Sommerens kinokrig

Hollywood-studioene ruster seg til storkrig på norske kinoer i sommer – blant annet for å komme piratene i forkjøpet. Hvordan påvirker det de norske distributørenes strategier?

Hollywood-studioene ruster seg til storkrig på norske kinoer i sommer – blant annet for å komme piratene i forkjøpet. Hvordan påvirker det de norske distributørenes strategier?

Det er fristende å sammenligne Hollywood med et krigsmaskineri: hele tiden rustet til nye angrep. I dag tvinger et økende antall piratnedlastinger filmstudioene til å endre strategi. Det kan synes som om ”klasebombing” er blitt en av løsningene. Nå er målet å hanke inn så mange publikummere som mulig i løpet av kortest mulig tid. Resultatet har blitt at de virkelig store suksessene, som de siste Pirates– og Spiderman-filmene, spiller inn store deler av eller hele budsjettet sitt allerede den første helgen på amerikanske kinoer. Disse dagene er ofte blitt helt avgjørende for filmens videre skjebne.

– Media er raskt ute med å proklamere en films fiasko hvis den ikke slår til på åpningshelgen, bekrefter Jarle Namtvedt, presseansvarlig i Sandrew Metronome. – Men vi har ikke noe uttalt press fra selskapene om å få så og så mange besøkende til åpningshelgen. Allikevel merker vi veldig hvor viktig nettopp disse tre dagene er blitt i forhold til tidligere.

Denne strategien benyttes ikke på amerikanske kinoer alene. Den illegale nedlastingen foregår overalt, og Hollywood må gjøre mer enn bare å få flest mulig amerikanere inn i salen før de rekker å laste ned filmen gratis. For de virkelig store filmene har dette gitt seg utslag i at de lanseres som verdenspremierer. Vi opplevde dette med Ringenes Herre-, Star Wars– og Matrix-trilogiene, der eksempelvis Atter en Konge dro inn 250 millioner dollar på fem dager på i overkant av 14 000 kinosaler verden over. Dette endte til slutt opp som nesten 25 prosent av filmens totale inntekter på kino, noe som både understreker viktigheten av åpningshelgen og verdien av en vellykket verdenslansering.

Her til lands har denne utviklingen betydd at sommeren virkelig har blitt kinotid. I de kommende månedene vil det merkes sterkere enn noensinne. Flere etablerte merkevarer får sine oppfølgere, og et overblikk på programmet kan gjøre en nesten svimmel: Pirates of the Caribbean 3, Spiderman 3, Shrek 3, Jason Bourne 3, Ocean´s 3, Rush Hour 3, Die Hard 4 og Harry Potter 5 skal alle ha premiere i løpet av noen hektiske sommermåneder. Men hvordan forholder de norske distributørene seg til dette? Buena Vista skal eksempelvis sjonglere lanseringen av Spiderman 3 på verdenspremieren 4. mai, etterfulgt av at den siste Pirates-filmen kommer bare to uker etter.

– Vi føler at vi virkelig setter startskuddet for maratonen! Begge filmene har veldig mange tilhengere i Norge, og spesielt Pirates appellerer til et veldig bredt publikum. Vi håper selvsagt å få mest mulig ut av Spiderman før piratene, men vi er sikre på at begge disse er filmer som publikum vil ha med seg, sier Sandy Foyn-Notland i Buena Vista, som ikke virker spesielt nervøs over å ha to så store filmer tête à tête, snarere tvert i mot:

– Vi kommer til å sette veldig fokus på at vi har verdenspremierer på begge filmene, og det med oppstart rett etter påske. Verdenslanseringen gjør også at vi vil dra stor nytte av all omtalen filmene får ellers i verden.

