På "Den store kinodagen" 3. november er det premiere på novellefilmen 5 grøss. – Det er en bransjekonvensjon at publikum ikke er åpne for andre formater enn spillefilmen, sier produsent Maria Ekerhovd.
På "Den store kinodagen" 3. november er det premiere på novellefilmen 5 grøss. – Det er en bransjekonvensjon at publikum ikke er åpne for andre formater enn spillefilmen, sier produsent Maria Ekerhovd.
Sammen På "Den store kinodagen" 3. november er det premiere på novellefilmen 5 grøss. – Det er bare en bransjekonvensjon at publikum ikke er åpne for andre formater enn spillefilmen, sier produsent Maria Ekerhovd.
Sammen med Alligator Films i Bergen er hun stolt av å kunne presentere novellefilmen med grøss som fellesnevner. De gav fem vestlandsregissører muligheten til å illustrere hvert sitt verst tenkelige mareritt.
– Utgangspunktet var at vi var frustrerte over hvor mange flinke regissører vi ikke får jobbet med, fordi de gjerne bruker et år på en kortfilm. Vi ville løfte talentene våre på en god og rask måte. I lyset av debatten om regional filmsatsning ville vi gi et svar på at det går an å lage god film raskt – og få pengene regionalt, sier Ekerhovd.
Resultatet ble filmene Oppvåkningen (Susanne Falkum Løvik), Audition (Marius Soma), Naïn (Therese Jacobsen), Du skal få en dag i morgen (Pål Jackman), og Down Under (Bobbie Peers). Filmen er i sin helhet finansiert med vestlandske midler med støtte fra blant annet Fuzz, Filmkraft Rogaland og Vestnorsk Film.
– Det var kult å gi regissørene frihet utover de konvensjonelle sjangerkravene. Resultatet har blitt en potpurri og publikum har sine personlige favoritt-grøss og diskuterer hvilken film de likte best når de kommer ut av kinosalen, sier produsenten.
Som tror filmen vil klare seg bra på kino.
– Måten å se film på har forandret seg de siste årene. Folk ser film på nettet og i andre kontekster – også utenfor kinosalen. Det er en bransjekonvensjon at publikum ikke er åpne for andre formater enn spillefilmen.
At novellefilmen totalt bare er 34 og et halvt minutt lang bekymrer henne ikke.
– Fordi filmen er såpass kort, får man billetten til halv pris. Ser man i tillegg filmen på premieredagen den 3. november betaler man kun halv pris av halv pris – fordi alle filmer selges til halv pris av ordinær pris på "Den store kinodagen", forklarer Ekerhovd.
Som tror på filmens inntjeningspotensial.
– Fordelen med å lage billig film, er at man ikke trenger de største besøkstallene på kino før man begynner å tjene penger. Vi har et mål om 15 000 solgte billetter.
– Det totale budsjettet på filmen er 4,5 millioner kroner, og det inkluderer Filmfondstøtten til distribusjon. Vi fikk distribusjonsstøtte fra Norsk Filmfond fordi kinosjefene rundt omkring i landet var positive og ville vise filmen. Det er vi glade for, avslutter hun.
5 grøss har nasjonal kinopremiere 5. november. Vil du se filmen til halv pris, kan du se den på "Den store kinodagen".
På "Den store kinodagen" 3. november er det premiere på novellefilmen 5 grøss. – Det er en bransjekonvensjon at publikum ikke er åpne for andre formater enn spillefilmen, sier produsent Maria Ekerhovd.
Sammen På "Den store kinodagen" 3. november er det premiere på novellefilmen 5 grøss. – Det er bare en bransjekonvensjon at publikum ikke er åpne for andre formater enn spillefilmen, sier produsent Maria Ekerhovd.
Sammen med Alligator Films i Bergen er hun stolt av å kunne presentere novellefilmen med grøss som fellesnevner. De gav fem vestlandsregissører muligheten til å illustrere hvert sitt verst tenkelige mareritt.
– Utgangspunktet var at vi var frustrerte over hvor mange flinke regissører vi ikke får jobbet med, fordi de gjerne bruker et år på en kortfilm. Vi ville løfte talentene våre på en god og rask måte. I lyset av debatten om regional filmsatsning ville vi gi et svar på at det går an å lage god film raskt – og få pengene regionalt, sier Ekerhovd.
Resultatet ble filmene Oppvåkningen (Susanne Falkum Løvik), Audition (Marius Soma), Naïn (Therese Jacobsen), Du skal få en dag i morgen (Pål Jackman), og Down Under (Bobbie Peers). Filmen er i sin helhet finansiert med vestlandske midler med støtte fra blant annet Fuzz, Filmkraft Rogaland og Vestnorsk Film.
– Det var kult å gi regissørene frihet utover de konvensjonelle sjangerkravene. Resultatet har blitt en potpurri og publikum har sine personlige favoritt-grøss og diskuterer hvilken film de likte best når de kommer ut av kinosalen, sier produsenten.
Som tror filmen vil klare seg bra på kino.
– Måten å se film på har forandret seg de siste årene. Folk ser film på nettet og i andre kontekster – også utenfor kinosalen. Det er en bransjekonvensjon at publikum ikke er åpne for andre formater enn spillefilmen.
At novellefilmen totalt bare er 34 og et halvt minutt lang bekymrer henne ikke.
– Fordi filmen er såpass kort, får man billetten til halv pris. Ser man i tillegg filmen på premieredagen den 3. november betaler man kun halv pris av halv pris – fordi alle filmer selges til halv pris av ordinær pris på "Den store kinodagen", forklarer Ekerhovd.
Som tror på filmens inntjeningspotensial.
– Fordelen med å lage billig film, er at man ikke trenger de største besøkstallene på kino før man begynner å tjene penger. Vi har et mål om 15 000 solgte billetter.
– Det totale budsjettet på filmen er 4,5 millioner kroner, og det inkluderer Filmfondstøtten til distribusjon. Vi fikk distribusjonsstøtte fra Norsk Filmfond fordi kinosjefene rundt omkring i landet var positive og ville vise filmen. Det er vi glade for, avslutter hun.
5 grøss har nasjonal kinopremiere 5. november. Vil du se filmen til halv pris, kan du se den på "Den store kinodagen".