– Norsk film trenger Metoden

– Norske skuespillere har en tendens til å ha med seg et teatralt utrykk inn i filmen, sier rektor Øyvind Frøyland ved Norsk Skuespiller-institutt. Den nye utdanningen skal få norske skuespillere til å uttrykke seg bedre på film, mener han.

– Det er nesten umulig å se for seg en amerikansk eller britisk skuespiller-utdannelse uten fokus på Method Acting, sier Øyvind Frøyland til Rushprint.

 

Method Acting er en skuespillerteknikk som for mange er synonymt med skuespilleren Marlon Brando. På 50-tallet imponerte han mange med sin skuespillerstil og prestasjon i innlevelse. Og det er nettopp det det handler om. Metoden er i dag hyppig brukt av amerikanske skuespillere, og fokuserer mye på skuespillerens egne erfaringer og impulser, forteller Øyvind Frøyland:

 

– Det kjedeligste jeg vet er skuespillere som kun jobber teknikk, og som ikke lar seg påvirke i en film eller teaterscene. Det jeg leter etter er et "levd liv". I det øyeblikket der vi kan se skuespillerens arbeid, å se at han jobber, da blir det helt uinteressant.

 

For mange år tilbake studerte Frøyland Method Acting i New York. Der gikk han i lære sammen med blant andre Milos Forman, Marketa Kimbrell og Ed Kovens.

 

De siste årene har han bodd i Norge, og undervist i Method Acting på kveldskurs, samt i filmskuespill ved Nordisk Institutt for Scene og Studio (NISS).


Han mener det er et stort og grunnleggende behov for mer filmfokuserte teknikker i Norge.

 

– Vi syntes det har vært lite fokus på filmarbeid på norske skuespillutdanninger. Filmuttrykk er ikke bare et forminsket teateruttrykk. Norske skuespillere har ofte en tendens til å ha med seg et teatralt utrykk inn i filmarbeidet. Det er rett og slett fordi det er for lite fokus på film i utdanningene, sier han.

 

– Tidlig i utviklingen av Method Acting oppdaget man at sansene faktisk har en hukommelse, og at de kan benyttes til å skape eller gjenkalle en situasjon, eller fysisk eller emosjonelt uttrykk. Slik bruker vi sansene til å hjelpe oss til å tro på situasjonen og den gitte omstendighet, sier Frøyland.

 

Utdanningen ved NSKI bygger i stor grad på arbeidet til skuespillerpedagog Marketa Kimbrell. Frøyland studerte selv med Kimbrell på New York University. Her hjemme har hun undervist jevnlig gjennom Norsk Filminstitutt siden 1984.

 

Rett før påsken fikk skolen kritikk av Agnete Haaland, leder i Norsk Skuespillerforbund, fordi skolen foreløpig ikke er godkjent av NOKUT (Nasjonalt organ for kvalitet i Utdanningen).

 

Uten en slik godkjennelse kan ikke studentene som tas opp søke lån hos Statens Lånekasse.

 

– Vi visste den kommentaren kom til å komme fra henne, så det var ikke noe nytt. Det vi opplever er at hun ikke har god nok forståelse for hva en fagskole er.

 

– Hennes argument er at hun godkjenner statlige og ikke private skoler. NISS, der jeg har undervist i mange år, er en godkjent privatskole. Men hun har aldri vært innom der og sett på hva vi holder på med, så jeg forstår ikke hvordan hun ikke kan godkjenne noe hun ikke kjenner til, sier han.






 

– Vi søker i disse dager om å bli godkjent som toårig fagskole, på lik linje med en høyskole. Det er et omstendelig arbeid.

 

Går alt går etter planen starter undervisningen opp til høsten. Søknadsfrist er 1.juni.

 

– Vi har en god del søkere allerede. Ikke minst fordi jeg har drevet kvelds-undervisning ved siden av, der jeg har hatt studenter som har søkt seg videre på skolen, avslutter Frøyland.

