I går åpnet Barnefilmfestivalen i Kristiansand for 12.år på rad.
– 2009 blir et veldig bra filmår for barn, mener festivalleder Danckert Monrad-Krohn, som likevel er forundret over at ikke mer barnelitteratur blir filmatisert.
I går åpnet Barnefilmfestivalen i Kristiansand for 12.år på rad.
– 2009 blir et veldig bra filmår for barn, mener festivalleder Danckert Monrad-Krohn, som likevel er forundret over at ikke mer barnelitteratur blir filmatisert.
Den internasjonale Barnefilmfestivalen i Kristiansand er et populært arrangement på sørlandet. Den skal gå over seks dager, og 99 filmer fra 23 land vises fordelt på 201 visninger.
Hannah Montana-filmen ute i Dyreparken midt på natten, og animasjonsverksted er noen av de klassiske aktivitetene de yngste kan delta på.
I Hovedprogrammet konkurrerer 13 filmer. Totalt 12.000 besøkende ble registrert på vei inn til filmene i fjor, og festivalleder Danckert Monrad-Krohn håper selvsagt på samme tall i år.
– Besøkstallene er veldig væravhengig. Men det bor 10.000 grunnskolebarn i Kristiansand, så 12.000 er veldig bra, sier han.
Årets åpningsfilm var av dansk opprinnelse. Danckert Monrad-Krohn sier han gjerne skulle hatt norsk premiereåpning.
– Når man legger en barnefilmfestival til april/mai, så er det ikke å forvente at man får til en norsk premiere, av naturlige årsaker. Vi har diskutert å flytte festivalen for å kunne åpne med en norsk premiere, men nå har festivalen ligget der den er i så mange år, og fungerer bra slik. Så det vil vi ikke gjøre noe med i første omgang, sier Krohn, og er godt fornøyd med åpningsfilmen.
– Åpningsfilmen Max pinlig er jo veldig flott. Den er litt sånn som Orps, basert på en tv serie som er blitt populær. Karakterer som folk kjenner igjen fra fjernsynet. Men de har samtidig klart å lage en film som både er underholdene og griper publikum.
Norske og utenlandske kortfilmer er dominerende på programmet i år. Av 18 norske kortfilmer for barn og ungdom har fire premiere på festivalen. Krohn har tidligere gitt uttrykk for at det lages for lite kortfilmer til denne målgruppen i Norge. Sammen med Sørnorsk Filmsenter arrangerte de derfor en manuskonkurranse for kortfilmer rettet mot barn. Konkurransen fikk 92 innsendte manus, og vinneren ble offentliggjort i går.
– Vi har en lang rekke med norske kortfilmer i år, og mange av dem er blitt produsert siden forrige festival. 2009 blir et veldig bra år med tanke på antall spillefilmer for barn. Det kan se ut som kort- og novellefilm produksjonen for samme målgruppe også er oppegående, og det er veldig bra.
– Problemet er nok at mange produsenter og regissører til nå har tenkt på at de må bli ferdige til Grimstad. De glemmer at målgruppen deres samles her i Kristiansand, nabobyen, en måned før.
– Hvor viktig er det egentlig å ha en egen barnefilmfestival i Norge?
– Det er viktig på flere måter. Ikke minst er det veldig positivt for barnefilmpublikummet i Kristiansand. Det er og viktig å ha et forum og en arena der bransjen og publikum kan møtes. De som lager film kan møtes i formelle og uformelle settinger, med publikum til stede.
– Barnekultur burde få en høyere status i filmbransjen enn det den har i dag. Festivalen bidrar til å sette et større fokus på barnefilm.
– Hva bør en god barnefilm ha?
– Det er ikke så stor forskjell fra alle ”voksne” filmer egentlig. Den bør ha en god historie. Barnefilmer har den utfordringen å skulle klare å kommunisere med både et barne- og voksen publikum. Humoren i barnefilm bør være på ulike nivå. Og det er ikke enkelt!
Danckert skulle ønske at det ble filmatisert flere barnebøker i Norge i dag.
– Jeg syntes det er bra at man filmatiserer Knerten. Men det forundrer meg at det ikke mer norsk barnelitteratur, også nyere, blir filmatisert. Det finnes en hel masse barnelitteratur jeg er sikker på hadde gjort seg bra på filmlerretet, sier han.
Nytt av året på festivalen er arrangementet Films on the Horizon. Torsdag og fredag vil kommende nordiske filmer få presentere seg for publikum samt internasjonale distributører og representanter fra andre festivaler.
– Etter flere år med arrangementet Film på vei, har internasjonale aktører kommet til meg med ønsket om å være med på et slik type seminar på engelsk. Vi viser 8 nordiske filmprosjekter, og hensikten er å sette søkelys på ikke bare norsk, men nordisk film, sier Krohn.
