16. september lanseres filmen The Riddle på DVD gjennom gratisdistribusjon i den engelske avisen The Mail on Sunday. – Vi kunne ikke drømt om en bedre markedsføring, forteller produsent Lars Hermann.
16. september lanseres filmen The Riddle på DVD gjennom gratisdistribusjon i den engelske avisen The Mail on Sunday. – Vi kunne ikke drømt om en bedre markedsføring, forteller produsent Lars Hermann.
Noen husker kanskje oppstusset rundt lanseringen av popartisten Prince siste album ”Planet Earth”, som eksklusivt ble utgitt i overnevnte avis i juli i år. At salget av plata, som nå kan kjøpes i ordinære butikker, har gått over alt forventning har etter sigende klar sammenheng med distribusjonsmetoden.
Når The Mail on Sunday førstkommende søndag for første gang i historien har verdenspremiere på en spillefilm i sin landsdekkende avis, er de klar for nye salgshøyder.
Brendan Foleys nye independent-thriller The Riddle handler om en journalist (Vinnie Jones) som begynner å grave i en rekke mordsaker i forbindelse med funnet av en upublisert Charles Dickens-roman. Filmens danske produsent, Lars Hermann, har troen på denne typen lansering i en landsdekkende avis.
– The Mail on Sunday regner med å selge 2,5 millioner eksemplarer av avisen denne dagen, altså 300 000 eksemplarer ekstra i forhold til et normalt opplag på 2,2 millioner. Får vi ut 2,5 millioner kopier av filmen kunne vi ikke drømt om en bedre markedsføring, sier han.
– I forhold til distribusjon av The Riddle har vi allerede sett en effekt. De siste dagene har distributører fra Spania, Canada, Tyskland, Portugal og flere andre land vist interesse, selv om de ikke vet mye om filmen, legger han til.
I forbindelse med satsningen har The Mail on Sunday gjort en avtale med flere store tv-kanaler i England og Irland om annonsering for utgivelsen. Fram mot lanseringen og verdenspremieren sendes det 30-sekunders reklamespots på britisk og irsk fjernsyn. Når bladet kommer ut på søndag har det skjedd en enorm markedsføring i forkant. Avisen har kjøpt utgivelsesrettighetene til The Riddle kun for denne ene dagen, og etterpå tilbakefaller alle rettighetene til produsentene.
Hermann mener markedsføringen av filmen har vært gull verdt, men tror ikke dette vil forandre markedsføringen av independent film som sådan.
– Det ligger også en risiko i denne formen for markedsføring. I det øyeblikk det sirkulerer 2,5 millioner kopier av filmen rundt omkring i England og Irland risikerer man å finne kopier til salgs for ett pund på Amazon eller eBay. På denne måten kan man ødelegge markedet, forklarer han.
Han mener også det er stor forskjell på det britiske og skandinaviske markedet. En verdenspremiere i en avis fra et skandinavisk land ville sannsynligvis bli for kostbart for avisene fordi opplaget er mindre. Skandinavisk film har også en mye høyere markedsandel på hjemmemarkedet enn britisk film i Storbritannia. Britisk film konkurrerer i så henseende mye mer med amerikansk film om kinopublikumet.
– Engelsk film gjør det dårlig i sitt eget marked, med en markedsandel på om lag 10 %. Jeg tror én av årsakene til at engelske filmer har lav markedsandel på hjemmemarkedet i Storbritannia skyldes dårligere samarbeid mellom produsent og distributør. I motsetning til i Skandinavia er samarbeidet mellom produsent og distributør fra startfasen på et filmprosjekt dårligere i Storbritannia. Alle Skandinaviske filmer kommer på kino, på tross av noen filmer vil trekke et mindre publikum enn andre. Noe annet ville være utenkelig.
–Veldig mange engelske filmer kommer ikke på kino fordi distributørene ikke har troen på dem. De har ikke den samme tradisjonen med å samarbeide med produsentene, slik vi har i Skandinavia. Våre offentlige støttekroner og filmpolitikk krever dessuten at samarbeidet mellom produsent og distributør er tilstede, legger han til.
Hermann tror imidlertid vi vil se flere eksempler på denne formen for distribusjon i tiden som kommer.
– Det er nok ikke siste gang det skjer. Men det finnes ikke mange nok store aviser som har råd til å distribuere på denne måten i Norden. Det avhenger av antall lesere, understreker han.
