–
Fildeling fører til at den enkelte dvd-plata eller videofilen bare faller i verdi, hevder teknologiekspert Jan Omdahl. Han mener filmbransjen nå må satse på gode butikktjenester og se på piratkopiering som et ledd i en ny digital virkelighet som holder filminteressen oppe.
Som et ledd i kampen mot piratene, fikk Econ Pöyry i oppdrag av Videobransjens felleskontor å lage rapporten "Nedlasting av film". Rapporten ble offentliggjort i forbindelse med Videofestivalen 2008. Formålet var å kartlegge det lovlige og ulovlige omfanget av nedlasting av film i Norge. Rapporten anslo at film- og videobransjen taper 105-210 millioner kroner på nettpiratene.
– For det første må man nok innse at fildeling er kommet for å bli som en del av det kulturelle økosystemet. For det andre må man innse at dette fører til at verdien av enkelteksemplaret, altså den enkelte dvd-plata eller videofilen, faller og faller i verdi. Industrien må i likhet med platebransjen satse på en kombinasjon av gode butikktjenester og alternative inntektsmodeller som abonnement, annonsefinansiering og lisensiering, sier Jan Omdahl – forfatter, foredragsholder og teknologi- og kommentatorjournalist i Dagbladet.
Han har skrevet mye om både film- og musikkbransjens strategier i forhold til utfordringen med ulovlig fildeling. Nå må filmbransjen lære av de feilene musikkbransjen har gjort, mener han. Utfordringen er å finne nye måter å tjene penger på folks filminteresse.
– Jeg tror nok film- og kinobransjen opplever et reelt inntektstap. Men jeg mener samtidig at man må se på inntektstapet som følge av piratkopieringen som et ledd i en ny digital virkelighet som holder filminteressen oppe.
– Det er et paradoks i dette: Samtidig som man opplever et kortsiktig inntektstap, så er fildeling på nettet og piratkopiering grunnlaget for fremtidens business. Piratene er de første til å ta de nye teknologiene i bruk, og underholdningsbransjen må gå i allianse med teknologien for å holde filminteressen oppe, legger han til.
Omdahl etterlyser gode, lovlige og konkurransedyktige nedlastningstjenester. Per i dag er de enten for dårlige eller ikke-eksisterende. Filmbransjen sliter åpenbart med overgangen fra den fysiske distribusjonsverden.
– De lovlige nedlastningstjenestene er enten for dårlige eller helt utilgjengelige. Det norske markedet for nedlasting av film er for eksempel ekskludert fra iTunes. Samtidig ligger filmene og TV-seriene i HD-kvalitet på The Pirate Bay før de kommer på kino eller fjernsyn.
Filmbransjen sitter fortsatt på gjerdet i forhold til piratkopieringsproblematikken. Det spørs hvor virkningsfullt det er å sette likhetstegn mellom ulovlig fildeling og stjeling, selv om filmbransjen har klart å plante en viss frykt hos nedlasterne, ifølge Omdahl.
– Jeg tror ikke filmbransjen har mye å vinne på kriminaliseringsstrategien. Når bransjens egen undersøkelse viser at de som laster ned også legger igjen mest penger på kino og i dvd-butikken, tror jeg ikke man oppnår særlig mye annet enn å gjøre seg til uvenn med de man skal leve av i framtida, avslutter han.
Rapporten "Nedlasting av film kan på svært usikkert grunnlag anslå et bortfall av kinobesøket i 2007 som følge av ulovlig nedlasting til mellom 6 og 13 prosent av det samlede kinobesøket. Dette tilsvarer et omsetningstap på 105-210 millioner kroner.