Katastrofevisning og Sundance-suksess

Pingisrum_lite.jpgFilmfotograf Askild Vik Edvardsen fikk prisen i Sundance for beste foto på King of Pingpong, som også vant pris for beste film. – Strømmen gikk flere ganger midt i filmen og regissøren ble stilt aggressive spørsmål om hva han mente med de anti-amerikanske elementene i filmen, sier Edvardsen. 

Pingisrum_stort.jpg

Filmfotograf Askild Vik Edvardsen fikk prisen i Sundance for beste foto på King of Pingpong, som også vant pris for beste film. – Strømmen gikk flere ganger midt i filmen og regissøren ble stilt aggressive spørsmål om hva han mente med de anti-amerikanske elementene i filmen, sier Edvardsen.

Askild Vik Edvardsen og Jens Jonsson har henholdsvis foto og regi på King of Pingpong, som har svensk kinopremiere 8.februar. På Sundance International Film Festival i Utah ble filmen tildelt prisen for beste foto og beste film.

– Jens var i Sundance, under det som best kan omtales som en katastrofevisning, ler Edvardsen. – Strømmen gikk flere ganger midt i filmen, og Jens ble lyst rett i ansiktet med lommelykt mens han sto på scenen og ble stilt relativt aggressive spørsmål om hva han mente med de anti-amerikanske elementene i filmen, sier filmfotograf Askild Vik Edvardsen.

– Derfor var det ekstra morsomt at filmen fikk to priser på den samme filmfestivalen.

Sier filmfotografen, som kan fortelle at filmens visuelle uttrykk gir assosiasjoner til westernformatet.

– Jeg tror King og Pingpong vant prisen for beste foto fordi den vi har dyrket filmes egenart. Jeg brukte anamorfisk optikk og jobbet analogt i etterarbeidet, noe som er ganske sjeldent i dag.

Ext.jpg

– Den anamorfiske optikken gir referanser til det langsmale westernformatet og passer godt i det flate Norrlandske snølandskapet. Den gir også maksimal utnyttelse av 35mm-negativet, "Man trenger all informasjon man kan få når alt er hvitt", sier Edvardsen.
Som har jobbet sammen med Jens Jonsson på en rekke forskjellige filmprosjekter tidligere.

– Jens og jeg gikk sammen på Dramatiska Institutet fra 1999 til 2002. Vi har laget et sted mellom 10 og 15 kortfilmer, samt TV-serien God Morgon Alla Barn, i tillegg til en haug reklamefilmer. Når kortfilmen Bror Min vant Sølvbjørn i Berlin i 2002, trodde vi at langfilmslivet skulle begynne. Det tok oss fem år å komme i gang med King of Pingpong, og da det endelig skjedde så vi ingen grunn til å spare på kruttet.

Vi ville at det skulle være en debutantfilm full av energi, og ikke bli fanget av alvoret og angsten for å gjøre feil, legger han til.

Jens har bakgrunn som grafisk designer, og sammen har vi tegnet bildemanus og jobbet med det visuelle uttrykket i forhold til farger og scenerier, sier Edvardsen, som selv lar seg inspirere av filmskapere som Dardenne-brødrene, Stanley Kubrick, Ingmar Bergman – og hans fotograf Sven Nyquist.

Sol.jpg

King of Pingpong har svensk kinopremiere den 8.februar.

Les mer om Sundance her, og sjekk ut hjemmesiden til Askild Vik Edvardsen her.

Foto: King of Pingpong

Katastrofevisning og Sundance-suksess

Pingisrum_lite.jpgFilmfotograf Askild Vik Edvardsen fikk prisen i Sundance for beste foto på King of Pingpong, som også vant pris for beste film. – Strømmen gikk flere ganger midt i filmen og regissøren ble stilt aggressive spørsmål om hva han mente med de anti-amerikanske elementene i filmen, sier Edvardsen. 

Pingisrum_stort.jpg

Filmfotograf Askild Vik Edvardsen fikk prisen i Sundance for beste foto på King of Pingpong, som også vant pris for beste film. – Strømmen gikk flere ganger midt i filmen og regissøren ble stilt aggressive spørsmål om hva han mente med de anti-amerikanske elementene i filmen, sier Edvardsen.

Askild Vik Edvardsen og Jens Jonsson har henholdsvis foto og regi på King of Pingpong, som har svensk kinopremiere 8.februar. På Sundance International Film Festival i Utah ble filmen tildelt prisen for beste foto og beste film.

– Jens var i Sundance, under det som best kan omtales som en katastrofevisning, ler Edvardsen. – Strømmen gikk flere ganger midt i filmen, og Jens ble lyst rett i ansiktet med lommelykt mens han sto på scenen og ble stilt relativt aggressive spørsmål om hva han mente med de anti-amerikanske elementene i filmen, sier filmfotograf Askild Vik Edvardsen.

– Derfor var det ekstra morsomt at filmen fikk to priser på den samme filmfestivalen.

Sier filmfotografen, som kan fortelle at filmens visuelle uttrykk gir assosiasjoner til westernformatet.

– Jeg tror King og Pingpong vant prisen for beste foto fordi den vi har dyrket filmes egenart. Jeg brukte anamorfisk optikk og jobbet analogt i etterarbeidet, noe som er ganske sjeldent i dag.

Ext.jpg

– Den anamorfiske optikken gir referanser til det langsmale westernformatet og passer godt i det flate Norrlandske snølandskapet. Den gir også maksimal utnyttelse av 35mm-negativet, "Man trenger all informasjon man kan få når alt er hvitt", sier Edvardsen.
Som har jobbet sammen med Jens Jonsson på en rekke forskjellige filmprosjekter tidligere.

– Jens og jeg gikk sammen på Dramatiska Institutet fra 1999 til 2002. Vi har laget et sted mellom 10 og 15 kortfilmer, samt TV-serien God Morgon Alla Barn, i tillegg til en haug reklamefilmer. Når kortfilmen Bror Min vant Sølvbjørn i Berlin i 2002, trodde vi at langfilmslivet skulle begynne. Det tok oss fem år å komme i gang med King of Pingpong, og da det endelig skjedde så vi ingen grunn til å spare på kruttet.

Vi ville at det skulle være en debutantfilm full av energi, og ikke bli fanget av alvoret og angsten for å gjøre feil, legger han til.

Jens har bakgrunn som grafisk designer, og sammen har vi tegnet bildemanus og jobbet med det visuelle uttrykket i forhold til farger og scenerier, sier Edvardsen, som selv lar seg inspirere av filmskapere som Dardenne-brødrene, Stanley Kubrick, Ingmar Bergman – og hans fotograf Sven Nyquist.

Sol.jpg

King of Pingpong har svensk kinopremiere den 8.februar.

Les mer om Sundance her, og sjekk ut hjemmesiden til Askild Vik Edvardsen her.

Foto: King of Pingpong

MENY