Hollywoods økonomiske elite har begynt å rasle med sablene overfor overbetale stjerner.

Hollywoods økonomiske elite har begynt å rasle med sablene overfor overbetale stjerner.
Hollywoods økonomiske elite har begynt å rasle med sablene overfor overbetale stjerner.
Det er ingen hemmelighet at stjernene i Hollywood har bidratt til å øke kostnadene for filmproduksjon ganske dramatisk de siste ti årene. Men så langt har filmstudioene gitt etter for de stadig mer vanvittige kravene fra de overbetalte stjernene. Årsaken er overbevisningen om at uten stjernene stopper Hollywood, og så lenge det gir klingende mynt i kassa, så kan filmstudioene leve med det. Men nå tar Hollywoods establishment bokstavlig talt bladet fra munnen. I en ny bok som er gjengitt i The Guardian tar Variety-redaktør Peter Bart og tidligere studiosjef Peter Guber et kraftig oppgjør med en ukultur som de mener er iferd med undergrave den amerikanske filmindustriens fundament.
De mener kostnadsspiralen nå har kommet helt ut av kontroll og at ingen av de store stjernene lenger kan rettferdiggjøre sine skyhøye inntekter. Paradoksalt nok er inntektsmulighetene for filmstudioene større enn noensinne – blant annet gjennom salg av DVD – men stjernenes krav gjør det så kostbart at avkastningen ikke står i forhold til dette potensialet, mener de.
Hollywoods fremste salgsvare vil alltid være stjernene, understreker Bart og Guber, men sammenlikner stjernene og deres agenter med en mafia som tvinger gjennom stadig mer urimelig krav overfor en skakkjørt bransje. Men mye tyder på at denne mafiaen står for fall, mener de to forfatterne.
For stadig flere av de største stjernene nyter ikke lenger den popularitet de gjorde for noen år siden. Kevin Costner og Sylvester Stallone er eksempler på en falne stjerner som ikke lenger kan kreve de skyhøye honorarene de en gang fikk. Også andre opplever det samme: Harrison Ford, Bruce Willis, Arnold Schwarzenegger, Demi Moore, Jim Carrey og Leonardo di Caprio. Selv Tom Cruise møter på problemer fordi filmene hans ikke spiller inn så mye som de gjorde. En annen vesentlig årsak til disse stjernenes fall er at såkalte uavhengige billige produksjoner har vist seg mer konkurransedyktige enn hva filmstudioene hadde forutsett.
Hollywoods økonomiske elite har begynt å rasle med sablene overfor overbetale stjerner.
Hollywoods økonomiske elite har begynt å rasle med sablene overfor overbetale stjerner.
Det er ingen hemmelighet at stjernene i Hollywood har bidratt til å øke kostnadene for filmproduksjon ganske dramatisk de siste ti årene. Men så langt har filmstudioene gitt etter for de stadig mer vanvittige kravene fra de overbetalte stjernene. Årsaken er overbevisningen om at uten stjernene stopper Hollywood, og så lenge det gir klingende mynt i kassa, så kan filmstudioene leve med det. Men nå tar Hollywoods establishment bokstavlig talt bladet fra munnen. I en ny bok som er gjengitt i The Guardian tar Variety-redaktør Peter Bart og tidligere studiosjef Peter Guber et kraftig oppgjør med en ukultur som de mener er iferd med undergrave den amerikanske filmindustriens fundament.
De mener kostnadsspiralen nå har kommet helt ut av kontroll og at ingen av de store stjernene lenger kan rettferdiggjøre sine skyhøye inntekter. Paradoksalt nok er inntektsmulighetene for filmstudioene større enn noensinne – blant annet gjennom salg av DVD – men stjernenes krav gjør det så kostbart at avkastningen ikke står i forhold til dette potensialet, mener de.
Hollywoods fremste salgsvare vil alltid være stjernene, understreker Bart og Guber, men sammenlikner stjernene og deres agenter med en mafia som tvinger gjennom stadig mer urimelig krav overfor en skakkjørt bransje. Men mye tyder på at denne mafiaen står for fall, mener de to forfatterne.
For stadig flere av de største stjernene nyter ikke lenger den popularitet de gjorde for noen år siden. Kevin Costner og Sylvester Stallone er eksempler på en falne stjerner som ikke lenger kan kreve de skyhøye honorarene de en gang fikk. Også andre opplever det samme: Harrison Ford, Bruce Willis, Arnold Schwarzenegger, Demi Moore, Jim Carrey og Leonardo di Caprio. Selv Tom Cruise møter på problemer fordi filmene hans ikke spiller inn så mye som de gjorde. En annen vesentlig årsak til disse stjernenes fall er at såkalte uavhengige billige produksjoner har vist seg mer konkurransedyktige enn hva filmstudioene hadde forutsett.