Først og fremst har Svein Andersen og jeg investert med kompetanse og erfaring, ved å bistå den norske og franske produsenten med å få avtalen i boks, sier Jensberg.
– Det er mange måter å co-produsere på. Én ting er å skaffe penger og legge etterarbeidet til Tyskland. Men når flere utenlandske team skal filme i Norge, blir det mange tøffe utfodringer for co-produsentene, rent praktisk. Det er ulike kulturer, arbeidsforhold, måter å jobbe på, arbeidsmoral og ikke minst språk og kommunikasjon. Co-produsentene skal takle mange utfordringer.
Fra innspillingen (Foto: Filmcamp)
Filmcamp startet opp i 2006. Siden den gang har de vært med på nesten 13 filmer. De har et nært samarbeid med alle produksjonsselskapene i området, i tillegg til Sverige og Finland.
– Vi har en finsk film som kommer senere i høst, med ny nord-norsk co-produsent. Vi får masse henvendelser, og har hatt rundt 50 hittil i år. Det kan bli et kapasitetsproblem etterhvert, sier Jensberg.
Roberst Mitchum is dead forventes ferdigstilt løpet av mars 2010. Les mer om filmen på filmens egen blogg.
Legg igjen en kommentar