Den farlige sommerfilmen

Norske produsenter skyr sommeren. Men nå har skrekkfilmen Snarveien fått ekstra støtte til sommerlansering. – Vi får en lansering på høyde med de største Hollywoodfilmene, sier produsenten av filmen, Bjørn Eivind Aarskog

Snarveien har fått 300 000 kroner fra Norsk filminstitutt og 200 000 fra Kultur- og kirkedepartementet. Dermed får filmen Norgespremiere 31.juli. Filmen skulle opprinnelig ha premiere i høst, men produsenten tror likevel ikke at publikum er forvirret av de forskjellige premieredatoene.

– Jeg tror ikke at det blir noe problem. Per i dag er det få som har hørt om filmen. Den har premiere om åtte uker, og fram mot premieren skal filmen markedsføres kraftig. Teaser og trailer skal vises foran de største filmene i sommer, over 330 kopier. Teaser begynte å gå fra sist fredag. Vi har en sommerlansering på høyde med de aller største lanseringene av norske- og utenlandske Hollywood-filmer, sier Bjørn Eivind Aarskog.

Bjørn Eivind Aarskog, produsent og fotograf på Snarveien

Produsentforeningen har arbeidet for lanseringsstøtte for samtlige produsenter, og kinoene, gjennom bransjeorganisasjonen Film & Kino, samt Norsk filminstitutt, har alle stilt seg positive til at nettopp Snarveien bør sommerlanseres. Men selv om Snarveien har fått støtte, er det ikke etablert en formell langsiktig ordning for sommerlansering. Det har imidlertid vært drøftet om det skal være muligheter for ekstra støtte i sommerperioden for å dempe risikoen.

Leif Holst Jensen i produsentforeningen håper risikodempende tiltak kan stimulere til spredning av filmene

– Kinoene har vist tall som viser at det er godt kinobesøk også om sommeren, men perioden har vært dominert av store brede Hollywood-filmer med verdenslansering og markedsføring i alle kanaler. For en liten norsk film er det krevende å fange mediene og publikums oppmerksomhet på egenhånd. Det er heller ikke så mange tv-show å lansere filmen gjennom, så to helger med godt vær kan ta knekken på en norsk film.

Risikoen ved å sette opp filmen ligger i all vesentlig grad hos de private investorene, distributør og produsenten, forteller Holst Jensen.

– Det har lenge vært et ønske fra alle aktørene om at det skal være en god spredning på norske filmer, men vi har motsatt oss alle tanker om at det skal være en offentlig styring av premieretidspunktet for den enkelte film. Det er produsenten som eier filmen og som må fastsette premietidspunktet utifra en vurdering av alle forhold. Men den største konkurransen for norske filmer vil i mange år fremover komme fra amerikansk film, dessverre ikke fra andre norske.

Marthe G. Christensen i hovedrollen i SnarveienAarskog mener filmen passer bra på sommeren

– Filmen slipper å konkurrere med så ekstremt mange andre premierer på høsten. Kinosjefene på de største kinoene har også sett en offline-versjon av klippen. De ønsker å bidra til å garantere at den går 3-4 uker på kino uansett vær og hjelpe til med mindre lokale lanseringsbidrag. Snarveien har mindre vold og en tydeligere handling enn de fleste andre som går under betegnelsen skrekkfilmer. Den er kanskje mer realistisk, mystisk og creepy enn de andre norske skrekkfilmene. Filmen passer på sensommeren fordi det er mange unge mennesker som går på kino da. Kanskje er det også ekstra morro å ta med seg sin sommerdate på kino også. Snarveien blir sluppet i over 70 kopier.

Tradisjonelt sett har ikke norsk film gått bra på sommeren. Aarskog vedgår at han er nervøs i forhold til sommerlansering.

– Den eneste er vel kortfilmsamlingen Folk flest bor i Kina, den tror jeg gikk bedre enn forventet. Alle andre produsenter og distributører vegrer seg selvfølgelig for å sette opp filmene sine om sommeren, spesielt fordi det nå er nødvendig med mye mer risikokapital i norske filmer enn tidligere. Men hva er alternativet til sommerlansering, klemme oss inn i september som planlagt på bekostning av andre norske filmer, i tillegg til å ødelegge for oss selv?

I en periode lokket Film & Kino norske produsenter med ekstra lanseringsstøtte for å lansere filmene sine på sommeren, men de droppet ordningen fordi ingen benyttet seg av den. Holst Jensens tror at tiltakene ikke var sterke nok i form av kroner av ører, og at det ikke var nok tålmodighet med ordningen.

Bjørn Eivind Aarskog mener det er veldig viktig at det blir permanent sommerlanseringsordning, fordi det er for mange norske filmer som slår hverandre i hjel om høsten.

 

Snarveien har norsk kinopremiere 31.juli.
 

