Zentropa Norge reiser seg fra asken

Zentropa Norge reiser seg fra asken

Denne uken fikk en rekke norske selskaper utviklingstilskudd til enkeltprosjekter fra Mediaprogrammet til EU – deriblant Zentropa Norge.

Samlet sett er tildelingen en rekord for den norske bransjen i antall prosjekter som fikk støtte (les mer om alle prosjektene). Men like interessant er det kanskje at Zentropa med dette har fått sin norske underavdeling på beina igjen etter den barske nedturen med Into the white (foto).

Det er snart tre år siden Zentropa gikk på tidenes smell i Norge. Det skjedde da selskapet startet innspillingen av Into the White uten å vite om de fikk norsk støtte. Resultatet ble et underskudd i millionklassen. ”Vi gjør ikke flere produksjoner i Norge før vi har fått betalt alle regninger”, sa direktør i Zentropa Peter Aalbæk Jensen, den gangen.

Zentropa Norge

Tre år senere har Zentropa Norge en ny daglig leder, Ingrid Sølverud (foto), som har bred erfaring fra distribusjon av norsk og utenlandsk film i Norge. Hun har også jobbet i produksjonsselskapene Tappeluft og Fantefilm, og fungert som festivalprodusent på kortfilmfestivalen i Grimstad 2015.

For første gang har selskapet en norsk ledelse, noe som sikkert ikke er dumt, med tanke på de feilvurderingene som ble gjort under dansk ledelse.

Da Zentropa startet opp i Norge kalte de avdelingen for Fjellapefilm. Det var åpenbart humoristisk ment, men bidro ikke til at satsingen ble oppfattet som særlig seriøs. Så kom Valerie Saunders til Norge for å drive selskapet herfra, noe som ga det en helt annet framdrift og tilstedeværelse. En rekke profilerte norske regissører ble tilknyttet selskapet, deriblant Morten Tyldum og Jens Lien, Petter Næss og Unni Straume. Så inntraff altså Into the White-affæren.

Men nå har altså selskapet gjenoppstått med Sølverud ved roret. Zentropa Norges første satsing er Klanen som nå har fått utviklingsstøtte fra MEDIA-programmet. Det er ennå ikke knyttet en regissør til prosjektet, og Sølverud er hemmelighetsfull med hensyn til hvem som skriver manus. Men hun deler gjerne synopsis med oss, og uttalelsen fra konsulentene i MEDIA-programmet. Hun understreker også at selskapet har som mål å jobbe med norske regissører.

”The Last Tribe” is a big epic drama set in the 1890s. It conveys the story of the impossible love the Norwegian geologist Theodor and the Sami girl Aili. It shows the unification of two people and traditions, and one man sacrificing his future and status in the nation’s capital to stand against the country’s ruthless colonization.

Prosjektet er i en innledende fase av utviklingen og Media-programmets konsulenter er entusiastiske:

”The story is captivating and characters are very strong. The submitted treatment is well written, the story moves swiftly from the personal layer to a level of higher meanings. The atmospheres are strong and develop strong visuals of the wild nature in the North. The project team provides convincing additional material. The creative potential in the current step is enhanced by the producers’ team and the international sales.

The marketing strategy and international distribution are well in place. The producers and International Sales Manager have a clear idea on how to distribute the film and in which countries. Zentropa positions the film as both a universal love story and an epic historical drama. They aim to sell the film as the must-see film on Valentine’s day 2018 and create the communication campaign accordingly”.

Zentropa Norge reiser seg fra asken

Zentropa Norge reiser seg fra asken

Denne uken fikk en rekke norske selskaper utviklingstilskudd til enkeltprosjekter fra Mediaprogrammet til EU – deriblant Zentropa Norge.

Samlet sett er tildelingen en rekord for den norske bransjen i antall prosjekter som fikk støtte (les mer om alle prosjektene). Men like interessant er det kanskje at Zentropa med dette har fått sin norske underavdeling på beina igjen etter den barske nedturen med Into the white (foto).

Det er snart tre år siden Zentropa gikk på tidenes smell i Norge. Det skjedde da selskapet startet innspillingen av Into the White uten å vite om de fikk norsk støtte. Resultatet ble et underskudd i millionklassen. ”Vi gjør ikke flere produksjoner i Norge før vi har fått betalt alle regninger”, sa direktør i Zentropa Peter Aalbæk Jensen, den gangen.

Zentropa Norge

Tre år senere har Zentropa Norge en ny daglig leder, Ingrid Sølverud (foto), som har bred erfaring fra distribusjon av norsk og utenlandsk film i Norge. Hun har også jobbet i produksjonsselskapene Tappeluft og Fantefilm, og fungert som festivalprodusent på kortfilmfestivalen i Grimstad 2015.

For første gang har selskapet en norsk ledelse, noe som sikkert ikke er dumt, med tanke på de feilvurderingene som ble gjort under dansk ledelse.

Da Zentropa startet opp i Norge kalte de avdelingen for Fjellapefilm. Det var åpenbart humoristisk ment, men bidro ikke til at satsingen ble oppfattet som særlig seriøs. Så kom Valerie Saunders til Norge for å drive selskapet herfra, noe som ga det en helt annet framdrift og tilstedeværelse. En rekke profilerte norske regissører ble tilknyttet selskapet, deriblant Morten Tyldum og Jens Lien, Petter Næss og Unni Straume. Så inntraff altså Into the White-affæren.

Men nå har altså selskapet gjenoppstått med Sølverud ved roret. Zentropa Norges første satsing er Klanen som nå har fått utviklingsstøtte fra MEDIA-programmet. Det er ennå ikke knyttet en regissør til prosjektet, og Sølverud er hemmelighetsfull med hensyn til hvem som skriver manus. Men hun deler gjerne synopsis med oss, og uttalelsen fra konsulentene i MEDIA-programmet. Hun understreker også at selskapet har som mål å jobbe med norske regissører.

”The Last Tribe” is a big epic drama set in the 1890s. It conveys the story of the impossible love the Norwegian geologist Theodor and the Sami girl Aili. It shows the unification of two people and traditions, and one man sacrificing his future and status in the nation’s capital to stand against the country’s ruthless colonization.

Prosjektet er i en innledende fase av utviklingen og Media-programmets konsulenter er entusiastiske:

”The story is captivating and characters are very strong. The submitted treatment is well written, the story moves swiftly from the personal layer to a level of higher meanings. The atmospheres are strong and develop strong visuals of the wild nature in the North. The project team provides convincing additional material. The creative potential in the current step is enhanced by the producers’ team and the international sales.

The marketing strategy and international distribution are well in place. The producers and International Sales Manager have a clear idea on how to distribute the film and in which countries. Zentropa positions the film as both a universal love story and an epic historical drama. They aim to sell the film as the must-see film on Valentine’s day 2018 and create the communication campaign accordingly”.

MENY