Under Kosmorama presenterer Women In Film & Television (WIFT) tre kvinnelige filmfotografer og deres nye selvportrett. – Jeg ble veldig overrasket over at samtlige norske spillefilmer er fotografert av menn, sier Ingebjørg Torgersen i WIFT.

Under Kosmorama presenterer Women In Film & Television (WIFT) tre kvinnelige filmfotografer og deres nye selvportrett. – Jeg ble veldig overrasket over at samtlige norske spillefilmer er fotografert av menn, sier Ingebjørg Torgersen i WIFT.
Under Kosmorama presenterer Women In Film & Television (WIFT) tre kvinnelige filmfotografer og deres nye selvportrett. – Jeg ble veldig overrasket over at samtlige norske spillefilmer er fotografert av menn, sier Ingebjørg Torgersen i WIFT.
Den politisk uavhengige og ideelle organisasjonen Women In Film & Television (WIFT) presenterer tre såkalte "levende visittkort" – eller filmatiske selvportrett – av kvinnelige filmfotografer under Kosmorama. Dette er et praktisk bidrag til visjonen om et mer likestilt norsk film- og tv-produksjonsbransje.
Leder av WIFT, Ingebjørg Torgersen, forteller at utgangspunktet for prosjektet "Levende visittkort" var å gi tre kvalifiserte, kvinnelige filmfotografer muligheten til å presentere seg selv for bransjen.
– Ideen bak prosjektet er veldig enkel. Jeg ble veldig overrasket over at samtlige norske spillefilmer i historien, med norsk hovedfotograf, er fotografert av menn. Mannsdominansen er 100 %.
– Det finnes mange klisjeer for hvorfor man foretrekker mannlige filmfotografer. Man velger fotografer med erfaring fra tidligere spillefilmproduksjoner som kan styrke staben. Siden 100 % av spillefilmene er fotografert av menn, sier det noe om hvor man begynner å lete. Er det mulig å utvide begrepet erfaring til å inkludere dokumentar-, kortfilm-, og tv-produksjon, slik at kandidater ikke diskvalifiseres i utgangspunktet, spør Torgersen.
I forhold til spillefilmen er kvinnelige filmfotografer usynlige, mener hun.
– Vi tenker ikke på kvinner som reelle kandidater. Derfor ville vi gjerne gi dem muligheten til å presentere seg som et levende visittkort. Ingenting er bedre enn å bruke sitt eget håndverk for å lage et bilde av seg selv. De tre filmskaperne har laget et tominutters selvportrett på 35 mm, som også viser arbeidseksempler og klipp fra fotografene i arbeid.
Juryen ble enig om hvilke kvalifikasjoner den lette etter hos kvinnelige filmfotografer. De gikk igjennom medlemmene til Norske filmregissører (NFR) og de fagutdannede fra Filmskolen på Lillehammer og tilsvarende utdanningsinstitusjoner i utlandet. I tillegg gjennomgikk juryen Cv-ene til kvalifiserte kandidater til å fotografere spillefilm, forklarer hun. Juryen fikk på denne måten 18 kandidater å velge blant.
– Fotografene visste de ikke var med i en konkurranse, på samme måte som når produsenter og regissører diskuterer potensielle filmfotografer. Her skulle det ikke leveres en showreel. Når man gjør det, får man ofte nei likevel. Vi ville ikke produsere flere "nei", bare tre nye "ja", sier Torgersen.
– WIFT fikk den grunnleggende finansieringen fra Kirke- og Kulturdepartementet, og det var viktig for WIFT at bransjen fikk et eierskap til prosjektet. Vi fikk Mediaoperatørene til å produsere, og sammen med bransjeaktørene fikk de Kulturdepartementets penger til å yngle. Vi har samlet inn sponsortjenester som råfilm til studio, lys labtjenester, etterarbeid, lyd, klipp etc.
Hvilke tre kvinnelige filmfotografer som har fått lage hvert sitt levende visittkort, offentliggjøres først under visningen på Kosmorama lørdag 1.mars kl 1700. WIFT vil være tilstede og presentere filmfotografene og deres filmer.
– Jeg kan ikke si hvem filmfotografene er. Men fellesnevneren er at jeg tror de kan lage og unike gode spillefilmer! De er meget kompetente filmfotografer. Ellers er de veldig forskjellige, både i forhold til bakgrunn, utdanning og filmsyn, sier Torgersen.
Som ønsker hele bransjen velkommen til lansering og visning med filmfotografene under Kosmorama.
WIFT startet i Los Angeles i 1973. I dag har organisasjonen cirka 40 avdelinger og mer enn 10.000 medlemmer på verdensbasis, blant annet i Australia, Danmark, Sverige, England, Frankrike, Irland, Italia, Jamaica, Canada, Kenya, Mexico, Sør-Afrika, Tyskland, New Zealand, USA og Zimbabwe.
WIFT Norge er et regionalt, nasjonalt og internasjonalt nettverk med det formål å styrke og synliggjøre kvinner som arbeider med film, TV og multimedia.
