I Hollywood lukkes vinduene mellom dvd-lansering og tv-visning. Åge Hoffart i SF Norge, som for tiden har suksess med Varg Veum-filmene på dvd, tror foreløpig ikke at vindusstrukturen her hjemme vil gå i stykker.
I Hollywood lukkes vinduene mellom dvd-lansering og tv-visning. Åge Hoffart i SF Norge, som for tiden har suksess med Varg Veum-filmene på dvd, tror foreløpig ikke at vindusstrukturen her hjemme vil gå i stykker.
I Hollywood lukkes vinduene mellom dvd-lansering og tv-visning.
Åge Hoffart i SF Norge, som for tiden har suksess med Varg Veum-filmene på dvd, tror foreløpig ikke at vindusstrukturen her hjemme vil gå istykker.
Financial Times skriver at Warner Bros eksperimenterer med å lukke det såkalte 90-dagersvinduet mellom dvd- og tv-lansering på sine filmer, og at trenden nå er på vei til Storbritannia.
Det å redusere eller lukke vinduet mellom dvd-lansering og visning på tv, har hatt positiv innvirkning på salget, i følge selskapet. Å lansere en film i de to visningsvinduene parallelt har ikke ført til noen form for kannibalisme. Vinduene har ikke slått hverandre i hjel, snarere tvert i mot. Dette åpner også for en mer helhetlig lanseringskampanje, i form av krysspromotering.
Leder for kinodistribusjon i SF Norge, Åge Hoffart, tror imidlertid ikke dette er en trend som vil komme til Norge med det aller første.
– Jeg tror ikke tiden er inne for å endre vindusstrukturen her til lands. Vi har sett noen eksempler på dette tidligere, som for eksempel med Steven Soderberghs film Bubble, uten at det ble noen stor suksess.
-Hva som skjer med vinduene i fremover, i vår digitale hverdag, er vanskelig å si. Men jeg tror ikke vindusstrukturen vil endres de neste par årene, fordi innektsstrukturen er basert på den, forklarer Hoffart.
Hoffart tror heller ikke vinduet mellom kino- og dvd-lansering vil kortes nevneverdig ned i Norge, selv om det ikke finnes noen fastsatt grense på hvor lang tid det skal gå fra kinopremieren til dvd-lanseringen.
– Vinduet har allerede blitt kortet ned noe. Nå kommer nye filmer i så mange kopier at man ikke trenger et halvt år på å dekke kinodistribusjonen landet over. Ofte holder det med en tre, fire måneder.
– Det finnes fordeler med å korte ned vinduet mellom kino- og dvd-lansering med tanke på markedsføringen av en film. Samtidig tror jeg det ville resultere i strukturelle endringer i folks medievalg, om en film kom på dvd to uker etter kinopremieren, og på tv én måned etter det igjen, sier Hoffart.
Som mener kinotallene ville gå kraftig ned om vindusstrukturen reduseres ytterligere. Han påpeker at kinoen i flere tilfeller fungerer som utstillingsvindu for dvd- og tv-lanseringen.
-Per i dag er det ingen rød løper og presse tilstede når en film slippes på dvd, hvis det ikke gjøres på en festival slik vi har gjort med film 2 og 3 om Varg Veum. Så kinopremieren er fortsatt veldig viktig for de aller fleste videolanseringene.
Varg Veum-serien består av to kinofilmer og fire filmer som slippes rett på dvd. I følge Hoffart gjorde den andre og tredje dvd-filmen det like bra på leiemarkedet som på salgssiden, og gikk rett inn
på toppen av listene.
Hoffart tror heller ikke argumentet med å lansere en film på dvd kort etter kinopremieren vil forhindre ulovlig nedlastning.
– Da ville man sannsynligvis fått en økning i den ulovlige kopieringen,
avslutter han.
Foto: Varg Veum
I Hollywood lukkes vinduene mellom dvd-lansering og tv-visning. Åge Hoffart i SF Norge, som for tiden har suksess med Varg Veum-filmene på dvd, tror foreløpig ikke at vindusstrukturen her hjemme vil gå i stykker.
I Hollywood lukkes vinduene mellom dvd-lansering og tv-visning.
Åge Hoffart i SF Norge, som for tiden har suksess med Varg Veum-filmene på dvd, tror foreløpig ikke at vindusstrukturen her hjemme vil gå istykker.
Financial Times skriver at Warner Bros eksperimenterer med å lukke det såkalte 90-dagersvinduet mellom dvd- og tv-lansering på sine filmer, og at trenden nå er på vei til Storbritannia.
Det å redusere eller lukke vinduet mellom dvd-lansering og visning på tv, har hatt positiv innvirkning på salget, i følge selskapet. Å lansere en film i de to visningsvinduene parallelt har ikke ført til noen form for kannibalisme. Vinduene har ikke slått hverandre i hjel, snarere tvert i mot. Dette åpner også for en mer helhetlig lanseringskampanje, i form av krysspromotering.
Leder for kinodistribusjon i SF Norge, Åge Hoffart, tror imidlertid ikke dette er en trend som vil komme til Norge med det aller første.
– Jeg tror ikke tiden er inne for å endre vindusstrukturen her til lands. Vi har sett noen eksempler på dette tidligere, som for eksempel med Steven Soderberghs film Bubble, uten at det ble noen stor suksess.
-Hva som skjer med vinduene i fremover, i vår digitale hverdag, er vanskelig å si. Men jeg tror ikke vindusstrukturen vil endres de neste par årene, fordi innektsstrukturen er basert på den, forklarer Hoffart.
Hoffart tror heller ikke vinduet mellom kino- og dvd-lansering vil kortes nevneverdig ned i Norge, selv om det ikke finnes noen fastsatt grense på hvor lang tid det skal gå fra kinopremieren til dvd-lanseringen.
– Vinduet har allerede blitt kortet ned noe. Nå kommer nye filmer i så mange kopier at man ikke trenger et halvt år på å dekke kinodistribusjonen landet over. Ofte holder det med en tre, fire måneder.
– Det finnes fordeler med å korte ned vinduet mellom kino- og dvd-lansering med tanke på markedsføringen av en film. Samtidig tror jeg det ville resultere i strukturelle endringer i folks medievalg, om en film kom på dvd to uker etter kinopremieren, og på tv én måned etter det igjen, sier Hoffart.
Som mener kinotallene ville gå kraftig ned om vindusstrukturen reduseres ytterligere. Han påpeker at kinoen i flere tilfeller fungerer som utstillingsvindu for dvd- og tv-lanseringen.
-Per i dag er det ingen rød løper og presse tilstede når en film slippes på dvd, hvis det ikke gjøres på en festival slik vi har gjort med film 2 og 3 om Varg Veum. Så kinopremieren er fortsatt veldig viktig for de aller fleste videolanseringene.
Varg Veum-serien består av to kinofilmer og fire filmer som slippes rett på dvd. I følge Hoffart gjorde den andre og tredje dvd-filmen det like bra på leiemarkedet som på salgssiden, og gikk rett inn
på toppen av listene.
Hoffart tror heller ikke argumentet med å lansere en film på dvd kort etter kinopremieren vil forhindre ulovlig nedlastning.
– Da ville man sannsynligvis fått en økning i den ulovlige kopieringen,
avslutter han.
Foto: Varg Veum