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Den farlige sommerfilmen

Norske produsenter skyr sommeren. Men nå har skrekkfilmen Snarveien fått ekstra støtte til sommerlansering. – Vi får en lansering på høyde med de største Hollywoodfilmene, sier produsenten av filmen, Bjørn Eivind Aarskog

Snarveien har fått 300 000 kroner fra Norsk filminstitutt og 200 000 fra Kultur- og kirkedepartementet. Dermed får filmen Norgespremiere 31.juli. Filmen skulle opprinnelig ha premiere i høst, men produsenten tror likevel ikke at publikum er forvirret av de forskjellige premieredatoene.

– Jeg tror ikke at det blir noe problem. Per i dag er det få som har hørt om filmen. Den har premiere om åtte uker, og fram mot premieren skal filmen markedsføres kraftig. Teaser og trailer skal vises foran de største filmene i sommer, over 330 kopier. Teaser begynte å gå fra sist fredag. Vi har en sommerlansering på høyde med de aller største lanseringene av norske- og utenlandske Hollywood-filmer, sier Bjørn Eivind Aarskog.

Bjørn Eivind Aarskog, produsent og fotograf på Snarveien

Produsentforeningen har arbeidet for lanseringsstøtte for samtlige produsenter, og kinoene, gjennom bransjeorganisasjonen Film & Kino, samt Norsk filminstitutt, har alle stilt seg positive til at nettopp Snarveien bør sommerlanseres. Men selv om Snarveien har fått støtte, er det ikke etablert en formell langsiktig ordning for sommerlansering. Det har imidlertid vært drøftet om det skal være muligheter for ekstra støtte i sommerperioden for å dempe risikoen.

Leif Holst Jensen i produsentforeningen håper risikodempende tiltak kan stimulere til spredning av filmene

– Kinoene har vist tall som viser at det er godt kinobesøk også om sommeren, men perioden har vært dominert av store brede Hollywood-filmer med verdenslansering og markedsføring i alle kanaler. For en liten norsk film er det krevende å fange mediene og publikums oppmerksomhet på egenhånd. Det er heller ikke så mange tv-show å lansere filmen gjennom, så to helger med godt vær kan ta knekken på en norsk film.

Risikoen ved å sette opp filmen ligger i all vesentlig grad hos de private investorene, distributør og produsenten, forteller Holst Jensen.

– Det har lenge vært et ønske fra alle aktørene om at det skal være en god spredning på norske filmer, men vi har motsatt oss alle tanker om at det skal være en offentlig styring av premieretidspunktet for den enkelte film. Det er produsenten som eier filmen og som må fastsette premietidspunktet utifra en vurdering av alle forhold. Men den største konkurransen for norske filmer vil i mange år fremover komme fra amerikansk film, dessverre ikke fra andre norske.

Marthe G. Christensen i hovedrollen i SnarveienAarskog mener filmen passer bra på sommeren

– Filmen slipper å konkurrere med så ekstremt mange andre premierer på høsten. Kinosjefene på de største kinoene har også sett en offline-versjon av klippen. De ønsker å bidra til å garantere at den går 3-4 uker på kino uansett vær og hjelpe til med mindre lokale lanseringsbidrag. Snarveien har mindre vold og en tydeligere handling enn de fleste andre som går under betegnelsen skrekkfilmer. Den er kanskje mer realistisk, mystisk og creepy enn de andre norske skrekkfilmene. Filmen passer på sensommeren fordi det er mange unge mennesker som går på kino da. Kanskje er det også ekstra morro å ta med seg sin sommerdate på kino også. Snarveien blir sluppet i over 70 kopier.

Tradisjonelt sett har ikke norsk film gått bra på sommeren. Aarskog vedgår at han er nervøs i forhold til sommerlansering.

– Den eneste er vel kortfilmsamlingen Folk flest bor i Kina, den tror jeg gikk bedre enn forventet. Alle andre produsenter og distributører vegrer seg selvfølgelig for å sette opp filmene sine om sommeren, spesielt fordi det nå er nødvendig med mye mer risikokapital i norske filmer enn tidligere. Men hva er alternativet til sommerlansering, klemme oss inn i september som planlagt på bekostning av andre norske filmer, i tillegg til å ødelegge for oss selv?

I en periode lokket Film & Kino norske produsenter med ekstra lanseringsstøtte for å lansere filmene sine på sommeren, men de droppet ordningen fordi ingen benyttet seg av den. Holst Jensens tror at tiltakene ikke var sterke nok i form av kroner av ører, og at det ikke var nok tålmodighet med ordningen.

Bjørn Eivind Aarskog mener det er veldig viktig at det blir permanent sommerlanseringsordning, fordi det er for mange norske filmer som slår hverandre i hjel om høsten.

 

Snarveien har norsk kinopremiere 31.juli.
 

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

MENY