Valborg-syndromet i norsk film

Valborg i Olsenbanden Jr-filmene er den norske filmens bilde av jenter. Vi kan bedre enn å overlate Valborg til tre unge fyrer med en plan, mener Ingebjørg Torgersen i WIFT.







Film er kultur og kunst, men hvem eier fortellingene om hvem vi er?

 

I Aftenposten 22. juni står det: Nordisk film får suverent mest filmstøtte.

 

”…(Produsent) Rune Trondsen slår fast at (selskapet hans har gjort en viktig jobb ved å) gi norske barn et alternativ til påvirkningen fra hovedsakelig amerikanskproduserte barnefilm”.

 

Hva er det norske alternativet? I et nytt århundre med klimakrise, matkrise og finanskrise? Jo, ei jente født i første del av det forrige århundre. Vi har fått Valborg!

 

Jeg har gjennomgått vaskesedlene til Olsenbanden Jr-filmene på jakt etter hvem hun er.

 

Det er seks filmer:

 

Olsenbandens første kupp (2001): Valborg og Kjell stifter sitt forhold

 

Olsenbanden jr.går under vann (2003): Ingenting om Valborg

 

Olsenbanden jr. på Rocker’n (2004): "Valborg, yeah, yeah, heah!", Kjells første pop-tekst

 

Olsenbanden jr. på Cirkus (2006): Valborg truer Kjell med å gå på sirkus med Biffen i stedet

 

Olsenbanden jr. Sølvgruvens hemmelighet (2007): Ingenting om Valborg

 

Olsenbanden jr. og det sorte gullet (2009): Valborg blir kidnappet og holdes fanget i Keopspyramiden

 

Valborg er den Norske filmens bilde av jenter og hun er Norsk filmpolitikk i praksis. Valborg er født i Danmark, slik konsulentordingen og markedsvurderingen for film også er det. I Danmark ble det med den første filmen, men i Norge ble det flere filmer. Det er filmer med Valborg fra 1950- og 60-tallet, fra før likestillingen tok fart.

 

Vi har snakket mye, nå må det handles og stilles krav. Jenter må på toppen av den fortellermessige pyramiden, ikke holdes fanget inne i den. Minimum 40 prosent av de norske filmene, i alle format og sjangere, skal ha kvinnelige hovedroller.

 

..filmene kan fortelles av både kvinner og menn.

 

Vi kan og må gjøre mer enn å overlate Valborg til tre unge fyrer som har en plan.

 

Ingebjørg Torgersen

Leder, WIFT-Norge (Women in Film & Television)

 

Dette er et utdrag av det innlegget Ingebjørg Torgersen holdt under Trond Giskes Kulturløftet II-seminaret på torsdag.

 

 

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Valborg-syndromet i norsk film

Valborg i Olsenbanden Jr-filmene er den norske filmens bilde av jenter. Vi kan bedre enn å overlate Valborg til tre unge fyrer med en plan, mener Ingebjørg Torgersen i WIFT.







Film er kultur og kunst, men hvem eier fortellingene om hvem vi er?

 

I Aftenposten 22. juni står det: Nordisk film får suverent mest filmstøtte.

 

”…(Produsent) Rune Trondsen slår fast at (selskapet hans har gjort en viktig jobb ved å) gi norske barn et alternativ til påvirkningen fra hovedsakelig amerikanskproduserte barnefilm”.

 

Hva er det norske alternativet? I et nytt århundre med klimakrise, matkrise og finanskrise? Jo, ei jente født i første del av det forrige århundre. Vi har fått Valborg!

 

Jeg har gjennomgått vaskesedlene til Olsenbanden Jr-filmene på jakt etter hvem hun er.

 

Det er seks filmer:

 

Olsenbandens første kupp (2001): Valborg og Kjell stifter sitt forhold

 

Olsenbanden jr.går under vann (2003): Ingenting om Valborg

 

Olsenbanden jr. på Rocker’n (2004): "Valborg, yeah, yeah, heah!", Kjells første pop-tekst

 

Olsenbanden jr. på Cirkus (2006): Valborg truer Kjell med å gå på sirkus med Biffen i stedet

 

Olsenbanden jr. Sølvgruvens hemmelighet (2007): Ingenting om Valborg

 

Olsenbanden jr. og det sorte gullet (2009): Valborg blir kidnappet og holdes fanget i Keopspyramiden

 

Valborg er den Norske filmens bilde av jenter og hun er Norsk filmpolitikk i praksis. Valborg er født i Danmark, slik konsulentordingen og markedsvurderingen for film også er det. I Danmark ble det med den første filmen, men i Norge ble det flere filmer. Det er filmer med Valborg fra 1950- og 60-tallet, fra før likestillingen tok fart.

 

Vi har snakket mye, nå må det handles og stilles krav. Jenter må på toppen av den fortellermessige pyramiden, ikke holdes fanget inne i den. Minimum 40 prosent av de norske filmene, i alle format og sjangere, skal ha kvinnelige hovedroller.

 

..filmene kan fortelles av både kvinner og menn.

 

Vi kan og må gjøre mer enn å overlate Valborg til tre unge fyrer som har en plan.

 

Ingebjørg Torgersen

Leder, WIFT-Norge (Women in Film & Television)

 

Dette er et utdrag av det innlegget Ingebjørg Torgersen holdt under Trond Giskes Kulturløftet II-seminaret på torsdag.

 

 

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

MENY