– Vi bør kunne leve med både en Kanonpris og en Amandapris, mener filmrådgiver Vigdis Lian i dette innlegget.
– Vi bør kunne leve med både en Kanonpris og en Amandapris, mener filmrådgiver Vigdis Lian i dette innlegget.
Mange diskuterer Kanonprisen, oftest fra en positiv synsvinkel, og med ønske om å stadig gjøre den mer relevant. Nå sist etterlyser Eli Bø (Filmskolen) produksjondesignprisen. Med andre ord, Kanonprisen er relevant for bransjen.
Etter Kanonprisshowet hadde blant annet Dagbladets Eirik Alver en begeistret kommentar til årets utdeling i Trondheim. Amandaprisen utgjorde kommentarens bakteppe. Som mangeårig medlem av Amandakomiteen (frem til 2008) føler jeg igjen behov for en smule voksenopplæring.
Kanonprisen defineres som bransjens egen pris, mens Amandaprisen knyttes til en juryordning med diffus oppdragsgiver. Det er viktig å gjenta at det faktisk er filmbransjeorganisasjonene som utgjør kjernen i Amandakomiteen, og at det er filmbransjeorganisasjonene som peker ut juryene. Hvis enkelt-medlemmer oppleves som lite relevante for et juryarbeid, er det filmbransjeorganisasjonenes ansvar å svare på denne kritikken.
Det er selvsagt helt legitimt å mene at Kanonprisen oppleves som gjevere og mer demokratisk, men det er ikke helt greit at det stadig synes å være legitimt å unnslå at begge prisene faktisk er bransjepriser. Mange, også Eirik Alver, påpeker at Amanda kan trenge en make-over. Og det er klart at en 25 åring er litt mer etablert enn en 5 åring. I 2008 ble det, på bakgrunn av innspill fra bransjen, foretatt en grundig gjennomgang og fornying av Amandaprisen.
Som medlem av Det europeiske filmakademiet, og tidligere medlem av Amandakomiteen og en rekke filmjuryer, vet jeg at begge systemene har så vel styrke som svakheter. Vi bør imidlertid kunne leve med både en Kanonpris og en Amandapris. "Folk flest” klarer å holde dem fra hverandre. Amanda står sterkest som nasjonal filmpris, men det fratar ikke Kanonprisen sin berettigelse. Og prisene? Enhver filmpris forteller også om filmer som ikke nådde opp, ufortjent eller ikke.
Uansett er det prisvinnerne som jubler, både i Trondheim og i Haugesund.
Vigdis Lian,
Filmrådgiver
– Vi bør kunne leve med både en Kanonpris og en Amandapris, mener filmrådgiver Vigdis Lian i dette innlegget.
Mange diskuterer Kanonprisen, oftest fra en positiv synsvinkel, og med ønske om å stadig gjøre den mer relevant. Nå sist etterlyser Eli Bø (Filmskolen) produksjondesignprisen. Med andre ord, Kanonprisen er relevant for bransjen.
Etter Kanonprisshowet hadde blant annet Dagbladets Eirik Alver en begeistret kommentar til årets utdeling i Trondheim. Amandaprisen utgjorde kommentarens bakteppe. Som mangeårig medlem av Amandakomiteen (frem til 2008) føler jeg igjen behov for en smule voksenopplæring.
Kanonprisen defineres som bransjens egen pris, mens Amandaprisen knyttes til en juryordning med diffus oppdragsgiver. Det er viktig å gjenta at det faktisk er filmbransjeorganisasjonene som utgjør kjernen i Amandakomiteen, og at det er filmbransjeorganisasjonene som peker ut juryene. Hvis enkelt-medlemmer oppleves som lite relevante for et juryarbeid, er det filmbransjeorganisasjonenes ansvar å svare på denne kritikken.
Det er selvsagt helt legitimt å mene at Kanonprisen oppleves som gjevere og mer demokratisk, men det er ikke helt greit at det stadig synes å være legitimt å unnslå at begge prisene faktisk er bransjepriser. Mange, også Eirik Alver, påpeker at Amanda kan trenge en make-over. Og det er klart at en 25 åring er litt mer etablert enn en 5 åring. I 2008 ble det, på bakgrunn av innspill fra bransjen, foretatt en grundig gjennomgang og fornying av Amandaprisen.