WIFTs tre "levende visittkort" (3 filmer à 2 minutter på 35 mm) presenteres 1. mars kl 1700 under Kosmorama – Trondheim Internasjonale Filmfestival.
Foto: Mediaoperatørene AS
Under Kosmorama presenterer Women In Film & Television (WIFT) tre kvinnelige filmfotografer og deres nye selvportrett. – Jeg ble veldig overrasket over at samtlige norske spillefilmer er fotografert av menn, sier Ingebjørg Torgersen i WIFT.
Under Kosmorama presenterer Women In Film & Television (WIFT) tre kvinnelige filmfotografer og deres nye selvportrett. – Jeg ble veldig overrasket over at samtlige norske spillefilmer er fotografert av menn, sier Ingebjørg Torgersen i WIFT.
Den politisk uavhengige og ideelle organisasjonen Women In Film & Television (WIFT) presenterer tre såkalte "levende visittkort" – eller filmatiske selvportrett – av kvinnelige filmfotografer under Kosmorama. Dette er et praktisk bidrag til visjonen om et mer likestilt norsk film- og tv-produksjonsbransje.
Leder av WIFT, Ingebjørg Torgersen, forteller at utgangspunktet for prosjektet "Levende visittkort" var å gi tre kvalifiserte, kvinnelige filmfotografer muligheten til å presentere seg selv for bransjen.
– Ideen bak prosjektet er veldig enkel. Jeg ble veldig overrasket over at samtlige norske spillefilmer i historien, med norsk hovedfotograf, er fotografert av menn. Mannsdominansen er 100 %.
– Det finnes mange klisjeer for hvorfor man foretrekker mannlige filmfotografer. Man velger fotografer med erfaring fra tidligere spillefilmproduksjoner som kan styrke staben. Siden 100 % av spillefilmene er fotografert av menn, sier det noe om hvor man begynner å lete. Er det mulig å utvide begrepet erfaring til å inkludere dokumentar-, kortfilm-, og tv-produksjon, slik at kandidater ikke diskvalifiseres i utgangspunktet, spør Torgersen.
I forhold til spillefilmen er kvinnelige filmfotografer usynlige, mener hun.
– Vi tenker ikke på kvinner som reelle kandidater. Derfor ville vi gjerne gi dem muligheten til å presentere seg som et levende visittkort. Ingenting er bedre enn å bruke sitt eget håndverk for å lage et bilde av seg selv. De tre filmskaperne har laget et tominutters selvportrett på 35 mm, som også viser arbeidseksempler og klipp fra fotografene i arbeid.
Juryen ble enig om hvilke kvalifikasjoner den lette etter hos kvinnelige filmfotografer. De gikk igjennom medlemmene til Norske filmregissører (NFR) og de fagutdannede fra Filmskolen på Lillehammer og tilsvarende utdanningsinstitusjoner i utlandet. I tillegg gjennomgikk juryen Cv-ene til kvalifiserte kandidater til å fotografere spillefilm, forklarer hun. Juryen fikk på denne måten 18 kandidater å velge blant.
– Fotografene visste de ikke var med i en konkurranse, på samme måte som når produsenter og regissører diskuterer potensielle filmfotografer. Her skulle det ikke leveres en showreel. Når man gjør det, får man ofte nei likevel. Vi ville ikke produsere flere "nei", bare tre nye "ja", sier Torgersen.
– WIFT fikk den grunnleggende finansieringen fra Kirke- og Kulturdepartementet, og det var viktig for WIFT at bransjen fikk et eierskap til prosjektet. Vi fikk Mediaoperatørene til å produsere, og sammen med bransjeaktørene fikk de Kulturdepartementets penger til å yngle. Vi har samlet inn sponsortjenester som råfilm til studio, lys labtjenester, etterarbeid, lyd, klipp etc.
Hvilke tre kvinnelige filmfotografer som har fått lage hvert sitt levende visittkort, offentliggjøres først under visningen på Kosmorama lørdag 1.mars kl 1700. WIFT vil være tilstede og presentere filmfotografene og deres filmer.
– Jeg kan ikke si hvem filmfotografene er. Men fellesnevneren er at jeg tror de kan lage og unike gode spillefilmer! De er meget kompetente filmfotografer. Ellers er de veldig forskjellige, både i forhold til bakgrunn, utdanning og filmsyn, sier Torgersen.
Som ønsker hele bransjen velkommen til lansering og visning med filmfotografene under Kosmorama.
WIFT startet i Los Angeles i 1973. I dag har organisasjonen cirka 40 avdelinger og mer enn 10.000 medlemmer på verdensbasis, blant annet i Australia, Danmark, Sverige, England, Frankrike, Irland, Italia, Jamaica, Canada, Kenya, Mexico, Sør-Afrika, Tyskland, New Zealand, USA og Zimbabwe.
WIFT Norge er et regionalt, nasjonalt og internasjonalt nettverk med det formål å styrke og synliggjøre kvinner som arbeider med film, TV og multimedia.
WIFTs tre "levende visittkort" (3 filmer à 2 minutter på 35 mm) presenteres 1. mars kl 1700 under Kosmorama – Trondheim Internasjonale Filmfestival.
Foto: Mediaoperatørene AS