Håkon Bleken, maler er et nærgående kunstnerportrett av et av landets største billedkunstnere. Møt regissør Hallvard Bræin og manusforfatter Christopher Grøndahl på Blått Lerret web-tv!
Håkon Bleken, maler er et nærgående kunstnerportrett av et av landets største billedkunstnere. Møt regissør Hallvard Bræin og manusforfatter Christopher Grøndahl på Blått Lerret web-tv!
– Egentlig ville ikke Håkon lage film med meg, fordi alle jeg lager film om dør, sier regissør Hallvard Bræin, og henviser til filmen Giganten om den store kulturpersonligheten Erik Bye.
Kunstneren Håkon Bleken tilhører en generasjon som ikke er uten motvilje når det kommer til det å utlevere seg foran kamera. Dette var en av utfordringene, forteller Hallvard Bræin:
– Det å gå i gang med en sånn type kunstner, som er såpass fastlåst i sine holdninger og veldig sterk som person, var en veldig stor utfordring.
Han representerer en siste generasjon av kunstnere. Så i løpet av de siste tre-fire årene har han gjort masse, fordi han har dårlig tid.
– Jeg sa til Håkon da vi gikk igang at jeg ville utfordre ham. Det er laget et utall av kunstnerfilmer der man som regel er dyrkende. Det kan være veldig fint, men jeg ville gå litt lenger enn det.
– Håkon behersker media veldig bra, og er stadig i samfunnsdebatter. I de situasjonene der jeg bare har satt opp og låst kameraet har Håkon fått lov til å gjøre det han vil. Etter hvert kom vi tettere på hverandre, sier Bræin.
Sammen med filmfotograf Kjell Vassdal tok han også opptak av en konsert i Nidarosdomen, med to 35 mm-kameraer. Det var under en framførelse av Verdis Requiem.Tanken bak var å speile det dramatiske i kunsten til Bleken.
– I Norge så har vi en tendens til å være så forsikitge. Jeg ville gjøre noe med virkeligheten for å legge inn et slags filmatisk grep.
– Mye av kunsten til Håkon baserer seg på litteratur og kunst av døde kunstnere, og ikke minst familien.
Manusforfatter Christopher Grøndahl jobber både med dokumentarfilm og fiksjon, blant annet på Nokas-filmatiseringen. Han har tidligere jobbet på Bræins tidligere dokumentarprosjekter Giganten og Gatas Gynt.
– Min rolle er for eksempel å prøve og hjelpe Hallvard til å komme tettere inn på Håkon. Og gi nøkkelen til ny innsikt, forteller Grøndahl.
– Det er utrolig viktig å ha en så dyktig dramaturg og manusforfatter når man holder på. Man ser jo ikke skogen for bare trær til slutt, og da er det fint å snakke med noe, sier Hallvard Bræin.
Håkon Bleken, maler er et nærgående kunstnerportrett av et av landets største billedkunstnere. Møt regissør Hallvard Bræin og manusforfatter Christopher Grøndahl på Blått Lerret web-tv!
– Egentlig ville ikke Håkon lage film med meg, fordi alle jeg lager film om dør, sier regissør Hallvard Bræin, og henviser til filmen Giganten om den store kulturpersonligheten Erik Bye.
Kunstneren Håkon Bleken tilhører en generasjon som ikke er uten motvilje når det kommer til det å utlevere seg foran kamera. Dette var en av utfordringene, forteller Hallvard Bræin:
– Det å gå i gang med en sånn type kunstner, som er såpass fastlåst i sine holdninger og veldig sterk som person, var en veldig stor utfordring.
Han representerer en siste generasjon av kunstnere. Så i løpet av de siste tre-fire årene har han gjort masse, fordi han har dårlig tid.
– Jeg sa til Håkon da vi gikk igang at jeg ville utfordre ham. Det er laget et utall av kunstnerfilmer der man som regel er dyrkende. Det kan være veldig fint, men jeg ville gå litt lenger enn det.
– Håkon behersker media veldig bra, og er stadig i samfunnsdebatter. I de situasjonene der jeg bare har satt opp og låst kameraet har Håkon fått lov til å gjøre det han vil. Etter hvert kom vi tettere på hverandre, sier Bræin.
Sammen med filmfotograf Kjell Vassdal tok han også opptak av en konsert i Nidarosdomen, med to 35 mm-kameraer. Det var under en framførelse av Verdis Requiem.Tanken bak var å speile det dramatiske i kunsten til Bleken.
– I Norge så har vi en tendens til å være så forsikitge. Jeg ville gjøre noe med virkeligheten for å legge inn et slags filmatisk grep.
– Mye av kunsten til Håkon baserer seg på litteratur og kunst av døde kunstnere, og ikke minst familien.
Manusforfatter Christopher Grøndahl jobber både med dokumentarfilm og fiksjon, blant annet på Nokas-filmatiseringen. Han har tidligere jobbet på Bræins tidligere dokumentarprosjekter Giganten og Gatas Gynt.
– Min rolle er for eksempel å prøve og hjelpe Hallvard til å komme tettere inn på Håkon. Og gi nøkkelen til ny innsikt, forteller Grøndahl.
– Det er utrolig viktig å ha en så dyktig dramaturg og manusforfatter når man holder på. Man ser jo ikke skogen for bare trær til slutt, og da er det fint å snakke med noe, sier Hallvard Bræin.
Legg igjen en kommentar