Som medlem av Det europeiske filmakademiet, og tidligere medlem av Amandakomiteen og en rekke filmjuryer, vet jeg at begge systemene har så vel styrke som svakheter. Vi bør imidlertid kunne leve med både en Kanonpris og en Amandapris. "Folk flest” klarer å holde dem fra hverandre. Amanda står sterkest som nasjonal filmpris, men det fratar ikke Kanonprisen sin berettigelse. Og prisene? Enhver filmpris forteller også om filmer som ikke nådde opp, ufortjent eller ikke.
Uansett er det prisvinnerne som jubler, både i Trondheim og i Haugesund.
Vigdis Lian,
Filmrådgiver
Kortversjonen av et svar på dette er jo at begge to er like totalt verdiløse, det er vekjent. det er mulig begge kan ha en «indremedisinsk» verdi, men utad er begge deler like poengløse, desverre
Mener du at nasjonale filmpriser er verdiløse? At disse prisene ikke ha betydning eks i markedsføring av film (du signerer med filmdistributør) Både NRK(muligens også TV2) og aviser har lenge brukt Amandapris (og nominering) som del av markedsføring av fjernsynsvisninger. Er våre priser mindre verd enn feks svenskenes Guldbagge, franskmennenes Cæsar, eller er slike priser uniteressante på generelt grunnlag? Til indremedisinsk bruk,slik du hevder?
Hvis «utad» betyr «utland» (som igjen betyr Hollywood, Cannes, Berlin o.l.) er disse prisene verdiløse. Verken Amanda eller Kanonprisen kan måle seg med markedsverdien tilknyttet en Oscarnominasjon og dertil tilhørende X antall statuetter på peishylla (eller, i dette tilfellet, godt markert på filmplakater og DVD-cover) osv.
Men man bør ikke rakke ned på indremedisin. For de som vinner er dette kanskje et måte å få større anseelse i miljøet, det er kanskje større mulighet for salg til TV og kino i de nordiske landene osv.
Både som filmviter og filmskribent ser jeg verdien av nasjonale priser. Selv om det er vanskelig å måle verdien vitenskapelig, er det lett å skjønne at produksjonen av kvalitetsfilm får et løft når man har en sjanse for å vinne en pris.
Kortversjonen av et svar på dette er jo at begge to er like totalt verdiløse, det er vekjent. det er mulig begge kan ha en «indremedisinsk» verdi, men utad er begge deler like poengløse, desverre
Mener du at nasjonale filmpriser er verdiløse? At disse prisene ikke ha betydning eks i markedsføring av film (du signerer med filmdistributør) Både NRK(muligens også TV2) og aviser har lenge brukt Amandapris (og nominering) som del av markedsføring av fjernsynsvisninger. Er våre priser mindre verd enn feks svenskenes Guldbagge, franskmennenes Cæsar, eller er slike priser uniteressante på generelt grunnlag? Til indremedisinsk bruk,slik du hevder?
Hvis «utad» betyr «utland» (som igjen betyr Hollywood, Cannes, Berlin o.l.) er disse prisene verdiløse. Verken Amanda eller Kanonprisen kan måle seg med markedsverdien tilknyttet en Oscarnominasjon og dertil tilhørende X antall statuetter på peishylla (eller, i dette tilfellet, godt markert på filmplakater og DVD-cover) osv.
Men man bør ikke rakke ned på indremedisin. For de som vinner er dette kanskje et måte å få større anseelse i miljøet, det er kanskje større mulighet for salg til TV og kino i de nordiske landene osv.
Både som filmviter og filmskribent ser jeg verdien av nasjonale priser. Selv om det er vanskelig å måle verdien vitenskapelig, er det lett å skjønne at produksjonen av kvalitetsfilm får et løft når man har en sjanse for å vinne en pris.