Kriminelt og nordisk

sørgekåpen lite.jpgI kveld er det sendestart på Sørgekåpen på NRK1. – Noe av vitsen når man lager en ekstern produksjon for NRK, er at resultatet ikke ser ut som den er laget innenfor NRK-systemet, sier produsent Rune H. Trondsen i Nordisk Film. – Vi har hele tiden hatt et nordisk perspektiv.   

sørgekåpen stort.jpg 

I kveld er det sendestart på Sørgekåpen på NRK1. – Noe av vitsen når man lager en ekstern produksjon for NRK, er at resultatet ikke ser ut som den er laget innenfor NRK-systemet, sier produsent Rune H. Trondsen i Nordisk Film. – Vi har hele tiden hatt et nordisk perspektiv.

Sørgekåpen og Nattsøsteren er to miniserier, basert på Unni Lindells kriminalromaner med samme navn, som skal vises fortløpende på NRK1 denne måneden. Sørgekåpen har sendestart allerede torsdag 3. januar. Seriene følger opp de to miniseriene Slangebæreren og Drømmefangeren. 

 – Nordisk Film har jobbet med Lindell siden 2001, da vi kjøpte opsjon på bøkene hennes. Dette var før NRK begynte å sette ut produksjoner til eksterne aktører. Slangebæreren og Drømmefangeren ble sendt høsten 2005, og Sørgekåpen og Nattsøsteren er en videreutvikling av disse miniseriene basert på Lindells bøker om etterforsker Cato Isaksen, forklarer produsent i Nordisk Film, Rune H. Trondsen.

Som har fulgt filmatiseringen av Unni Lindells kriminalromaner helt fra begynnelsen. I motsetning til innen filmproduksjon er produsentens rolle gjerne mer sentral i produksjon av tv-serier. Det er ofte en produsent og/eller forfatter som regnes som den fremste kreative premissleverandøren.

– Min oppgave som produsent har vært å holde taket i prosjektet. Det har vært min jobb å håndplukke manusforfattere, regissører og få på plass en stab. Det har vært fryktelig morsomt. Martin Asphaug regisserte den første miniserien, Slangebæreren. Han satte på mange måter premisset for Lindell-prosjektet som helhet på regisiden, selv om det har kommet inn nye regissører for hver miniserie. Kjernefolkene på produksjonssiden og de sentrale skuespillerne har hele tiden vært de samme, legger han til.

Sørgekåpen og Nattsøsteren er begge på tre episoder, og er regissert henholdsvis av Thomas Kaiser og Alexander Eik.  Reidar Sørensen spiller hovedrollen som politietterforsker Cato Isaksen. Manusforfatterne er imidlertid hentet fra Sverige.

– Lars Bill Lundholm er manusforfatteren bak Skjærgårdsdoktoren. Han jobber i team sammen med Jonas Cornell, og sammen har de jobbet mye med drama for SVT. Begge tente veldig på Lindells historier, og ville gjerne være manusforfattere på prosjektet. Vi har hele tiden hatt et nordisk perspektiv på produksjonen. Unni Lindell er en av de beste krimforfatterne i Norden. Vi hentet de to dramatikerne fra Sverige, fordi vi ville opp på et profesjonelt nivå som ikke var i Norge da vi startet for fem år siden.
Forklarer Trondsen, som sier samarbeidet med Unni Lindell har vært fantastisk.

– Når det gjelder Unni, er hun fantastisk å jobbe med. Ta bøkene mine og lag god tv av dem, pleier hun å si. Hun er fullstendig klar over at hun er litterær forfatter, og ikke dramatiker. Hun skriver på en måte som gjør at handlingen er tett vevd sammen, gjerne med en overraskende twist på slutten.  Vi har beholdt skjelettet i historiene, men valgt ut det vi tror funker best på tv. Man kan ikke koke 600 boksider ned til 3 timers fjernsyn uten å kutte. NRK har godkjent manuskriptene, men de har hatt tillitt til oss i Nordisk Film, sier produsenten.

– Noe av vitsen når man lager en ekstern produksjon for NRK, er at resultatet ser annerledes ut enn om den hadde blitt laget innenfor NRK-systemet. Vi har jobbet aktivt å få inn folk som ellers ikke jobber for NRK, både foran og bak kamera.

Selv om miniseriene er laget for fjernsyn, strekker produksjonene seg mot det filmatiske.

– Tv-dramaet er på fremmarsj, og vi har jobbet med å få filmfolk inn i produksjonen. Vi har ønsket å gå mot det filmmatiske, mot filmens uttrykk så langt det lar seg gjøre uten i den lille ruta. Tv-formatet er annerledes. Man må fortette historien og tilpasse de filmatiske og scenografiske virkemidlene, sier Trondsen.

Som kan røpe at Nordisk Film er i gang med to nye Lindell-serier for NRK.

Orkestergraven og Honningfellen har innspillingsstart til våren, og vi har kontrakt med de samme kjerneskuespillerne, bekrefter produsenten.
Sørgekåpen har sendestart torsdag 3. januar kl 21.30 på NRK1, mens Nattesøsteren starter 24.januar.
 
