Strategien bak Jackass–premiere

Jackass lite.jpgJackass 2,5 blir den første studiofilmen som velger lansering på internett til fordel for kinodistribusjon. – Dette er et eksempel på utmerket markedsføring, sier bransjeanalytiker Arild Kalkvik.   

Jackass stort.jpg

Jackass 2,5 blir den første studiofilmen som velger lansering på internett til fordel for kinodistribusjon. -Dette er et eksempel på utmerket markedsføring, sier bransjeanalytiker Arild Kalkvik.
 
Jackass 2,5 er et prosjektsamarbeid mellom Paramount Pictures og MTV Networks. Sammen har de valgt å distribuere filmen via internett. Dette gjør Johnny Knoxvilles film til den første studiofilmen som lanseres på internett til fordel for tradisjonell kinodistribusjon.

– Jackass er et lett konsumerbart TV-konsept, bestående av en samling gags som ikke utgjør noen sammenhengende historie. Derfor passer den ypperlig for internettdistribusjon og DVD-formatet, sier seniorrådgiver i PricewaterhouseCoopers, Arild Kalkvik. 

I motsetning til independentfilmer som har blitt distribuert på internett fordi de ikke har fått kinodistribusjon, er dette en klar markedsføringsstrategi. Jackass 2,5 inneholder opptak fra Jackass Number Two som ikke har blitt vist tidligere, i tillegg til nytt materiale.

– Dette er et eksempel på utmerket markedsføring. Jackass er et tv-basert konsept som ikke trenger å blåses opp på det store kinolerretet. Ved å lansere filmen på internett, får de utnyttet visningsvinduet maksimalt. Internett-hypen man får rundt filmer som dette er en god erstatning for oppmerksomheten kinofilmer får i forbindelse med premiere.

I første omgang vil filmen være tilgjengelig for gratis nedlastning via Blockbuster. Filmen vil også være tilgjengelig via iTunes, og det vil også bli mulig å kjøpe filmen på DVD.

-Det at filmen heter Jackass 2,5 vitner om at det sannsynligvis kommer en treer som vil bli vist på kino. Som med filmen X men 1,5 som kom rett på DVD i USA.

Sier Kalkvik, som tror dette er en måte å holde publikums interesse varm på.

-Det handler om å holde interessen ved like. Det må ikke gå for lang tid mellom hver gang det distribueres en ny film, om man skal holde på publikumet. I tillegg er internettdistribusjon vesentlig rimeligere enn kinodistribusjon.

Kalkvik er sikker på at Jackass 2,5 vil nå målgruppen.

-Jackass-generasjonen bruker mye tid på internett. Bare se på YouTube, som er en yngleplass for unge med ønske om å kringkaste seg selv – de konkurrerer om å publisere egenproduserte snutter hvor man fremstår som tøffest, eller dummest, alt etter hvordan man ser det, avslutter Kalvkvik.

Jackass 2,5 vil være tilgjengelig for gratis nedlastning i USA gjennom Blockbuster fra den 19. desember og ut året på nettstedet blockbuster.jackassworld.com.

Foto: Fra filmen Jackass Number Two

Strategien bak Jackass–premiere

Jackass lite.jpgJackass 2,5 blir den første studiofilmen som velger lansering på internett til fordel for kinodistribusjon. – Dette er et eksempel på utmerket markedsføring, sier bransjeanalytiker Arild Kalkvik.   

Jackass stort.jpg

Jackass 2,5 blir den første studiofilmen som velger lansering på internett til fordel for kinodistribusjon. -Dette er et eksempel på utmerket markedsføring, sier bransjeanalytiker Arild Kalkvik.
 
Jackass 2,5 er et prosjektsamarbeid mellom Paramount Pictures og MTV Networks. Sammen har de valgt å distribuere filmen via internett. Dette gjør Johnny Knoxvilles film til den første studiofilmen som lanseres på internett til fordel for tradisjonell kinodistribusjon.

– Jackass er et lett konsumerbart TV-konsept, bestående av en samling gags som ikke utgjør noen sammenhengende historie. Derfor passer den ypperlig for internettdistribusjon og DVD-formatet, sier seniorrådgiver i PricewaterhouseCoopers, Arild Kalkvik. 

I motsetning til independentfilmer som har blitt distribuert på internett fordi de ikke har fått kinodistribusjon, er dette en klar markedsføringsstrategi. Jackass 2,5 inneholder opptak fra Jackass Number Two som ikke har blitt vist tidligere, i tillegg til nytt materiale.

– Dette er et eksempel på utmerket markedsføring. Jackass er et tv-basert konsept som ikke trenger å blåses opp på det store kinolerretet. Ved å lansere filmen på internett, får de utnyttet visningsvinduet maksimalt. Internett-hypen man får rundt filmer som dette er en god erstatning for oppmerksomheten kinofilmer får i forbindelse med premiere.

I første omgang vil filmen være tilgjengelig for gratis nedlastning via Blockbuster. Filmen vil også være tilgjengelig via iTunes, og det vil også bli mulig å kjøpe filmen på DVD.

-Det at filmen heter Jackass 2,5 vitner om at det sannsynligvis kommer en treer som vil bli vist på kino. Som med filmen X men 1,5 som kom rett på DVD i USA.

Sier Kalkvik, som tror dette er en måte å holde publikums interesse varm på.

-Det handler om å holde interessen ved like. Det må ikke gå for lang tid mellom hver gang det distribueres en ny film, om man skal holde på publikumet. I tillegg er internettdistribusjon vesentlig rimeligere enn kinodistribusjon.

Kalkvik er sikker på at Jackass 2,5 vil nå målgruppen.

-Jackass-generasjonen bruker mye tid på internett. Bare se på YouTube, som er en yngleplass for unge med ønske om å kringkaste seg selv – de konkurrerer om å publisere egenproduserte snutter hvor man fremstår som tøffest, eller dummest, alt etter hvordan man ser det, avslutter Kalvkvik.

Jackass 2,5 vil være tilgjengelig for gratis nedlastning i USA gjennom Blockbuster fra den 19. desember og ut året på nettstedet blockbuster.jackassworld.com.

Foto: Fra filmen Jackass Number Two

MENY