Publikumsinteressen for Sønner er stor i San Sebastian. Lørdag avsluttes festivalen med prisutdeling, hvor filmen har muligheter i tre kategorier.
Publikumsinteressen for Sønner er stor i San Sebastian. Lørdag avsluttes festivalen med prisutdeling, hvor filmen har muligheter i tre kategorier.
Sønner er, som eneste norske film, representert på filmfestivalen i San Sebastian. Her har filmen fått stor oppmerksomhet.
– Dette har vært veldig moro. Først og fremst har det vært et bra møte med et internasjonalt publikum. Det var fire publikumsvisninger og en pressevisning av filmen, og etter hver visning har det vært en spørsmål og svar-runde. Da har hele salen blitt igjen og vært interessert i å diskutere filmen, og det ble stilt mange smarte spørsmål, forteller produsent Eric Vogel.
– En ting er at publikum består av bransjefolk, men en stor del er også spanske filmelskere som reiser opp til festivalen hvert år. Det er spennende å bytte publikum, det blir som en ny premiere. Folk ler på nye steder, sier produsenten.
Som forteller at hva interessen vil bety for salg ikke er klart, men at salgsagenten Bavaria Film International nå vil følge opp de interessentene som har meldt seg. Festivalen avsluttes med prisutdeling lørdag 30. september. Her konkurrerer Sønner i tre priskategorier: ”Beste nye regissør”, ”beste nye manusforfatter”, og dessuten en publikumspris.
– Den er det en ungdomsjury som deler ut. Etter hvert som juryen ser filmen, kan man følge med på deres reaksjon på et barometer, og nå har jeg faktisk nettopp fått beskjed om at vi ligger på andreplass på barometeret! Til sammen er det 18 filmer i vårt program, og jeg tror juryen nå har sett 15-16 av disse. Det er jeg storfornøyd med. Det viser at filmen også treffer ungdom i utlandet.
Publikumsinteressen for Sønner er stor i San Sebastian. Lørdag avsluttes festivalen med prisutdeling, hvor filmen har muligheter i tre kategorier.
Sønner er, som eneste norske film, representert på filmfestivalen i San Sebastian. Her har filmen fått stor oppmerksomhet.
– Dette har vært veldig moro. Først og fremst har det vært et bra møte med et internasjonalt publikum. Det var fire publikumsvisninger og en pressevisning av filmen, og etter hver visning har det vært en spørsmål og svar-runde. Da har hele salen blitt igjen og vært interessert i å diskutere filmen, og det ble stilt mange smarte spørsmål, forteller produsent Eric Vogel.
– En ting er at publikum består av bransjefolk, men en stor del er også spanske filmelskere som reiser opp til festivalen hvert år. Det er spennende å bytte publikum, det blir som en ny premiere. Folk ler på nye steder, sier produsenten.
Som forteller at hva interessen vil bety for salg ikke er klart, men at salgsagenten Bavaria Film International nå vil følge opp de interessentene som har meldt seg. Festivalen avsluttes med prisutdeling lørdag 30. september. Her konkurrerer Sønner i tre priskategorier: ”Beste nye regissør”, ”beste nye manusforfatter”, og dessuten en publikumspris.
– Den er det en ungdomsjury som deler ut. Etter hvert som juryen ser filmen, kan man følge med på deres reaksjon på et barometer, og nå har jeg faktisk nettopp fått beskjed om at vi ligger på andreplass på barometeret! Til sammen er det 18 filmer i vårt program, og jeg tror juryen nå har sett 15-16 av disse. Det er jeg storfornøyd med. Det viser at filmen også treffer ungdom i utlandet.
[…] I forrige uke spådde han kortfilmen en lovende fremtid på Rushblogg. Han mener publikum har lyst til å se gode kortfilmer, at de er villig til å betale for det, og at distribusjonskanalene finnes. Altså norsk kortfilms kommersielle potensiale endelig muligheten til å utnyttes. Line Sandsmark, produsent i SF Norge, som tidligere har vært leder for Vestnorsk Filmsenter og produsert kortfilmen Døren som ikke smakk, mener det er positivt å gjøre kortfilm tilgjengelig på nettet.- Både musikk- og filmbransjen er i en omstillingsfase. Man må forholde seg pragmatisk til at dette er et faktum. Å gjøre kortfilmer tilgjengelig på nettet er veldig bra, så lenge man ivaretar de kunstneriske rettighetene og kravene til økonomisk inntjening. – Det er noen år siden jeg jobbet aktivt med kortfilm selv. Før ble man som kortfilmskaper frarådet å gjøre kortfilmene sine tilgjengelige på nettet fordi det kunne undergrave muligheten til å selge inn filmene på filmfestivaler og på tv. Festivalene krever eksklusivitet. Når det er sagt viser festivalene kun et knippe filmer. Hvis man ser nettet som eneste distribusjonskanal er PR-effekten fantastisk, legger hun til.Karolina Lidin er sjef for Filmkontakt Nord (FkN), som arbeider for promoteringen av nordisk kort- og dokumentarfilm internasjonalt. Også hun tror på nettet som distribusjonskanal. […]
[…] I forrige uke spådde han kortfilmen en lovende fremtid på Rushblogg. Han mener publikum har lyst til å se gode kortfilmer, at de er villig til å betale for det, og at distribusjonskanalene finnes. Altså norsk kortfilms kommersielle potensiale endelig muligheten til å utnyttes. Line Sandsmark, produsent i SF Norge, som tidligere har vært leder for Vestnorsk Filmsenter og produsert kortfilmen Døren som ikke smakk, mener det er positivt å gjøre kortfilm tilgjengelig på nettet.- Både musikk- og filmbransjen er i en omstillingsfase. Man må forholde seg pragmatisk til at dette er et faktum. Å gjøre kortfilmer tilgjengelig på nettet er veldig bra, så lenge man ivaretar de kunstneriske rettighetene og kravene til økonomisk inntjening. – Det er noen år siden jeg jobbet aktivt med kortfilm selv. Før ble man som kortfilmskaper frarådet å gjøre kortfilmene sine tilgjengelige på nettet fordi det kunne undergrave muligheten til å selge inn filmene på filmfestivaler og på tv. Festivalene krever eksklusivitet. Når det er sagt viser festivalene kun et knippe filmer. Hvis man ser nettet som eneste distribusjonskanal er PR-effekten fantastisk, legger hun til.Karolina Lidin er sjef for Filmkontakt Nord (FkN), som arbeider for promoteringen av nordisk kort- og dokumentarfilm internasjonalt. Også hun tror på nettet som distribusjonskanal. […]