Så hva med den norske filmen opp i alt dette, spør du kanskje. Den eksisterer ikke i sommermånedene. Første film som våger seg ut i kryssilden er Nils Gaups Kautokeinoopprøret, men det er så sent 31. august. Og med et budsjett på 50 millioner kroner er den så absolutt for norsk blockbuster å regne. Filmen har eksempelvis premiere samme dag som en annen av årets desidert mest hypede filmer, Shrek 3. Christin Berg i Oslo Kinematografer gleder seg også til Kautokeinoopprøret, og er ikke fremmed for å plassere den i storstua Colosseum fremfor den mer opplagte kandidaten Shrek 3.

– Norske storproduksjoner har som regel gjort at vi har gått av mann av huse – tenk bare på Kristin Lavransdatter og Nils Gaups egen Veiviseren!

Så hvorfor lanseres ikke norske filmer om sommeren? Namtvedt tror fraværet av norske filmer har med mangelen på mediekanaler å gjøre.

– Om sommeren holder typiske formater som Skavlan og Frokost-TV sesongstengt, og det gjør det vanskelig å gjøre publikum oppmerksom. Kautokeinoopprøret kommer eksempelvis helt i starten av nye tv-sesonger, så det innebærer at vi må finne oss alternative måter å nå publikum på, forteller Namtvedt.

Berg skulle gjerne sett mer norsk film i sommermånedene:

– Etter premieren på Kill Buljo er det kun én norsk dokumentar som skal opp hos oss før Kautokeinoopprøret. Det betyr hele fem måneder uten norsk film på kino, trass i at vi om sommeren kan tilby både bedre plass og lengre spilletid, noe som absolutt kunne genere flere besøkende enn i de trange høstmånedene.

Det er unektelig litt spesielt at fem av årets tolv måneder skal være uten norsk film. Men samtidig er det kanskje forståelig? Sommeren er blitt en real slagmark, der få andre aktører enn de virkelig store som våger seg utpå. Fra Spiderman 3s premiere på Colosseum 4. mai frem til Pixars Ratatouille 28. september skal det vanskelig gjøres å overdøve smellene fra Hollywoods mitraljøser. Men hvor blir det av motstandsbevegelsen?

Foto: Pirates of the Caribbean – At World’s End

Sommerens kinokrig

Hollywood-studioene ruster seg til storkrig på norske kinoer i sommer – blant annet for å komme piratene i forkjøpet. Hvordan påvirker det de norske distributørenes strategier?

Hollywood-studioene ruster seg til storkrig på norske kinoer i sommer – blant annet for å komme piratene i forkjøpet. Hvordan påvirker det de norske distributørenes strategier?

Det er fristende å sammenligne Hollywood med et krigsmaskineri: hele tiden rustet til nye angrep. I dag tvinger et økende antall piratnedlastinger filmstudioene til å endre strategi. Det kan synes som om ”klasebombing” er blitt en av løsningene. Nå er målet å hanke inn så mange publikummere som mulig i løpet av kortest mulig tid. Resultatet har blitt at de virkelig store suksessene, som de siste Pirates– og Spiderman-filmene, spiller inn store deler av eller hele budsjettet sitt allerede den første helgen på amerikanske kinoer. Disse dagene er ofte blitt helt avgjørende for filmens videre skjebne.

– Media er raskt ute med å proklamere en films fiasko hvis den ikke slår til på åpningshelgen, bekrefter Jarle Namtvedt, presseansvarlig i Sandrew Metronome. – Men vi har ikke noe uttalt press fra selskapene om å få så og så mange besøkende til åpningshelgen. Allikevel merker vi veldig hvor viktig nettopp disse tre dagene er blitt i forhold til tidligere.

Denne strategien benyttes ikke på amerikanske kinoer alene. Den illegale nedlastingen foregår overalt, og Hollywood må gjøre mer enn bare å få flest mulig amerikanere inn i salen før de rekker å laste ned filmen gratis. For de virkelig store filmene har dette gitt seg utslag i at de lanseres som verdenspremierer. Vi opplevde dette med Ringenes Herre-, Star Wars– og Matrix-trilogiene, der eksempelvis Atter en Konge dro inn 250 millioner dollar på fem dager på i overkant av 14 000 kinosaler verden over. Dette endte til slutt opp som nesten 25 prosent av filmens totale inntekter på kino, noe som både understreker viktigheten av åpningshelgen og verdien av en vellykket verdenslansering.

