Menneskets kamp mot naturen

– Jeg fikk tilsendt manuset fra Lars og han beskrev det som en skrekkfilm der naturen måtte være større enn livet, forteller Karl Juliusson, produksjonsdesigner på Antichrist.

Islendingen Karl ”Kalli” Juliusson, som er bosatt i Norge, er aktuell som produksjonsdesigner på Lars von Triers film Antichrist. Han har tidligere jobbet på norske filmer som Budbringeren, Gymnaslærer Pedersen og Max Manus. Han blir betegnet som en av Skandinavias fremste og mest erfarne produksjonsdesignere, og har jobbet med Von Trier på en rekke av hans filmer. På Antichrist jobbet han i en periode på over et år, der han i tett samarbeid med Von Trier formet filmens visuelle univers.

– Jeg fikk tilsendt manuset fra Lars og han beskrev det som en skrekkfilm. Etter å ha lest manuset fant jeg ut at dette var en meget spesiell skrekkfilm. Min personlige oppfatning av filmens visuelle univers er at det er en slags allegori om kultur versus natur – eller gud versus satan. Manuset var ekstremt og originalt, forteller Juliusson til Rushprint.

 

– Filmen handler om to personer som befinner seg i en eksistensiell krise og er en slags mytologisk skrekkfilm. Den foregår stort sett i en skog, og jeg strevde for å gjøre naturen til en skremmende, nærmest tenkende organisme. Jeg måtte forsterke det som fantes av interessante naturelementer. For eksempel bøyde vi trær, malte trær og lagde et katastrofeområde av nedblåste trær. Naturen måtte være større enn livet, sier Juliusson, som hentet inspirasjon fra Gustav Dores illustrasjoner av Dantes Inferno og romantiske malerier av Caspar David Friedrich.

 

Skogen spiller altså en sentral rolle i filmen. Skogscenene ble spilt inn utenfor Düsseldorf. Området var veldig tilgjengelig og hadde den infrastrukturen som filmteamet trengte. I skogen har karakterene sex ved noen svære røtter.

 







– Avstøpningen av røttene ble tatt fra et eiketre i Lars egen hage i København. Deretter ble de støpt ut av glassfiber i kombinasjon med deler av naturlige røtter. Så ble røttene lagt på bakken med et rom på undersiden, der det lå mennesker som stakk ut hendene mellom røttene. Skogshytten, som deler av filmen foregår i, lagde jeg ut av en gammel laftet tømmerhytte som jeg kjøpte i Trøndelag. Den ble kjørt ned til Tyskland der den ble gjort om til en amerikansk hytte.

 

– Filmen skal for øvrig foregå i et udefinerbart USA. Det er faktisk massevis av ting vi gjorde med skogen, men jeg håper at det er såpass diskret at publikum bare oppdager det på et underbevisst plan. Jeg har forsøkt å skape en sterk kontrast mellom de to universene: Naturen/skogen/hytten og byen/leiligheten/sykehuset. Det er alltid en stor utfordring å jobbe for Lars. Han ville ha alt svært naturalistisk.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Produksjonsdesigner Karl "Kalli" Juliusson

 

Antichrist er det femte von Trier-prosjektet Juliusson er involvert i. Han begynner derfor å kjenne regissøren Von Trier godt.

– Lars er en av de få ekte auteurene. Han har som regel filmen klart for seg i hodet, men er alltid åpen for den magien som kan oppstå i den filmatiske prosessen og er interessert i input. Vi befarer alle innspillingssteder sammen, og det foregår en kreativ dialog der vi løser det meste. Å jobbe for Lars er faktisk veldig behagelig og særdeles spennende. Han respekterer også sine medarbeidere. Når vi for eksempel lagde Breaking the Waves, ringte han meg og spurte om han kunne flytte en lampe i dekorasjonen.

