Formatkrigen eskalerer

Krigen om neste generasjons lagringsformat tok en ny vending da Paramount valgte HD-DVD. – Mitt inntrykk er at analytikerne holder en knapp på Blu-ray, mener Arild Kalkvik. I mellomtiden synes forbrukerne å være tilfreds med å handle DVD.

Krigen om neste generasjons lagringsformat tok en ny vending da Paramount valgte HD-DVD. – Mitt inntrykk er at analytikerne holder en knapp på Blu-ray, mener Arild Kalkvik. I mellomtiden synes forbrukerne å være tilfreds med å handle DVD.

Denne uken besluttet filmstudioet Paramount å lansere disketter bare på HD-DVD formatet. Det innebærer at Sony og det konkurrerende formatet Blu-ray får knivskarp konkurranse om å bli ledende på markedet i årene som kommer.

Samtidig passerte det optiske platelagringsformatet DVD (Digital Versatile Disc) det kassettbaserte lagringsformatet VHS (Video Home System) på verdensbasis (kilde: Screen). Den første kjensgjerningen forteller oss at kampen om å bli det ledende formatet ennå ikke er over; den andre sier mye om utviklingen sett i et globalt perspektiv: Forbrukerne henger langt bak utviklerne av de nyeste lagringssystemene, og fortsatt er det DVD som gjelder for brorparten av forbrukerne i vesten.

– Formatkrigen i dag er en krig mellom hardware-leverandørene og studioene. De som eier formatene vil ha sin del av gildet, forteller seniorrådgiver Arild Kalkvik i PricewaterhouseCoopers.

Han tror bransjen taper mer på krigen enn forbrukerne.

– Bransjen får ikke kommersialisert det nye formatet. Kvaliteten er avgjort bedre på HD-formatet enn på DVD. Men kvalitet og pris følger hverandre, og prisen på de nye formatene er som regel høyere. Derfor avventer konsumentene utfallet av formatkrigen til det er klart om det er HD-DVD eller Blu-ray som tar siste stikk.

– DVD-formatet vi bruker i dag er jo av grei nok kvalitet. Forbrukere som deg og meg er ikke desperate etter å bytte ut det DVD-formatet med HD-formatet. Dette til tross for at mange forbrukere på det norske markedet allerede har investert i HD-skjermer, og således er i stand til å ta i bruk de nye formatene, mener Kalkvik.

Forbrukerne akter altså ikke å betale for formatkrigen av egen lomme. De vil ikke sitte igjen med annenrangs utstyr eller hybridsystemer som kan spille flere formater.

– Grunnen til at DVD ble en suksess var at produsentene ble enige om ett format. Forbrukerne vil ikke investere i et format som må kasseres om et par års tid. For noen år siden betalte man gjerne 250 kr for en DVD, mot 99 kroner i dag, sier Kalkvik.

Dagens formatkrig skiller seg med andre ord fra den vi så på 80-tallet, hvor de to formatene Betamax og VHS i en periode delte kjøpermarkedet mellom seg.

– Krigen på 80-tallet handlet i større grad om kvalitet enn i dag. VHS-formatet vant over Betamax og Video 2000 selv om VHS var det dårligste formatet. Det nye HD-formatet overgår DVD-formatet. I dag handler det nok mer om at når ting er dyre, vurderer folk produktets levetid, tror Kalkvik.

Som mener det er for tidlig å si hvem som vil vinne formatkrigen.

– Mitt inntrykk er at analytikerne holder en knapp på Blu-ray. Men det er nok for tidlig å skille ut en vinner i det kappløpet der, avslutter han.

Formatkrigen eskalerer

Krigen om neste generasjons lagringsformat tok en ny vending da Paramount valgte HD-DVD. – Mitt inntrykk er at analytikerne holder en knapp på Blu-ray, mener Arild Kalkvik. I mellomtiden synes forbrukerne å være tilfreds med å handle DVD.

Krigen om neste generasjons lagringsformat tok en ny vending da Paramount valgte HD-DVD. – Mitt inntrykk er at analytikerne holder en knapp på Blu-ray, mener Arild Kalkvik. I mellomtiden synes forbrukerne å være tilfreds med å handle DVD.

Denne uken besluttet filmstudioet Paramount å lansere disketter bare på HD-DVD formatet. Det innebærer at Sony og det konkurrerende formatet Blu-ray får knivskarp konkurranse om å bli ledende på markedet i årene som kommer.

Samtidig passerte det optiske platelagringsformatet DVD (Digital Versatile Disc) det kassettbaserte lagringsformatet VHS (Video Home System) på verdensbasis (kilde: Screen). Den første kjensgjerningen forteller oss at kampen om å bli det ledende formatet ennå ikke er over; den andre sier mye om utviklingen sett i et globalt perspektiv: Forbrukerne henger langt bak utviklerne av de nyeste lagringssystemene, og fortsatt er det DVD som gjelder for brorparten av forbrukerne i vesten.

– Formatkrigen i dag er en krig mellom hardware-leverandørene og studioene. De som eier formatene vil ha sin del av gildet, forteller seniorrådgiver Arild Kalkvik i PricewaterhouseCoopers.

Han tror bransjen taper mer på krigen enn forbrukerne.

– Bransjen får ikke kommersialisert det nye formatet. Kvaliteten er avgjort bedre på HD-formatet enn på DVD. Men kvalitet og pris følger hverandre, og prisen på de nye formatene er som regel høyere. Derfor avventer konsumentene utfallet av formatkrigen til det er klart om det er HD-DVD eller Blu-ray som tar siste stikk.

– DVD-formatet vi bruker i dag er jo av grei nok kvalitet. Forbrukere som deg og meg er ikke desperate etter å bytte ut det DVD-formatet med HD-formatet. Dette til tross for at mange forbrukere på det norske markedet allerede har investert i HD-skjermer, og således er i stand til å ta i bruk de nye formatene, mener Kalkvik.

Forbrukerne akter altså ikke å betale for formatkrigen av egen lomme. De vil ikke sitte igjen med annenrangs utstyr eller hybridsystemer som kan spille flere formater.

– Grunnen til at DVD ble en suksess var at produsentene ble enige om ett format. Forbrukerne vil ikke investere i et format som må kasseres om et par års tid. For noen år siden betalte man gjerne 250 kr for en DVD, mot 99 kroner i dag, sier Kalkvik.

Dagens formatkrig skiller seg med andre ord fra den vi så på 80-tallet, hvor de to formatene Betamax og VHS i en periode delte kjøpermarkedet mellom seg.

– Krigen på 80-tallet handlet i større grad om kvalitet enn i dag. VHS-formatet vant over Betamax og Video 2000 selv om VHS var det dårligste formatet. Det nye HD-formatet overgår DVD-formatet. I dag handler det nok mer om at når ting er dyre, vurderer folk produktets levetid, tror Kalkvik.

Som mener det er for tidlig å si hvem som vil vinne formatkrigen.

– Mitt inntrykk er at analytikerne holder en knapp på Blu-ray. Men det er nok for tidlig å skille ut en vinner i det kappløpet der, avslutter han.

MENY