Ledigheten verst i filmbransjen

Arbeidsledigheten i kultursektoren er verst i filmbransjen, ifølge tall Aftenposten har hentet inn fra Nav. Årsaken er nedgangstider i reklamebransjen, sier styreleder i Produsentforeningen, Sveinung Golimo.

Tallene som Aftenposten har hentet inn fra Nav viser en drastisk økning i arbeidsledigheten i hele kultursektoren. Det bare to uker etter at nærings- og handelsminister Sylvia Brustad sendte ut en pressemelding om kulturnæringenes vekst i norsk økonomi.

 

Verst ut av tallene kommer filmfotografer og innspillingsteknikere. Fra februar ifjor til februar i år, har ledigheten blant dem økt hele 113 prosent. Økningen i ledigheten hos skuespillere og regissører ligger på 29 prosent fra ifjor til i år.

 

Styreleder i den norske produsentforeningen, Sveinung Golimo, sier til Aftenposten at svikten i reklamefilmproduksjonen fører til ledighet i filmbransjen.

 

–Mange har levd av å lage reklamefilm mellom spillefilmproduksjonene. Nå produseres det færre og rimeligere reklamefilmer enn tidligere, og det betyr tøffere tider for både filmarbeiderne og alle som driver med etterarbeid, forklarer han, og håper på bedre vær.

 

–Det er redusert aktivitet nå, forhåpentligvis bare for en periode. Vi må tåle noen svingninger i denne bransjen, men varer det for lenge, vil vi miste mye kompetanse. Det ville være synd for norsk film, sier han.

 

Førsteamanuensis Anne-Britt Gran ved Handelshøyskolen BI avkrefter myten om at nedgangstider betyr oppgang for kultursektoren: 

 

– Det er ingenting som tyder på det. Finanskrisen rammer på mange forskjellige måter, sier hun.

 

– Det ser ut til at der kinobesøket går opp, går kunstsalget ned, og det har nok med størrelsen på investeringene å gjøre. På alle andre områder ser situasjonen ut til å være forholdsvis konstant, forklarer hun til Aftenposten.

 

 

Kilde: Aftenposten.no

 

 

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Ledigheten verst i filmbransjen

Arbeidsledigheten i kultursektoren er verst i filmbransjen, ifølge tall Aftenposten har hentet inn fra Nav. Årsaken er nedgangstider i reklamebransjen, sier styreleder i Produsentforeningen, Sveinung Golimo.

Tallene som Aftenposten har hentet inn fra Nav viser en drastisk økning i arbeidsledigheten i hele kultursektoren. Det bare to uker etter at nærings- og handelsminister Sylvia Brustad sendte ut en pressemelding om kulturnæringenes vekst i norsk økonomi.

 

Verst ut av tallene kommer filmfotografer og innspillingsteknikere. Fra februar ifjor til februar i år, har ledigheten blant dem økt hele 113 prosent. Økningen i ledigheten hos skuespillere og regissører ligger på 29 prosent fra ifjor til i år.

 

Styreleder i den norske produsentforeningen, Sveinung Golimo, sier til Aftenposten at svikten i reklamefilmproduksjonen fører til ledighet i filmbransjen.

 

–Mange har levd av å lage reklamefilm mellom spillefilmproduksjonene. Nå produseres det færre og rimeligere reklamefilmer enn tidligere, og det betyr tøffere tider for både filmarbeiderne og alle som driver med etterarbeid, forklarer han, og håper på bedre vær.

 

–Det er redusert aktivitet nå, forhåpentligvis bare for en periode. Vi må tåle noen svingninger i denne bransjen, men varer det for lenge, vil vi miste mye kompetanse. Det ville være synd for norsk film, sier han.

 

Førsteamanuensis Anne-Britt Gran ved Handelshøyskolen BI avkrefter myten om at nedgangstider betyr oppgang for kultursektoren: 

 

– Det er ingenting som tyder på det. Finanskrisen rammer på mange forskjellige måter, sier hun.

 

– Det ser ut til at der kinobesøket går opp, går kunstsalget ned, og det har nok med størrelsen på investeringene å gjøre. På alle andre områder ser situasjonen ut til å være forholdsvis konstant, forklarer hun til Aftenposten.

 

 

Kilde: Aftenposten.no

 

 

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

MENY