 

Se Kallis egne produksjonsdesignbilder i vårt bildegalleri:

 

[[ imagegallery 6 ]]

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Menneskets kamp mot naturen

– Jeg fikk tilsendt manuset fra Lars og han beskrev det som en skrekkfilm der naturen måtte være større enn livet, forteller Karl Juliusson, produksjonsdesigner på Antichrist.

Islendingen Karl ”Kalli” Juliusson, som er bosatt i Norge, er aktuell som produksjonsdesigner på Lars von Triers film Antichrist. Han har tidligere jobbet på norske filmer som Budbringeren, Gymnaslærer Pedersen og Max Manus. Han blir betegnet som en av Skandinavias fremste og mest erfarne produksjonsdesignere, og har jobbet med Von Trier på en rekke av hans filmer. På Antichrist jobbet han i en periode på over et år, der han i tett samarbeid med Von Trier formet filmens visuelle univers.

– Jeg fikk tilsendt manuset fra Lars og han beskrev det som en skrekkfilm. Etter å ha lest manuset fant jeg ut at dette var en meget spesiell skrekkfilm. Min personlige oppfatning av filmens visuelle univers er at det er en slags allegori om kultur versus natur – eller gud versus satan. Manuset var ekstremt og originalt, forteller Juliusson til Rushprint.

 

– Filmen handler om to personer som befinner seg i en eksistensiell krise og er en slags mytologisk skrekkfilm. Den foregår stort sett i en skog, og jeg strevde for å gjøre naturen til en skremmende, nærmest tenkende organisme. Jeg måtte forsterke det som fantes av interessante naturelementer. For eksempel bøyde vi trær, malte trær og lagde et katastrofeområde av nedblåste trær. Naturen måtte være større enn livet, sier Juliusson, som hentet inspirasjon fra Gustav Dores illustrasjoner av Dantes Inferno og romantiske malerier av Caspar David Friedrich.

 

Skogen spiller altså en sentral rolle i filmen. Skogscenene ble spilt inn utenfor Düsseldorf. Området var veldig tilgjengelig og hadde den infrastrukturen som filmteamet trengte. I skogen har karakterene sex ved noen svære røtter.

 







– Avstøpningen av røttene ble tatt fra et eiketre i Lars egen hage i København. Deretter ble de støpt ut av glassfiber i kombinasjon med deler av naturlige røtter. Så ble røttene lagt på bakken med et rom på undersiden, der det lå mennesker som stakk ut hendene mellom røttene. Skogshytten, som deler av filmen foregår i, lagde jeg ut av en gammel laftet tømmerhytte som jeg kjøpte i Trøndelag. Den ble kjørt ned til Tyskland der den ble gjort om til en amerikansk hytte.

 

– Filmen skal for øvrig foregå i et udefinerbart USA. Det er faktisk massevis av ting vi gjorde med skogen, men jeg håper at det er såpass diskret at publikum bare oppdager det på et underbevisst plan. Jeg har forsøkt å skape en sterk kontrast mellom de to universene: Naturen/skogen/hytten og byen/leiligheten/sykehuset. Det er alltid en stor utfordring å jobbe for Lars. Han ville ha alt svært naturalistisk.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Produksjonsdesigner Karl "Kalli" Juliusson

 

Antichrist er det femte von Trier-prosjektet Juliusson er involvert i. Han begynner derfor å kjenne regissøren Von Trier godt.

– Lars er en av de få ekte auteurene. Han har som regel filmen klart for seg i hodet, men er alltid åpen for den magien som kan oppstå i den filmatiske prosessen og er interessert i input. Vi befarer alle innspillingssteder sammen, og det foregår en kreativ dialog der vi løser det meste. Å jobbe for Lars er faktisk veldig behagelig og særdeles spennende. Han respekterer også sine medarbeidere. Når vi for eksempel lagde Breaking the Waves, ringte han meg og spurte om han kunne flytte en lampe i dekorasjonen.

 

Se Kallis egne produksjonsdesignbilder i vårt bildegalleri:

 

[[ imagegallery 6 ]]

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

MENY