Kinotilbud i fare?

– Digitaliseringen vil begrense muligheten til å vise gamle klassikere, frykter Jon Iversen i Norsk Filmklubbforbund. Lene Løken i Film & Kino er ikke bekymret, men utelukker heller ikke overgangsproblemer.

I et brev til alle norske kinosjefer, oppforderer Norsk Filmklubbforbund kinoene til å beholde de gamle 35 millimeter filmfremviserne. De frykter at de mest kommersielle filmene vil styre repertoaret på norske kinoer.

– Vil vil sette fokus på dette. Digitaliseringen vil begrense muligheten til å vise gamle klassikere, og eldre filmer som brukes i undervisning – og skolesammenheng, sier daglig leder i Norsk Filmklubbforbund, Jon Iversen.

 

For landets filmklubber er det vanskelig å se for seg en situasjon uten muligheten til å vise filmer på 35 millimeter.

– Det er beklagelig, og filmklubber står i fare for å bli nedlagt. Digitaliseringen går på bekostning av kunstfilmene, og skaper mer rom for kommersielle filmer. Konsekvensene gjør at det blir en permanent endring i filmtilbudet ved norske kinoer, sier Iversen.

 

Entusiasmen rundt digital kino er stor. Det er først og fremst amerikanske produsenter og distributørers valg om å digitalisere film som har ført til at det nå går fra analogt til digitalt her i Norge. Det snakkes også om innsparing av utstyrs – og driftskostnader, men billig blir det ikke.

– Innsparingen kan bli liten når man tenker på den korte levetiden til det digitale utstyret. Programvarer må oppdateres og utstyr byttes ut ofte, forteller Iversen.

Lene Løken i bransjeorganisasjonen Film&Kino tar problemstillingen med knusende ro, og sier de fleste kinoene vil beholde sine gamle fremvisere så lenge de har plass til det.

– Vi har hatt samtaler med forbundet tidligere, så dette er ingen ukjent problemstilling for oss. Hvorvidt norske kinoer beholder den gamle maskinen eller ikke er et rent praktisk spørsmål. Det kommer helt an på hvordan maskinrommet er bygget opp, sier hun.

– Det kan godt tenkes at det blir noen overgangsproblemer på enkelte steder. For noen kinoer vil det være slik at utformingen av maskinrommet vil kunne gjøre det vanskelig å montere det digitale, ved siden av den gamle kinomaskinen. Jeg er klar over at forbundet ser på det som et stort problem. Hos oss har vi et noe mer avslappet forhold til det, fordi vi ser et ønske fra kinoene om å beholde de gamle maskinene. De fleste kinoer vil i en overgangsfase også være helt avhengige av å beholde 35 millimeter maskinen.

– Man må også være klar over at det nasjonale digitale cinemateket tar sikte på å vise gamle klassikere digitalt. Med tiden, vil jo også klassikerne bli digitaliser, sier hun.

Se utdrag fra pressemeldingen og les mer om arthousekinoer på Rushblog.

 

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Kinotilbud i fare?

– Digitaliseringen vil begrense muligheten til å vise gamle klassikere, frykter Jon Iversen i Norsk Filmklubbforbund. Lene Løken i Film & Kino er ikke bekymret, men utelukker heller ikke overgangsproblemer.

I et brev til alle norske kinosjefer, oppforderer Norsk Filmklubbforbund kinoene til å beholde de gamle 35 millimeter filmfremviserne. De frykter at de mest kommersielle filmene vil styre repertoaret på norske kinoer.

– Vil vil sette fokus på dette. Digitaliseringen vil begrense muligheten til å vise gamle klassikere, og eldre filmer som brukes i undervisning – og skolesammenheng, sier daglig leder i Norsk Filmklubbforbund, Jon Iversen.

 

For landets filmklubber er det vanskelig å se for seg en situasjon uten muligheten til å vise filmer på 35 millimeter.

– Det er beklagelig, og filmklubber står i fare for å bli nedlagt. Digitaliseringen går på bekostning av kunstfilmene, og skaper mer rom for kommersielle filmer. Konsekvensene gjør at det blir en permanent endring i filmtilbudet ved norske kinoer, sier Iversen.

 

Entusiasmen rundt digital kino er stor. Det er først og fremst amerikanske produsenter og distributørers valg om å digitalisere film som har ført til at det nå går fra analogt til digitalt her i Norge. Det snakkes også om innsparing av utstyrs – og driftskostnader, men billig blir det ikke.

– Innsparingen kan bli liten når man tenker på den korte levetiden til det digitale utstyret. Programvarer må oppdateres og utstyr byttes ut ofte, forteller Iversen.

Lene Løken i bransjeorganisasjonen Film&Kino tar problemstillingen med knusende ro, og sier de fleste kinoene vil beholde sine gamle fremvisere så lenge de har plass til det.

– Vi har hatt samtaler med forbundet tidligere, så dette er ingen ukjent problemstilling for oss. Hvorvidt norske kinoer beholder den gamle maskinen eller ikke er et rent praktisk spørsmål. Det kommer helt an på hvordan maskinrommet er bygget opp, sier hun.

– Det kan godt tenkes at det blir noen overgangsproblemer på enkelte steder. For noen kinoer vil det være slik at utformingen av maskinrommet vil kunne gjøre det vanskelig å montere det digitale, ved siden av den gamle kinomaskinen. Jeg er klar over at forbundet ser på det som et stort problem. Hos oss har vi et noe mer avslappet forhold til det, fordi vi ser et ønske fra kinoene om å beholde de gamle maskinene. De fleste kinoer vil i en overgangsfase også være helt avhengige av å beholde 35 millimeter maskinen.

– Man må også være klar over at det nasjonale digitale cinemateket tar sikte på å vise gamle klassikere digitalt. Med tiden, vil jo også klassikerne bli digitaliser, sier hun.

Se utdrag fra pressemeldingen og les mer om arthousekinoer på Rushblog.

 

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

MENY