I går åpnet Barnefilmfestivalen i Kristiansand for 12.år på rad.
– 2009 blir et veldig bra filmår for barn, mener festivalleder Danckert Monrad-Krohn, som likevel er forundret over at ikke mer barnelitteratur blir filmatisert.
Den internasjonale Barnefilmfestivalen i Kristiansand er et populært arrangement på sørlandet. Den skal gå over seks dager, og 99 filmer fra 23 land vises fordelt på 201 visninger.
Hannah Montana-filmen ute i Dyreparken midt på natten, og animasjonsverksted er noen av de klassiske aktivitetene de yngste kan delta på.
I Hovedprogrammet konkurrerer 13 filmer. Totalt 12.000 besøkende ble registrert på vei inn til filmene i fjor, og festivalleder Danckert Monrad-Krohn håper selvsagt på samme tall i år.
– Besøkstallene er veldig væravhengig. Men det bor 10.000 grunnskolebarn i Kristiansand, så 12.000 er veldig bra, sier han.
Årets åpningsfilm var av dansk opprinnelse. Danckert Monrad-Krohn sier han gjerne skulle hatt norsk premiereåpning.
– Når man legger en barnefilmfestival til april/mai, så er det ikke å forvente at man får til en norsk premiere, av naturlige årsaker. Vi har diskutert å flytte festivalen for å kunne åpne med en norsk premiere, men nå har festivalen ligget der den er i så mange år, og fungerer bra slik. Så det vil vi ikke gjøre noe med i første omgang, sier Krohn, og er godt fornøyd med åpningsfilmen.
– Åpningsfilmen Max pinlig er jo veldig flott. Den er litt sånn som Orps, basert på en tv serie som er blitt populær. Karakterer som folk kjenner igjen fra fjernsynet. Men de har samtidig klart å lage en film som både er underholdene og griper publikum.
Norske og utenlandske kortfilmer er dominerende på programmet i år. Av 18 norske kortfilmer for barn og ungdom har fire premiere på festivalen. Krohn har tidligere gitt uttrykk for at det lages for lite kortfilmer til denne målgruppen i Norge. Sammen med Sørnorsk Filmsenter arrangerte de derfor en manuskonkurranse for kortfilmer rettet mot barn. Konkurransen fikk 92 innsendte manus, og vinneren ble offentliggjort i går.
– Vi har en lang rekke med norske kortfilmer i år, og mange av dem er blitt produsert siden forrige festival. 2009 blir et veldig bra år med tanke på antall spillefilmer for barn. Det kan se ut som kort- og novellefilm produksjonen for samme målgruppe også er oppegående, og det er veldig bra.
– Problemet er nok at mange produsenter og regissører til nå har tenkt på at de må bli ferdige til Grimstad. De glemmer at målgruppen deres samles her i Kristiansand, nabobyen, en måned før.
– Hvor viktig er det egentlig å ha en egen barnefilmfestival i Norge?
– Det er viktig på flere måter. Ikke minst er det veldig positivt for barnefilmpublikummet i Kristiansand. Det er og viktig å ha et forum og en arena der bransjen og publikum kan møtes. De som lager film kan møtes i formelle og uformelle settinger, med publikum til stede.
– Barnekultur burde få en høyere status i filmbransjen enn det den har i dag. Festivalen bidrar til å sette et større fokus på barnefilm.
– Hva bør en god barnefilm ha?
– Det er ikke så stor forskjell fra alle ”voksne” filmer egentlig. Den bør ha en god historie. Barnefilmer har den utfordringen å skulle klare å kommunisere med både et barne- og voksen publikum. Humoren i barnefilm bør være på ulike nivå. Og det er ikke enkelt!
Danckert skulle ønske at det ble filmatisert flere barnebøker i Norge i dag.
– Jeg syntes det er bra at man filmatiserer Knerten. Men det forundrer meg at det ikke mer norsk barnelitteratur, også nyere, blir filmatisert. Det finnes en hel masse barnelitteratur jeg er sikker på hadde gjort seg bra på filmlerretet, sier han.
Nytt av året på festivalen er arrangementet Films on the Horizon. Torsdag og fredag vil kommende nordiske filmer få presentere seg for publikum samt internasjonale distributører og representanter fra andre festivaler.
– Etter flere år med arrangementet Film på vei, har internasjonale aktører kommet til meg med ønsket om å være med på et slik type seminar på engelsk. Vi viser 8 nordiske filmprosjekter, og hensikten er å sette søkelys på ikke bare norsk, men nordisk film, sier Krohn.
Legg igjen en kommentar