Populær festival – nedvurdert sjanger

sos_lite(1).jpgDenne uken åpnet Kristiansand Internasjonale Barnefilmfestival for 11. gang. – Det er et problem at kulturuttrykk rettet mot barn anses som mindre vesentlig enn kultur for voksne, sier festivalleder Danckert Monrad-Krohn.

sos_stort(1).jpg

Denne uken åpnet Kristiansand Internasjonale Barnefilmfestival for 11. gang. – Det er et problem at kulturuttrykk rettet mot barn anses som mindre vesentlig enn kultur for voksne, sier festivalleder Danckert Monrad-Krohn.

Det er populært å dra på barnefilmfestival i Kristiansand. Det er allerede solgt om lag 10 000 billetter, 420 akkrediterte besøker festivalen og mange utenlandske aktører strømmer til. I løpet av festivalens seks dager blir det vist 96 filmer fordelt på 167 forestillinger. I tillegg arrangeres det hele 26 filmverksteder for barn.

-At vi har 12 000 publikummere i løpet av seks dager, når det bor 10 000 barneskolebarn i Kristiansand er ikke så verst, sier festivalleder Danckert Monrad-Krohn, som påpeker at festivalen er like mye bransjefestival som publikumsfestival.

Et bredt utvalg konferanser, seminarer og kurs vitner om at festivalen har som mål å være et sted der filmbransjen kan skape nettverk og få faglig påfyll. Men fokuset er på filmen, og kulturuttrykk laget for barn. Dette appellerer til bransjeaktører fra hele verden.

– Stadig flere utenlandske kjøpere av film til fjernsyns- og dvd-markedet ser på festivalen vår som et yndet sted å orientere seg innen Norsk og Skandinavisk film, sier festivallederen, som påpeker hvor populær den norske barnefilmen er i utlandet.

– Den norske og nordiske barnefilmen enorm høy status rundt omkring i verden. Det ser man på de store festivalene, som Berlin og Cinekid i Amsterdam, er det nesten alltid er en eller flere norske barnefilmer representert. I mitt nettverk merker jeg at det er alltid utenlandske festivaler som spør meg om hva som er på trappene i Norge og Skandinavia.

Barne- og ungdomsfilmer er utvilsomt publikumsvinnere i hjemmemarkedet. Men Monrad-Krohn er usikker på om barnefilmen har den statusen den fortjener.

– Den norske barnefilmen har en høy stjerne hos publikum, så det forunder meg at det ikke lages mer film for barn og unge. Kinoene er selvfølgelig takknemlige for besøket barnefilmen trekker. Om barnefilmen ikke har like høy status i bransjen, vet jeg ikke. Det er vel et generelt problem at noen vurderer barnekultur og kulturuttrykk rettet mot barn som mindre vesentlig enn den for voksne. Selv synes jeg en god film er en god film, uavhengig av målgruppen.

– Det er lenge siden man laget film i Astrid Lindgren-tradisjonen. Barnefilmen er ikke like uskyldig og sukkersøt som den var tidligere, legger han til – som å forklare hvorfor den nordiske barnefilmen blir så godt mottatt i utlandet.

Under festivalen blir det premiere på de to dokumentarfilmene 1. klassingene, regissert av Anita Larsen, og Solvangnytt, regissert av Ilze Burkovska Jacobsen. Men ingen norsk spillefilm har premiere under festivalen.

-Festivalen ligger i slutten av april, og ingen fornuftig produsent ville lansert filmen sin nå. Det er bare å titte ut av vinduet, så forstår man hvorfor, ler festivallederen.

Den 11. utgaven av Kristiansand Internasjonale Barnefilmfestival finner sted fra 22. til 27. april.

Les mer om programmet og seminarene under Kristiansand Internasjonale Barnefilmfestival.

Foto: SOS Svartskjær

Populær festival – nedvurdert sjanger

sos_lite(1).jpgDenne uken åpnet Kristiansand Internasjonale Barnefilmfestival for 11. gang. – Det er et problem at kulturuttrykk rettet mot barn anses som mindre vesentlig enn kultur for voksne, sier festivalleder Danckert Monrad-Krohn.

sos_stort(1).jpg

Denne uken åpnet Kristiansand Internasjonale Barnefilmfestival for 11. gang. – Det er et problem at kulturuttrykk rettet mot barn anses som mindre vesentlig enn kultur for voksne, sier festivalleder Danckert Monrad-Krohn.

Det er populært å dra på barnefilmfestival i Kristiansand. Det er allerede solgt om lag 10 000 billetter, 420 akkrediterte besøker festivalen og mange utenlandske aktører strømmer til. I løpet av festivalens seks dager blir det vist 96 filmer fordelt på 167 forestillinger. I tillegg arrangeres det hele 26 filmverksteder for barn.

-At vi har 12 000 publikummere i løpet av seks dager, når det bor 10 000 barneskolebarn i Kristiansand er ikke så verst, sier festivalleder Danckert Monrad-Krohn, som påpeker at festivalen er like mye bransjefestival som publikumsfestival.

Et bredt utvalg konferanser, seminarer og kurs vitner om at festivalen har som mål å være et sted der filmbransjen kan skape nettverk og få faglig påfyll. Men fokuset er på filmen, og kulturuttrykk laget for barn. Dette appellerer til bransjeaktører fra hele verden.

– Stadig flere utenlandske kjøpere av film til fjernsyns- og dvd-markedet ser på festivalen vår som et yndet sted å orientere seg innen Norsk og Skandinavisk film, sier festivallederen, som påpeker hvor populær den norske barnefilmen er i utlandet.

– Den norske og nordiske barnefilmen enorm høy status rundt omkring i verden. Det ser man på de store festivalene, som Berlin og Cinekid i Amsterdam, er det nesten alltid er en eller flere norske barnefilmer representert. I mitt nettverk merker jeg at det er alltid utenlandske festivaler som spør meg om hva som er på trappene i Norge og Skandinavia.

Barne- og ungdomsfilmer er utvilsomt publikumsvinnere i hjemmemarkedet. Men Monrad-Krohn er usikker på om barnefilmen har den statusen den fortjener.

– Den norske barnefilmen har en høy stjerne hos publikum, så det forunder meg at det ikke lages mer film for barn og unge. Kinoene er selvfølgelig takknemlige for besøket barnefilmen trekker. Om barnefilmen ikke har like høy status i bransjen, vet jeg ikke. Det er vel et generelt problem at noen vurderer barnekultur og kulturuttrykk rettet mot barn som mindre vesentlig enn den for voksne. Selv synes jeg en god film er en god film, uavhengig av målgruppen.

– Det er lenge siden man laget film i Astrid Lindgren-tradisjonen. Barnefilmen er ikke like uskyldig og sukkersøt som den var tidligere, legger han til – som å forklare hvorfor den nordiske barnefilmen blir så godt mottatt i utlandet.

Under festivalen blir det premiere på de to dokumentarfilmene 1. klassingene, regissert av Anita Larsen, og Solvangnytt, regissert av Ilze Burkovska Jacobsen. Men ingen norsk spillefilm har premiere under festivalen.

-Festivalen ligger i slutten av april, og ingen fornuftig produsent ville lansert filmen sin nå. Det er bare å titte ut av vinduet, så forstår man hvorfor, ler festivallederen.

Den 11. utgaven av Kristiansand Internasjonale Barnefilmfestival finner sted fra 22. til 27. april.

Les mer om programmet og seminarene under Kristiansand Internasjonale Barnefilmfestival.

Foto: SOS Svartskjær

MENY