Les mer om The Riddle i The Mail on Sunday.
16. september lanseres filmen The Riddle på DVD gjennom gratisdistribusjon i den engelske avisen The Mail on Sunday. – Vi kunne ikke drømt om en bedre markedsføring, forteller produsent Lars Hermann.
Noen husker kanskje oppstusset rundt lanseringen av popartisten Prince siste album ”Planet Earth”, som eksklusivt ble utgitt i overnevnte avis i juli i år. At salget av plata, som nå kan kjøpes i ordinære butikker, har gått over alt forventning har etter sigende klar sammenheng med distribusjonsmetoden.
Når The Mail on Sunday førstkommende søndag for første gang i historien har verdenspremiere på en spillefilm i sin landsdekkende avis, er de klar for nye salgshøyder.
Brendan Foleys nye independent-thriller The Riddle handler om en journalist (Vinnie Jones) som begynner å grave i en rekke mordsaker i forbindelse med funnet av en upublisert Charles Dickens-roman. Filmens danske produsent, Lars Hermann, har troen på denne typen lansering i en landsdekkende avis.
– The Mail on Sunday regner med å selge 2,5 millioner eksemplarer av avisen denne dagen, altså 300 000 eksemplarer ekstra i forhold til et normalt opplag på 2,2 millioner. Får vi ut 2,5 millioner kopier av filmen kunne vi ikke drømt om en bedre markedsføring, sier han.
– I forhold til distribusjon av The Riddle har vi allerede sett en effekt. De siste dagene har distributører fra Spania, Canada, Tyskland, Portugal og flere andre land vist interesse, selv om de ikke vet mye om filmen, legger han til.
I forbindelse med satsningen har The Mail on Sunday gjort en avtale med flere store tv-kanaler i England og Irland om annonsering for utgivelsen. Fram mot lanseringen og verdenspremieren sendes det 30-sekunders reklamespots på britisk og irsk fjernsyn. Når bladet kommer ut på søndag har det skjedd en enorm markedsføring i forkant. Avisen har kjøpt utgivelsesrettighetene til The Riddle kun for denne ene dagen, og etterpå tilbakefaller alle rettighetene til produsentene.
Hermann mener markedsføringen av filmen har vært gull verdt, men tror ikke dette vil forandre markedsføringen av independent film som sådan.
– Det ligger også en risiko i denne formen for markedsføring. I det øyeblikk det sirkulerer 2,5 millioner kopier av filmen rundt omkring i England og Irland risikerer man å finne kopier til salgs for ett pund på Amazon eller eBay. På denne måten kan man ødelegge markedet, forklarer han.
Han mener også det er stor forskjell på det britiske og skandinaviske markedet. En verdenspremiere i en avis fra et skandinavisk land ville sannsynligvis bli for kostbart for avisene fordi opplaget er mindre. Skandinavisk film har også en mye høyere markedsandel på hjemmemarkedet enn britisk film i Storbritannia. Britisk film konkurrerer i så henseende mye mer med amerikansk film om kinopublikumet.
– Engelsk film gjør det dårlig i sitt eget marked, med en markedsandel på om lag 10 %. Jeg tror én av årsakene til at engelske filmer har lav markedsandel på hjemmemarkedet i Storbritannia skyldes dårligere samarbeid mellom produsent og distributør. I motsetning til i Skandinavia er samarbeidet mellom produsent og distributør fra startfasen på et filmprosjekt dårligere i Storbritannia. Alle Skandinaviske filmer kommer på kino, på tross av noen filmer vil trekke et mindre publikum enn andre. Noe annet ville være utenkelig.
–Veldig mange engelske filmer kommer ikke på kino fordi distributørene ikke har troen på dem. De har ikke den samme tradisjonen med å samarbeide med produsentene, slik vi har i Skandinavia. Våre offentlige støttekroner og filmpolitikk krever dessuten at samarbeidet mellom produsent og distributør er tilstede, legger han til.
Hermann tror imidlertid vi vil se flere eksempler på denne formen for distribusjon i tiden som kommer.
– Det er nok ikke siste gang det skjer. Men det finnes ikke mange nok store aviser som har råd til å distribuere på denne måten i Norden. Det avhenger av antall lesere, understreker han.
Les mer om The Riddle i The Mail on Sunday.