VIP-stipend til Aslaug Holm, Hanne Larsen og Bjørn O. Johannessen

VIP-stipend til Aslaug Holm, Hanne Larsen og Bjørn O. Johannessen

Regissørene Aslaug Holm og Hanne Larsen og forfatter/serieskaper Bjørn Olaf Johannessen er tildelt 200.000 kroner hver i Vekst i prosjekt-stipend.

Det er Norsk filminstitutt som deler ut Vekst i prosjekt (VIP)-stipender til etablerte regissører og serieskapere som dermed får anledning til å eksperimentere ”med form og innhold, knyttet til et filmprosjekt regissøren ønsker å realisere”.  NFI gir inntil seks slike stipender i året, og det er ment å gi ”etablerte regissører og serieskapere mer tid til fordypning og forskning”. VIP-stipendet er en del av NFIs satsing på sterke regi- og fortellerstemmer, og stipendet skal også bidra til å bedre kjønnsbalansen i norsk filmbransje.

For å søke på dette stipendet må regissøren eller serieskaperen ha hatt regi på en langfilm med ordinær kinopremiere i Norge de siste 3 år, eller ha skapt en dramaserie vist på tv første gang i løpet av de siste 3 år.

Stipendet skal videre ”stimulere til en personlig fortellerevne, nyskaping og kunstnerisk vågemot, og de søkerne som velges ut må ha et klart mål for hva de vil med stipendet, og en god plan for hvordan de vil videreutvikle seg kunstnerisk i stipendperioden.

Dette viser alle de tre som får VIP-stipend i denne runden. Alle har også en overbevisende faglig begrunnelse for kunstnerisk fordypning gjennom utvikling av originale og utfordrende film- og serieprosjekter. Dette er tre prosjekter det blir svært spennende å følge framover”, heter det i tildelingsbrevet.

Aslaug Holm er en prisbelønnet og anerkjent regissør, filmfotograf og klipper. Hennes siste film Brødre, der hun filmer og følger sine egne to sønner gjennom åtte år, har deltatt på 65 filmfestivaler i over 40 land. Filmen har vunnet sju internasjonale priser, og Holm vant som første dokumentarfilmskaper Amanda for Beste regi i 2015. Holm har en lang merittliste med dokumentarfilmer, både for kino og tv, blant annet Oljeberget om Jens Stoltenberg (2006), Vekten av kjærlighet (2008), Rasende gamle damer (2016), og var fotograf på Livs liv (2016).

Hanne Larsen har gått regilinja ved Den norske filmskolen i Lillehammer, og har også regi og manus-utdanning fra Danmark og Folkeuniversitetet i Oslo. Hennes første kortfilm etter Filmskolen var en dramathriller for barn. Varde vant både Amanda og beste fiksjon over 15 minutter i Palm Springs. Senere har hun laget kortfilmene Lille frø og Ella. Larsen har hatt regi på de norske tv-seriene Aber Bergen (2018) og på seks sesonger av suksessen Helt perfekt på TV Norge (2012-2017). Larsen har også regissert familiekomedien Gilberts grusomme hevn (2016). Hun har vunnet flere priser, blant annet Amanda.

Bjørn Olaf Johannessen vant i 2006  prisen for beste europeiske manus i en konkurranse i Sundance, med Nowhere Man (2008). Der møtte han Wim Wenders, noe som ledet til manuset på Every Thing Will Be Fine. Her hjemme debuterte han i 2006 med novellefilmen Kjøter. Johannessen har siden adaptert spillefilmen Pyromanen for lerretet, og skrevet originalmanuset til spillefilmen Dirk Ohm, men mest kjent er han kanskej for de to sesongene av Kampen for tilværelsen, som han skapte sammen med Erlend Loe og Per Schreiner.

VIP-stipend til Aslaug Holm, Hanne Larsen og Bjørn O. Johannessen

VIP-stipend til Aslaug Holm, Hanne Larsen og Bjørn O. Johannessen

Regissørene Aslaug Holm og Hanne Larsen og forfatter/serieskaper Bjørn Olaf Johannessen er tildelt 200.000 kroner hver i Vekst i prosjekt-stipend.

Det er Norsk filminstitutt som deler ut Vekst i prosjekt (VIP)-stipender til etablerte regissører og serieskapere som dermed får anledning til å eksperimentere ”med form og innhold, knyttet til et filmprosjekt regissøren ønsker å realisere”.  NFI gir inntil seks slike stipender i året, og det er ment å gi ”etablerte regissører og serieskapere mer tid til fordypning og forskning”. VIP-stipendet er en del av NFIs satsing på sterke regi- og fortellerstemmer, og stipendet skal også bidra til å bedre kjønnsbalansen i norsk filmbransje.

For å søke på dette stipendet må regissøren eller serieskaperen ha hatt regi på en langfilm med ordinær kinopremiere i Norge de siste 3 år, eller ha skapt en dramaserie vist på tv første gang i løpet av de siste 3 år.

Stipendet skal videre ”stimulere til en personlig fortellerevne, nyskaping og kunstnerisk vågemot, og de søkerne som velges ut må ha et klart mål for hva de vil med stipendet, og en god plan for hvordan de vil videreutvikle seg kunstnerisk i stipendperioden.

Dette viser alle de tre som får VIP-stipend i denne runden. Alle har også en overbevisende faglig begrunnelse for kunstnerisk fordypning gjennom utvikling av originale og utfordrende film- og serieprosjekter. Dette er tre prosjekter det blir svært spennende å følge framover”, heter det i tildelingsbrevet.

Aslaug Holm er en prisbelønnet og anerkjent regissør, filmfotograf og klipper. Hennes siste film Brødre, der hun filmer og følger sine egne to sønner gjennom åtte år, har deltatt på 65 filmfestivaler i over 40 land. Filmen har vunnet sju internasjonale priser, og Holm vant som første dokumentarfilmskaper Amanda for Beste regi i 2015. Holm har en lang merittliste med dokumentarfilmer, både for kino og tv, blant annet Oljeberget om Jens Stoltenberg (2006), Vekten av kjærlighet (2008), Rasende gamle damer (2016), og var fotograf på Livs liv (2016).

Hanne Larsen har gått regilinja ved Den norske filmskolen i Lillehammer, og har også regi og manus-utdanning fra Danmark og Folkeuniversitetet i Oslo. Hennes første kortfilm etter Filmskolen var en dramathriller for barn. Varde vant både Amanda og beste fiksjon over 15 minutter i Palm Springs. Senere har hun laget kortfilmene Lille frø og Ella. Larsen har hatt regi på de norske tv-seriene Aber Bergen (2018) og på seks sesonger av suksessen Helt perfekt på TV Norge (2012-2017). Larsen har også regissert familiekomedien Gilberts grusomme hevn (2016). Hun har vunnet flere priser, blant annet Amanda.

Bjørn Olaf Johannessen vant i 2006  prisen for beste europeiske manus i en konkurranse i Sundance, med Nowhere Man (2008). Der møtte han Wim Wenders, noe som ledet til manuset på Every Thing Will Be Fine. Her hjemme debuterte han i 2006 med novellefilmen Kjøter. Johannessen har siden adaptert spillefilmen Pyromanen for lerretet, og skrevet originalmanuset til spillefilmen Dirk Ohm, men mest kjent er han kanskej for de to sesongene av Kampen for tilværelsen, som han skapte sammen med Erlend Loe og Per Schreiner.

MENY