Premiere på iTunes

Selma Blair lite.jpgDa Edward Burns ikke fikk kinodistribusjon på Purple Violets, valgte han å distribuere filmen på iTunes. – Det kan bli en god måte å spre den norske filmen på utenfor det norske markedet, tror produsent Cornelia Boysen.    

Selma Blair stort.jpg

Da Edward Burns ikke fikk kinodistribusjon på Purple Violets, valgte han å distribuere filmen på iTunes. – Det kan bli en god måte å spre den norske filmen på utenfor det norske markedet, tror produsent Cornelia Boysen.

Edward Burns independentfilm Purple Violets blir altså ikke å se på det store lerretet. Det til tross for at han regnes som en av den amerikanske independentfilmens markante profiler. Han skriver selv på MTV-bloggen sin at hans to foregående filmer ikke trakk noe stort publikum til kinosalene. Da Purple Violets ikke fikk kinodistribusjon inngikk Burns et samarbeid med iTunes i stedet. Filmen kan nå lastes ned lovlig til 14 dollar og 99 cents nedlastningen – en ordning regissøren tilsynelatende er fornøyd med.

– Nå skal det sies at Burns valgte iTunes som distribusjonskanal fordi han ikke fikk kinodistribusjon. Hadde han fått et tilbud om normal kinodistribusjon hadde han selvfølgelig valgt det, sier Arild Kalkvik, konsulent i Price Waterhouse Coopers.

Som mener kinodistribusjon handler om å synliggjøre filmen.

– Man sender ikke film på kino for å tjene penger på den, men for å  markedsføre den og gjøre den kjent for et stort publikum, forklarer han.

Produsent Cornelia Boysen i Nordisk film tror filmdistribusjon på internett er en tendens som har kommet for å bli. Ikke minst fordi konkurransen kinofilmene imellom blir stadig større.

– Jeg tror filmdistribusjon via nettet er noe som vil komme mer og mer. Ser man på et land som USA, med store avstander og hard konkurranse, tror jeg nettdistribusjon er et kostnadseffektivt, godt og direkte medium, mener Boysen.

Som understreker at det er viktig å definere hva slags film man snakker om.

– Jeg er veldig opptatt av at film skal vises på kino. Men det avhenger av hvilken type film man snakker om. Man vil distribuere filmer på forskjellige vis, og det er klart noen filmer vil være godt egnet seg til å slippes rett på for eksempel iTunes, sier hun.

– Jeg vil ikke uttale meg om det amerikanske kinosystemet, men jeg tror nettdistribusjon via iTunes og andre nedlastningssteder vil være et vindu som vil åpnes mer og mer, legger hun til.

Boysen tror filmdistribusjon via nettsteder som iTunes vil være en god måte for norske filmskapere å synliggjøre filmene sine utenfor Norge.

– Ja, etter hvert tror jeg det vil være aktuelt for norske filmskapere å bruke distribusjonsavtaler gjennom iTunes eller andre nedlastningstjenester. Det er en god måte å spre den norske filmen utenfor det norske markedet, sier Boysen.

Som presiserer at det viktigste er å bevare filmskapernes rettigheter og unngå ulovlig nedlastning.

– Det viktige i forhold til nedlastning av filmer på nettet, er at vi må inngå gode distribusjonsavtaler slik at vi kan være der og tjene penger på filmene våre i tillegg til å unngå ulovlig nedlastning, sier hun.

Les mer om dette på Rushblogg.

Foto: L.A. Times-fotograf Lawrence K. Ho av Selma Blair

Premiere på iTunes

Selma Blair lite.jpgDa Edward Burns ikke fikk kinodistribusjon på Purple Violets, valgte han å distribuere filmen på iTunes. – Det kan bli en god måte å spre den norske filmen på utenfor det norske markedet, tror produsent Cornelia Boysen.    

Selma Blair stort.jpg

Da Edward Burns ikke fikk kinodistribusjon på Purple Violets, valgte han å distribuere filmen på iTunes. – Det kan bli en god måte å spre den norske filmen på utenfor det norske markedet, tror produsent Cornelia Boysen.

Edward Burns independentfilm Purple Violets blir altså ikke å se på det store lerretet. Det til tross for at han regnes som en av den amerikanske independentfilmens markante profiler. Han skriver selv på MTV-bloggen sin at hans to foregående filmer ikke trakk noe stort publikum til kinosalene. Da Purple Violets ikke fikk kinodistribusjon inngikk Burns et samarbeid med iTunes i stedet. Filmen kan nå lastes ned lovlig til 14 dollar og 99 cents nedlastningen – en ordning regissøren tilsynelatende er fornøyd med.

– Nå skal det sies at Burns valgte iTunes som distribusjonskanal fordi han ikke fikk kinodistribusjon. Hadde han fått et tilbud om normal kinodistribusjon hadde han selvfølgelig valgt det, sier Arild Kalkvik, konsulent i Price Waterhouse Coopers.

Som mener kinodistribusjon handler om å synliggjøre filmen.

– Man sender ikke film på kino for å tjene penger på den, men for å  markedsføre den og gjøre den kjent for et stort publikum, forklarer han.

Produsent Cornelia Boysen i Nordisk film tror filmdistribusjon på internett er en tendens som har kommet for å bli. Ikke minst fordi konkurransen kinofilmene imellom blir stadig større.

– Jeg tror filmdistribusjon via nettet er noe som vil komme mer og mer. Ser man på et land som USA, med store avstander og hard konkurranse, tror jeg nettdistribusjon er et kostnadseffektivt, godt og direkte medium, mener Boysen.

Som understreker at det er viktig å definere hva slags film man snakker om.

– Jeg er veldig opptatt av at film skal vises på kino. Men det avhenger av hvilken type film man snakker om. Man vil distribuere filmer på forskjellige vis, og det er klart noen filmer vil være godt egnet seg til å slippes rett på for eksempel iTunes, sier hun.

– Jeg vil ikke uttale meg om det amerikanske kinosystemet, men jeg tror nettdistribusjon via iTunes og andre nedlastningssteder vil være et vindu som vil åpnes mer og mer, legger hun til.

Boysen tror filmdistribusjon via nettsteder som iTunes vil være en god måte for norske filmskapere å synliggjøre filmene sine utenfor Norge.

– Ja, etter hvert tror jeg det vil være aktuelt for norske filmskapere å bruke distribusjonsavtaler gjennom iTunes eller andre nedlastningstjenester. Det er en god måte å spre den norske filmen utenfor det norske markedet, sier Boysen.

Som presiserer at det viktigste er å bevare filmskapernes rettigheter og unngå ulovlig nedlastning.

– Det viktige i forhold til nedlastning av filmer på nettet, er at vi må inngå gode distribusjonsavtaler slik at vi kan være der og tjene penger på filmene våre i tillegg til å unngå ulovlig nedlastning, sier hun.

Les mer om dette på Rushblogg.

Foto: L.A. Times-fotograf Lawrence K. Ho av Selma Blair

MENY