Team Antonsen-effekten har spredt seg til filmen: Både Eia, Tufte og andre komikere er nå like uunværlige for norsk film som for norsk fjernsyn.
Team Antonsen-effekten har spredt seg til filmen: Både Eia, Tufte og andre komikere er nå like uunværlige for norsk film som for norsk fjernsyn.
Team Antonsen-effekten har spredt seg til filmen: Både Eia, Tufte og andre komikere er nå like uunværlige for norsk film som for norsk fjernsyn.
2003 ble året da norske komikere for alvor slo igjennom i hovedroller i norske filmer. Først var det Håvard Lilleheie i United, så Thomas Giertsen i Kvinnen i mitt liv. Men også komikere som Bård Tufte Johansen, Marit Åslein, Espen Eckbo og Harald Eia markerte seg som filmskuespillere. Og denne utviklingen vil bare tilta i omfang etter den formidable
suksessen til Team Antonsen på NRK.
Ikke siden revymiljøets status på 1950-tallet har norske komikere hatt så stor innflytelse over hva som lages av norsk film.
-På 1950-tallet hadde man ca tyve navn fra miljøet rundt Chat Noir og Edderkoppen som også ble brukt som filmskuespillere, forteller produsent John M Jacobsen. – Nå har vi fått dette tilbake. Ikke fra revyscenen, men fra stand-up og tv-bransjen.
Tv og stand up-miljøet har skapt kjendiser som er populære og store nok til å trekke et større publikum til norske filmer. Tidligere har norsk film blitt kritisert for at man bruker de samme skuespillerne i film etter film. Nå har vi fått en hel generasjon fra et annet miljø, og disse er både spennende og nye, samtidig som de ofte er mer kjente enn de fleste etablerte skuespillere. Problemer sett med en produsents øyne oppstår når personfokuseringen blir for dominerende – slik det er i Hollywood.
-Jeg vet ikke om det vil gå så langt som i amerikansk film, hvor man ikke får laget en film dersom man ikke får castet akkurat den man har tenkt på, men det ville ikke forbause meg om vi er der om fem år, sier Jacobsen.
For å lese hele artikkelen: Tegn abonnement og få siste utgaven av Rush Print tilsendt.
Team Antonsen-effekten har spredt seg til filmen: Både Eia, Tufte og andre komikere er nå like uunværlige for norsk film som for norsk fjernsyn.
Team Antonsen-effekten har spredt seg til filmen: Både Eia, Tufte og andre komikere er nå like uunværlige for norsk film som for norsk fjernsyn.
2003 ble året da norske komikere for alvor slo igjennom i hovedroller i norske filmer. Først var det Håvard Lilleheie i United, så Thomas Giertsen i Kvinnen i mitt liv. Men også komikere som Bård Tufte Johansen, Marit Åslein, Espen Eckbo og Harald Eia markerte seg som filmskuespillere. Og denne utviklingen vil bare tilta i omfang etter den formidable
suksessen til Team Antonsen på NRK.
Ikke siden revymiljøets status på 1950-tallet har norske komikere hatt så stor innflytelse over hva som lages av norsk film.
-På 1950-tallet hadde man ca tyve navn fra miljøet rundt Chat Noir og Edderkoppen som også ble brukt som filmskuespillere, forteller produsent John M Jacobsen. – Nå har vi fått dette tilbake. Ikke fra revyscenen, men fra stand-up og tv-bransjen.
Tv og stand up-miljøet har skapt kjendiser som er populære og store nok til å trekke et større publikum til norske filmer. Tidligere har norsk film blitt kritisert for at man bruker de samme skuespillerne i film etter film. Nå har vi fått en hel generasjon fra et annet miljø, og disse er både spennende og nye, samtidig som de ofte er mer kjente enn de fleste etablerte skuespillere. Problemer sett med en produsents øyne oppstår når personfokuseringen blir for dominerende – slik det er i Hollywood.
-Jeg vet ikke om det vil gå så langt som i amerikansk film, hvor man ikke får laget en film dersom man ikke får castet akkurat den man har tenkt på, men det ville ikke forbause meg om vi er der om fem år, sier Jacobsen.
For å lese hele artikkelen: Tegn abonnement og få siste utgaven av Rush Print tilsendt.
[…] som bør kunne bli en liten hit på norske kinoer når den åpner i Norge denne uken. Jeg skrev omtale av filmen etter premieren på årets Berlinale, og mente da som nå at regissør Sam Garbarski har laget en […]
[…] som bør kunne bli en liten hit på norske kinoer når den åpner i Norge denne uken. Jeg skrev omtale av filmen etter premieren på årets Berlinale, og mente da som nå at regissør Sam Garbarski har laget en […]