Foto: Sørgekåpen

Kriminelt og nordisk

sørgekåpen lite.jpgI kveld er det sendestart på Sørgekåpen på NRK1. – Noe av vitsen når man lager en ekstern produksjon for NRK, er at resultatet ikke ser ut som den er laget innenfor NRK-systemet, sier produsent Rune H. Trondsen i Nordisk Film. – Vi har hele tiden hatt et nordisk perspektiv.   

sørgekåpen stort.jpg 

I kveld er det sendestart på Sørgekåpen på NRK1. – Noe av vitsen når man lager en ekstern produksjon for NRK, er at resultatet ikke ser ut som den er laget innenfor NRK-systemet, sier produsent Rune H. Trondsen i Nordisk Film. – Vi har hele tiden hatt et nordisk perspektiv.

Sørgekåpen og Nattsøsteren er to miniserier, basert på Unni Lindells kriminalromaner med samme navn, som skal vises fortløpende på NRK1 denne måneden. Sørgekåpen har sendestart allerede torsdag 3. januar. Seriene følger opp de to miniseriene Slangebæreren og Drømmefangeren. 

 – Nordisk Film har jobbet med Lindell siden 2001, da vi kjøpte opsjon på bøkene hennes. Dette var før NRK begynte å sette ut produksjoner til eksterne aktører. Slangebæreren og Drømmefangeren ble sendt høsten 2005, og Sørgekåpen og Nattsøsteren er en videreutvikling av disse miniseriene basert på Lindells bøker om etterforsker Cato Isaksen, forklarer produsent i Nordisk Film, Rune H. Trondsen.

Som har fulgt filmatiseringen av Unni Lindells kriminalromaner helt fra begynnelsen. I motsetning til innen filmproduksjon er produsentens rolle gjerne mer sentral i produksjon av tv-serier. Det er ofte en produsent og/eller forfatter som regnes som den fremste kreative premissleverandøren.

– Min oppgave som produsent har vært å holde taket i prosjektet. Det har vært min jobb å håndplukke manusforfattere, regissører og få på plass en stab. Det har vært fryktelig morsomt. Martin Asphaug regisserte den første miniserien, Slangebæreren. Han satte på mange måter premisset for Lindell-prosjektet som helhet på regisiden, selv om det har kommet inn nye regissører for hver miniserie. Kjernefolkene på produksjonssiden og de sentrale skuespillerne har hele tiden vært de samme, legger han til.

Sørgekåpen og Nattsøsteren er begge på tre episoder, og er regissert henholdsvis av Thomas Kaiser og Alexander Eik.  Reidar Sørensen spiller hovedrollen som politietterforsker Cato Isaksen. Manusforfatterne er imidlertid hentet fra Sverige.

– Lars Bill Lundholm er manusforfatteren bak Skjærgårdsdoktoren. Han jobber i team sammen med Jonas Cornell, og sammen har de jobbet mye med drama for SVT. Begge tente veldig på Lindells historier, og ville gjerne være manusforfattere på prosjektet. Vi har hele tiden hatt et nordisk perspektiv på produksjonen. Unni Lindell er en av de beste krimforfatterne i Norden. Vi hentet de to dramatikerne fra Sverige, fordi vi ville opp på et profesjonelt nivå som ikke var i Norge da vi startet for fem år siden.
Forklarer Trondsen, som sier samarbeidet med Unni Lindell har vært fantastisk.

– Når det gjelder Unni, er hun fantastisk å jobbe med. Ta bøkene mine og lag god tv av dem, pleier hun å si. Hun er fullstendig klar over at hun er litterær forfatter, og ikke dramatiker. Hun skriver på en måte som gjør at handlingen er tett vevd sammen, gjerne med en overraskende twist på slutten.  Vi har beholdt skjelettet i historiene, men valgt ut det vi tror funker best på tv. Man kan ikke koke 600 boksider ned til 3 timers fjernsyn uten å kutte. NRK har godkjent manuskriptene, men de har hatt tillitt til oss i Nordisk Film, sier produsenten.

– Noe av vitsen når man lager en ekstern produksjon for NRK, er at resultatet ser annerledes ut enn om den hadde blitt laget innenfor NRK-systemet. Vi har jobbet aktivt å få inn folk som ellers ikke jobber for NRK, både foran og bak kamera.

Selv om miniseriene er laget for fjernsyn, strekker produksjonene seg mot det filmatiske.

– Tv-dramaet er på fremmarsj, og vi har jobbet med å få filmfolk inn i produksjonen. Vi har ønsket å gå mot det filmmatiske, mot filmens uttrykk så langt det lar seg gjøre uten i den lille ruta. Tv-formatet er annerledes. Man må fortette historien og tilpasse de filmatiske og scenografiske virkemidlene, sier Trondsen.

Som kan røpe at Nordisk Film er i gang med to nye Lindell-serier for NRK.

Orkestergraven og Honningfellen har innspillingsstart til våren, og vi har kontrakt med de samme kjerneskuespillerne, bekrefter produsenten.
Sørgekåpen har sendestart torsdag 3. januar kl 21.30 på NRK1, mens Nattesøsteren starter 24.januar.
 
Foto: Sørgekåpen

MENY