I morgen kl. 18.00 åpner den femte bollywoodfestivalen i rekken i Oslo. – Vi håper på et sted mellom fem og seks tusen besøkende, sier festivalkoordinator Shan Qureshi.
I morgen kl. 18.00 åpner den femte bollywoodfestivalen i rekken i Oslo. – Vi håper på et sted mellom fem og seks tusen besøkende, sier festivalkoordinator Shan Qureshi.
Fra 10. til16. august er det BollywoodFest på Soria Moria. Festivalen har fokus på verdens største filmindustri og fargerik indisk kultur. I år byr festivalen på over 20 filmer; deriblant to norgespremierer og visninger av storfilmer og gamle klassikere.
– Programmet er variert og det er noe for en hver smak, legger Shan til, som for øvrig er sønn av Nasrullah Qureshi, festivalsjef og skuespiller kjent fra TV-serien Syv Søste og filmen Izzat.
Det er den prisbelønte filmen Colours of Sacrifice (Rang de Basanti) som åpner festivalen. Bollywoodstjernen Amisha Patel spiller i filmen, og er festivalens æresgjest. I India er hun større en Madonna og hollywoodkjendiser blekner i forhold.
Maksimalt Mumbai
Patel skal også være tilstede under åpningen av utstillingen Maksimalt Mumbai på Filmens Hus. Bollywood-stjernen skal avduke et plakatkunstmaleri hvor fire av de største norske skuespillerne er portrettert på ekte Bollywood-filmplakatvis. Lerretet, som måler to ganger fire meter skal henge permanent på Filmens Hus.
Det er Norsk Filminstitutts grafiske formgiver, Yngve Aasen, som har designet utstillingen og samarbeidet med indiske plakatkunstmalere i prosessen fram mot den ferdige utstillingen.
– Jeg fikk tilfeldigvis kontakt med plakatkunstmalerne i Sveits, som lever av å gjøre oppdrag i utlandet. De samarbeider med gallerier verden over og holder worshops om den indiske plakatkunsten. Den tradisjonelle håndmalte filmplakaten som kommersielt uttrykk er i ferd med å forsvinne i dagens India, forklarer han.
Utstillingen for øvrig illustrerer prosessen rundt håndverket, og bildenes symbol- og etterbruk.
– Når en film tas av plakaten i India, bruker de fattige filmplakatene som isolernende tak over husene sine. Vi har nok et litt nostalgisk syn på det forsvinnende håndverket, som inderne selv ikke har. Hvis en film har en håndmalt plakat i dag, vil den bli stemplet som en b-film i dagens India, legger han til.
Som et ledd i Maksimalt Mumbai skal det vises to bollywoodfilmer på Cinemateket.
Slik kan publikum få filmopplevelser på Filmens Hus i tillegg til på Soria Moria.
Bollywood er betegnelsen på den Mumbai-baserte, hinditalende filmindustrien i India. Sammen med den øvrige indiske filmindustrien går den for å være verdens største, når det kommer til produksjon. Uttrykket Bollywood er en sammensmeltning mellom de to stedsnavnene Hollywood og Bombay (nåværende Mumbai).
Utstilingen Maksimalt Mumbai er åpen for publikum på Galleriet i Filmens hus 13. august – 1. oktober 2007, og BollywoodFest løper fra 10.-16. august.
Foto: Yngve Aasen, NFI
I morgen kl. 18.00 åpner den femte bollywoodfestivalen i rekken i Oslo. – Vi håper på et sted mellom fem og seks tusen besøkende, sier festivalkoordinator Shan Qureshi.
Fra 10. til16. august er det BollywoodFest på Soria Moria. Festivalen har fokus på verdens største filmindustri og fargerik indisk kultur. I år byr festivalen på over 20 filmer; deriblant to norgespremierer og visninger av storfilmer og gamle klassikere.
– Programmet er variert og det er noe for en hver smak, legger Shan til, som for øvrig er sønn av Nasrullah Qureshi, festivalsjef og skuespiller kjent fra TV-serien Syv Søste og filmen Izzat.
Det er den prisbelønte filmen Colours of Sacrifice (Rang de Basanti) som åpner festivalen. Bollywoodstjernen Amisha Patel spiller i filmen, og er festivalens æresgjest. I India er hun større en Madonna og hollywoodkjendiser blekner i forhold.
Maksimalt Mumbai
Patel skal også være tilstede under åpningen av utstillingen Maksimalt Mumbai på Filmens Hus. Bollywood-stjernen skal avduke et plakatkunstmaleri hvor fire av de største norske skuespillerne er portrettert på ekte Bollywood-filmplakatvis. Lerretet, som måler to ganger fire meter skal henge permanent på Filmens Hus.
Det er Norsk Filminstitutts grafiske formgiver, Yngve Aasen, som har designet utstillingen og samarbeidet med indiske plakatkunstmalere i prosessen fram mot den ferdige utstillingen.
– Jeg fikk tilfeldigvis kontakt med plakatkunstmalerne i Sveits, som lever av å gjøre oppdrag i utlandet. De samarbeider med gallerier verden over og holder worshops om den indiske plakatkunsten. Den tradisjonelle håndmalte filmplakaten som kommersielt uttrykk er i ferd med å forsvinne i dagens India, forklarer han.
Utstillingen for øvrig illustrerer prosessen rundt håndverket, og bildenes symbol- og etterbruk.
– Når en film tas av plakaten i India, bruker de fattige filmplakatene som isolernende tak over husene sine. Vi har nok et litt nostalgisk syn på det forsvinnende håndverket, som inderne selv ikke har. Hvis en film har en håndmalt plakat i dag, vil den bli stemplet som en b-film i dagens India, legger han til.
Som et ledd i Maksimalt Mumbai skal det vises to bollywoodfilmer på Cinemateket.
Slik kan publikum få filmopplevelser på Filmens Hus i tillegg til på Soria Moria.
Bollywood er betegnelsen på den Mumbai-baserte, hinditalende filmindustrien i India. Sammen med den øvrige indiske filmindustrien går den for å være verdens største, når det kommer til produksjon. Uttrykket Bollywood er en sammensmeltning mellom de to stedsnavnene Hollywood og Bombay (nåværende Mumbai).
Utstilingen Maksimalt Mumbai er åpen for publikum på Galleriet i Filmens hus 13. august – 1. oktober 2007, og BollywoodFest løper fra 10.-16. august.
Foto: Yngve Aasen, NFI