Ted Hope var en av den amerikanske indiefilmens pionerer på særlig 90-tallet og var med å etablere produksjonsselskapet/salgsselskapet Good Machine. Listen med filmer han har vært med å produsere er imponerende: fra mange av filmene til Ang Lee, Todd Solondz og Todd Haynes til nøkkelfilmer som American Splendor, 21 Grams og Evig solskinn i et plettfritt sinn (du kan lese vårt intervju med ham her, fra 2011, om veiskillet han mente bransjen sto overfor den gangen).
Siden har Hope vært leder av San Fransisco Film Society og nettstedet Fandango, før han nå altså er hentet inn for å lede spillefilmsatsingen til Amazon.
Tidligere i høst markerte Amazon seg ved å produsere tv-dramaet Transparent som ga nettgiganten sin første Emmy ved første forsøk! Når de nå skal lage 12 spillefilmer årlig for kinodistribusjon går de inn i en ny og spennende fase mange vil følge med argusøyne.
Spørsmålet er om satsingen blir den gamechanger som noen håper på og kinobransjen frykter.
For det første skal ikke filmene distribueres via de etablerte kinokjedene, men gjennom uavhengige kinoer, før filmene 30-60 dager senere skal ha premiere på web, melder Screen. Dermed slipper Amazon å forholde seg til de etablerte og mange vil si rigide release-vinduene.
I pressemeldingen fra Amazon heter det: “ Whereas it typically takes 39 to 52 weeks for theatrical movies to premiere on subscription video services, Amazon Original Movies will premiere on Prime Instant Video in the U.S. just 4 to 8 weeks after their theatrical debut.”
“Not only will we bring Prime Instant Video customers exciting, unique, and exclusive films soon after a movie’s theatrical run, but we hope this programme will also benefit film-makers, who too often struggle to mount fresh and daring stories that deserve an audience.”
De neste seriene som Amazon har på plakaten er Bosch; av Michael Connelly, Hand Of God av Marc Forster og Ben Watkins; Red Oaks av Steven Soderbergh, David Gordon Green, Greg Jacobs og Joe Gangemi.