Her til lands har denne utviklingen betydd at sommeren virkelig har blitt kinotid. I de kommende månedene vil det merkes sterkere enn noensinne. Flere etablerte merkevarer får sine oppfølgere, og et overblikk på programmet kan gjøre en nesten svimmel: Pirates of the Caribbean 3, Spiderman 3, Shrek 3, Jason Bourne 3, Ocean´s 3, Rush Hour 3, Die Hard 4 og Harry Potter 5 skal alle ha premiere i løpet av noen hektiske sommermåneder. Men hvordan forholder de norske distributørene seg til dette? Buena Vista skal eksempelvis sjonglere lanseringen av Spiderman 3 på verdenspremieren 4. mai, etterfulgt av at den siste Pirates-filmen kommer bare to uker etter.

– Vi føler at vi virkelig setter startskuddet for maratonen! Begge filmene har veldig mange tilhengere i Norge, og spesielt Pirates appellerer til et veldig bredt publikum. Vi håper selvsagt å få mest mulig ut av Spiderman før piratene, men vi er sikre på at begge disse er filmer som publikum vil ha med seg, sier Sandy Foyn-Notland i Buena Vista, som ikke virker spesielt nervøs over å ha to så store filmer tête à tête, snarere tvert i mot:

– Vi kommer til å sette veldig fokus på at vi har verdenspremierer på begge filmene, og det med oppstart rett etter påske. Verdenslanseringen gjør også at vi vil dra stor nytte av all omtalen filmene får ellers i verden.

Så hva med den norske filmen opp i alt dette, spør du kanskje. Den eksisterer ikke i sommermånedene. Første film som våger seg ut i kryssilden er Nils Gaups Kautokeinoopprøret, men det er så sent 31. august. Og med et budsjett på 50 millioner kroner er den så absolutt for norsk blockbuster å regne. Filmen har eksempelvis premiere samme dag som en annen av årets desidert mest hypede filmer, Shrek 3. Christin Berg i Oslo Kinematografer gleder seg også til Kautokeinoopprøret, og er ikke fremmed for å plassere den i storstua Colosseum fremfor den mer opplagte kandidaten Shrek 3.

– Norske storproduksjoner har som regel gjort at vi har gått av mann av huse – tenk bare på Kristin Lavransdatter og Nils Gaups egen Veiviseren!

Så hvorfor lanseres ikke norske filmer om sommeren? Namtvedt tror fraværet av norske filmer har med mangelen på mediekanaler å gjøre.

– Om sommeren holder typiske formater som Skavlan og Frokost-TV sesongstengt, og det gjør det vanskelig å gjøre publikum oppmerksom. Kautokeinoopprøret kommer eksempelvis helt i starten av nye tv-sesonger, så det innebærer at vi må finne oss alternative måter å nå publikum på, forteller Namtvedt.

Berg skulle gjerne sett mer norsk film i sommermånedene:

– Etter premieren på Kill Buljo er det kun én norsk dokumentar som skal opp hos oss før Kautokeinoopprøret. Det betyr hele fem måneder uten norsk film på kino, trass i at vi om sommeren kan tilby både bedre plass og lengre spilletid, noe som absolutt kunne genere flere besøkende enn i de trange høstmånedene.

Det er unektelig litt spesielt at fem av årets tolv måneder skal være uten norsk film. Men samtidig er det kanskje forståelig? Sommeren er blitt en real slagmark, der få andre aktører enn de virkelig store som våger seg utpå. Fra Spiderman 3s premiere på Colosseum 4. mai frem til Pixars Ratatouille 28. september skal det vanskelig gjøres å overdøve smellene fra Hollywoods mitraljøser. Men hvor blir det av motstandsbevegelsen?

Foto: Pirates of the Caribbean – At World’s End

MENY