 

 

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

– Norsk film trenger Metoden

– Norske skuespillere har en tendens til å ha med seg et teatralt utrykk inn i filmen, sier rektor Øyvind Frøyland ved Norsk Skuespiller-institutt. Den nye utdanningen skal få norske skuespillere til å uttrykke seg bedre på film, mener han.

– Det er nesten umulig å se for seg en amerikansk eller britisk skuespiller-utdannelse uten fokus på Method Acting, sier Øyvind Frøyland til Rushprint.

 

Method Acting er en skuespillerteknikk som for mange er synonymt med skuespilleren Marlon Brando. På 50-tallet imponerte han mange med sin skuespillerstil og prestasjon i innlevelse. Og det er nettopp det det handler om. Metoden er i dag hyppig brukt av amerikanske skuespillere, og fokuserer mye på skuespillerens egne erfaringer og impulser, forteller Øyvind Frøyland:

 

– Det kjedeligste jeg vet er skuespillere som kun jobber teknikk, og som ikke lar seg påvirke i en film eller teaterscene. Det jeg leter etter er et "levd liv". I det øyeblikket der vi kan se skuespillerens arbeid, å se at han jobber, da blir det helt uinteressant.

 

For mange år tilbake studerte Frøyland Method Acting i New York. Der gikk han i lære sammen med blant andre Milos Forman, Marketa Kimbrell og Ed Kovens.

 

De siste årene har han bodd i Norge, og undervist i Method Acting på kveldskurs, samt i filmskuespill ved Nordisk Institutt for Scene og Studio (NISS).


Han mener det er et stort og grunnleggende behov for mer filmfokuserte teknikker i Norge.

 

– Vi syntes det har vært lite fokus på filmarbeid på norske skuespillutdanninger. Filmuttrykk er ikke bare et forminsket teateruttrykk. Norske skuespillere har ofte en tendens til å ha med seg et teatralt utrykk inn i filmarbeidet. Det er rett og slett fordi det er for lite fokus på film i utdanningene, sier han.

 

– Tidlig i utviklingen av Method Acting oppdaget man at sansene faktisk har en hukommelse, og at de kan benyttes til å skape eller gjenkalle en situasjon, eller fysisk eller emosjonelt uttrykk. Slik bruker vi sansene til å hjelpe oss til å tro på situasjonen og den gitte omstendighet, sier Frøyland.

 

Utdanningen ved NSKI bygger i stor grad på arbeidet til skuespillerpedagog Marketa Kimbrell. Frøyland studerte selv med Kimbrell på New York University. Her hjemme har hun undervist jevnlig gjennom Norsk Filminstitutt siden 1984.

 

Rett før påsken fikk skolen kritikk av Agnete Haaland, leder i Norsk Skuespillerforbund, fordi skolen foreløpig ikke er godkjent av NOKUT (Nasjonalt organ for kvalitet i Utdanningen).

 

Uten en slik godkjennelse kan ikke studentene som tas opp søke lån hos Statens Lånekasse.

 

– Vi visste den kommentaren kom til å komme fra henne, så det var ikke noe nytt. Det vi opplever er at hun ikke har god nok forståelse for hva en fagskole er.

 

– Hennes argument er at hun godkjenner statlige og ikke private skoler. NISS, der jeg har undervist i mange år, er en godkjent privatskole. Men hun har aldri vært innom der og sett på hva vi holder på med, så jeg forstår ikke hvordan hun ikke kan godkjenne noe hun ikke kjenner til, sier han.






 

– Vi søker i disse dager om å bli godkjent som toårig fagskole, på lik linje med en høyskole. Det er et omstendelig arbeid.

 

Går alt går etter planen starter undervisningen opp til høsten. Søknadsfrist er 1.juni.

 

– Vi har en god del søkere allerede. Ikke minst fordi jeg har drevet kvelds-undervisning ved siden av, der jeg har hatt studenter som har søkt seg videre på skolen, avslutter Frøyland.

 

 

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

MENY